ANMs Analoge Ablegøyer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis ANM er utestengt på generelt grunnlag blir dette for grunt. Ikke kom med den at Høvdingen eier forumet og blablabla. Jeg støtter og betaler som bruker her og dessuten er det vel brukerne som er forumet. At supergrinebiterkverulanthersketekniker ekkoxxx er utestengt er lett å akseptere da han benytter hver anledning til å skjelle ut andre samt inntar offerrollen! At André er breial til tider er lettere å akseptere i det han er mer mangesidet enn bare det. Det er kanskje vanskelig å se forskjellen for forumstyrelsen?
    Jeg skulle også gjerne visst hva som ligger bak dette,

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Da håper vi det bare er et rykte og at André bare benytter tiden til en skitur og litt isfiske.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.038
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    UHØRT! Et forum som allerede er fallende i kvalitet, også sperrer dem ute den virkelige krigeren blandt oss her.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Han er utestengt. Snakket med han i dag. Driver ikke med rykter. Noen som har røyka i adm her inne...

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.287
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Til info står ikke ANM på noe bannet liste nå.

Om han har vært bannet kan jeg ikke svare på da jeg ikke vet noe om det.

Mvh
    Moderator

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Sett i sammenheng med en nylig slettet tråd er det god grunn til å stille spørsmål om tingenes tilstand her inne. Kan jeg få se bilde av hårsveisen til rette vedkommende? ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.341
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Er vel like greit å se ting litt i sammenheng, gitt den nylig tilbaketrukne tråden fra den såkalte "Høvdingen". Her må det ryddes på kammerset, og informers i etterkant!

Red. Ble litt smør på flesk da du var raskere, Trond ;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Håper det skjer, med ryddige tilbakemeldinger. Foreløpig er jeg optimist på vegne av høvdingen, for han sitter på fasit, men drøyer det så burde han få en kilevink!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Er vel like greit å se ting litt i sammenheng, gitt den nylig tilbaketrukne tråden fra den såkalte "Høvdingen". Her må det ryddes på kammerset, og informers i etterkant!

Red. Ble litt smør på flesk da du var raskere, Trond ;)
    Vi tåler en pleonasme når hensikten er budskapet.

A

ANM

Gjest
    Hei på dere her er jeg tilbake. :)

Tror kanskje jeg skal gjemme meg litt her i egen tråd en stund fremover og redusere aktiviteten betraktelig. Koser meg her sammen dere og vil ikke risikere permanent utestengelse.

Takk for at dere savnet meg. Har blitt følsom med alderen og blir litt rørt. :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Så, så, ikke bli innbilsk nå, men velkommen tilbake: manhug.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.645
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Flott å ha deg tilbake! Kan ikke miste MC entusiaster vettu :)

A

ANM

Gjest
    Nå glemmer vi det hele og ser fremover. :)

Har startet mine første spede forsøk med ripping og må si det fungere bra. Bruker Vinylstudio, som også jeg er fornøyd med.

Bare for å vise forakten jeg har for digital lyd kjøpte jeg den styggeste og billigste USB kabelen.

AAAMP22.jpg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Den låter litt lyst den der...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.798
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig at du dukket opp igjen, ANM. Det er jo også en ny vri at noen bannes fra forumet uten at moderatorene vet det. Selsomt påfunn. Får bare ta av meg hatten for moderatorene som fortsatt gidder å stå på.

Mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sannelig ikke fått med meg dramatikken før nå, og puster lettet ut for at du er blant oss igjen før jeg merket at du var borte. Godt at du er her, nå er jeg virkelig spent på resultatet av ripping. Altså, om du finner det enkelt nok til å foreta en og annen rip fra tid til annen. Det er jo også slik at du ikke er blant båndgutta, så innimellom må det jo dukke opp folk på besøk med noe interessant som du ikke selv har i posen. Slikt kan jo forekomme. :)

A

ANM

Gjest
    Det er veldig enkelt å rippe og har som sagt egne planer med muligheten. Dette her er virkelig et SOTA apparat, med flere muligheter enn jeg strengt tatt trenger. På den annen side, man trenger ikke langbukser heller før man må i butikken.;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.846
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    trenger vi moderatorer?
    er det ikke bare å installere et dansk språkfilter :cool:
    de som vil inn her får lære seg norsk
    kanskje et nynorsk filter i samme slengen :D

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Noen spesiell grunn til at du ikke benytter Audacity som recorder eller ble det et mere tilfeldig valg på Vinylstudio?

A

ANM

Gjest
    Bare sto som forslag i brukermanualen, takk for tips. Prøver gjerne ditt forslag også.:)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.846
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    nå som du har blitt så mild...hva med et mildere nick bilde? Engelen Gabriel e.l.:D

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Det å rippe vinyl må gøres med nensom hand. Spesielt når det kommer til pops/click og Noise reduction. Er vi mange som kjører samme programvare så er det enklere å hente tips og triks fra andre. Et annet område som kan være vanskelig er å sette master gain. Det minste av pop/click gjør dette vanskelig. Speskelt når man har fire sider av vinylen, litt uheldig med fire forskjellige master gain :rolleyes:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Ute på skitur...tar en titt på HFS...og her er så mye drama.

