Klasse A: Som å høre Elvis Presley når han synger sine beste balader
Klasse A/B: Som å høre de andre Elvis imitatorene. Som kan være gode. Men kun Elvis’ egen stemme gir det den gjør.
Mener ikke å være flåsete, men jeg syntes det er vanskelig å forklare hva A gjør. Som med rør - uforklarlig - bare magisk.
Nå er det vel flere produsenter som har justert sine forsterkere til å levere «de første» watt i klasse A. Simaudio leverer visstnok de første 5w i A. Om man har greit effektive høyttalere så betyr vel det at man stort sett befinner seg i klasse A ved normalt volum?
Du har rett, etter det de selv sier om disse første wattene. Men min erfaring (etter flere kl. A amper) er at disse sammen med bra høyttalere (som i de aller fleste tilfeller skal ha litt krefter for å "synge") gjør at man lett drar forbi denne "sonen" med noen få kl. A watt.
Så har jeg allerede ertet på meg mange, som mener en god høyttaler ikke nødvendigvis krever mye effekt, men det er min bestemte oppfattelse at dett er tilfelle. OK, man kan få div. lettdrevne høyttalere (bl.a. hornløsninger) som byr på mye dynamikk for noen få tilførte watt, men jeg syntes svært få eller ingen av disse lettdrevne klarer gjengi en menneskestemme godt nok.