Forsterkere Anbefaling av integrert rørforsterker i fornuftig prisklasse

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
576
Torget vurderinger
46
Har også eid Copland for mange år siden, CTA 405 int. Flott og god forsterker med kt88rør rør og mm riaa. Den var litt omstendelig å justere bias på.

Morten
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.800
Antall liker
3.010
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Har også eid Copland for mange år siden, CTA 405 int. Flott og god forsterker med kt88rør rør og mm riaa. Den var litt omstendelig å justere bias på.

Morten
Måtte du gå inni forsterkeren med multimeter,skrujern hele pakka?
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
713
Antall liker
253
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Sjekk ut Unison Research.
Kjøpte selv en S 6 på nett ca 10K + mom's og avgifter
Kan kjøres m EL34 og KT77
34 mer romantisk, 77 noe tøffere i trynet
Slikt kan aldri gjøres m transistorer
Løp å kjøp
Hei :cool:
Slikt kan aldri gjøres m transistorer

Da bør du lese deg opp på skikkelige ting /first watt/pass lab
der er det klanger for det meste å alt på transistor;)
Mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: KML

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
576
Torget vurderinger
46
Har også eid Copland for mange år siden, CTA 405 int. Flott og god forsterker med kt88rør rør og mm riaa. Den var litt omstendelig å justere bias på.

Morten
Måtte du gå inni forsterkeren med multimeter,skrujern hele pakka?
Tja, jeg fikk oppgitt at den måtte justeres av verksted/forhandler, det var den andre rørforsterkeren jeg hadde så jeg prøvde aldri, idag ville jeg nok gjort dette selv. Lydmessig var Copland en kjempeforsterker, mener at den var oppgitt til 2x50watt. Jeg synes å huske det var en stor ringkjernetrafo i den og.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
8.276
Antall liker
9.150
Sted
Oslo
Sjekk ut Unison Research.
Kjøpte selv en S 6 på nett ca 10K + mom's og avgifter
Kan kjøres m EL34 og KT77
34 mer romantisk, 77 noe tøffere i trynet
Slikt kan aldri gjøres m transistorer
Løp å kjøp
Hei :cool:
Slikt kan aldri gjøres m transistorer

Da bør du lese deg opp på skikkelige ting /first watt/pass lab
der er det klanger for det meste å alt på transistor;)
Mvh
Men ikke plugandplay uten så mye som en skrutrekker eller loddebolt
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
576
Torget vurderinger
46
Det ligger en Copland 402 på Finn til 11000,-
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.726
Antall liker
2.209
Torget vurderinger
8
Hvorfor ikke bare kjøpe den derre Cayin VP-100i og starte der? Den er velbygd, låter godt, har masse av krefter som kler Klipsch, billig i anskaffelse (se finn.no pd) og ser flott ut - et lite kupp til den prisen, IMO. Vet ikke om den tar andre utgangsrør enn KT88, men lyden kan lett "tunes" ved bytte av smårørene også.
Hei hadde denne og fikk bekreftet fra Cayin at den kjører kt90,kt120,kt150 også
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.726
Antall liker
2.209
Torget vurderinger
8
Fant denne tråden her på sentralen fra 2015, til info

http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/79321-ha-yttalere-til-cayin-vp-100i.html

Høyttalere til Cayin VP 100i.
Denne forsterkeren er kresen når det gjelder høyttalere, og mine Dali mentor 6 matcher svært dårlig. Altfor skarp diskant, og hard mellomtone. Når det gjelder pris kan jeg gå opp til 20K brukt. Jeg hører mest på jazz og klassisk, og jazz er det største problemet.
Alle forslag motttas med takk.
Denne er absolutt ikke hard eller skarp i toppen. Da har han hatt feil rør. Demne kan også bruke. Kt90,kt120 og kt150
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Fordelen med rør-komponenter er nettopp det at man faktisk kan tune lyden i den retning man ønsker, eller ha behov for. Min egen pre amp låter vidt forskjellig med rør fra Siemens, Amperex eller Mullard. Døm aldri et rørkomponent uten å ha lagt litt tid og flid i å prøve ut forskjellige rør, er min erfaring.

Altså, jeg betviler ikke din observasjon og erfaring. Og ja, klart det finnes mismatch. Men det gjelder såvisst for SS- såvel som rørforsterkere. Forskjellen er at med SS, så kan man ikke gjøre noe annet enn å bytte den ut.
Dette er et godt poeng syns jeg, når man vurderer rørforsterker. Muligheten til å drifte og vedlikeholde selv med bytte av rør og justering av bias. På enkelte forsterkere som f.eks. LM har de gjort biasjusteringen så enkel og tilgjengelig at det er noe man lett kan foreta seg hver gang man skal bruke forsterkeren om man vil, og det er noe man aldri får med transistor, denne muligheten til å kontinuerlig sikre seg at forsterkeren opererer som den skal og har optimal spenning på utgangstrinnet. Med transistorforsterkere er man prisgitt at de som har laget forsterkeren har justert bias nøyaktig, og at den ikke drifter over tid. I tillegg mangler man som vinagunner sier muligheten til å tune lyden med andre transistorer.

Rørforsterkere i vanlig bruk er virkelig ikke noe hokus-pokus bare man kommer litt inn i det, og man har mye mer kontroll over hva som skjer når man kan bytte rør og justere bias selv. Syns det gir hobbyen større dimensjon, litt som vinyl kontra cd hvor man kan tune lyden med bytte av pickup og justere ting selv, mens man liksom ikke bare kan bytte laser på cd-spilleren for å oppgradere eller tune lyden. It's a beautiful thing.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.623
Antall liker
9.466
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Fant denne tråden her på sentralen fra 2015, til info

http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/79321-ha-yttalere-til-cayin-vp-100i.html

Høyttalere til Cayin VP 100i.
Denne forsterkeren er kresen når det gjelder høyttalere, og mine Dali mentor 6 matcher svært dårlig. Altfor skarp diskant, og hard mellomtone. Når det gjelder pris kan jeg gå opp til 20K brukt. Jeg hører mest på jazz og klassisk, og jazz er det største problemet.
Alle forslag motttas med takk.
Denne er absolutt ikke hard eller skarp i toppen. Da har han hatt feil rør. Demne kan også bruke. Kt90,kt120 og kt150
Høres bra ut og med muligheter for å få litt mer futt med større rør også så er dette et veldig godt objekt. Klem til:cool:
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.818
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det jeg har mest i mot rør er at det koster litt hvis du skal kjøpe inn gode NOS-rør og/eller de gamle effektrørene må byttes ut fordi de begynner å skrante. Jeg har 12 rør i for'en og 8 i effekten.... Og ja: det er stor forskjell på nyproduserte rør og NOS. Jeg kjente ikke igjen for'en etter at jeg skiftet til gode rør. Jeg ga den en siste sjanse før jeg byttet. Men den gode lyden oppveier disse ulempene.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.685
Antall liker
4.632
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Nå blir jeg skikkelig upopulær;

Det er absolutt grunnleggende klangforskjeller i rørforsterkere også, nærmest sagt uavhengig av rør(akkurat som det er i transistorforsterkerne..).
Det kan være lurt å lese seg litt opp på brukererfaringer.

Rør er ikke hokus pokus.

Og enda en ting; det er absolutt ikke nødvendig å investere i NOS-rør til hverken pre eller effekt for å få god lyd!
NOS kan være ei gjørmegrop, og noen tar fantasipriser for relativt dårlige rør(svake målinger) bare fordi de har det rette navnet...

M
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.818
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det er nødvendig for å få forsterkeren til å synge. Det er nødvendig for å få bedre lyd. Det er nå min mening og erfaring. Men man kan godt la være hvis man er fornøyd med grunnlyden.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Det er nødvendig for å få forsterkeren til å synge. Det er nødvendig for å få bedre lyd. Det er nå min mening og erfaring. Men man kan godt la være hvis man er fornøyd med grunnlyden.
Har du prøvd Shuguang og Psvane og funnet at de er underlegne NOS rør?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
23.267
Antall liker
62.229
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
På såpass lavt budsjett er det vanskelig å få noe bedre enn denne tror jeg.
Det sitter vel rør for 3-4 tusen i den.
6.500 demobrukt hos importør:

psvane-tc1-kt88-push-pull-tube-amplifier.jpg

Psvane KT-88 integrerte forsterker med hodetelefonutgang.
35w i pushpull.
Levers med fjernkontroll og beskyttelsesbur over rørene.

Her regner jeg med at man får garanti.
Hvis en finner ut at rør er tingen, kan man legge i mer penger neste gang.
Denne taper man lite på.

Ellers vil jeg anbefale å gå en annen vei når man bygger opp anlegg.
Innenfor et budsjett:
1. Høyttalere man liker.
2. Forsterker som kan drive disse på best mulig måte.

Lykke til.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.818
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det er nødvendig for å få forsterkeren til å synge. Det er nødvendig for å få bedre lyd. Det er nå min mening og erfaring. Men man kan godt la være hvis man er fornøyd med grunnlyden.
Har du prøvd Shuguang og Psvane og funnet at de er underlegne NOS rør?
Nei, men jeg har prøvd *made in china* som ikke var spes gode, uten å påstå at dine forslag er dårlige.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.818
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Ok :) Er disse noe du har prøvd? De koster ikke stort, og jeg tipper at prisen gjenspeiler kvaliteten og antagelig lyden. De gamle nos rørene var jo beregnet til alle mulige formål og mange måtte nok tåle røff behandling og hadde sikkert høye produksjonskostnader. Mange hadde jo militære krav også. Siden de koster lite, hadde det vært artig å prøve dem. Må tilføye at jeg har hatt nos som ikke var noe gode, bla.a et par cryobehandlede ECC85.
 

Dharmabum

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.229
Antall liker
1.482
Torget vurderinger
12
lm 216ia brukt, meget god til prisen
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.358
Antall liker
1.214
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Den blir dessverre litt dyr :)

Når det er sagt, så har jeg kikket på produkter i denne prisklassen, og kom over LM Audio sin 501IA. Den virker temmelig juicy med sine 2*100W! Den er på tilbud nå til 20k.
http://www.hifisentralen.no/forumet...udio-501ia-integrert-100w-ra-rforsterker.html
Hvorfor ikke prøve. Gjorde det selv og endte vel opp med at det jeg hadde var bedre og en slik varmeovn ble for mye for meg selv i en stor stue. Andre har sikkert en helt annen mening og rått spiller det i alle fall.
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
576
Torget vurderinger
46
PrimaLuna kom på brukten nå. Kjempeforsterker:cool:
 

KML

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2005
Innlegg
557
Antall liker
84
Sted
Fana i Bergen
Torget vurderinger
1
PrimaLuna ser utrolig fett ut! Her kan man jo teste ut forskjellige rørtyper også, så kult! :)

Takk for tipset, denne modellen må jeg kikke nærmere på!
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.726
Antall liker
2.209
Torget vurderinger
8
PrimaLuna kom på brukten nå. Kjempeforsterker:cool:
Hei mener og har lest at Cayin bygger primaluna, ihvertfall samme fabrikk. Cayin lager også trafoene. Ser man på bilder av innmat så ligner det veldig
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.623
Antall liker
9.466
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er nødvendig for å få forsterkeren til å synge. Det er nødvendig for å få bedre lyd. Det er nå min mening og erfaring. Men man kan godt la være hvis man er fornøyd med grunnlyden.
Disse koster i underkant av hundre dollar stykket og er veldig gode. Har prøvd diverse nyproduserte rør. Disse likte jeg best;
Shuguang Treasure 6CA7-Z.jpg
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
576
Torget vurderinger
46
PrimaLuna ser utrolig fett ut! Her kan man jo teste ut forskjellige rørtyper også, så kult! :)

Takk for tipset, denne modellen må jeg kikke nærmere på!
Utrolig nok har jeg hatt denne også, med el34 rør og oppgraderte smårør. Dette er en veldig god forsterker som jeg aldri skulle ha solgt.
 

KML

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2005
Innlegg
557
Antall liker
84
Sted
Fana i Bergen
Torget vurderinger
1
Hehe, der var den jaggu borte allerede. :)

Fikk opp "ugyldig link" da jeg prøvde å sende selger en melding/mail, og skjønte først ikke helt hvorfor, men jaggu santen. :D
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.676
Antall liker
10.075
Torget vurderinger
2
Ikke la Cayin v100i en gå fra deg .en billig intro inn i rør verden. Og skulle den ikke passe smaken din eller høyttaler selger du den enkelt videre for det du betalte.
Unngå tungdrevne høyttaler
http://www.dietmar-hoelper.de/media/bb19dfde6e94e593ffff8642ac144227.pdf
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Ok :) Er disse noe du har prøvd? De koster ikke stort, og jeg tipper at prisen gjenspeiler kvaliteten og antagelig lyden. De gamle nos rørene var jo beregnet til alle mulige formål og mange måtte nok tåle røff behandling og hadde sikkert høye produksjonskostnader. Mange hadde jo militære krav også. Siden de koster lite, hadde det vært artig å prøve dem. Må tilføye at jeg har hatt nos som ikke var noe gode, bla.a et par cryobehandlede ECC85.
Ja, har såvidt prøvd litt av begge, det satt Shuguang utgangs- og driverrør i forsterkeren min når den var ny mener jeg, også oppgraderte jeg til Psvane (og Tungsol) når det var noe feil med smårørene som satt i (Sovtek og Electroharmonix). Har jo ikke prøvd NOS så jeg har noen direkte sammenligning, men syns nå både Psvane og Shuguang har gode kvaliteter ved seg. Ser også at de får gode tilbakemeldinger andre steder på nettet fra brukere i bl.a. USA som har prøvd 6sn7 ekvivalenter fra både Psvane og Shuguang.

Er ikke fremmed for å prøve NOS hvis det gir best lyd, men ser også det blir sagt at det er mye svindel og lureri med NOS rør, og at det er lett å kjøpe katta i sekken. Og såklart prisene på noe som ikke lages mer og finnes i mindre og mindre supply går jo bare èn vei....
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.818
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg mener jo at det er en lydmessig gevinst å investere i nos, og heller ta sjansen på dét enn å måtte høre en litt grå kjedelig lyd. Man kan jo prøve seg frem med et brukt par, som gjerne koster halvparten eller mindre fra de etablerte rørselgerene.
 

KoperViking

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
399
Antall liker
415
Sted
Kopervik, Karmøy.
Nå blir jeg skikkelig upopulær;

Det er absolutt grunnleggende klangforskjeller i rørforsterkere også, nærmest sagt uavhengig av rør(akkurat som det er i transistorforsterkerne..).
Det kan være lurt å lese seg litt opp på brukererfaringer.

Rør er ikke hokus pokus.

Og enda en ting; det er absolutt ikke nødvendig å investere i NOS-rør til hverken pre eller effekt for å få god lyd!
NOS kan være ei gjørmegrop, og noen tar fantasipriser for relativt dårlige rør(svake målinger) bare fordi de har det rette navnet...

M
Hei!

Hvorfor skulle du bli upopulær for dette? :)
-Kun sunn fornuft, selv om svaret kanskje var litt kort..

Generellt;
Å kjøpe rør er ikke som å kjøpe lyspærer, flere viktige parametre har betydning. Kjøp rør fra seriøse selgere, rør som er utmålt. Da er de sjekket for Shorts (kortsl.), Grid Leak og "levetid" i tillegg til Mutual Conductance -matching.
Finnes sikkert gode tips her på forumet ang. seriøse rørselgere. Det finnes også serøse selgere på eBay men at en ukjent rørselger selger "Matched" gir liten trygghet.
Bruk ikke din edle forsterker som prøvekanin.

Hvis du f.eks. prøver ett sett matchede rør men som har Grid leak. Da kan disse oppleves som "dårlig type" -selv om disse normalt er svært så bra.

Så er det kjedelig å kjøpe kostbare "NOS" rør av edelt merke og årgang som låter himmelsk i 3 uker -før de dør. Kanskje har disse da vært matchet, kanskje ikke helt NOS -men "pent brukt"? :)
Har utmålt genuine NOS rør og nye rør -med svært gode resultater.
Har også målt en del nyproduserte rør med shorts -kortslutning(!) og Grid Leak. (-flere Kinesiske enn Russiske.)

Det var en som ikke likte "Kina rør" her; "Kina" er ikke 1 type rør med forskjellig type-stempling :)
I Kina produseres alt fra kvalitet til dritt, innen elektronrør som ellers. Russland produserer også mye bra. (Søk anbefalinger.)

Kort sagt, igjen: Kjøp utmålte & matchede rør, NOS eller nyproduserte, fra seriøse selgere. (Søk anbefalinger.)
(Alt.: Gå dypere i hobby-materien, studere temaet og anskaffe godt måleutstyr. -Som igjen kan oppgraderes og må kalibreres.)

For egen del tror jeg mitt neste innkjøp blir 1 Quad nye KT-88, Russiske "Golden Dragon"..
Ellers så har jeg mer enn nok på lager.. :)
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
oyvjorge: Har som sagt ikke prøvd NOS, men syns ikke jeg har grå, kjedelig lyd med kinarørene mine heller.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.818
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Nå blir jeg skikkelig upopulær;

Det er absolutt grunnleggende klangforskjeller i rørforsterkere også, nærmest sagt uavhengig av rør(akkurat som det er i transistorforsterkerne..).
Det kan være lurt å lese seg litt opp på brukererfaringer.

Rør er ikke hokus pokus.

Og enda en ting; det er absolutt ikke nødvendig å investere i NOS-rør til hverken pre eller effekt for å få god lyd!
NOS kan være ei gjørmegrop, og noen tar fantasipriser for relativt dårlige rør(svake målinger) bare fordi de har det rette navnet...

M
Hei!

Hvorfor skulle du bli upopulær for dette? :)
-Kun sunn fornuft, selv om svaret kanskje var litt kort..

Generellt;
Å kjøpe rør er ikke som å kjøpe lyspærer, flere viktige parametre har betydning. Kjøp rør fra seriøse selgere, rør som er utmålt. Da er de sjekket for Shorts (kortsl.), Grid Leak og "levetid" i tillegg til Mutual Conductance -matching.
Finnes sikkert gode tips her på forumet ang. seriøse rørselgere. Det finnes også serøse selgere på eBay men at en ukjent rørselger selger "Matched" gir liten trygghet.
Bruk ikke din edle forsterker som prøvekanin.

Hvis du f.eks. prøver ett sett matchede rør men som har Grid leak. Da kan disse oppleves som "dårlig type" -selv om disse normalt er svært så bra.

Så er det kjedelig å kjøpe kostbare "NOS" rør av edelt merke og årgang som låter himmelsk i 3 uker -før de dør. Kanskje har disse da vært matchet, kanskje ikke helt NOS -men "pent brukt"? :)
Har utmålt genuine NOS rør og nye rør -med svært gode resultater.
Har også målt en del nyproduserte rør med shorts -kortslutning(!) og Grid Leak. (-flere Kinesiske enn Russiske.)

Det var en som ikke likte "Kina rør" her; "Kina" er ikke 1 type rør med forskjellig type-stempling :)
I Kina produseres alt fra kvalitet til dritt, innen elektronrør som ellers. Russland produserer også mye bra. (Søk anbefalinger.)

Kort sagt, igjen: Kjøp utmålte & matchede rør, NOS eller nyproduserte, fra seriøse selgere. (Søk anbefalinger.)
(Alt.: Gå dypere i hobby-materien, studere temaet og anskaffe godt måleutstyr. -Som igjen kan oppgraderes og må kalibreres.)

For egen del tror jeg mitt neste innkjøp blir 1 Quad nye KT-88, Russiske "Golden Dragon"..
Ellers så har jeg mer enn nok på lager.. :)
Nå mente jeg heller ikke alt som er produsert i Kina, men jeg har kjøpt inn noen rør et par ganger som det står «made in China» på. Det er en vesentlig forskjell. Jeg påstår nemlig ikke å ha hørt alt fra Kina.

Det finnes seriøse selgere her på S som selger brukte oppmålte rør.
 

TM-1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2012
Innlegg
147
Antall liker
81
Sted
Oslo
Et tips og en erfaring jeg er glad for; lytt til forskjellige forsterkere og ikke minst rørtyper for å finne det du liker.. Var avstandsforelsket på flere forsterkere ikke minst pga utseendet. Mye effekt trakk også- før jeg visste bedre, og jeg prøvelyttet på de, og ble litt skuffet. Dette var bl.a.forsterkere med kt88 rør og det lød veldig likt mine tidligere transistorforsterkere. Det var når jeg fikk høre SET forsterkere med el 34, 300b og 845 at jeg først skjønte hva som er virkelig spesielt med rørforsterkeri. Men smak og behag skal vel ikke diskuteres, ta heller en prøvelytting-f.eks. i Mysen!
 
Topp Bunn