Ønsker anbefaling Anbefalinger av Klasse D mono....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Ja selvsagt.
    Men om en flott liten "hot spot" står tett på andre flotte "hot spots", så øker jo kravet til kjøling og ev aktiv kjøling.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Vil reguleringen virke uten å koble den til pc? Altså bare med dc inn på viften og ingenting på den tredje pinnen.
    Ja, skal mene det. Ingen garanti for at det virker, men kan forklare hvordan jeg tenker hvorfor det vil fungere.
    Den 3. Pinnen er overvåkning av hastighet av viften, hovedkort på PC bruker denne til å justere Volt opp og ned ettersom hvilken hastighet man ønsker som er en funksjon man ikke trenger direkte her.
    Temperatur sensoren på denne låser viften på 350 RPM, frem til sensoren kommer over 38C ifølge dokumentasjonen. Så det er en thermal resistor som står i serie med spenningen inn her virker det som. Det er også en kurve på denne sensoren på hvor mye den åpner jo varmere det blir.
    De to pinnene som går til 0 og 12V gir en spenning som gir en "max hastighet" avhengig av hvor mye spenning viften får, med en resistor her så vil også spenningen gå ned for å redusere max hastigheten ned for å unngå støy. Godt mulig denne viften kan gå på 5V også, da de nyere PWM viftene fra Arctic klarer å dra igang på veldig lav spenning (dette må isåfall testes ut) og man får da potensielt en vifte som surrer på svært lav hastighet på max utslag på temp sensoren.
    Bare litt blås på viften vil gjøre at dette forbedrer kjølingen betraktelig og få varmen fortere ut av kabinettet. 350 RPM med en 120mm vifte vil man ikke merke noe til før man legger øret nesten på viften.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.576
    Antall liker
    35.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har en liten usb-vifte til pc som jeg kan legge over kabinettet og blåse luft ned hvis den blir for varm. Kan teste det...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.576
    Antall liker
    35.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå har den stått på i hele natt, ikke antydning til noe som helst varme oppå kabinettet heller, viften bråker litt, men høres ikke når jeg spiller musikk, men likevel så skal jeg se etter ett annet alternativ litt senere. Denne viften er en slik billig usb-vifte.

     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.222
    Antall liker
    2.731
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Nå har den stått på i hele natt, ikke antydning til noe som helst varme oppå kabinettet heller, viften bråker litt, men høres ikke når jeg spiller musikk, men likevel så skal jeg se etter ett annet alternativ litt senere. Denne viften er en slik billig usb-vifte.

    Jeg bruker vifter hele tiden ,ac eller dc det som er mest betjenlig ,, På elfa / lignede finner du data på støy ,flow rate og rpm : )

    om de ikkke trenger gå med full power kan du senke spenningen enten med motstand eller termo bryter eller en regulator av annet slag , Da slår den inn for fullt etter behov ,,, som jeg feks bruker i klA ampene

    Hvis du bruker vifte med low power inn / ut slag sjekk at den starter lett i low power mode spesiellt dc motorene

    Flere av viftene mine høres ikke i det hele tatt i low power mode"
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.576
    Antall liker
    35.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ingen av de som går på usb? Vet ikke hvor på kortet jeg i så fall skal koble den til.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.166
    Antall liker
    10.691
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er jo mange muligheter der med temp styring, aux power etc.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    For oss som bor i en stille villa og har et svært lavt støyfulv er en vifte som går sakte ikke akseptabelt.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.576
    Antall liker
    35.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    For oss som bor i en stille villa og har et svært lavt støyfulv er en vifte som går sakte ikke akseptabelt.
    Sett opp vinduet så er problemet løst, brått mer støy i rommet, så da blir ikke viften noe problem.

    Har hatt noen samtaler med Andreas, han mener at vifte er helt unødvendig i min boks, med både kjøleribbe og fullperforert topplokk.
     

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    211
    Antall liker
    362
    Sted
    Vest-Agder
    Faktisk blir de ganske varme bare av å stå "idle". Undrer meg derfor at ikke flere aktiverer funksjon om autostandby på modulene. Dvs. uten signal skrus de helt av i dvalemodus og automatisk på ved signal.
    Helt enig! Det gjør faktisk mine Icepower 1200AS2 som jeg kjøpte fra Acoustic Invader , en meget grei løsning! (y)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.576
    Antall liker
    35.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig! Det gjør faktisk mine Icepower 1200AS2 som jeg kjøpte fra Acoustic Invader , en meget grei løsning! (y)
    Men acoustic invader forsterkeren er vel i bitte små kabinettet - er de ikke?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    For oss som bor i en stille villa og har et svært lavt støyfulv er en vifte som går sakte ikke akseptabelt.
    En vifte som går sakte vil du uansett ikke høre..! Selv en flau vind vil overdøve viften. Bare nevner det, den motstanden imot vifter her inne er bare helt tullete med dagens reguleringer av vifter etter temperatur og ikke minst kulelagre på vifter som det er mulig å få til. For ikke å nevne lyddempende og vibrasjonsdempende produkter etc.
    I moderne villaer så har de et ganske høyt støygulv de også selv om støydempingen er god, bor man i en gammel villa så kan man ikke bo nært noe som helst med dårlig støydemping og insekter og fugler som støyer ute hele tiden og noen mil til nærmeste vei med støyende dekk fra biler etc.
    Støygulvet er høyere enn mange tror hjemme, hvis man da ikke har gjort store tiltak med lytterommet og da har man like greit et rackskap med utstyret utenfor rommet også.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.576
    Antall liker
    35.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    En vifte som går sakte vil du uansett ikke høre..! Selv en flau vind vil overdøve viften. Bare nevner det, den motstanden imot vifter her inne er bare helt tullete med dagens reguleringer av vifter etter temperatur og ikke minst kulelagre på vifter som det er mulig å få til. For ikke å nevne lyddempende og vibrasjonsdempende produkter etc.
    I moderne villaer så har de et ganske høyt støygulv de også selv om støydempingen er god, bor man i en gammel villa så kan man ikke bo nært noe som helst med dårlig støydemping og insekter og fugler som støyer ute hele tiden og noen mil til nærmeste vei med støyende dekk fra biler etc.
    Støygulvet er høyere enn mange tror hjemme, hvis man da ikke har gjort store tiltak med lytterommet og da har man like greit et rackskap med utstyret utenfor rommet også.
    Har du en vifte å anbefale som kan bruke usb eller lignende?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Har du en vifte å anbefale som kan bruke usb eller lignende?
    Jeg ville ikke brukt USB, den er bare 5V. Aux som nevnt over er nok bedre til slikt, hvor den er finnes i databladet på ampen. Man får diverse styring av vifter til PC, som det er mulig å bruke på vanlig 12V. Det mest effektive er å ha viften direkte imot kjøler på chip som skal kjøles ned, en vifte har data på trykk og bak-trykk og hvor langt unna den gir best effekt og om den suger eller blåser best. Men bare litt sirkulasjon av lufta hjelper jo uansett for å unngå lit hotspots etc.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.576
    Antall liker
    35.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da er overgang fra usb-4pinn kjøpt inn, samt en 60x60 vifte med lite støy.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    654
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Litt inspirasjon til kjøling;
    Temperaturstyrt vifte. Når tempen stiger til innstilt temp så starter viften og drar ned luft via perforeringene i front av topplokket (perforeringene er tette lenger bak), lufta må da passere modulene og blir dratt ut av forsterkeren.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.576
    Antall liker
    35.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Litt inspirasjon til kjøling;
    Temperaturstyrt vifte. Når tempen stiger til innstilt temp så starter viften og drar ned luft via perforeringene i front av topplokket (perforeringene er tette lenger bak), lufta må da passere modulene og blir dratt ut av forsterkeren.
    Samme vifte som jeg har kjøpt inn - går den rolig? Min skal bare plasseres inni ett aller annet sted, som blåser mot kortet for å skape sirkulering i luften, har perforert topplokk over det hele, så jeg tror den skal få nok luft inn.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    654
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Samme vifte som jeg har kjøpt inn - går den rolig? Min skal bare plasseres inni ett aller annet sted, som blåser mot kortet for å skape sirkulering i luften, har perforert topplokk over det hele, så jeg tror den skal få nok luft inn.
    Står stille til innstilt temp er oppnådd, deretter gradvis raskere til temp er stabilisert på ønsket temp. Er veldig stille. Må helt bort til forsterkeren for å hmre om den sviver.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Samme vifte som jeg har kjøpt inn - går den rolig? Min skal bare plasseres inni ett aller annet sted, som blåser mot kortet for å skape sirkulering i luften, har perforert topplokk over det hele, så jeg tror den skal få nok luft inn.
    Den vifta har vel ikke temperaturkontroll i seg selv? Jeg regner med at Janghell har noe ekstra styrings-elektronikk koblet til den.
    Hvis du bare skal koble den rett til 12 Volt, så ville jeg valgt den som heter Redux fra Noctua. Den spinner vel på 1200 RPM, og selv det er kanskje for mye til at det er helt stille. Men mulig at den leveres med low-noise adapter og ligger vel da på ca 800-850?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.576
    Antall liker
    35.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Den vifta har vel ikke temperaturkontroll i seg selv? Jeg regner med at Janghell har noe ekstra styrings-elektronikk koblet til den.
    Hvis du bare skal koble den rett til 12 Volt, så ville jeg valgt den som heter Redux fra Noctua. Den spinner vel på 1200 RPM, og selv det er kanskje for mye til at det er helt stille. Men mulig at den leveres med low-noise adapter og ligger vel da på ca 800-850?
    Ikke helt stille, 19db står det, burde ikke være noe problem inne i kabinettet. Vedt et forsøk. Maksstørrelse er 60x60mm
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Ok, trodde det var 80 mm. Den 60 mm snurrer vel da på 3000 RPM uten adapter. 19 dB er nok i "friluft", altså uten hindringer av noe slag. Jeg tror det vil høres, men det finner du jo fort ut av :). Rapporter gjerne her hvordan det går.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.576
    Antall liker
    35.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ok, trodde det var 80 mm. Den 60 mm snurrer vel da på 3000 RPM uten adapter. 19 dB er nok i "friluft", altså uten hindringer av noe slag. Jeg tror det vil høres, men det finner du jo fort ut av :). Rapporter gjerne her hvordan det går.
    Den jeg bruker nå snurrer fritt utenpå kabinettet i full speed, 26db i støy... Det burde gi en del forskjell, hvis ikke så får jeg se om det er mulig å kjøpe noe som kan senke farten på den.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Men er det et reelt og generelt problem å ikke ha vifte om det er kraftige kjøleribber/kasse som kjøler? :unsure:

    Anbefaler produsenten av forsterker-kretsen (eks ICE) å bruke vifte til kjøling i tillegg til kjøleribbe/tilsvarende passiv kjøling?
    Anbefaler sammenstilleren å bruke vifte i tillegg til kjøleribber?
    Hva er erfaringene?Er varmgang et problem/erfart i daglig drift?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.863
    Antall liker
    21.866
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Yamaha har/hadde i allefall en ganske smart temperaturkontrollert vifteløsning på den lille integrerte streamerforsterkeren WXA-50. En IcePower125ASX2 i den. Viften kan sees ved venstre sidevegg, like ved kjølefinnen som også er termisk koplet til topplokket.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Men er det et reelt og generelt problem å ikke ha vifte om det er kraftige kjøleribber/kasse som kjøler? :unsure:

    Anbefaler produsenten av forsterker-kretsen (eks ICE) å bruke vifte til kjøling i tillegg til kjøleribbe/tilsvarende passiv kjøling?
    Anbefaler sammenstilleren å bruke vifte i tillegg til kjøleribber?
    Hva er erfaringene?Er varmgang et problem/erfart i daglig drift?
    Icepower er moduler som er såpass lette å slenge i et chassis som gjør at PC-bygging virker komplisert i sammenligning. Det er mange "sammenstillere" ute på markedet av disse modulene, der noen er bedre enn andre. Det er rapportert endel Icepower moduler som har streika knappt et år etter bruk på diverse forum også. Produsenten av Icepower har ikke noen spesielle anbefalinger, bare denne i datasheet:
    Ambient temperature, operating Natural convection cooling 0-50 °C.

    Så lenge temperaturen inne i chassiet holder seg under 50C så er det innenfor spec, en vifte vil hjelpe til med å bytte ut luften fortere. Natural convection er varm luft som stiger, den kalde luften vil da erstatte den varme luften i bunnen naturlig fortalt litt enkelt. Er det god nok utlufting i chassiet, så kan det være bra nok. Men en vifte kan gjerne bidra til 10-20C kaldere temperatur og i mange tilfeller enda mer avhengig av kjøledesign sammen med kjøleribber etc. Som igjen bidrar til forlenget levetid, da modulene aldri kommer over temperaturer beskrevet i spec og bidra til at "ambient temperatur" i kabinettet vil være nærmere rom temperatur. Icepower har også ganske høy effekt i idle, som er ganske velkjent. En 40W lyspære inne i et lite chassi vil avgi ganske mye varme som samler seg opp.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    654
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    @HoJ I min forsterker så er det ett kort som styrer vifta.
    Jeg har liggende en annen type vifte kontroller.
    Se bilder.
    Hvis du vil prøve den så send meg adressen din på pm så sender jeg den til deg. Tar bare opp plass her.
    IMG_20230924_220755.jpg IMG_20230924_220806.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Om det yter 1000 eller 300 watt kontinuerlig i 8 ohm er vel egentlig irrelevant, da 300 er mer enn tilstrekkelig i de aller fleste oppsett :)
    Så får heller de med ekstreme effektbehov tilpasse seg deretter. Er dog tilhenger av ærlige spesifikasjoner/annonsering.
    Her er jeg uenig. Jeg mener helt afgjort, at mange watt har meget at sige. Det giver ro og overblik. Forstærkeren bliver ikke presset når musikken bliver voldsom med mange instrumenter. Nu er der selvfølgelig mange ting der påvirker lydkvalitet, men effekt er en del af det.


    1695654176829.png


    Billedet viser en klasse D forstærker , der hedder E-labs Extreme og er på 400 watt i 4 ohm. Vedkomne bygherre ville gerne sammenligne med mine ICEpower 2000AS. Den lød da rigtig godt, og stor respekt om det, men mine har altså 2000 watt, og det er ikke sådan, at der blev spillet særligt højt, men mine ICEpower 2000AS er altså oppe i en anden liga.
    Jeg syntes, at der var stor forskel på lyden i ICEpower 2000AS favør. Lydens renhed. Dynamik. Det store overblik som mine har. Dybde, bredde og højde.

    Der var en dansk afdeling af Hifisentralen, der desværre er lukket ned. Her var der stor viden om klasse D forstærkere i en tråd om dette. Det var rigtig øv. Og desværre er de mange fine indlæg væk. Jeg opdagede det desværre for sent. Men fik læst med interesse om hvad f.eks. folk gjorde forkert med klasse D, når der blev bygget. Det var vist i den tråd, at Mark Levinson blev rakket ned for deres første og eneste klasse D forstærker. At man er god til at konstruere klasse AB, betyder IKKE, at man er god til at bygge klasse D. Stor trafo og en masse lyttere er rigtig godt til klasse AB, men...
    Jeg havde for år tilbage en klasse D med stor trafo og en masse lyttere. 132.000 mikrofarad. Den var super god til at spille dyb rå bas, men den blev bygget om med Holton 800 moduler.

    1695656574655.png


    Min egen til sammenligning. Bygget af Andreas Knedahl og har de bedste stumper. Det hævede prisen meget, men er samme standard som Andreas Knedahls egen.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.576
    Antall liker
    35.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg fått kjøpt meg en ir varmemåler (sånn pistol-greie) Har spilt ganske hardt nå en god stund, langt høyere enn hva jeg normalt gjør. Det er ikke så gale - selv uten vifte.. Måler 48 på det aller varmeste punktet nedi kabinettet (på kortet) og 42 på toppen av kabinettet.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.222
    Antall liker
    2.731
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg fått kjøpt meg en ir varmemåler (sånn pistol-greie) Har spilt ganske hardt nå en god stund, langt høyere enn hva jeg normalt gjør. Det er ikke så gale - selv uten vifte.. Måler 48 på det aller varmeste punktet nedi kabinettet (på kortet) og 42 på toppen av kabinettet.
    Men så er det jo slik at hvis temperaturen din inne er 20gr ved denne målingen , så vil det det en heit sommer dag med 30gr bli 58gr og 52 gr respektivt . )
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Et knøttlite lite sidespor i denne tråden om klasse D, men var det noen som kjente på kjøleribbene på Mark Levinson amp'ene som stod utstilt på messa i Horten?
    Ubehagelig varme å ta på, og den amp var kun påslått.
    -Man kan jo spørre seg selv om hvor varmt det er på transistorene/elektronikken inni den kassa..... :unsure:
     
    Sist redigert:

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Soundcheck, Knedahl Audio Klasse D ICE-power 2000 AS moduler med Neotech OCC internkabling og ETI terminaler! Lyngdorf MP-40 prosessor på FinkTeam KIM høytalere. Gode hodetelefoner er en fordel for å få et visst inntrykk av lyden 🙂👌!

     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.576
    Antall liker
    35.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Etter besøk hos Andreas og litt diskusjon så kom vi frem til at jeg ikke trenger vifte - har byttet fullperforert bunnplate også, nå har jeg spilt på meget høy volum i tre timer, måler 46 grader på det varmeste på selve kortet, og 35 oppe på topplaten.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Etter besøk hos Andreas og litt diskusjon så kom vi frem til at jeg ikke trenger vifte - har byttet fullperforert bunnplate også, nå har jeg spilt på meget høy volum i tre timer, måler 46 grader på det varmeste på selve kortet, og 35 oppe på topplaten.
    Det der høres ut som levelige temperaturer.
    Har byttet fullperforert bunnplate, eller byttet TIL fullperforert bunnplate?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn