Fått spilt endel mer i dag med ARC med +3 på bassen, er jo glad i bass, men god bass! ARC som nevnt rydder opp litt og det virker som jeg får mindre etterklang?! Bassen blir også enda litt tightere. Virker som mellomtonen også stikker seg enda litt bedre frem men det er ikke lett og beskrive hva som egentlig skjer. Først som nevnt over var jeg ganske sikker på at ARC i stereo ikke var noe for meg som så med mange andre men tror jeg er en tilhenger
EQ opptil 5k
Så bra at du har fått det til å svinge
Jeg er helt enig/kjenner meg igjen i mye av det du beskriver.
Har prøvd meg fram de siste dagene med å høyne bassen til 3+ Ved bruk av ARC, men det hele høres mere anstrengt ut. Mellomtone og vokal kommer mer frem, men den høres nesten litt hul ut. Bassen blir bedre på mange måter, dyp bass kommer mer frem, men høres igjen anstrengt ut. All «slam» i mangel av et bedre utrykk, forsvinner.
Eksempel: Kari Bremnes låter blir fantastisk med ARC. De basstunge partiene i det siste albumet kan fort bli for mye for rommet, som igjen går ut over bass detaljer. Vokalen hennes blir også varmere og mer frampå. Roger Waters blir bra, men ikke like morsomt. Tester jeg Muse, med live albumet fra Roma, er det helt håpløst med ARC. Da får jeg ikke nok bass fra trommisen.
Jeg mistenker at rommet mitt og plassering av høyttalere, hvor den ene må stå i et hjørne, gjør at ARC ekskluderer for mye av bass infoen.
Hvorfor det skjer, utifra målingene skjønner jeg ikke. Den tar bort en topp på 7-10dB fra 50-100Hz på høyere høyttaler, som står i hjørne, mens på venstre høyttaler hever den bassen noe fra 25Hz og ut.
Jeg blir nok ikke å bruke ARC i mitt oppsett, selvom mye musikk blir forbedret med det er nedsiden for stor.
Låter fantastisk uten, så det er ingen krise