Ja, jeg gikk hardt ut mot Amir sin kompetanse, og det er en god grunn til det. Jeg ønsket en del reaksjoner fordi jeg vil at det skal komme tydelig frem at det er en del alvorlige brister der.
Vi har dessverre fått en oppfatning på forumet blant mange der man tror at pragmatikere flest mener Amir gjør veldig mye bra og at stort sett alt av interesse kommer frem på en skikkelig måte i testene hans. Den myten ønsker jeg å slå ihjel.
Det er svakheter ved DAC-testene hans, det ble jo godt oppsummert i en video som ble postet tidligere. Vi har flere ganger diskutert de til dels grove bristene ved å teste forsterkere med én enkel last. Det er jo ikke interessant å utsette forsterkere som er laget for ulike ting for nøyaktig samme ting for deretter å gi dem en score. Vi ser også eksempler på hvordan forsterkere ikke nødvendigvis yter i praksis det Amir har fått frem i testene sine, noe som i seg selv er bekymringsverdig. Det at Amir også har innstrålt støy i måleriggen sin (ref March Audio) er egentlig en ganske unødvendig feil som man med riktig bruk ikke har noen vanskeligheter med å unngå. I høyttalertestene har han ignorert så mange vesentlige forhold og utvist så stor grad av bristende forståelse for testmetodikk at jeg knapt vet hvor jeg skal begynne. Igjen anbefaler jeg å lese den 4-delte artikkelen til March Audio, det som har med Amir å gjøre oppsummeres vel i den siste eller de to siste delene, og er helt i tråd med det jeg tidligere har påpekt, bare at det kommer frem flere detaljer som fullstendig slår beina under Amir.
Ja, jeg holder fast ved at det er virkelig store brister i kompetansen hans, og han er ikke så veldig interessert i hva kritikerne har å si vil jeg påstå.
Det er antatt at kilder til tillit mellom mennesker kan være: Kompetanse, integritet, ærlighet og den gode vilje (benevolence). Så kan man vurdere folk etter det.
Jeg tror Amir er ganske kompetent, han lærer underveis, men gjør feil som profesjonelle ikke ville gjort. Så han skårer ok på kompetanse, gitt at han er en amatør, men han er langt fra det nivået profesjonelle ligger på.
Når det gjelder integritet og ærlighet, så er det kanskje her det er enklest å gjennomskue folk når man har studert dem i noen tid?
Den gode vilje - og fraværet av den - er noe man trenger litt tid for å vurdere. I mange tilfeller kan man levere fremragende produkter og tjenester uten den gode vilje, men like fullt er den gode vilje en kilde til tillit mellom mennesker.
Så kan man spørre seg hvor viktig det er med tillit når det gjelder tester av hifi.
Igjen: Åpningsinnlegget var ment som en kvantitativ studie av atferd for å se om det er mønstre i atferden som styrker eller svekker ens tillit til anmelderen.