Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Cross, hvordan har huslyden utviklet seg sammenliknet med lyden i den gamle boligen?

    -BB-
    Sånn, da var julen på en måte färdig med väl genomförd juletrefest på Solheim på Svartskog. Skal si denna slår tidigare juletrefester ned i stövlarna. Har varit van vid en karaokemaskin med Marcus & Martinus-inspirerad julmusik via en iPod på full guffe så öronen blöder. Idag fick vi justerat referenserna när Svartskog spillemannslag, under ledning av Maja Ratkje, stod för den traditionellt framförda julmusiken. Kontrabas, violiner, dragspel, gitarr och en banjo(!). Nästan så en fick julkänslor på nytt.

    Huslyden ja.. Nästan så det fortfarande är svårt att besvara detta. Det har varit tilldels stora förändringar på komponentsidan, tänker då på ny pre, som gjort att jag på många sätt och vis fått ett nytt anlegg. Tror aldrig en enkel komponent har haft så stor inflytelse tidigare. Så i tillägg en ny arm och en ny pickup. Det resulterar i många variabler som inte gör det enkelt att beskriva husljudet bastant.

    Det som är säkert är att det aller mesta känns igen från gamla huset. Jag spelar ju på väldigt mycket mindre ytor och rumvolym nu än tidigare, men med god avstånd till sidoväggar upplever jag inte det som problematiskt. Det spelar med massor av kropp. De nakna flatene inverkar negativt däremot och jag sliter med en del skarphet som skal prioriteras. Mer möbler skal in, men det är frågan om det inte må till några akustiska bidrag också. Det stora fönstret bak högtalarna hjälper inte heller, för att säga det milt.

    Men med det sagt, så har jag totalt sett bättre ljud nu än förr och det skylles till stor del förförstärkaren. Något väldigt bra kom ut av det köpet. Får jag bara bukt med skarpheten så närmar vi oss. Det spelar litt som en tänker SPU, Garrard, rör och Harbeth spelar, om du är med på tankegången? :D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.986
    Antall liker
    13.410
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva med et bredere litt tykkere teppe på gulvet?
    evt noe for første refleksjon i taket, som etter min erfaring ofte er problemområde nr 1
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Garrard, rör och Harbeth spelar, om du är med på tankegången? :D
    Det er jeg. Takk for svar :) De store putene / puffene du har liggende fremfor og ved siden av vedovnen, kan jeg spørre hvor man finner disse?

    Ha en riktig fin kveld mister.

    Mvh
    -BB-
    Det är så enkelt som en far som stjäler barnens saccosekker. :D

    Dessa är från Sprell. Fanns i många färger och dämpar barnrumpor dagtid och golvreflexer kvällstid. :cool:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    hva med et bredere litt tykkere teppe på gulvet?
    evt noe for første refleksjon i taket, som etter min erfaring ofte er problemområde nr 1
    Golvet tror jag inte det blir så mycket gjort med, likaså sidväggar (peisen står i vägen), men taket har jag tänkt att göra något med. Står på listan redan.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.187
    Antall liker
    28.251
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    hva med et bredere litt tykkere teppe på gulvet?
    evt noe for første refleksjon i taket, som etter min erfaring ofte er problemområde nr 1
    Golvet tror jag inte det blir så mycket gjort med, likaså sidväggar (peisen står i vägen), men taket har jag tänkt att göra något med. Står på listan redan.
    Dette gjorde jeg med taket, gjør speciell mye med lydbildet! Tar jeg ner den mellom HT 600X1200 detter vokalen sammen på ett vis.
    20190105_210147.jpg
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    Fantastisk forforsterker du har fått deg. Jeg hadde den + den enorme stereoforsterkeren fra CAT (84 kilo rør-monster) hjemme på test for noen år siden. Skjønner at du liker den lyden.

    Roy
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Hei Crosswind!
    Jeg er også i prosess med å gjøre akustikktiltak i min lyttestue, og har også Harbeth (40.2). Jeg har fått litt (god) hjelp av Lyd og Akustikk (Orso), og skal få revet en peis før jeg måler mer og derette bestiller noen akustikkprodukter fra ham. Takket være ham så vet jeg nå at kun bassen går bakover (vi har brede høyttalere, så baffle step-frekvensen er lav), og dermed er ikke vinduet ditt på frontvegg noe problem (i hvert fall ikke før lyden allerede har reflektert tilbake fra bakvegg), og vil desuten fungere som bassfelle. Hvis du har god avstand til sideveggene står du som LMC sier igjen med taket (sjekk ut 10 cm tykke RPG Absorbor fra nevnte forhandler) og evt bakvegg (jeg sitter nær bakvegg og trenger derfor demping, men maks 5 cm av estetiske hensyn så vil derfor gå for RPG Broadsorbor med bildetrykk bak hodet.)

    Jeg kommer i tillegg til å anskaffe noen RPG Modex Plates for å ta noen romnoder (etterklang i bass). Skulle du ende opp med samme leverandør nå (forhåpentligvis) i løpet av Q1 så kunne vi jo delt litt på fraktkostnadene. Jeg har henger og ta gjerne en tur til Svartskog.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fantastisk forforsterker du har fått deg. Jeg hadde den + den enorme stereoforsterkeren fra CAT (84 kilo rør-monster) hjemme på test for noen år siden. Skjønner at du liker den lyden.

    Roy
    Är det samma som nlykke hade till test tro? Det var tydligen också en minnesvärd test har jag förstått, även om effektförstärkaren tydligen tog säkringen vid uppstart.. :cool:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hei Crosswind!
    Jeg er også i prosess med å gjøre akustikktiltak i min lyttestue, og har også Harbeth (40.2). Jeg har fått litt (god) hjelp av Lyd og Akustikk (Orso), og skal få revet en peis før jeg måler mer og derette bestiller noen akustikkprodukter fra ham. Takket være ham så vet jeg nå at kun bassen går bakover (vi har brede høyttalere, så baffle step-frekvensen er lav), og dermed er ikke vinduet ditt på frontvegg noe problem (i hvert fall ikke før lyden allerede har reflektert tilbake fra bakvegg), og vil desuten fungere som bassfelle. Hvis du har god avstand til sideveggene står du som LMC sier igjen med taket (sjekk ut 10 cm tykke RPG Absorbor fra nevnte forhandler) og evt bakvegg (jeg sitter nær bakvegg og trenger derfor demping, men maks 5 cm av estetiske hensyn så vil derfor gå for RPG Broadsorbor med bildetrykk bak hodet.)

    Jeg kommer i tillegg til å anskaffe noen RPG Modex Plates for å ta noen romnoder (etterklang i bass). Skulle du ende opp med samme leverandør nå (forhåpentligvis) i løpet av Q1 så kunne vi jo delt litt på fraktkostnadene. Jeg har henger og ta gjerne en tur til Svartskog.
    Det var intressant och prisvärd information oes!

    Som nyinflyttad i nytt (gammalt) hus har vi en hel lista med ting som skal ordnas, så jag är rädd rummet nede ligger bland de som prioriteras minst i detta läge. Ser nog först och främst för mig något jag kan laga själv och fäster till taket, som ett sommarprojekt, men noterar tillbudet skulle det bli aktuellt likevel.

    God söndag!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    Fantastisk forforsterker du har fått deg. Jeg hadde den + den enorme stereoforsterkeren fra CAT (84 kilo rør-monster) hjemme på test for noen år siden. Skjønner at du liker den lyden.

    Roy
    Är det samma som nlykke hade till test tro? Det var tydligen också en minnesvärd test har jag förstått, även om effektförstärkaren tydligen tog säkringen vid uppstart.. :cool:
    Det vet jeg ikke, men ikke utenkelig. Hos meg tok den ikke sikringene, men ryggen. Jeg var så dum at jeg løftet den opp på benken alene. Det burde ikke en gammel kropp gjort :)

    Roy
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fantastisk forforsterker du har fått deg. Jeg hadde den + den enorme stereoforsterkeren fra CAT (84 kilo rør-monster) hjemme på test for noen år siden. Skjønner at du liker den lyden.

    Roy
    Är det samma som nlykke hade till test tro? Det var tydligen också en minnesvärd test har jag förstått, även om effektförstärkaren tydligen tog säkringen vid uppstart.. :cool:
    Det vet jeg ikke, men ikke utenkelig. Hos meg tok den ikke sikringene, men ryggen. Jeg var så dum at jeg løftet den opp på benken alene. Det burde ikke en gammel kropp gjort :)

    Roy
    Såpass ja, tung hifi bokstavligt talat. Jag slet med å få preampen in i hylla. Kan gott tänka mig att effektförstärkarna från samma producent vägar sina kilon. :) Jag har litt underdimensionerad kurs här för tillfället, så hade förmodligen fått problem vid uppstart här också, men hade mer än gärna testat kombinationen pre/effekt från CAT sammen en dag om möjligheten kom upp.

    Ha en strålande söndag Roy.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har du varit inne i butiken nu efter ny ägare tagit över stafettpinnen northpole?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    northpole, då har du något att glädja dig till.

    Kom precis till Gran Canaria och Las Palmas. Enda skivbutiken på denna ö ligger alltför långt bort till fots från nya crewhotellet. Kanarisk taxi lockar lika lite som att åka kollektivt. Gamla hotellet låg en fin spatsertur bort. Kanske ett tecken på att jag ska gå mindre bananas med skivhandling i 2019. Men, det var här jag hittade RLJ pop-pop sist. Sliter med valgen här nu.

    Det är ju trevligt med en promenad på stranden också..
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Snusade såklart upp vinylhyllan på La Corte Inglés, men gick tomhänt ut. :rolleyes:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Inspelning av SPU fortsätter. Rundat 15 timmar nu. Spelar resultatet av sommarens vinylbonanza i Tromsø. Nytvättade AP-utgivelser (köpte flera oöppnade) med helt fantastiskt ljud. Speciellt denna Charlie Byrd-skivan. Pablo nästa ut.

    9F9AC70D-A90F-4917-B812-3F66FC78F149.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Var en tur inom Huseby i förrgår. Nytillverkad Falcon med tillhörande skammel kunde möjligens gjort sig som lyttestol. Aningens högre sitthöjd, något som resulterar i mer korrekt öronhöjd mot diskant på Harbeth. Komfortabel sittställning och vinkel. I så fall med svart underställ i stål.

    63DA750E-6987-4A74-94A7-69F6A0E64E82.jpg


    La ut en liten förfrågan om rörbestyckning i vännetråden till CAT, men med tanke på den ytterst sparsamma aktiviteten där, blir det nog obesvarat. Har ingen manual till förförstärkaren och det lilla jag finner på nätet stämmer inte med det jag har. Hur som helst, öppnade locket och fann ut att det är två identiska rörset med fem rör i varje. Ett set i linjedelen och ett set i RIAA-delen. 3 6922 och 2 12AX7. I linjedelen sitter det 3 Tesla Gold Pin E88CC och 2 Telefunken ECC803S (miniatyrrör). I RIAA-delen biligare Sovtek-rör. Planerar att ta bort Sovtek-rören, flytta Tesla+TFK från linje till RIAA och få in nytt i linjedelen. Kan då byta runt på bägge sidor och prova mig fram till bäst resultat.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.986
    Antall liker
    13.410
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    OBS...det kan godt hende at riaa rørene er spesielt selektert for lav støy og lite mikrofoni, og at du focker opp dette med å sette dit linjerørene
    om du vil ha input på optimale rør for akkurat denne preampen, hør med Andy Bouwman / Vintage tube services i USA......han hjalp meg med riktig mix i Aesthetix
    Contact Andy | Vintage Tube Services

    ellers har du seff Audiomix, som kan selektere for deg....
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jepp, men det är ju en smal sak att sätta tillbaka sånn som de satt. Är ju bara att pröva. Vet inte status på rören som føljde med och tänker att det uansett är fint med friska rör som jag har kontroll på.

    Så passar 12AX7 i både Aresen och monoblocken så många platser att sätta de, skulle det bli problem.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.808
    Antall liker
    16.642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Var en tur inom Huseby i förrgår. Nytillverkad Falcon med tillhörande skammel kunde möjligens gjort sig som lyttestol. Aningens högre sitthöjd, något som resulterar i mer korrekt öronhöjd mot diskant på Harbeth. Komfortabel sittställning och vinkel. I så fall med svart underställ i stål.
    Knallgod stol å sitte i det der. Vokste opp med en slik på gutterommet. Brukt nettopp som "digg lyttestol" med trommestikker mot skinnet mellom bena. Den har kun én svakhet. Det er festeanordningen med føttene. Du må passe på som en smed med å etterstramme skruene. -Ellers, klassisk konsekvens av "treverk mot metall". Men navnet på stolen er jo midt i blink for deg :)

    Ha en super helg.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Var en tur inom Huseby i förrgår. Nytillverkad Falcon med tillhörande skammel kunde möjligens gjort sig som lyttestol. Aningens högre sitthöjd, något som resulterar i mer korrekt öronhöjd mot diskant på Harbeth. Komfortabel sittställning och vinkel. I så fall med svart underställ i stål.
    Knallgod stol å sitte i det der. Vokste opp med en slik på gutterommet. Brukt nettopp som "digg lyttestol" med trommestikker mot skinnet mellom bena. Den har kun én svakhet. Det er festeanordningen med føttene. Du må passe på som en smed med å etterstramme skruene. -Ellers, klassisk konsekvens av "treverk mot metall". Men navnet på stolen er jo midt i blink for deg :)

    Ha en super helg.
    Kan tänkas de fått uppgraderat fästeanordningar på 2019-modellerna kontra (hmm, gutterummet till Grumpy.. skal vi se här.. det måste ju varit på 1900-talet, men vilket årtionde..? :cool:)

    Falcon klingar ju särdeles gott ja, enig där! Men, trumming mot skinnet mellan benen höres ont ut. Väldigt osäker på om jag vill testa det? ;)

    Ha en strålande helg Grumps! Själv skal jag köra Værnes-expressen kvällen lång i snøbyger. Blir en lång natt detta..
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.808
    Antall liker
    16.642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Var litt uheldig med formuleringen der, ja. Skal aldri nevne trommestikka mer. :)
    God tur.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    God Jul til deg og dine Cross. Vær stolt av nytt hjem, fornyelser i anlegget og mange nye plater.

    Pussig at du nevnte Sjødal og Sjødalstrand i noen poster overfor. Jeg har noen familiære røtter og mange gode sommerminner fra «der i gården».

    Hilsen
    Grømp
    Grumpy, vet du mer om rötterna på Sjødal/Sjødalstrand?

    Fruen köpte en bok om gårdarna i Oppegård och både Sjødal (som är én av 17 gårdar symboliserade som en trekant i kommunevåpnet) och Sjødalstrand är behörigt omtalade i boken med historia och beskrivning om familjerna som bott där helt tillbaka till 1600-talet.

    048784BB-0268-48BF-91D7-C018743A076F.jpg
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.808
    Antall liker
    16.642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jada, vet en del, men ikke alt. Jeg tar gjerne en titt i boka ved anledning :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ser i rostern för februari att jag har några dagar i Köpenhamn. Till råga på allt en helg och jag är tidigt färdig på lördagen den 23:e. Tog en titt i kalendern rill Jazzcup, jazzklubben/baren/skivbutiken flera av oss i OVK besökte under jubileumsturen i höstas. De har livekonserter varje helg och således även den helgen. Så då blir det en februarieftermiddag i jazzens tecken med Dorado & Amati Schmitt Quintette. Kanske ett par skivormed hem också. Minnes det stod mye Steeplechase i hyllorna sammen med annat snadder.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.187
    Antall liker
    28.251
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Härligt med jobb fri perioder:) själv går jag på i natt inte lika härligt:p men så länge dom kommer och går, är man ju med i matchen fortfarande:D
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gick genom lådan med rör jag fick köpt på en auktion i Sverige för ett drygt år sedan. Hittade fyra Telefunken ECC83 smooth plate (tror jag) bland många andra. Fick datumkollat dessa och klarade få fram att alla fyra är från Berlin-fabriken och de är identiskt märkta parvis. Ena paret är från 20. november 1962 och andra från 4. september 1964. Nu ska jag bara få testat de så de mäter ok. Ligger också ett par Mullard SQ-rör, men som jag är rädd inte går i någon av mina förstärkare.

    Otroligt artig detektivjobb en sen måndagskväll.

    F86DFB6B-EB42-4E0F-A38B-49833F9176CC.jpg
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.401
    Antall liker
    13.789
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Telefunken ECC83 smooth plate fick plats i Rogue-blocken. Ett 12AX7 i varje. Ut gick Mullard som så blev placerade i Aresen. Högtalarna har fått större innbördes avstånd, flyttade närmre frontvägg och mer vinkling mot lyssningsposition i ett försök att minska reflektionerna från sidvägg.

    D27AB960-B9BB-4457-B94E-CDED5B8B957F.jpg


    Spelat MYE blandat idag, men denna skiljde sig ut. Krämlyd också. Härlig skiva.

    EB26B3E9-3814-4C9B-AFC4-3F83D5EE4B29.jpg
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Synd med friperiode imorgen, flyr med Norwegian imorgen 11.55 fra Krakow og kunne hilst på :)
    God helg ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn