Anlegget mitt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    189
    Sted
    Trøndelag
    OK

    «Ett lydbilde jeg vil kalle varmt og analogt i mangel av bedre ord.»

    Du skrev det rett over som jeg har sittert, hva med å forsøke Equvalisertrinnet på McIntosh C48, hvor du forsøker å dempe i det lyseste trinnet/diskanten? Blir det da mere «varmt i dine ører»?
    Jeg har prøvd meg en del frem med equalizeren på C48. Jeg stiller det inn "perfekt" etter en vilkårlig sang, så høres det ikke bra ut igjen på andre innspillinger. Prøvde da og finne ett gyldent middelpunkt men ga forholdsvis fort opp det å konkluderte med at EQ-bypass uten tvil er det beste alternativet da produsenter av musikk i all hovedsak er bedre til å skru lyd enn meg.
    Dette er iallfall min nåværende konklusjon.
    Det var foresten en av grunnene til at jeg gikk for C48. Jeg ville gjerne ha tilgang til flere justeringsmuligheter enn bass og diskant, som jeg var vant til fra før.
    lyden jeg har nå er definitivt både varm og noe jeg vil kalle analog. Det siste hakket jeg savner er strengt tatt flisespikkeri og jeg både håper og tror at det å bytte ut Rotelen med en ML 332 vil ta meg opp det siste steget.
    Det kan også hende at det da viser seg at min Cambridge CXN V2 streamer da blir det nye "svake" leddet og at den må byttes ut med en av høyere klasse.
    Kanskje også enden på visen blir en ny, separat og dedikert DAC type "Weiss DAC204" eller lignende.
    Mest sannsynlig vil jeg nok gå for en bedre streamer med en god DAC Integrert isåfall.
    Har der en foreløpig knapp på "Mark Levinson No 5101 Network Streaming SACD Player and DAC" da cd-spiller også er noe jeg trenger etter hvert.
    Må isåfall finne en overkommelig brukt en da nykjøp er uaktuelt pga pris. Det gjelder forøvrig alt av hi-fi komponenter for mitt vedkommende.
    Jeg kan for eksempel bare glemme å komme opp i den lydkvaliteten jeg allerede har nå med helt nye komponenter til den "lave" prisen jeg har fått det til med, og det med STOR margin.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    189
    Sted
    Trøndelag
    Det er en anelse stivt med 40k, selv om den har fått en skikkelig overhaling. Men helt galt er det ikke. Men husk at bruktprisene er lavere i Norge og Sverige, sammenlignet med Tyskland f.eks. Hvordan den ser ut kosmetisk spiller også inn.
    Den er mint ifølge selger 👍
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    189
    Sted
    Trøndelag
    Lag rullebrett til høyttalerne og vips - instant mobility.
    2 dugelige finérplater + 8 gummihjul = voila!
    De er originalt påmontert hjul fra produsenten men er uansett ett slit og flytte på da det kun er sving på to av de 4 hjulene og er av hardplast.
    Jeg ser for meg at en ordentlig benkeplate av eik på ca 30-50mm tykk med minimum 4 svingbare og solide gummihjul hadde forenklet dette betraktelig og har definitivt tenkt tanken 👍
    Jeg har jo montert gode gummihjul på selve stereobenken for å forenkle rengjøring.
     
    Sist redigert:

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    189
    Sted
    Trøndelag
    Da kan det være:
    1. Høytaler plassering, kan forsøkes med å trekke dem frem på teppet?
    2. Akustikken i rommet?
    3. Selve låten/egenlyden til høytalerene, B&W kan være litt til den spisse siden..
    Det går ann å dra på en Hifi messe, eller høre på andre sine oppsett, for å finne den type høytaler man liker best selv.
    Har foresten også denne justeringsmuligheten på disse høytalerne hvor du her ser jeg har tonet ned topp og mellomregisteret da B&W er som du sier, litt kvass.
    BCEA7A62-D910-439D-B64C-0A886B840763.jpeg
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    189
    Sted
    Trøndelag
    Spørsmål. Er det riktig av meg og først slå på effektforsterkeren, la den gjøre ferdig sitt berømte klikk som kommer etter noen få sekunder (noe jeg antar er ett reelle eller flere som aktiveres?),
    for så å skru på strømskinnen hvor kun alle kilder og tv er koblet på,
    la streamer og eventuelle andre kilder gjøre ferdig sin oppstarts-prosess for så og slå på forforsterker og la den gjøre ferdig sin prosess før jeg til slutt sender lydsignal fra en vilkårlig kilde med forbehold om at riktig kanal/input på forhånd er innstilt riktig på forforsterkeren?
    Er det også viktig i hvordan rekkefølge eller på hvilket vis en slår av anlegget eller har kanskje hverken det eller oppstarts-prosess ingen betydning for komponentene?
    Det jeg har for vane angående avslåing er å først stoppe/mute musikk/lyden,
    slå av lydkilde med fjernkontroll,
    Skru ned volumet på forforsterker til ett lavt volum slik at jeg slipper en potensielt ubehagelig opplevelse ved neste oppstart for så og slå den av med fjernkontroll.
    Dette for så å slå av strømskinnen og til slutt skru av effektforsterkeren.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.265
    Antall liker
    6.939
    Sted
    Holmestrand
    40000 for en gammel ML 332 synes jeg er dyrt. Jeg har lige set en 7 år gammel Audia Flight FL 100 til salg her i Danmark til 18000.
    Det gjelder det samme for hifi som når du kjøper bil. Spesielt brukt:
    Pass nøye på hvis du har virkelig lyst på den. Det kan hende fornuften temporært er utkoblet.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.265
    Antall liker
    6.939
    Sted
    Holmestrand
    Spørsmål. Er det riktig av meg og først slå på effektforsterkeren, la den gjøre ferdig sitt berømte klikk som kommer etter noen få sekunder (noe jeg antar er ett reelle eller flere som aktiveres?),
    for så å skru på strømskinnen hvor kun alle kilder og tv er koblet på,
    la streamer og eventuelle andre kilder gjøre ferdig sin oppstarts-prosess for så og slå på forforsterker og la den gjøre ferdig sin prosess før jeg til slutt sender lydsignal fra en vilkårlig kilde med forbehold om at riktig kanal/input på forhånd er innstilt riktig på forforsterkeren?
    Er det også viktig i hvordan rekkefølge eller på hvilket vis en slår av anlegget eller har kanskje hverken det eller oppstarts-prosess ingen betydning for komponentene?
    Jeg ville skrudd på effektforsterker sist.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    1.797
    Sted
    Horten
    Rekkefølgen som spesifisert fra @HoJ er anbefalt og typisk om man slår av strømmen på apparater.
    -Settes ting kun i standby, etc så kan fint andre rekkefølger brukes. Men likevel en god leveregel den anbefalte rekkefølgen. :cool:
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.890
    Antall liker
    4.084
    Torget vurderinger
    96
    Spørsmål. Er det riktig av meg og først slå på effektforsterkeren, la den gjøre ferdig sitt berømte klikk som kommer etter noen få sekunder (noe jeg antar er ett reelle eller flere som aktiveres?),
    for så å skru på strømskinnen hvor kun alle kilder og tv er koblet på,
    la streamer og eventuelle andre kilder gjøre ferdig sin oppstarts-prosess for så og slå på forforsterker og la den gjøre ferdig sin prosess før jeg til slutt sender lydsignal fra en vilkårlig kilde med forbehold om at riktig kanal/input på forhånd er innstilt riktig på forforsterkeren?
    Er det også viktig i hvordan rekkefølge eller på hvilket vis en slår av anlegget eller har kanskje hverken det eller oppstarts-prosess ingen betydning for komponentene?
    Det jeg har for vane angående avslåing er å først stoppe/mute musikk/lyden,
    slå av lydkilde med fjernkontroll,
    Skru ned volumet på forforsterker til ett lavt volum slik at jeg slipper en potensielt ubehagelig opplevelse ved neste oppstart for så og slå den av med fjernkontroll.
    Dette for så å slå av strømskinnen og til slutt skru av effektforsterkeren.
    Er utstyret i orden spiller det ingen rolle. Har du en effektforsterker som lager så mye ugang at det er fare for annet utstyr, har den enten en feil eller er dårlig/feil konstruert. Jeg slår alltid på poweramp først, mest fordi den er det første jeg kommer til😄.

    Det jeg dog har opplevd litt trøbbel med er subwoofer plateforsterkere. Bransjens store skam. Her er det en del rart, og noen av de lager dype "plopp" og "thud" når de skrus av eller på.
    Har aldri opplevd at de har ødelagt noe da, bare seg selv. En tok fyr en gang!
     
    Sist redigert:

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Spørsmål. Er det riktig av meg og først slå på effektforsterkeren, la den gjøre ferdig sitt berømte klikk som kommer etter noen få sekunder (noe jeg antar er ett reelle eller flere som aktiveres?),
    for så å skru på strømskinnen hvor kun alle kilder og tv er koblet på,
    la streamer og eventuelle andre kilder gjøre ferdig sin oppstarts-prosess for så og slå på forforsterker og la den gjøre ferdig sin prosess før jeg til slutt sender lydsignal fra en vilkårlig kilde med forbehold om at riktig kanal/input på forhånd er innstilt riktig på forforsterkeren?
    Er det også viktig i hvordan rekkefølge eller på hvilket vis en slår av anlegget eller har kanskje hverken det eller oppstarts-prosess ingen betydning for komponentene?
    Det jeg har for vane angående avslåing er å først stoppe/mute musikk/lyden,
    slå av lydkilde med fjernkontroll,
    Skru ned volumet på forforsterker til ett lavt volum slik at jeg slipper en potensielt ubehagelig opplevelse ved neste oppstart for så og slå den av med fjernkontroll.
    Dette for så å slå av strømskinnen og til slutt skru av effektforsterkeren.
    Motsatt. Alltid effektforsterker sist på og først av.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.602
    Antall liker
    41.926
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kjøper du deg McIntosh effekt bruker du bare triggerkobling, trykker på en knapp og Bob's your uncle.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.265
    Antall liker
    6.939
    Sted
    Holmestrand
    Effekt trinn sist på her også. Ellers kommer et kjempesmell når pre/lydkort slås på :)
    Derfor. 🤗
    Da får andre systemer litt tid til å gjøre seg klar før du «kobler» til høytalerne.
    Men det spiller nok ikke all verdens rolle.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    189
    Sted
    Trøndelag
    Kjøper du deg McIntosh effekt bruker du bare triggerkobling, trykker på en knapp og Bob's your uncle.
    Vennligst beklag min uvitenhet men det gjelder vel fra Mcintosh til Rotel i dette tilfellet da eller, slik at når jeg skrur på Mcintosh’n så skrus Rotelen på automatisk på samme tid?
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    189
    Sted
    Trøndelag
    Det er for å unngå det at jeg skrur på (effekt)forsterker sist.
    Rare greier. Motsatt til meg. Om jeg slår på forforsterker først (som da åpner for at signal går direkte til effekt og videre til høytaler i form av lyd) for så å slå på effektforsterkeren så kommer det ett "thud" i høytalerne. Så lenge forforsterker er avslått eller på standby så kommer det aldri noen signal og dermed ingen lyd ut av høyttalerene uavhengig av hva du slår av eller på. Det sier meg at forforsterker er det siste du slår på, etter at alt annet har avsluttet sin fulle oppstart.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.602
    Antall liker
    41.926
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vennligst beklag min uvitenhet men det gjelder vel fra Mcintosh til Rotel i dette tilfellet da eller, slik at når jeg skrur på Mcintosh’n så skrus Rotelen på automatisk på samme tid?
    RB1090 har ingen triggerport, men svært mye av dagens utstyr har det. McIntosh benytter stereo hodetelefonplugger til både å styre av/på og lys i hele kjeden fra preamp. Den er til og med programerbar, slik at du kan slå av og på ønsket utstyr ved kanalvalg. Om du ser bak på din C48, ser du 6 tilkoblinger under "Power Control" som du kan bruke på alt utstyr som har triggerport.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.083
    Antall liker
    23.396
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Rare greier. Motsatt til meg. Om jeg slår på forforsterker først (som da åpner for at signal går direkte til effekt og videre til høytaler i form av lyd) for så å slå på effektforsterkeren så kommer det ett "thud" i høytalerne. Så lenge forforsterker er avslått eller på standby så kommer det aldri noen signal og dermed ingen lyd ut av høyttalerene uavhengig av hva du slår av eller på. Det sier meg at forforsterker er det siste du slår på, etter at alt annet har avsluttet sin fulle oppstart.
    Beklager så mye, men dere tar feil begge to.
    Helt normal tommelfingerregel er, at når allt annet har vært slått på (og stabilisert seg), da slår man på
    effektrinnet som det sisste.
    Skal sies, at med nåværende annlegg driter jeg i rekkefølgen.
    10 sek. delay på monoblokkene.
    10 sek. delay på riaa.
    30 sek. delay på pre, så det kommer ingen ulyder uansett rekkefølgen her.
    Men normalt ønsker man ikke, at noe først i kjeden kann gi "thump" igjennem et fullt åpent effekttrin ;)
     
    Sist redigert:

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    189
    Sted
    Trøndelag
    RB1090 har ingen triggerport, men svært mye av dagens utstyr har det. McIntosh benytter stereo hodetelefonplugger til både å styre av/på og lys i hele kjeden fra preamp. Den er til og med programerbar, slik at du kan slå av og på ønsket utstyr ved kanalvalg. Om du ser bak på din C48, ser du 6 tilkoblinger under "Power Control" som du kan bruke på alt utstyr som har triggerport.
    Nok en gang mange takk for nyttig informasjon 🙏
    Ett annet problem der er at fjernkontrollen til min C48 er omtrent like fristende å ta i som en fremmedmanns genitalier. Ett syndrom jeg tror samtidige eiere av litt eldre Mcintosh har vært borti. Jeg må vel finne meg en erstatning helst av merket Mcintosh og mener de har nyproduserte alternativer som vil fungere fint til min C48 men om man skal skaffe det via en norsk forhandler må man blø kraftig finansielt og får også antagelig satt tålmodigheten på prøve hva angår tiden det vil ta å få den.
    Noen tips til alternative/bedre måter å skaffe en slik fjernkontroll?
     
    Sist redigert:

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    189
    Sted
    Trøndelag
    Beklager så mye, men dere tar feil begge to.
    Helt normal tommelfingerregeler, at når allt annet har vært slått på (og stabilisert seg), da slår man på
    effektrinnet som det sisste.
    Skal sies, at med nåværende annlegg driter jeg i rekkefølgen.
    10 sek. delay på monoblokkene.
    10 sek. delay på riaa.
    30 sek. delay på pre, så det kommer ingen ulyder uansett rekkefølgen her.
    Men normalt ønsker man ikke, at noe først i kjeden kann gi "thump" igjennem et fullt åpent effekttrin ;)
    Ingenting å beklage.
    Jeg er bare ute etter å sørge for minst mulig slitasje på mitt allerede aldrende utstyr da jeg bare kan glemme å oppnå en slik lydkvalitet ved å kjøpe nyproduserte komponenter takket være mitt yrkesvalg og påfølgende lønnstrinn.
    Regnet med jeg kom til å få forskjellige svar da erfaringer er så forskjellige.
    Setter stor pris på at jeg i det hele tatt får respons 🙏
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    189
    Sted
    Trøndelag
    Det er HR085 du er ute etter! Jeg skal ha to, men nå som jeg så etter den fant jeg den selvfølgelig ikke. Skal se videre etter den og holde deg oppdatert.
    Hjertelig takk for det 🙏
    Alle finanser en god stund fremover vil nok gå til å spare opp til den "nye" ML332 jeg har fått satt av så jeg kan ikke prioritere en fjernkontroll til potensielt 3 høvdinger før den er i boks.
    Setter uansett stor pris på at du holder meg oppdatert på når og om du eventuelt finner den 👍
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.533
    Antall liker
    41.515
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Beklager så mye, men dere tar feil begge to.
    Helt normal tommelfingerregel er, at når allt annet har vært slått på (og stabilisert seg), da slår man på
    effektrinnet som det sisste.
    Skal sies, at med nåværende annlegg driter jeg i rekkefølgen.
    10 sek. delay på monoblokkene.
    10 sek. delay på riaa.
    30 sek. delay på pre, så det kommer ingen ulyder uansett rekkefølgen her.
    Men normalt ønsker man ikke, at noe først i kjeden kann gi "thump" igjennem et fullt åpent effekttrin ;)
    Det har aldri vært et problem med snart 50 år med lyd hos meg iallefall :) Noe feil med utstyret hvis det er et problem hos mange ;)

    mvh
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.083
    Antall liker
    23.396
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Noe feil med utstyret hvis det er et problem hos mange ;)
    Ikke nødvendigvis.
    Eldre ting hadde ikke mutingrelæer, som slår til etter noen sekunder.
    Om du har en pre uten muting, som er forsynt med en +- symmetrisk spenning,
    er det svært liten sjangse for, att de to forsterker-halvdele varmer opp presis sammtidig.
    Da får du mye/liten DC på utgangene i noen sekunder etter påsalg, til det har stabilisert seg Om det blir forsterket med gain-faktor i effekttrinet ditt, hører du det som ett "bump" i høyttaler. Helt normalt. Ingen feil.
    Derfor annbefaling om å slå på effekttrin sisst.
    Om du slår på en riaa etter samme metoden, vil dens "bump" bli forsterket av både pre og effekt.
    Demrer det nå?? ;)
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.533
    Antall liker
    41.515
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ikke nødvendigvis.
    Eldre ting hadde ikke mutingrelæer, som slår til etter noen sekunder.
    Om du har en pre uten muting, som er forsynt med en +- symmetrisk spenning,
    er det svært liten sjangse for, att de to forsterker-halvdele varmer opp presis sammtidig.
    Da får du mye/liten DC på utgangene i noen sekunder, til det har stabilisert seg Om det blir forsterket med gain-faktor i
    effekttrine ditt, hører du det som ett "bump" i høyttaler. Helt normalt. Ingen feil.
    Derfor annbefaling om å slå på effekttrin sisst.
    Om du slår på en riaa etter samme metoden, vil dens "bump" bli forsterket av både pre og effekt.
    Demrer det nå?? ;)
    Blir ikke noe bump uansett her hos meg ;)

    mvh
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    189
    Sted
    Trøndelag
    Tror ikke den koster over 3k. Har du hørt med Neby? Jeg skal affal ikke ha det om jeg finner den.
    Ifølge noe jeg har lest for en god stund siden så vil det å bruke Neby som "mellomledd" synonymt med å doble prisen sammenlignet med å handle direkte fra det store utland. Nå er jo det mest riktige å støtte opp om norske forhandlere men om prisforskjellen er på ett horribelt nivå så kan de takke seg selv. Dette er som sagt bare noe jeg har lest og en må sikkert ta toll med i betraktningen også. For alt jeg vet så er f.eks Neby det beste alternativ.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.602
    Antall liker
    41.926
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ifølge noe jeg har lest for en god stund siden så vil det å bruke Neby som "mellomledd" synonymt med å doble prisen sammenlignet med å handle direkte fra det store utland
    Er nok ikke helt slik, faktisk er det svært mange utlendinger som mer enn gjerne handler på det norske bruktmarkedet nettopp pga prisene.. Når det gjelder Toskebokser er det sjeldent man kan gjøre gode kupp på det private bruktmarkedet, jeg har fått langt bedre priser via forhandlere.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    189
    Sted
    Trøndelag
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn