Anlegget mitt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Hei.

    jeg er en "fattigmann" som har levd og vært delvis fornøyd med ett anlegg bestående av en Harman Kardon HK690 integrert forsterker og ett par Proson Reality SA69 i ca 25 år.

    Fikk øyne på ett par overkommelige B&W 808 på Finn og fikk etter lang tids sparing endelig de i hus for rundt tre år siden.
    Har siden investert i en Mcintosh C48 forforsterker og en Rotel RB1090 effektforsterker.
    kjører for tiden en Cambridge CXN V2 streamer som kilde da det i all hovedsak går i strømming av musikk (Tidal).

    Det hele er selvsagt en stor forbedring sammenlignet med mitt opprinnelige anlegg men er fortsatt ikke helt der jeg vil hva angår lydkvalitet

    Venter en oppgradering av effekttrinn i form av en Mark Levinson No332 som jeg håper og tror vil gi det siste løftet jeg savner rent lydkvalitets-messig.
    Det vil nok ta en stund til jeg får råd til den (40 laken) men har fått den lagt av.

    Noe sier meg at når den først er på plass så blir neste oppdatering en streamer av høyere klasse.



    92302C9E-93FA-479B-9615-09AC8E97E9FF.jpeg
    E004E8BA-F8FC-466D-9367-25AA08D8CFF7.jpeg
    60C00CC9-1979-4C61-BDB1-DC181E97B1C8.jpeg
    A7B5CEF6-57D9-4558-9BFC-696C18E9A698.jpeg
    22E3B4F9-5E2C-4926-95CE-3603B19110FD.jpeg
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Ris, ros og eventuelle tips taes i mot med takk 🙏
    Skal forøvrig lage meg en mer passende stereobenk etter hvert, der alt får sin rettmessige plass.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Kule høyttalere. Det er ikke ofte vi ser slike.
    Falt pladask for disse ja. Liker store kabinett og det gode gamle både hva gjelder utseende og lyd.
    drømmen hadde jo vært Rosewood utgaven men disse får duge da de knapt er å oppdrive.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.023
    Antall liker
    1.357
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Tror vel egentlig Rotel'en burde være en ganske oppegående forsterker for disse, noen ide om du kam teste ML før kjøp?
    Du vil sikkert får bedre lyd om du trekker høyttalerne mye lengre ut på gulvet, kanskje ikke mulig men....
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    187
    Antall liker
    188
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Flott tråd, den blir spennende å følge videre. Enig med @niels, Rotel bør holde foreløbig. Du får også mye bra effekt for 40k på brukten. Matching er noe av det vanskeligste med hifi. Her kan andre her inn hjelpe deg.
    Erik
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Tror vel egentlig Rotel'en burde være en ganske oppegående forsterker for disse, noen ide om du kam teste ML før kjøp?
    Du vil sikkert får bedre lyd om du trekker høyttalerne mye lengre ut på gulvet, kanskje ikke mulig men....
    Det e nå iallfall ikke mangel på watt som er problemet, og selve "problemet" et veldig lite.
    lyden er veldig bra sammenlignet med det meste men mener selv det et potensiale til forbedring.
    Det koster i følge meg såpass mye penger at jeg vil være 100% fornøyd når jeg vrenger opp, ikke 90-95%.
    min konklusjon er at Rotelen er anleggets svake ledd hva angår ren lydkvalitet, og jeg tenker at en vaskeekte ML No332 vil gi lyden det løftet jeg mener er på sin plass.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Flott tråd, den blir spennende å følge videre. Enig med @niels, Rotel bør holde foreløbig. Du får også mye bra effekt for 40k på brukten. Matching er noe av det vanskeligste med hifi. Her kan andre her inn hjelpe deg.
    Erik
    Hei.
    Så flott at du fant denne tråden interessant 😁👍
    Har allerede betalt ett slags depositum på denne Mark Levinson No332, så det blir nok å prøve den med tiden.
    Den befinner seg sør på Vestlandet og jeg i midt-Norge (Hitra) så og bare prøve er dessverre lite aktuelt.
    Blir jeg ikke fornøyd når den er i hus så er tanken enten Accuphase eller Krell.
    Det kan jo også være at Mcintosh C48 ikke matcher bra med ML og at jeg da må skaffe en ML til forforsterker.
    beholder uansett Rotelen til ML No332 er på plass.
    Om jeg fortsatt skulle være misfornøyd så kan jeg jo da selge begge effektforsterkerne og dermed har råd til en forholdsvis dyr og forhåpentligvis bedre/mer passende forsterker.
    Har god kontakt med han jeg kjøpte høytalerne av, og han sier at ML No332 er det beste du kan få hva angår match til disse høytalerne. Iallfall i denne prisklassen. Han har prøvd det meste på de sier han.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Flott med ny tråd man kan følge , de høyttalerene var spennende.
