AndersR bygger stuekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Subene kan ikke kalibreres helt individuelt, men er koblet parvis. Recieveren min har to subkanaler som kalibreres uavhengig. Disse sender signal til hver sin B&W SA-1000 forsterker. Selve subene er passive, og hver forsterker driver to subwoofere.
    De er koblet slik at 1&2 kjører på en kanal, mens 3&4 kjøres fra den andre kanalen.
    Jeg mener at det beste er å kun bruke en subutgang fra prosessor , for da er det mye lettere å eksprimetere med avstand til sub , og dermed optimalisere timingen/fasen.
    Men når man da her flere suber , så er det best å bruke f.eks en Minidsp 2x4(balanced) som man setter mellom receiver og subene.
    Da kan man justere timing , nivå samt en del eq justeringer på subene i samarbeid med REW FØR man kjører RK på receiver.

Det er i allefall på denne måten jeg har fått det beste resultatet , selv man da må bruke en box ekstra :)

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ideelt sett skulle jeg selvsagt hatt fire forsterkere også, og da hadde jo alt ligget perfekt til rette for at en Minidsp-enhet kan utrette masse magi. Men det har jeg rett og slett ikke råd til. Jeg blåste budsjettet så sinnsykt da dette ble bygget at jeg kjenner det svir i lommeboka fremdeles, så jeg må rett og slett unngå å kjøpe noe som helst nytt i tiden fremover. Selv småting som ikke koster noe særlig.
    Så jeg tror jeg skal gjøre som det er tipset om her, og rett og slett ta meg god tid til å kalibrere for å finne ut hva som gir det beste resultatet.

Men håper jeg slipper å kable om noe særlig. for det kommer til å bli noe skikkelig herk for å si det pent.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Men håper jeg slipper å kable om noe særlig. for det kommer til å bli noe skikkelig herk for å si det pent.
    Kablene bør passe greit så lenge du har låst plassering av subbene. Muligens du må snu +- på en utgang for best faserespons på et "par".
    Forsterkeren har fasevender og flere EQ-muligheter på toppen av dette FØR Audyssey kalibrering....
    En utfordring ser ut til å være kun ett volumratt pr. "par" på subforsterker.....og derfor ift lytteposisjon kanskje best resultat med 1+3 og 2+4 ?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg skal måle, justere og kalibrere mens jeg bare har en sub tilkoblet pr kanal/forsterker, hvilke gir mest mening å ha bruke når jeg tester?
    1 og 3 eller 1 og 4?

Må jeg basere meg på å prøve begge varianter, eller er det en av de som er åpenbart mer hensiktsmessig?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

Det er tydelig at ting blir bedre desto nærmere jeg setter meg, og tilsvarende verre desto lengre unna jeg er.
    For å krydre grafen med litt mer informasjon legger jeg inn bildene av mikrofonplasseringen.
    Greiene som ligger under pleddet i sweetspot er litt klær og en bag for å kompensere for at det mangler en diger pudding der. Vet ikke om det har så mye å si.

Jeg stokka om litt på måleposisjonsrekkefølgen for at det skal være enklere å følge utviklingen på grafene.

Posisjon2_blaa.jpg

Måleposisjon 2. Blå strek. Ganske ille i forhold til de andre. Bakre rad havner her omtrent, dersom sweetspot flyttes fremover.

Posisjon1_rod.jpg

Dagens sweetspot. Måleposisjon 1. Markert som rød strek.

Posisjon4_gul.jpg

Måleposisjon 4. Gul strek.
    Et langt mer realistisk scenario blir å flytte sweetspot frem hit. Det måler betydelig bedre enn rød, men ikke helt så bra som grønn.

Posisjon3_gronn.jpg

Måleposisjon 3. Grønn strek. Dette er så langt frem at jeg tror det er urealistisk å basere seg på dette som en fast posisjon. Det blir knapt nok plass til beina...

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Om jeg skal måle, justere og kalibrere mens jeg bare har en sub tilkoblet pr kanal/forsterker, hvilke gir mest mening å ha bruke når jeg tester?
    1 og 3 eller 1 og 4?

Må jeg basere meg på å prøve begge varianter, eller er det en av de som er åpenbart mer hensiktsmessig?
    Ift lytteposisjon så har 1+3(gulv) lik avstand og samme med 2+4(tak) og det er en utfordring når du ikke har separat volum + variabel phase pr sub, men du bør sjekke kurven separat for både 1 og 3 og samme med 2 og 4......og parvis sammen.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Løsningen:

18x15.jpg

:cool:

(Nei. Neineinei. Dette er ikke seriøst ment. Selv om det hadde vært veldig HFS-korrekt måte å løse problemer på)

Sist redigert:

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.752
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Trangt om plassen @AndersR kanskje det kunne hvert lurt å rutet om ct8.2 i layout i horisontal stilling så kunne du sette de 4 woofer i ulik høyde ?

CT.PNG

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    snakker du om tulletegningen min nå, eller foreslår du noe slikt som dette?

4x15-ommøblering.jpg

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Eller noe som dette, for å få bassen mest mulig vekk fra vegger og gulv?

4x15-ommøblering_sentrert alternativ.jpg

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Flytta sofaen litt fremover og tok noen nye målinger etter å ha funnet en posisjon som ikke ble altfor klistra innpå bildet. Kunne ikke flytte meg like langt frem som jeg føst antok at jeg kunne. Det ble for slitsomt å se på film på den måten.
    Så jeg har prøvd meg på et kompromiss. Og etter at jeg ble komfy med hvor den nye plasseringen skulle være, tok jeg meg tid til å snurre en ny Audyssey kalibrering og kjørte målinger etterpå.

Mars 2018 LRSubAud.jpg

Mars 2018 LRSubAud-smooth.jpg

Mars 2018 Waterfall LRSubAud.jpg

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    420
    Lest tråden mange ganger! God følelse hver gang!

Snurrer du fortsatt film her?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jada, det ruller og går fremdeles, uten noen endringer i særlig grad.
    Jeg kjøpte meg en rimelig UHD blueray spiller for en del år siden, og har bytta video- og musikkstreamer , men ut over det er oppsettet slik det har vært siden sist oppdatering.

Projektoren har fått en del timer på seg, og jeg begynner å lure på når jeg må spandere på meg pæreskift, eller om jeg heller skal vurdere å oppgradere den til en annen modell.
    Jeg har hatt litt irritasjon med at det er noe støy hos meg som periodisk slår inn på enkelte apparater som blant annet er hovedmistenkt for å fjøre at jeg får litt blafring i lyset på projektoren, spesielt når jeg kjører på lav styrke, så jeg er ikke overbevist om at en investering i ny pære er så smart så lenge jeg bor der jeg bor, men at jeg heller burde selge projektoren og finne noe annet som muligens ikke er like følsomt. Fant litt info om dette på ymse internasjonale foraer da jeg først oppdaget det, og det er visst en greie at Sony projektorene er litt følsomme for sånt. Det var selvsagt info jeg ikke hadde fått med meg før jeg handlet. Men stort sett har den funka flott, så jeg kan ikke si jeg angrer så veldig. Det var ikke så mye bra å velge mellom på kjøpstidspunktet uansett.

Utenom det er jeg fremdeles ekstremt fornøyd med oppsettet mitt.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skylder på Zeke for at jeg nå har begynt å se på ny projektor. Tar null ansvar for dette selv.

Om det er flere som ønsker å ta del i å bruke opp pengene mine vil jeg sette pris på erfaringsbaserte tips om projektor for å erstatte Sonyen min.
    Jeg ser at ny pære bare koster 4299 og er på lager hos avshop, og den har bare runda litt over fire tusen timer med eksisterende pære, så jeg vil jo tro at det bør gå an å selge den uten at noen skal være veldig redd for å overta den, siden det er såpass udramatisk å få ny pære når den tiden skulle komme.

Så er spørsmålet; hvor går man videre?
    Prisene har jo blitt skrekkelig høye siden sist jeg handlet, selv på "tilbud"
    Jeg ser på utvalget hos avshop og sorterer på de laveste prisene, da finner jeg Sony med laser (og håper det ikke er like sårbart for støyen jeg har hjemme hos meg som Sony med vanlig pære) , Epson med både laser og vanlig pære, samt JVC med vanlig pære.

Er det noen som har erfaringer med disse skrekkelig dyre billigmodellene? Jeg klarer ikke helt å forestille meg å bruke seksti tusen på en ny projektor, så å dra meg opp på hundretusenkroners modellene blir ganske så urealistisk for å si det slik.
    dersom projektorene blir ekstremt varme og kun har ventilasjon bak, vil det kunne bli litt problematisk, da min eneste mulighet for montering er i taket med lite avstand til en bærebjelke som vil fremstå som en bakvegg som vil hindre _litt_ av luftgjennomstrømmingen, men ikke tette den helt.

[edit: ser at det eneste bildet jeg har tilgjengelig nå som viser litt hvordan projektoren er plassert, er dette bildet her:

Bildet viser ikke hvor mye avstand det er mellom projektor og bjelke, men det er et par centimeter, og det virker som at de fleste av kandidatene ikke er dypere enn den jeg allerede har. Utenom JVC som er litt større og som muligens kan bli problematisk. Kommer selvsagt an på balansen også, så er de nye modellene betydelig mer fremtunge enn den jeg har i dag så kan det jo selvsagt bli trøbbel uansett].

Dersom noen har erfaring med sonyflimmer med vanlig pære vs laser vil det være veldig interessant å høre om, kan jo være annen styringselektronikk som er sårbar for støy som er problemet jeg av og til opplever.

Litt skremmende å gjenåpne denne byggetråden, for sist sklei det jo veldig ut.

Sist redigert:

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    420
    Jada, det ruller og går fremdeles, uten noen endringer i særlig grad.
    Jeg kjøpte meg en rimelig UHD blueray spiller for en del år siden, og har bytta video- og musikkstreamer , men ut over det er oppsettet slik det har vært siden sist oppdatering.

Projektoren har fått en del timer på seg, og jeg begynner å lure på når jeg må spandere på meg pæreskift, eller om jeg heller skal vurdere å oppgradere den til en annen modell.
    Jeg har hatt litt irritasjon med at det er noe støy hos meg som periodisk slår inn på enkelte apparater som blant annet er hovedmistenkt for å fjøre at jeg får litt blafring i lyset på projektoren, spesielt når jeg kjører på lav styrke, så jeg er ikke overbevist om at en investering i ny pære er så smart så lenge jeg bor der jeg bor, men at jeg heller burde selge projektoren og finne noe annet som muligens ikke er like følsomt. Fant litt info om dette på ymse internasjonale foraer da jeg først oppdaget det, og det er visst en greie at Sony projektorene er litt følsomme for sånt. Det var selvsagt info jeg ikke hadde fått med meg før jeg handlet. Men stort sett har den funka flott, så jeg kan ikke si jeg angrer så veldig. Det var ikke så mye bra å velge mellom på kjøpstidspunktet uansett.

Utenom det er jeg fremdeles ekstremt fornøyd med oppsettet mitt.
    Gøy å følge opp sånn at dollarsene går i nyinnkjøp av hifi og hjemmekino utstyr🤣🤣 kan desverre altfor lite om prosjektor til å hjelpe deg å velge dog…

Utrolig hva du fikk ut av hjørnet ditt og etterhvert som høyttalerne ble brukt så vil jeg tro de løsna litt også?
    Kalibrerte du noe mer ?

Åssen streamer valgte du?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg flytta lytteposisjonen et stykke frem, slik som jeg viste på et av bildene som avsluttet byggetråden her for mange år siden, og siden har det blitt stående der. funka så pass bra at jeg lot det være slik.

Jeg bytta fra Sonos til Bluesound etter Sonos-skandalen for en del år siden.
    på video bytta jeg fra en gammel apple tv til en nvida shield for noen år siden. Den er litt buggy og må rebootes oftere enn jeg skulle ønske, men funker egentlig helt greit. stort sett godt fornøyd.

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    420
    ingen vits å forandre på noe som fungerer!
    Det er et rabbit hole å begynne med kalibrering!!

Jeg må også til med ny lydstreamer, er du fornøyd med lyden fra bluesound?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Merka ikke noe forskjell fra Sonos. Funker flott. brukes hver dag. Konfigurasjon var ganske trått i forhold til Sonos, men det er så lenge siden at jeg har glemt det nå.
    Det Bluesound vinner på er at de hittil ikke har forsøkt å true meg en eneste gang om å drepe dingsene mine

sveineb

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    Jeg skylder på Zeke for at jeg nå har begynt å se på ny projektor. Tar null ansvar for dette selv.

Om det er flere som ønsker å ta del i å bruke opp pengene mine vil jeg sette pris på erfaringsbaserte tips om projektor for å erstatte Sonyen min.
    Jeg ser at ny pære bare koster 4299 og er på lager hos avshop, og den har bare runda litt over fire tusen timer med eksisterende pære, så jeg vil jo tro at det bør gå an å selge den uten at noen skal være veldig redd for å overta den, siden det er såpass udramatisk å få ny pære når den tiden skulle komme.

Så er spørsmålet; hvor går man videre?
    Prisene har jo blitt skrekkelig høye siden sist jeg handlet, selv på "tilbud"
    Jeg ser på utvalget hos avshop og sorterer på de laveste prisene, da finner jeg Sony med laser (og håper det ikke er like sårbart for støyen jeg har hjemme hos meg som Sony med vanlig pære) , Epson med både laser og vanlig pære, samt JVC med vanlig pære.

Er det noen som har erfaringer med disse skrekkelig dyre billigmodellene? Jeg klarer ikke helt å forestille meg å bruke seksti tusen på en ny projektor, så å dra meg opp på hundretusenkroners modellene blir ganske så urealistisk for å si det slik.
    dersom projektorene blir ekstremt varme og kun har ventilasjon bak, vil det kunne bli litt problematisk, da min eneste mulighet for montering er i taket med lite avstand til en bærebjelke som vil fremstå som en bakvegg som vil hindre _litt_ av luftgjennomstrømmingen, men ikke tette den helt.
    Jeg oppgraderte fra Epson TW9400 til Sony xw5000es ifjor. Synes det var en god forbedring. Har ikke fullstendig mørklagt rom så derfor ble det ikke JVC NP5.

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    420
    Merka ikke noe forskjell fra Sonos. Funker flott. brukes hver dag. Konfigurasjon var ganske trått i forhold til Sonos, men det er så lenge siden at jeg har glemt det nå.
    Det Bluesound vinner på er at de hittil ikke har forsøkt å true meg en eneste gang om å drepe dingsene mine
    Haha, ingen trusler der i gården enda? 🤣👍🏼
    Merker du no forskjell i lydkvalitet på å streame til bluesound enn å streame direkte til receiver? Om du har prøvd det da…?😃

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Merker du no forskjell i lydkvalitet på å streame til bluesound enn å streame direkte til receiver? Om du har prøvd det da…?😃
    Nei, jeg streamet enten til en Sonos enhet og kjørte digitalt inn på receiveren, og deretter bytta jeg til en tilsvarende bluesound og kobla opp på samme måte.
    Kan ikke si jeg merka noen forskjell.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg oppgraderte fra Epson TW9400 til Sony xw5000es ifjor. Synes det var en god forbedring. Har ikke fullstendig mørklagt rom så derfor ble det ikke JVC NP5.
    Ja, det frister litt med laserbasert lampe i håp om at det er mindre følsomt for hva enn det er jeg opplever der jeg bor som ser ut til å gjøre utslag lampestyringa på sonyprojektoren min, samt på et par lamper andre steder i boligen. samtidig som at laser høres dritfett ut.

Jeg regner med at bildet med laseren er dønn stabilt, og at den har god ytelse på lav styrke også.
    Jeg kan få det veldig mørkt hos meg, så jeg har ingen bekymringer rundt akkurat det, men jeg lurer på om JVCen blir litt i største laget uansett. og som sagt, laser høres fett ut.

Nå som laser har vært på markedet en stund; har noen hørt noe om reelt forventet levetid?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn