Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor NAD har valgt å sette filteret til 150hz.
150 Hz er høyt, ja, men midt i blinken sammen med små høyttalere som dine. Ved en såpass
høy delefrekvens oppnår man både at forsterkeren blir vesentlig sprekere og at sattelittene
blir mindre anstrengt. Benytter man derimot store gulvstående høyttalere (med 8", 10" eller
12" basser), oppfattes delefrekvensen som meningsløst høy...
Det "komplettanlegget" jeg oftest anbefaler for kunder, er Bluesound Powernode 2i HDMI
sammen med Dali Oberon On-wall høyttalere og Dali SUB E9F subwoofer. En "kanonpakke"
til prisen med høyere WAF og mye mer fleksibilitet enn en typisk forsterker/gulvstående
høyttalerkombinasjon...
Men forstår jeg deg rett så er alternativ 2 kanskje det beste? Men vil jeg ikke miste frekvensene mellom 120 og 150 hz da?
Prøv
alle alternativene for å finne best mulig lyd for deg, men begynn med Alternativ 1 som
på papiret er den beste løsningen. Om man vil være helt sikker på å få med begge kanalene,
kan man benytte et Y-ledd på RCA ledningen (2 til 1). (Har ikke prøvd dette i praksis, men
regner med at Linje/Subutgangen på NADen er såpass "buffret" at det ikke er et problem med
en slik monokobling). Man spørs om det er nødvendig...
Når det gjelder alternativ 2, er det ikke sikkert at du oppfatter noe dip i det hele tatt, og skulle
man få et dip, snakker vi eventuelt bare om en senkning på et par dB. Dette er som småtterier
å regne i sammenligning med de peaker og dipper man får med et anlegg i et vanlig lytterom.
Alternativ 2 gir deg mest fleksibilitet - men også størst sjanse for "å skru seg bort"...
Med tanke på pris og kvalitet på resten av anlegget ditt, er det vel heller ikke noe i veien
med å vurdere to såpass rimelige subwoofere som Dali SUB E9F til oppsettet. Da, har du også
et fenomenalt høyttaleroppsett om du senere skulle vurdere deg en Lyngdorf forsterker, som
typisk anbefales satt opp med 2 subber og 2 sattelitter...