    Mange takk 🙏. Høytalerne låter helt fantastisk sammenlignet med mine gamle Proson Reality SA69. Akkurat det kan jeg skrive under på. Ser fantastiske ut også, ifølge meg da.
    Budsjettet er dessverre manglende så du må nok smøre deg med tålmodighet da det vil gå en stund i mellom oppdateringene 😊
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.518
    Antall liker
    6.178
    Torget vurderinger
    14
    Veldig fint anlegg. Tv skjermen hadde jeg nok plasert på en annen plass.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Kult anlegg du har der. Enig med de som skriver om Rotelampen. Ville heller sett på andre ting i kjeden. Kildene/kabling og preamp har mer å si for hva som kommer ut av høyttaleren enn powerampen. Jeg er vel ikke så fasinert av preampen din. Ville ha sett etter noe bedre der.
    Du burde også prøve å få litt mere plass mellom høyttalerene, flytte litt frem og tilbake på de.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    4.047
    Torget vurderinger
    96
    Det e nå iallfall ikke mangel på watt som er problemet, og selve "problemet" et veldig lite.
    lyden er veldig bra sammenlignet med det meste men mener selv det et potensiale til forbedring.
    Det koster i følge meg såpass mye penger at jeg vil være 100% fornøyd når jeg vrenger opp, ikke 90-95%.
    min konklusjon er at Rotelen er anleggets svake ledd hva angår ren lydkvalitet, og jeg tenker at en vaskeekte ML No332 vil gi lyden det løftet jeg mener er på sin plass.
    Tøft anlegg! Rotel forsterkeren bør byttes ut før streamer i hvert fall. Eldre Mark Levinson er kanon, men den bør helst ha fått byttet kondensatorer.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.648
    Antall liker
    39.211
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med tråd 👍
    Jeg tror førsteprioritet bør være plasseringen av høyttalere, de kommer seg nok bedre til rette hvis de kan trekkes ut. Sett filt under høyttalerne, merk en god passering med teip på gulvet, så kan du dra de frem under lytteperiode. Tror dette kommer til å gjøre mer underverker enn ny forsterker. Angående ny streamer... Den du har er mer enn god nok.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.774
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Horten
    Tøft anlegg ja! (y)
    Et spørsmål: Den Cambridge enheten kan jo fint brukes direkte som for-forsterker rett inn på Rotel-power amp, samt at den tar inn optisk fra TV.
    Trengs den McIntosh for-forsterker da? -Tenker på siden det nevnes penger og venting på ny power-amp, så kan det jo vurderes å frigjøre litt penger?:unsure:
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    982
    Antall liker
    698
    40000 for en gammel ML 332 synes jeg er dyrt. Jeg har lige set en 7 år gammel Audia Flight FL 100 til salg her i Danmark til 18000.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Veldig fint anlegg. Tv skjermen hadde jeg nok plasert på en annen plass.
    Mange takk for det 🙏
    Sånn ble det takket være utformingen på stuen, og min mangel på ett dedikert lytterom. Merket helt klartforskjell på lyden ja, så fort tv’n havnet der. Det hjelper en god del med ett sengelaken eller lignende hengende over skjermen. Har andre tiltak jeg også må ta angående resonans i stuen. Det er utvilsomt en kilde til mye av lydene jeg ikke liker.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Kult anlegg du har der. Enig med de som skriver om Rotelampen. Ville heller sett på andre ting i kjeden. Kildene/kabling og preamp har mer å si for hva som kommer ut av høyttaleren enn powerampen. Jeg er vel ikke så fasinert av preampen din. Ville ha sett etter noe bedre der.
    Du burde også prøve å få litt mere plass mellom høyttalerene, flytte litt frem og tilbake på de.
    Mange takk for komplimentet og en informativ respons 🙏👍

    Trodde helt ærlig at C48’n var det sterkeste leddet hva angår forsterker-fronten i mitt anlegg men jeg er slettes ingen ekspert, noe som er grunnen til at jeg har det oppsettet jeg har nå som er mye takket være noe jeg anser som gode tips fra vedkommende jeg kjøpte høytalerne. Det å min egen intuisjon, finanser og erfaring selvsagt.

    Han har etter min oppfatning vesentlig mer erfaring enn meg og har god peiling på hva han snakker om. Forøvrig han som tipset meg om å prøve med en ML 332 med påstand om at dette var det jeg mest sannsynlig er ute etter, da han selv var svært fornøyd med den kombinasjonen. Mener det innebar C48’n også, som jeg også kjøpte av han.

    Høytalerne står slik de står fordi de regelrett kommer i veien om jeg flytter de noe nevneverdig. Det å flytte de til en mer egnet plassering for hver gang jeg skal nyte musikk blir litt for upraktisk etter min smak. De veier tross alt 78kg pr stk.

    Hva gjelder kabling så er det jo nærmest utallige med alternativer der ute pluss at jeg kjenner folk med kabler jeg kan prøve med så der skal jeg eksperimentere litt. Tror selv at selve høytalerkablene jeg har nå ikke er en del av problemet men et selvsagt åpen for at det er forbedringspotensiale der. Mer usikker på termineringen akkurat der. Det faller nok litt ned på pris det også, som alt annet. Jeg har ikke budsjett til ett fullt Furutech oppsett for å si det slik.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Det virker ikke som ris biter på og du vet best. 100%sikker på at 40.000kr kan brukes mer fornuftig på andre ting enn å bytte amp.
    Ellers er fint oppsett
    Takker for komplimentet 🙏
    Beklager om jeg har gitt det inntrykket. Det var ikke gjort med viten og vilje.
    Jeg er, sammenlignet med brorparten her inne temmelig grønn på stereoanlegg men er en god del over gjennomsnittet gla i god lydkvalitet, høyt volum og stor lydmengde. Noe som er grunnen til litt større høytalere.
    Denne "nye" effektforsterkeren er nok allerede ett avtalt kjøp jeg ikke kommer til æ bryte. Tviler på at om den investering skulle vise seg og ikke utgjøre stort, (noe jeg personlig betviler sterkt) så tror jeg ikke det skal by på så mye problemet og få solgt den igjen uten ett nevneverdig tap.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Tøft anlegg! Rotel forsterkeren bør byttes ut før streamer i hvert fall. Eldre Mark Levinson er kanon, men den bør helst ha fått byttet kondensatorer.
    Mange takk 🙏
    Den ML’n er ifølge selger nylig vært på en svært inngående og grundig service der deriblant kondensatorer har blitt byttet, og dette angivelig av de som er best på ML.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Gratulerer med tråd 👍
    Jeg tror førsteprioritet bør være plasseringen av høyttalere, de kommer seg nok bedre til rette hvis de kan trekkes ut. Sett filt under høyttalerne, merk en god passering med teip på gulvet, så kan du dra de frem under lytteperiode. Tror dette kommer til å gjøre mer underverker enn ny forsterker. Angående ny streamer... Den du har er mer enn god nok.
    Muligheten til drive å flytte på høytalerne er dessverre mer som uaktuelt. De blir da fort veldig upraktisk og ha i stuen pluss at de veier 78kg pr stk. Filt under hørtes jo ikke så dumt utv🤔👍
    Har en drøm/plan om å bygge ett dedikert lytterom etter hvert da. Det er jo utvilsomt det ultimate.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Tøft anlegg ja! (y)
    Et spørsmål: Den Cambridge enheten kan jo fint brukes direkte som for-forsterker rett inn på Rotel-power amp, samt at den tar inn optisk fra TV.
    Trengs den McIntosh for-forsterker da? -Tenker på siden det nevnes penger og venting på ny power-amp, så kan det jo vurderes å frigjøre litt penger?:unsure:
    Mange takk for komplimentet og godt tips 🙏
    Dette er jo definitivt verdt ett forsøk 👍.
    I følge han jeg kjøpte høytalerne av så er DAC delen i min Mcintosh C48 av høyere kvalitet enn den i Cambridge streameren. Det gjelder visstnok også forforsterker delen.
    Det skal nok litt til før jeg kvitter meg med Mcintosh’n da den i følge meg gjorde underverker sammenlignet med Harman Kardon HK690 som jeg brukte før den.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    40000 for en gammel ML 332 synes jeg er dyrt. Jeg har lige set en 7 år gammel Audia Flight FL 100 til salg her i Danmark til 18000.
    Sier du det 🤔.
    Tvert om ifølge selger. Den er også til opplysning nyoverhalt av profesjonelle hvor en god del er skiftet ut med nye deler. Kostet visstnok 13 lapper alene, med kvittering selvsagt.
    Audia Flight FL 100 er totalt ukjent for meg så det må jeg nok Google når jeg får anledning.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    721
    Antall liker
    896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tøft anlegg ja! (y)
    Et spørsmål: Den Cambridge enheten kan jo fint brukes direkte som for-forsterker rett inn på Rotel-power amp, samt at den tar inn optisk fra TV.
    Trengs den McIntosh for-forsterker da? -Tenker på siden det nevnes penger og venting på ny power-amp, så kan det jo vurderes å frigjøre litt penger?:unsure:
    DACen i McIntosh C48 kan være bedre enn Cambridge enheten, jeg ville beholdt McIntosh C48 :)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.774
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Horten
    DACen i McIntosh C48 kan være bedre enn Cambridge enheten, jeg ville beholdt McIntosh C48 :)
    Kanskje.
    Men siden Rotel-amp'en trådstarter har idag lugger litt, og det står på penger å kjøpe drømme-amp'en, så fremmet jeg forslaget om å frigjøre penger ved å selge en enhet som akkurat nå faktisk er overflødig, for å få ønsket godlyd i anlegget.:cool:
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Kanskje.
    Men siden Rotel-amp'en trådstarter har idag lugger litt, og det står på penger å kjøpe drømme-amp'en, så fremmet jeg forslaget om å frigjøre penger ved å selge en enhet som akkurat nå faktisk er overflødig, for å få ønsket godlyd i anlegget.:cool:
    Du har ett godt poeng, men det skal nok noe til før jeg kvitter meg med den da den ifølge meg er en juvel. Noe sier meg at det å kun bruke Cambridge’n uten C48’n involvert i det hele tatt slettes ikke vil gi det lydbildet jeg foretrekker. Ett lydbilde jeg vil kalle varmt og analogt i mangel av bedre ord.
    Er uansett verdt ett forsøk da 👍
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.774
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Horten
    Ja fort gjort å koble forbi den McIntosh amp'en; flytte 2 XLR-kabler, og så sette Cambrudge i PRE-mode. :cool:
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    721
    Antall liker
    896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du har ett godt poeng, men det skal nok noe til før jeg kvitter meg med den da den ifølge meg er en juvel. Noe sier meg at det å kun bruke Cambridge’n uten C48’n involvert i det hele tatt slettes ikke vil gi det lydbildet jeg foretrekker. Ett lydbilde jeg vil kalle varmt og analogt i mangel av bedre ord.
    Er uansett verdt ett forsøk da 👍
    Da kan det være:
    1. Høytaler plassering, kan forsøkes med å trekke dem frem på teppet?
    2. Akustikken i rommet?
    3. Selve låten/egenlyden til høytalerene, B&W kan være litt til den spisse siden..
    Det går ann å dra på en Hifi messe, eller høre på andre sine oppsett, for å finne den type høytaler man liker best selv.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Da kan det være:
    1. Høytaler plassering, kan forsøkes med å trekke dem frem på teppet?
    2. Akustikken i rommet?
    3. Selve låten/egenlyden til høytalerene, B&W kan være litt til den spisse siden..
    Det går ann å dra på en Hifi messe, eller høre på andre sine oppsett, for å finne den type høytaler man liker best selv.
    Jeg simpelthen elsker høytalerne på alle mulige vis så det skal mye til før de eventuelt utskiftes, men slettes ingen umulighet.
    Ett besøk på en real hi-fi messe hadde slettes ikke vært å forakte men noe sier meg at det gjennomsnittelige prisnivået vil dempe motivasjonen noe 😬
    Hva gjelder akustikken i rommet har jeg utvilsomt ett stort forbedringspotensiale men vil nok aldri nærme seg ett dedikert lydrom der de står nå.
    Det kan godt hende jeg tar det steget med tiden. Lage ett dedikert lytterom altså.
    kommer det kvinnfolk i hus blir jeg mest sannsynligvis nødt til det 😄
    Uansett noe jeg har i tankene uavhengig av eventuelle hunkjønn.
    Uavhengig av dette så har jeg planer om tiltak i stuen de står i nå. Dagens tiltak på den fronten er kun tykke og fortrukne gardiner, noe som definitivt har positiv effekt alene men på langt nær tilstrekkelig.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    721
    Antall liker
    896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg simpelthen elsker høytalerne på alle mulige vis så det skal mye til før de eventuelt utskiftes, men slettes ingen umulighet.
    Ett besøk på en real hi-fi messe hadde slettes ikke vært å forakte men noe sier meg at det gjennomsnittelige prisnivået vil dempe motivasjonen noe 😬
    OK

    «Ett lydbilde jeg vil kalle varmt og analogt i mangel av bedre ord.»

    Du skrev det rett over som jeg har sittert, hva med å forsøke Equvalisertrinnet på McIntosh C48, hvor du forsøker å dempe i det lyseste trinnet/diskanten? Blir det da mere «varmt i dine ører»?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    4.047
    Torget vurderinger
    96
    Sier du det 🤔.
    Tvert om ifølge selger. Den er også til opplysning nyoverhalt av profesjonelle hvor en god del er skiftet ut med nye deler. Kostet visstnok 13 lapper alene, med kvittering selvsagt.
    Audia Flight FL 100 er totalt ukjent for meg så det må jeg nok Google når jeg får anledning.
    Det er en anelse stivt med 40k, selv om den har fått en skikkelig overhaling. Men helt galt er det ikke. Men husk at bruktprisene er lavere i Norge og Sverige, sammenlignet med Tyskland f.eks. Hvordan den ser ut kosmetisk spiller også inn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn