Hva er det den heter igjen? den med oksen på,.. Coronas?Kan noen av vinkjennerne her inne anbefale noen gode viner for en nybegynner?
Både rød og hvit er intresant. Gjerne også en god cognac.
Noen gode Anbefalinger på ost og kjeks? ;DHva skal du bruke vinen til? Husk at matching er viktig mht. vin også ;D
Ellers vil jeg anbefale en god og rimelig XO cognac, Symphonie XO Jon Bertelsen.
Den spanske Campo Viejo Reserva 2001, er utmerket til biff/storfe. Den går igjen på mitt middagsbord i helgene.Skal ikke brukes til noen spesifik middag, men gjerne noe som passer til pasta eller biff.
Pasta med ostesaus/soppsaus og indrefillet med fløtegratinerte poteter er gjengangere på middagsfronten.
Santa Rita er notert. Coronas har jeg prøvd, og den smakte saft som theStig sier, så det frister ikke til gjentakelse.
Godt råd.Generelt:
Husk å velge reserva der det er tilgjengelig.
Ikke egentlig. Armagnac er kanskje best å kjøpe i utlandet, eller du kan prøve deg frem på en bar, noe som alltid kan gi en artig kveld. Det finnes haugevis med merker. For Sancerre kan du egentlig bare prøve seg frem på polet. Merkene de selger koster noenlunde det samme og alle skal være bra, som seg hør og bør i den prisklassen. Forskjellene handler om smaksvariasjoner mer enn om store kvalitetsforskjeller.@Bach_Man
Noen spesifikke armagnac'er og Sancerre du vil trekke frem?
Vinbok har jeg ikke tenkt på engang.
Jeg er en nybegynner ..men hvilke av de bedre er det som også er litt kryddrete i smaken da?Coronas er definitivt en nybegynner-vin, ...
Hehe! Jeg lo så jeg skrek! ;DHva skal du bruke vinen til? Husk at matching er viktig mht. vin også ;D
Ellers vil jeg anbefale en god og rimelig XO cognac, Symphonie XO Jon Bertelsen.
Birkedal Hartman Halfdan Extra Gammel...Braastad XO liker jeg meget godt, men er gått litt lei.
Noe annet spennende i samme gate som Braastad?
Min siste skattefunn på Polet:Birkedal Hartman Halfdan Extra Gammel...
Ett morsomt navn! Og en utmerket cognac!
KVITVIN????Temaet er: Hvitvin!
Prøv en Albariño. Frisk og fin vin fra det vestlige Spania. Spør på polet (og se http://www.aftenposten.no/matogvin/article1332743.ece)
Et annet bra valg er en Petit Bourgeois Sauvignon 2005.
Ellers boka "Vin - helt enkelt" fin.
Det var den holdningen jeg hadde etter ungdomsårene der det gikk i søt-søte saker.... men om du smaker f.eks. en bra riesling så bør holdningen forandre seg!KVITVIN????
Herregud, skal ein drikke sånt også no!
Se på det ja, denne har jo 70% albariño. Kom med tilbakemelding på hvordan du liker den.Da har jeg vært på polet hos en hyggelig dame som kunne fortelle meg at Santiago Ruiz 2005 skulle være en god hvitvin, så en slik har jeg bestillt.
Felsinas Chianti Classico 2004 går til begge. Bedre rødvin til 132 kr er det vanskelig å få. Gi den gjerne en time i karaffel om du har anledning/tålmodighet.Skal ikke brukes til noen spesifik middag, men gjerne noe som passer til pasta eller biff.
Pasta med ostesaus/soppsaus og indrefillet med fløtegratinerte poteter er gjengangere på middagsfronten.
Hva med en ABX blindtest? ;DJeg var innom polet en tur i dag og tok med meg en australsk rødvin som de nettopp hadde fått inn, Ken Creek (55235) og en armagnac, Domaine Au Martin 1976 (20595).
Jeg fikk også kvitteringen som jeg ikke fikk med meg i går.
I tillegg til Santiago Ruiz og Halfdan cognac'en jeg nevnte tidligere bestillte jeg:
Moillard Chènas 2005 (10242), Les Jamelles Merlot 2004 (32582) og Piedirosso dei Campi Flegrei 2005 (42192).
Disse skulle være gode for en nybegynner mente damen på polet. Alle var noe hun kallte apertiff viner.
Stevie Ray Vaughan & Double Trouble - Live at Montreux, Jonny Lang - Turn Around, Muddy Waters - Electric Mud og
SRV & Double Trouble - Live at Carnegie Hall lå i posten da jeg kom hjem.
Sonos systemet mitt blir levert i morgen formiddag.
All is well. ;D
God helg, gutter. Og takk for tipsene.
Skal prøve å komme med noen fornuftige tilbakemeldinger etterhvert som de forskjellige vinene prøves.
Har drukket noen flasker av denne i høst. Må si jeg likte den godt, rund og kraftig vin syns jeg (jeg er ingen kjenner). Parret den med en kraftig biff middag i helgen og det var en god "match" tydelig synergieffekt å hente derJeg iler til en en chilensk godsak.
Santa Rita Reserva ca 120-130 kroner
Like god både med og uten mat.