Anbefalinger til nybegynner på vin...

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Kan noen av vinkjennerne her inne anbefale noen gode viner for en nybegynner?
Både rød og hvit er intresant. Gjerne også en god cognac.
 
O

OivindJ

Gjest
Kan noen av vinkjennerne her inne anbefale noen gode viner for en nybegynner?
Både rød og hvit er intresant. Gjerne også en god cognac.
Hva er det den heter igjen? den med oksen på,.. Coronas?

Noen flere gode (krydrede) røde?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Jeg iler til en en chilensk godsak.

Santa Rita Reserva ca 120-130 kroner

Like god både med og uten mat.

Denne vinen åpner Chile som vinland for deg.
 
T

theStig

Gjest
Coronas er definitivt en nybegynner-vin, eller evt for de som heller vil ha saft enn vin. Personlig har jeg problemer med å bestemme om den er god eller ikke, siden ikke smaker noe som helst.

Et bedre tips er å se på en enklere vin fra Toscana, en Chianti av noe slag. Spør på polet...
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Hva skal du bruke vinen til? Husk at matching er viktig mht. vin også ;D
Ellers vil jeg anbefale en god og rimelig XO cognac, Symphonie XO Jon Bertelsen.
 
O

OivindJ

Gjest
Hva skal du bruke vinen til? Husk at matching er viktig mht. vin også ;D
Ellers vil jeg anbefale en god og rimelig XO cognac, Symphonie XO Jon Bertelsen.
Noen gode Anbefalinger på ost og kjeks? ;D
 
T

theStig

Gjest
Jeg synes også Braastad XO er god, overraskende god til prisen.

Ost og kjeks blir feil... loff er best til ost.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Skal ikke brukes til noen spesifik middag, men gjerne noe som passer til pasta eller biff.
Pasta med ostesaus/soppsaus og indrefillet med fløtegratinerte poteter er gjengangere på middagsfronten.
Santa Rita er notert. Coronas har jeg prøvd, og den smakte saft som theStig sier, så det frister ikke til gjentakelse.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Braastad XO liker jeg meget godt, men er gått litt lei.
Noe annet spennende i samme gate som Braastad?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det er svært mange gode viner, og de fleste kan man begynne med.  

Bare ikke begynn med rødvin sammen med muggost.  Alt for mange starter rødvinsmakingen på ost- og vinkvelder. Det er mange viderekomne som synes rødvin og blåskimmelost er en fin kombinasjon, men for en utrenet gane gjør kombinasjonen av muggost og tanninene i rødvin at det smaker metallisk og rart.  

Det er mye bedre å starte reisen inn i rødvinens verden med å kose seg med en god rødvin til en bedre kjøttmiddag.

Edit: Jeg snakker selvfølgelig om tørre rødviner her. Søtere viner av type portvin og hvite desserviner kan godt fungere sammen med muggost.
 
W

wurst

Gjest
Coto de Imaz - passer til biff, ca. kr. 120,- .

Billig og god cognac: Bache Gabrielsen VSOP, eller enda bedre XO. Og selvfølgelig Courvoisier, både VSOP og XO. Dyrere, men men -  - -

God apetitt! Husk middagsluren!
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Skal ikke brukes til noen spesifik middag, men gjerne noe som passer til pasta eller biff.
Pasta med ostesaus/soppsaus og indrefillet med fløtegratinerte poteter er gjengangere på middagsfronten.
Santa Rita er notert. Coronas har jeg prøvd, og den smakte saft som theStig sier, så det frister ikke til gjentakelse.
Den spanske Campo Viejo Reserva 2001, er utmerket til biff/storfe. Den går igjen på mitt middagsbord i helgene.

Rundt 130.

Generelt:
Husk å velge reserva der det er tilgjengelig. Merk også den lille anelsen av vanilje i smaken, som avslører at vinen er lagret på eik. Det er et must.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Skaff deg en vinbok føst og fremst.

Courvoisier er en cognac som har en egen karakter. Kanskje ikke så veldig vanlig merke her til lands. La meg i samme slengen anbefale armagnac. Det er i utgangspunktet samme drikk som cognac, men laget annetsteds, og ofte med strengere kvalitetskrav. Man kan oppleve armagnac som kommer fra små brennerier (omtrent som single malt whisky). Til sammenligning er de store cognacmerkene industriprodukter, fremstilt ved å blande cognac fra mange forskjellige kilder for å oppnå en viss smak.

Når det gjelder rødvin er det best å glemme billige chilenere og gå for de tradisjonelle vinlandene Frankrike og Italia og tildels Spania (jeg får hodepine av billig spansk), og helst ikke kjøpe de aller billigste variantene, for en nybegynner må jo lære hva vin kan være.

Sancerre er en fransk hvitvin som alltid smaker. Ikke noe søtt skip dette.
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Nå skal jeg ikke påberope meg å ha noe særlig peiling på vin, men jeg er da glad i den røde væske.
Vi var på en vinsmaking for en liten stund siden og da fikk vi smake på en meget god Sør-Afrikaner som het Allesverloren Tinta Barocca 2005. Koster 120 kr på polet.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
@Bach_Man
Noen spesifikke armagnac'er og Sancerre du vil trekke frem?
Vinbok har jeg ikke tenkt på engang.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Til rundt 100-lappen så er jo Gran Feudo Reserva en flott startvin. 6848 er nr på polet
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
@Bach_Man
Noen spesifikke armagnac'er og Sancerre du vil trekke frem?
Vinbok har jeg ikke tenkt på engang.
Ikke egentlig. Armagnac er kanskje best å kjøpe i utlandet, eller du kan prøve deg frem på en bar, noe som alltid kan gi en artig kveld. Det finnes haugevis med merker. For Sancerre kan du egentlig bare prøve seg frem på polet. Merkene de selger koster noenlunde det samme og alle skal være bra, som seg hør og bør i den prisklassen. Forskjellene handler om smaksvariasjoner mer enn om store kvalitetsforskjeller.

Det finnes bøker om vin som er beregnet på nybegynnere. Greit med litt basiskunnskap når man skal orientere seg i jungelen.
 
A

Akle

Gjest
http://www.bumwine.com/


- "Strawberry Cisco has a bouquet similar to that of Frankenberry cereal fermented in wine cooler with added sprinkle of brandy for presentation." The sticky, sickingly sweet taste with a hint of antifreeze really comes through in the repellant taste of Cisco. Avaliable in various flavors, 375 mL and 750mL sizes. Down a whole 750 mL and you had better be ready to clear your calendar as you suffer through Cisco's legendary 2 day hangover.
 

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Innlegg
228
Antall liker
1
Gjer som eg gjorde:
Lei og les mange bøker om vin fra biblioteket. (evt kjøp :) )
Les testar etc på www.aperitif.no

Kjøp dei vinane du trur passar deg og som har fått god kritikk. Utifra dette kan du teste ut mange ulike typar vin fra ulike land/regionar/druetypar. Kan vere greit å notere ned etter eit vinkjøp korleis du oppfatta vinen. Når du har gjort dette ei stund vil du etterkvart danna deg eit smakskart som du kan kjøpe vin etter.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Takk for gode tips. Da blir det en tur på polet og biblioteket/bokbutikk i morgen. ;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Hva skal du bruke vinen til? Husk at matching er viktig mht. vin også ;D
Ellers vil jeg anbefale en god og rimelig XO cognac, Symphonie XO Jon Bertelsen.
Hehe! Jeg lo så jeg skrek! ;D
Matching ja... ;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Braastad XO liker jeg meget godt, men er gått litt lei.
Noe annet spennende i samme gate som Braastad?
Birkedal Hartman Halfdan Extra Gammel...
Ett morsomt navn! Og en utmerket cognac!
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Birkedal Hartman Halfdan Extra Gammel...
Ett morsomt navn! Og en utmerket cognac!
Min siste skattefunn på Polet:

chateau de beaulon grande fine.

Min gode gud for en fantastisk Cognac kr 435ø.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.858
Antall liker
8.173
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Temaet er: Hvitvin!

Prøv en Albariño. Frisk og fin vin fra det vestlige Spania. Spør på polet (og se http://www.aftenposten.no/matogvin/article1332743.ece)
Et annet bra valg er en Petit Bourgeois Sauvignon 2005.

Ellers boka "Vin - helt enkelt" fin.
KVITVIN????
Herregud, skal ein drikke sånt også no!
Ærleg talt, finnest det ein god, karaktersterk kvitvin nokon stad?
Huff!
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Da har jeg vært på polet hos en hyggelig dame som kunne fortelle meg at Santiago Ruiz 2005 skulle være en god hvitvin, så en slik har jeg bestillt.
Hun satte også opp bestilling på to flasker rødvin som hun mente passet bra for en novise som meg. Husker desverre ikke navn på dem.
Cognac'en tweakMan anbefalte fikk også plass på lista.

Bokbutikken var heller dårlig utstyrt på vinlektyre, så her måtte jeg også bestille. "Verdt å vite om vin"
Så da er det bare å vente på at telefonen skal ringe..
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Tjah...  gode hvitviner.  Hva med en kraftig, tørr Gewürtztraminer?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Prøv en

Chablis Premier Cru Montmains 2004 (eller 2002 hvis du finner den)

eller en

Rüdesheim Estate 2005 fra Georg Brauer

Dette er to fabelaktige hvite viner. Begge til en overkommelig pris.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Har vært på vinsmaking i vinkjelleren til Georg Brauer i Rüdesheim. La meg si det slik: Jeg har fått et HELT annet syn på tysk vin etter det besøket. Anbefales.
 

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Innlegg
67
Antall liker
5
KVITVIN????
Herregud, skal ein drikke sånt også no!
Det var den holdningen jeg hadde etter ungdomsårene der det gikk i søt-søte saker.... men om du smaker f.eks. en bra riesling så bør holdningen forandre seg!
 

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Innlegg
67
Antall liker
5
Da har jeg vært på polet hos en hyggelig dame som kunne fortelle meg at Santiago Ruiz 2005 skulle være en god hvitvin, så en slik har jeg bestillt.
Se på det ja, denne har jo 70% albariño. :) Kom med tilbakemelding på hvordan du liker den.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Skal du begynne et sted så starter du med Hugh Johnson vinbok, simple as that.
Det er VANSKELIG å drikke seg til kunnskap!
Du er nødt til å skjønne hva som gjør at en vin smaker som den gjør. Med det mener jeg: druene, jordsmonnet klimaet, lang vs kort sommer, lagring, alder på druerankene osv.
Alt dette spiller inn og det er lettere å skjønne når du ser det presentert på en logisk måte, det blir da også lettere å kjøpe vin for lære seg nye ting/utvide horisonten.
På Cognac så gjelder jo mye det samme, men det er ikke så store område forskjeller samt at antal druetyper er langt mindre. I Cognac er lagringen, tilsettningen av karamell og blendingen det viktigste.
Et tips er jo å legge neste ferie til Frankrike og på forhånd kontakte f.eks Hennessy og Martell for guidet omvisning, da får du virkelig en forståelse av prosessen.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Det er fristende å sitere Torkjell Berulfsen:

"Jeg drikker vin til god mat, og all mat er god. ;D
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.857
Antall liker
10.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Skal ikke brukes til noen spesifik middag, men gjerne noe som passer til pasta eller biff.
Pasta med ostesaus/soppsaus og indrefillet med fløtegratinerte poteter er gjengangere på middagsfronten.
Felsinas Chianti Classico 2004 går til begge. Bedre rødvin til 132 kr er det vanskelig å få. Gi den gjerne en time i karaffel om du har anledning/tålmodighet.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Jeg var innom polet en tur i dag og tok med meg en australsk rødvin som de nettopp hadde fått inn, Ken Creek (55235) og en armagnac, Domaine Au Martin 1976 (20595).
Jeg fikk også kvitteringen som jeg ikke fikk med meg i går.
I tillegg til Santiago Ruiz og Halfdan cognac'en jeg nevnte tidligere bestillte jeg:
Moillard Chènas 2005 (10242), Les Jamelles Merlot 2004 (32582) og Piedirosso dei Campi Flegrei 2005 (42192).
Disse skulle være gode for en nybegynner mente damen på polet. Alle var noe hun kallte apertiff viner.

Stevie Ray Vaughan & Double Trouble - Live at Montreux, Jonny Lang - Turn Around, Muddy Waters - Electric Mud og
SRV & Double Trouble - Live at Carnegie Hall lå i posten da jeg kom hjem.

Sonos systemet mitt blir levert i morgen formiddag.
All is well. ;D

God helg, gutter. Og takk for tipsene.
Skal prøve å komme med noen fornuftige tilbakemeldinger etterhvert som de forskjellige vinene prøves.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Jeg var innom polet en tur i dag og tok med meg en australsk rødvin som de nettopp hadde fått inn, Ken Creek (55235) og en armagnac, Domaine Au Martin 1976 (20595).
Jeg fikk også kvitteringen som jeg ikke fikk med meg i går.
I tillegg til Santiago Ruiz og Halfdan cognac'en jeg nevnte tidligere bestillte jeg:
Moillard Chènas 2005 (10242), Les Jamelles Merlot 2004 (32582) og Piedirosso dei Campi Flegrei 2005 (42192).
Disse skulle være gode for en nybegynner mente damen på polet. Alle var noe hun kallte apertiff viner.

Stevie Ray Vaughan & Double Trouble - Live at Montreux, Jonny Lang - Turn Around, Muddy Waters - Electric Mud og
SRV & Double Trouble - Live at Carnegie Hall lå i posten da jeg kom hjem.

Sonos systemet mitt blir levert i morgen formiddag.
All is well.  ;D

God helg, gutter. Og takk for tipsene.
Skal prøve å komme med noen fornuftige tilbakemeldinger etterhvert som de forskjellige vinene prøves.
Hva med en ABX blindtest? ;D
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Jeg iler til en en chilensk godsak.

Santa Rita Reserva ca 120-130 kroner

Like god både med og uten mat.
Har drukket noen flasker av denne i høst. Må si jeg likte den godt, rund og kraftig vin syns jeg (jeg er ingen kjenner). Parret den med en kraftig biff middag i helgen og det var en god "match" tydelig synergieffekt å hente der ;)
 
Topp Bunn