Steinost: Hypex contra Anaview. Ser at diskusjonen har gått også ute i "den store verden". Ikke uventet er meningene delt. Svært få, om ingen, har gjennomført tester av de to under ellers like forhold. Tror uansett det vil bli vanskelig å utrope noen vinner. Selv har jeg byttet ut mine "tradisjonelle" sluttrinn som jeg mener holder høy kvalitet. Jeg savner overhodet ingen ting. Jeg våger også den påstand at når man benytter sluttrinn på et visst kvalitetsnivå, så er min erfaring at de hørbare forskjeller i forhold til rom, høyttalere og samspillet mellom de enkelte ledd i totalkjeden, være relativt små. Jeg har over tid jobbet mye med høyttalere, deres plassering og rommet(skal jobbe ytterligere med det). Og det er først og fremst med å jobbe med disse variablene at jeg har fått til endringer i ønsket retning. Så om Hypex måler noe bedre enn Anaview, er det ikke sikkert at dette vil resultere i et bedre lytteresultatet(som også Thohaug poengterer).
For noen vil kanskje pris være avgjørende. Her synes jeg Anaview kommer godt ut, da dyre komponenter som kjøleplater og store strømforsyninger drar prisen voldsomt i været. De er fraværende i et Anaviewbygg. Det forenkler byggingen også, spesielt for de som ikke er så drevne. Og nå er jo Hans Erik i ferd med å lage en detaljert og praktisk/pedagogisk byggeveiledning for de som vil forsøke seg på Anaview, totalt "lego".
Eivind S