Hej H och Gott Nytt År!Hei Cross, du snuser på horn, kult
Tillater meg et innlegg her, ikke til å korrigere noe av det tkr har skrevet kun et supplemang.
En master volum er altid ønskelig i et aktivt system og implementeres stort sett i en preamp funksjon.
Ved bruk av det avbildete analoge ative filtret går signalet fullfrekvent fra kilde til preamp som styrer mastervolum og videre fullfrekvent til aktivt delefilter.
Slika analoge aktive delefiltre gir muligheter til gain justering om effektforstererne har forskjellig gain. De gir også muligheter til å velge steilhet på filtre, fase, til en viss grad og delefrekvens. Noe å sette seg inn i men ikke så vanskelig. Å komme i mål uten målemikrofon er nok ikke helt lett.
Mange vil mene at slike to veis hornsystemer vil ha svakheter på flankene men kan nok spille fabelaktig alikevel.
Nå veit jeg at Leif ikke er enig med det jeg skal skrive nå, men det er ingen grunn til at vi skal krangle om det. Jeg har veldig stor respekt av måten han har systematisk og målrettet konstruert sitt full analoge system. Jeg har hørt det også og kan si at det skorter ikke på kvlaitetene der. Men, vi er i 2020 og noen av oss mener at DSP er veien videre, ikke minst sammen med aktiv deling, men det er en annen skål.
mvh
H
Tummen upp!F20 har justerbart volum på begge sider. Ingen problemer slik du skisserer, Cross.
Härlig! Tack för bilde, det gör jag gärna en dag madman.Hei crosswind, du får ta en tur under fjorden !
-m
Först tack för rosande ord emokid!I denne settings blir avansert DSP feil. Et enkelt, aktivt delefilter som det trådstarter selv har funnet frem, og en enkel måling til å justere dette til «in The ball park» før eieren skrur resten til sine preferanser.
Tror dette sklir rett inn i den ellers flotte boligen din, cross!
Ja, var väl rädd för det, men hard to get eller omöjligt att få klorna i?Accuphase F-20 er nok ikke så enkel å bruke. Der er det innstikkskort med fast delefrekvens og du må nok ha noen tilgjengelig. Hard to get.
Jeg bruker FW B-4 hvor du velger fritt frekvens og slope vha dipswitcher
-m
Ja, var väl rädd för det, men hard to get eller omöjligt att få klorna i?Accuphase F-20 er nok ikke så enkel å bruke. Der er det innstikkskort med fast delefrekvens og du må nok ha noen tilgjengelig. Hard to get.
-m
Måtte bara ned i underetagen och flytta på 1200 plater så golvläggaren kommer till. Glömmer varje gång hur tungt det är..Ja, var väl rädd för det, men hard to get eller omöjligt att få klorna i?Accuphase F-20 er nok ikke så enkel å bruke. Der er det innstikkskort med fast delefrekvens og du må nok ha noen tilgjengelig. Hard to get.
-m
Har alle kort, inkl. dubletter av de fleste - inkl. FB-850 (850 Hz) som er den ideelle for TAD 2-veis.
Fordelen med et filter som F20 er betjeningsvennligheten, både RCA/XLR inn- og utganger etc. etc.
Pluss lyden da - eller mangel på sådan. Bruker selv storebroren F25 som er fire-veis.
I rest my case....mener forøvrig ikke at det blir shit uansett^
Tror du blir litt fartblind av och till Leif! Du måste komma ihåg att inte alla drar den lika långt, har samma intresse av eller önskar den tillnärmningen till hobbyen som du har. Jag har flera gånger skrivit att jag har manglande kunnskaper kring detta med aktiv delning. Jag har också skrivit att detta är menat som ett långtidsprojekt. Ett projekt där jag önskar att lära under vägen. Samla erfarneheter och know-how. Det får ta den tid det tar.
Jag har ingen önskan om att förbättra 2402 och aliera mig med folk som behövs för att få det till. Flera kunnskapsrika folk här inne har kommit med kvalificerade meningar om att detta är en fin måte att göra det på. Med F20 och fast delefrekvens. Varför göra det så kompicerat? Varför dra in grelv och indirekt mena att det blir skit om en inte går lika all in som du?
Vi är i olika faser i livet, ekonomiskt lika mycket som tid till detta och intresse/tillnärmning.
Märkte bara att jag måtte dra i handbromsen! Gick litt fort i svängarna och susade förbi både mina intensioner med projektet och kunnskapsnivå. 8)I rest my case....mener forøvrig ikke at det blir shit uansett^
Tror du blir litt fartblind av och till Leif! Du måste komma ihåg att inte alla drar den lika långt, har samma intresse av eller önskar den tillnärmningen till hobbyen som du har. Jag har flera gånger skrivit att jag har manglande kunnskaper kring detta med aktiv delning. Jag har också skrivit att detta är menat som ett långtidsprojekt. Ett projekt där jag önskar att lära under vägen. Samla erfarneheter och know-how. Det får ta den tid det tar.
Jag har ingen önskan om att förbättra 2402 och aliera mig med folk som behövs för att få det till. Flera kunnskapsrika folk här inne har kommit med kvalificerade meningar om att detta är en fin måte att göra det på. Med F20 och fast delefrekvens. Varför göra det så kompicerat? Varför dra in grelv och indirekt mena att det blir skit om en inte går lika all in som du?
Vi är i olika faser i livet, ekonomiskt lika mycket som tid till detta och intresse/tillnärmning.
Tack för inputs bjarne!jeg tror ærlig talt at man ikke blir særlig fornøyd i lengden med TAD 2402 om man ikke er villig til å tweake mye og dra strikken litt langt, og i allefall ikke i forhold til de HT du har i dag.
De hadde sin plass som relativt kompakte studiohøyttalere back in the day, men de har hakket for mange kompromisser for å være levelige i et moderne hifianlegg i standard utførelse (IMO), bland annet manglende utstrekning i både topp og bunn.
Så dette er ikke vintage sound ?Det blir ikke feil med de TAD ene, men det er nok Vintage sound slik de er originalt. Det er kult men kanskje ikke akkurat det du ønsker. De er vakre så det holder også. Men. Men. Men.
Jeg tror det svinger bedre og vel så raffinert og stilig og ikke minst billigere av JBL L300.
Jeg kan forsikre deg om at denne "kapteinen" heller ikke innehar DSP ! Du svarte ikke på mitt spørsmål ?Kapteinen ønsker ikke edb hifi. Med gode drivere fungerer alt med aktiv drift og dsp. Trenger ikke betale en formue for original saker da. Som å sette inn 458 motor og styring i en 250gto. Galskap.
Da leser jeg at ; nei jeg har ikke hørt slike høyttalere. Jeg kan forsikre deg at dette på alle måter spiller ringer rundt mine tidligere høyttaler som står hos deg og som du mener er kjempebraJeg svarer. JBL er mer moderne enn TAD. TAD mer snobbete. Har selv drivere derfra.