Dramaqueen!

;-)

A

ANM

Gjest
    Det å rippe vinyl må gøres med nensom hand. Spesielt når det kommer til pops/click og Noise reduction. Er vi mange som kjører samme programvare så er det enklere å hente tips og triks fra andre. Et annet område som kan være vanskelig er å sette master gain. Det minste av pop/click gjør dette vanskelig. Speskelt når man har fire sider av vinylen, litt uheldig med fire forskjellige master gain :rolleyes:
    Mine planer inkluderer ikke manipulasjon av den rå lyddata.:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri rippet vinyl, men jeg har tatt det opp på alle de fleste båndformater. Er det vanskeligere å sette et mastervolum på HDD enn på DAT? Og bør man virkelig befatte seg med pop/click og støyreduksjon i det hele tatt hvis man er purist? Klart at det kan være greit å fikse dårlige plater, men det er jo ikke den daglige rutinen. Du finner enkelt og greit ut hvor det er høyest volum på et dobbeltalbum og setter mastervolum etter det. Jeg har aldri satt forskjellig volum på de forskjellige siden nå jeg har tatt opp på DAT, spolebånd eller kassett.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Mine planer inkluderer ikke manipulasjon av den rå lyddata.:)
    Det er nettopp derfor jeg sier ag alt må gjøres med nensom hand. Her handler det om å kvitte seg med de værste bakdelene med vinyl. Dette kan gjøres uten at lytteren merker det samt at man ikke manipulerer med lydbildet. Etter som man holder på så erfarer man at en viss mengde med "effekter" (Audacitybegrep) er meget behagelig å benytte da man får en mere uniform lagring av data. Spesielt på master gain er dette gunstig hvis man bygger opp playlister.

Jeg har alt av CD rippet til NAS samt de vinylene som jeg har valgt å gjøre dette på. Master gain på rippet vinyl ligger godt under CD slik min RIIA leverer det. Det er meget enkelt å sette den til -1 på alle vinylripper og dermed felles gain for alle. Jeg legger alt ut i 24/48 Flac samt 320 k/bit mp3. Jeg setter også replygain på all digital slik at avspillere som kan nyttiggjøre seg av dette kan gjøre det. Da blir det opp til meg selv om å ha det slått på eller ikke.

Før eller senere kommer du til å tenke at det hadde vært greit å bli kvitt de fire poppene i den låten der. Så gjør du tiltak for å bli kvitt de. Gjennomfører dette og finner ut at du ikke klarer å høre annet en at poppene er borte og da er du solgt. Har akkurat rippet siste Mastodon og denne hadde fire-fem stygge popper i låt nummer to. Mastodon på CD orker jeg ikke, DR på 6 er bare en vegg av lyd mens vinylen gir meg DR på 10. Når jeg i tillegg ble kvitt poppene som er særdeles ubehagelig med hodetelefoner så er den lille manipuleringen verdt det.

A

ANM

Gjest
    Grei generell info, takk Geir.

Som nevnt tidligere i tråden. Jeg kommer ikke til å rippe min platesamling. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Grei generell info, takk Geir.

Som nevnt tidligere i tråden. Jeg kommer ikke til å rippe min platesamling. :)
    Å rippe hele samlingen er tullete, men du har kanskje noen få favoritter som låter huggorm på CD og som det hadde vært greit å ha en digital kopi av? Eventuelt noen som du ønsker sikkerhetskopi av fordi de er for dyre og sjeldne å få tak i på ny. Storstilt ripping kommer nok neppe jeg til å foreta heller, har jo sluttet å rippe nye CD-er også. Liker de fysiske formatene, men noen ganger kan jeg finne det praktisk å ha en digital kopi av noen av platene. For eksempel har jeg jo lov til å dele fem eksemplarer av min nyinnkjøpte Tang Wa, og det er jo ikke alle som har kassettspiller.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Jeg har aldri rippet vinyl, men jeg har tatt det opp på alle de fleste båndformater. Er det vanskeligere å sette et mastervolum på HDD enn på DAT? Og bør man virkelig befatte seg med pop/click og støyreduksjon i det hele tatt hvis man er purist? Klart at det kan være greit å fikse dårlige plater, men det er jo ikke den daglige rutinen. Du finner enkelt og greit ut hvor det er høyest volum på et dobbeltalbum og setter mastervolum etter det. Jeg har aldri satt forskjellig volum på de forskjellige siden nå jeg har tatt opp på DAT, spolebånd eller kassett.
    Ja, de tre nevnte er greie å fikse. Jeg fjerner støy mellom låtene. Dette gjøres enkelt med å benytte en støyprofil som benyttes i "noise reduction" i Audacity. Clkck og Pop er nødvendig og da spesielt POP da den gir maks utslag og da er det umulig å sette master gain etterpå da opptaket allerede står på maks der man har POP.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn