Har nettopp testet prototypen på batteri strømforsyning. Sort display :-/ Ved måling viste den 4,96V. Den originale strømforsyning viser 5,17V.
Dette ligner på erfaringene til "RF".
Kommer tilbake til saken når en event. god løsning er klar.
Back_Door,
Siden du har flagget visse ambisjoner hva angår lydkvalitet i en annen tråd så skal jeg gi deg et råd
Jeg har en viss erfaring med SPDIF utganger og strømforsyninger fra tildels omfattende modifikasjoner av en DVD spiller og en CD-spiller. Strømkvaliteten har stor betydning!
Å lytte på musikk over et bra stereoanlegg med en jitterinfisert signalkilde blir litt som å drikke en fin cognac med sjenerende fusel.
Hvor stor forbedring man kan få ut av en SB kommer an på hvor dårlig det står til i utgangspunktet. Men strømforsyningen har generelt sett stor betydning for den digitale lydkvaliteten. Skal man dømme etter utallige diskusjoner blant Tact/Squeezebox-eiere så er det mye å gå på før det blir as good as it gets.
Batterier høres helt supert ut i teorien. Men jeg har sett målinger der batterier kommer dårligere ut enn gode, konvensjonelle strømforsyninger. Batteriforsyningen hadde høyere støygulv og høyrere impedans enn en god konvensjonell forsyning. Hertil kommer at digitale kretser jobber på svært høye frekvenser, og det som leverer bra strøm fra 20 til 20k er ikke nødvendigvis det som funker i MHz området.
Det beste er kanskje batterier i stedet for trafo, og så et batteritilpasset lyttebatteri med gode lytter og tipp topp regulatorer. Men min erfaring er at batterier eller lysnett blir underordnet når saker og ting er i orden "nedstrøms".
I DVD-spillere er det en 3.3 volt strømforsyning som styrer oscillatoren (klokka). Kvaliteten på denne har avgjørende betydning på lydkvaliteten man får ut. I CD-spillere kan den tilsvarende verdien være 5 volt. I SB er den 3.3 eler 5V. Disse regulatorene pleier å være av det simple slaget, og f.eks. Jeg har opplevd gode forbedringer uten å skifte ut disse, men mange - eksempelvis Guido Tent - er svært så kritisk til disse. Avhengig av kretsløsninger og strømforsyningstopologi kan det være flere regulatorer og flere lokale forsyninger som har stor lydmessig betydning.
Det hele avhenger av hvordan SB'en er oppbygd, men det kan være flere regulatorer og flere lokale strømforsyningsavkoplingskondensatorer som har stor betydning for strømkvaliteten og lyden.
SPDIF utgangen har også aktive / passive komponenter med potensiell lydmessig betydning.
Digitale kretser trekker lite strøm, men krever en rask strømforsyning. Kretsene er følsomme for støy og spenningsvariasjoner i strømforsyningen.
Speningsvariasjoner som skyldes rippel fra vekselstrøm eller switch mode topologi vil man eliminere med batteri, men om man ikke har lav nok impedans på de svært høye frekvenser som disse kretsene jobber - så får man spenningsvariasjoner over oscillatoren og andre steder der strømkvaliteten ikke kan bli for god.
På inngangene på DEQX sitter det sannsynligvis to stk asynkrone samplingrate konvertere. Disse har en viss jitter rejection, men når jitteret på inngangen overstiger dette nivået, så blir jitteret resamplet og "kodet" inn i musikksignalet.
Tact RCS 2.0 /2.2X som jeg har erfaring med har en slik løsning. At enkelte påstår at slike er totalt immune mot jitter betyr ikke at de er det. Nå kan det hende du får en nyere generasjon ASRC som er litt bedre, men dette er neppe nok.
Hvis man har bra elektronikk forøvrig, bra høyttalere og romkorreksjon inne i loopen, så har man forhåpentligvis eliminert de fleste av de elementene som maskerer detaljer og potensielt fremkaller lyttetretthet. Men etterhvert som "tåken letter" hører man lettere forskjell på en transport med mye eller lite jitter.
Det overstiger min kompetanse å spesifisere et optimalt modifikasjonsprosjekt. Så jeg har basert meg på gode råd fra kompetansepersoner. Det handler om å velge de rette komponenter til rett jobb - og man er i stor grad begrenset av kretsdesignet. Men det finnes folk som er relativt dyktige på slike modifikasjoner.
Så mitt råd til deg er å finne en av de beste modderne der ute som også modder SB strømforsyninger. En skikkelig modifikasjon blir trolig dyrere enn SB-en, men i ditt tilfelle så blir jo det kun en liten pølsebit i slaktetida.
Jeg tipper at Anthony i Aberdeen Components - som i stor grad lever av å oppgradere Tact elektronikk - kan være en kandidat for jobben - hvis han modder SB-er. Forøvrig kan det være en god ide å frekventere noen av yahoo's Tact-relaterte forum. Her finner man noen av de mest kresne og mest kompetente og mest avanserte hifibrukere på planeten.
Og noen av dem har funnet ut hvordan man skal få optimal lydkvalitet ut av SB.