Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.817
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En ting jeg synes er underlig er.
    Hvorfor er ikke lagringen (kula) er i bunn.
    Da vil den jo kunne ligge i ett bad av spindelolje.
    Har jo jobbet med exstrem finmekanikk i mange år.
    Er det en grunn til att de gjør det på denne måten?
    Vibrasjonsn vil jo være nær tallerken, kontra lenge fra. Er jo dette flisespikkeri, men har stått med stetoskop og hørt på dette på andre ting. Du hører faktisk hvor nær du er. Men her er vel ikke dette ett problem.
    Spør av ren nysgjerrighet, hvorfor?

tob

Medlem
    Ble medlem
    09.12.2013
    Antall liker
    50
    Sted
    5235 Rådal
    Torget vurderinger
    2
    Vibrasjonsn vil jo være nær tallerken, kontra lenge fra. Er jo dette flisespikkeri, men har stått med stetoskop og hørt på dette på andre ting. Du hører faktisk hvor nær du er. Men her er vel ikke dette ett problem.
    Fra en tysk test av Raven GT2 kan følgende leses: To til 3 dråper tyktflytende spindellolje blir påført stålkulen før montering av tallerken. Denne oljen blir ved hjelp av en liten rille i lagerhylsen av sinterbronse permanent transportert oppover til topp av spindel. (Oversatt fra tysk etter beste evne).
    Da skal vel spindel med oppleggskule bli kontinuerlig smurt.

1735757768608.png

image hifi

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.828
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har også erfaring fra finmekanikk.
    Vi hadde en horisontal skrue med diameter på ca 40mm som hadde en liten flate av et spesielt hardmetall på den ene enden.
    Her ble det ved installasjon av maskinen satt inn en tapp med en kule på enden som lå an mot hardmetallflaten.
    Dette ble så tilført 1 - en dråpe Dr. Tillwich Uhrenöl, og det skulle IKKE ettersmøres.
    Aldri.
    Dette var spesielt presisert.
    1735757629594.png

Lurer på om dette kan være en lignende lagring?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.581
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ikke ta feil av, at den oljefilmen som blir liggende, holder nermest evigt, om den ikke blir belastet spesiellt hårdt.

Anekdote.
    Jobbet for mange år siden med å klargjøre og selge bruktbiler. Vi hadde en gammel Hanomag kassevogn (Mercedes)
    stående. Kom en familiepappa og kjøpte den. Han skulle kjøre runnt med gutten sin til Moto-Cross.
    Hørte ingenting fra han i over ett år.
    Da plusselig en dag dukket han opp, og snakket om svake misslyder fra gearkasse. Vi tok den inn, løftet på
    lift og sjekket diverse. Fikk litt røde ører, da jeg sjekket med kollega, og vi fannt ut av, at det eneste vi ikke hadde
    kontrollert ved salg var gearkasseolje. Skrudde up påfyllningsbolten på siden og stakk inn fingeren. Ingenting å
    merke. Skrudde ut bunnproppen/bolten..... Ikke en dråpe.
    Han hadde da kjørt runnt 60.000 Km på bare den filmen som sat igjen på gearhjulene.
    Fyllte på olje, og alle misslyder forsvannt med en gang.
    Oljefilm er hanske så bestandig, og det skal mye til å bryte igjennem den filmen. ;)
    Belastning av en platetallerken som spinner 33 RPM er "peanuts" i den sammenhengen.

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.460
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Takk. Og spennende.

Jeg kjører min vdh i Acoustic Signatur som har armmasse 22,5 gram. Men er litt lysten på en 3012-R.
    Har haft lust på en länge, men låtit det vänta till jag fick nytt drivverk. Med Odin-armen ute av bilden var jag en arm kort till min G.C. Elite och har, helt sedan jag läst på WBF om VdH + 3102-R, gått med planer om en.

Så nu ser det ut som följer;

VdH G.C. Elite -> SME 3102-R
    Dava FC-A1 -> FR64s (som på sikt skal uppgraderas til FR66s)
    Dava mono -> Reed 2B

Fick förresten en länk till en fin omtale om Reed 2B av danske importören häromdagen.

https://www.reed.lt/wp-content/uploads/Richard-Mak-2B-Review.pdf

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.859
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med fabelaktig fin platespiller og tilhørende armer.
    Tillitsvekkende at du går tilbake til TWA.
    Samtidig, --godt nytt år! 🙂

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.460
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tusen tack @bluesbreaker och gott nytt år till dig och dina.

Ja, betyder såklart något när man kommer tillbaka inte mindre än tredje gången till gammalt känt märke. Saknade Raven AC och var glad TW kommit med en ”kompakt” modell i LS. Passar perfekt på en 50x50 hylla. :11

Det monteras i etapper. Tungt drivverk och lika tung tallrik. Tvåmansjobb att få tallrik trygt på plats så var glad sonen kunde vara behjälplig.

Drivvverk på plats och efter precis 3 droppar olja på toppen av lagret fick vi guidet tallriken ned. Nu låter vi den stå och snurra några timmar.

Black Night-tallriken har ändrat finnish så nu är den sandblåst och inte lackerad.

IMG_0701.jpeg
    IMG_0702.jpeg

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.460
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Så var det detta med armbord och korrekt monteringsavstånd.

Fram med medföljande lista över olika asvtånd, hitta korrekt arm eller distans, i mitt tillfälle K då Reed 2B har 295,6 mm på lik linje med Triplanar, få pinnenpå plats ned i låst läge och stramma bulten till armbordet. Kanonenkelt.

IMG_0698.jpeg
    IMG_0699.jpeg
    IMG_0700.jpeg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.003
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Æh, hva skjedde med Kick the wheels and light the fires?
    Godt nyttår! (Det er en veldig flott platespiller.)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.604
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har en god del armboard liggende til TW-Acustic i tilfelle du trenger. Sånn i tilfelle du er i manko på f.eks SME.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.782
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    grattis!....kompakt og anvendelig spiller med mulighet for masse armer ;)
    kjenner flere som liker det.......
    når er den oppe og spiller?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.460
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har en god del armboard liggende til TW-Acustic i tilfelle du trenger. Sånn i tilfelle du er i manko på f.eks SME.
    Tack! Bra att veta, tanken har hela tiden varit att få producerat något liknande dessa, som LMC har. Då kan jag använda mig av
    Micro Seiki-armbord som är enkelt att få tag i till 3012-R plus att jag redan har det till FR64s.

På tal om det, hur lossnar jag de cirkulära dekkplatene i varje hörn där armborden monteras? Bara att skru?

IMG_0423.png

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.460
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    grattis!....kompakt og anvendelig spiller med mulighet for masse armer ;)
    kjenner flere som liker det.......
    når er den oppe og spiller?
    Tack tack, kompakt har många definitioner :cool:

Tja, inte i dag i alla fall. Medföljande insats till Reed-armen var inte korrekt borrad så avvaktar vidare info om bästa lösning, men han är på saken så räknar med att det inte skall ta så lång tid.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.604
    Torget vurderinger
    27
    Aldri tatt av dekkplatene. Jeg bruker per i dag kun to armer på min, og det gjorde nok forrige eier også. Jeg har dårlig tilkomst på siden av spilleren og synes det er fiklete med mer enn to armer. Har derfor redusert til to armer også på Bergmann.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.460
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Flott spiller Crosswind.
    Dette blir nok bra!
    Det som överraskar mest, har ju trots allt ägt flera spelare från TW Acustic, är hur han ändrat på lagerdesignen. Från ett lager som monterades underifrån med en enkel bolt, på Raven AC och GT, till detta monster av ett lager, med inte mindre än 9 kraftiga maskinskruvar från ovansidan och en storlek som vida överstiger den gamla typen lager.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.460
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    I det effektiva hörnet i dag. Full rens av 3012-R. 30+ år gammalt grums, men har kommit åt överallt. Värst var det i gängorna till höjdjusteringen av armlyften, på axlingen rätt under lagret. Har också fått kontrollera att det är kontakt mellan pinnarna i bajonettfästet och RCA-kontakterna samt mellan jord i arm och jordpunktet. (y)Det saknades några småsaker i boksen så jag kontaktade kundtjänst hos SME som svarar på ett par timmar, och självklart hade Debbie allt på lager till en 30+ år gammal utgången arm. Så skal det vara!:11

Om inte annat, så blev den ren och blank och det är ett strålande sätt att bli känt med armen och alla dens funktioner. En extremt genomtänkt konstruktion.

IMG_0714.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn