Anthems venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    På 9H mener jeg det er 200hz.
    Og ut i fra bidet til Norcane ser det ut til at det er samme på prosessoren. Regner uansett med at det er en form for bass-managment på prosessoren....Eller?
    Bassen kan justeres uavhengig av arc

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Som i Treble/Bass digitalt eller analogt?

Mener vi gjorde bassjusteringen inne i arc når jeg var hos deg, men mulig jeg husker feil.
    Jo, det var bassjustering vi gjorde med arc i 9H, tenkte på bassjustering i surrerundtboksen 520, regner med det er samme justering i AWM60

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Man kan gå inn i menyen og justere bass utenom ARC. Da mener jeg man kan heve den 10db.. Har fri imorgen så får testet litt mer da

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Jeg har DSPeaker Dual Core 2.0 som jeg har kalibrert subbene med først. Noen som vet om det lønner seg med ARC, eller kan det gjøre vondt verre?

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har DSPeaker Dual Core 2.0 som jeg har kalibrert subbene med først. Noen som vet om det lønner seg med ARC, eller kan det gjøre vondt verre?
    Hva har du gjort med Dualcoren da ? Tviler vel egentlig på at du trenger begge men...

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Bør man justere den enkelte xnd order med sub og i EQ cutoff og hvordan vet man hva som vil funke best?

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    2
    Har kalibrert subbene på vanlig måte..

Hva har du gjort med Dualcoren da ? Tviler vel egentlig på at du trenger begge men...
    Så du har brukt Dualcoren kun på subene ja. Da går det helt sikkert fint , det betyr vel egentlig bare at ARC får mindre å gjøre. Og du har jo da muligheten til å etterjustere litt med Dualcoren hvis det skulle bli aktuelt :)

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Har ikke prøvd uten Dualcore men den fungerer så bra at den vil alltid bli stående.. Syns house kurven muligheten på Dualcoren er genial:)

Brukte hele dagen idag faktisk foran TVèn . Det er ikke ofte det skjer og har ikke det minste dårlig samvittighet heller.. Så på en film og ett par konserter.

Helt rå skiva David Foster med venner på Blu Ray.. DTS-HD master sporet er helt rått og ikke minst de fleste sangene er vært en lytt eller fem!!

Blir mer og mer fornøyd med AVM60 og er ganske sikker på at jeg valgte rett..

Sist redigert:

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Har ikke prøvd uten Dualcore men den fungerer så bra at den vil alltid bli stående.. Syns house kurven muligheten på Dualcoren er genial:)

Brukte hele dagen idag faktisk foran TVèn . Det er ikke ofte det skjer og har ikke det minste dårlig samvittighet heller.. Så på en film og ett par konserter.

Helt rå skiva David Foster med venner på Blu Ray.. DTS-HD master sporet er helt rått og ikke minst de fleste sangene er vært en lytt eller fem!!

Blir mer og mer fornøyd med AVM60 og er ganske sikker på at jeg valgte rett..
    Vurderer å gjøre om litt på det jeg har pga brukervennligheten for resten av familien og da kun bruke en AVM60 som pre både til musikk og selvfølgelig film. Har du hatt andre gode forforsterker å sammenligne denne med?

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Siste surround prossessoren jeg hadde med samme oppsett var Marantz AV8801 og stereo forforsterker Classe CP-800mk2. Tanken med CLasse var at jeg skulle ha en surround reciever til film og CLasse til stereo. Kjøpte Marantz SR7011 til dette. Men ble ikke helt komfortabel, samt integreringa med to stk subber ble litt mer pes en jeg hadde forutsett.

AV8801 var også en svært god prosessor men kom til kort iforhold til AVM60 i stereo. HIFI lingoen lar jeg ligge:)
    CP-800mk2 er en stereo pre som spiller veldig bra på alle mulige måter og har en svært god brukervennelighet som betyr en del i heimen. Noe var bedre på CP800mk2 men totalt sett så sitter jeg igjen som mer fornøyd med AVM60. Ett stort pluss mtp stereo var DTS play fi som jeg bruker når jeg skal høre musikk. Har fortsatt ikke koblet opp med Mac Mini da jeg solgte USB konverteren jeg hadde. Men er såpass fornøyd at det så langt ikke har vært noe stress. Men det skal selvfølgelig prøves.

På film så bare fungerer det!! Blir for vanskelig og sammenligne så det lar være..

ARC regner jeg med du kjenner!

Når det gjelder at faamilen skal kunne bruke den både til film og musikk så er prosessor det eneste alternativet synes jeg.. Var litt uvant med de forskjellige inngangene som det ikke stod noe navn på hverken fjernkontrollen eller i menyen. Så det første jeg gjorde var og navngi alle inngangene som gjorde det svært enkelt igjen:)

Min første post står fortsatt angående AVM60. :cool:

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Høres bra ut, godt du er fornøyd!
    Er selv veldig fornøyd med 520 og Cary integrert. Caryen låter veldig bra og har alt av tilkoblinger både kablet og trådløst, så veldig brukervennlig til musikk. Det er mest ved bytte av musikk og bruk av bilde hvor det skulle vært færre knapper og trykke på og en fjernkontroll mindre å forholde seg til som ville gjort det enklere for resten av flokken. Også dette med sub er jo enklest med kun en prosessor som alt er koblet til. Vil jo ha ekstra dypbass både ved musikk og film :)
    Vi får se.....

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Jeg vet ikke 100% om det er tilfelle men syns jeg har bedre bassrespons med subbene selv om de stod på akkurat samme sted emd den samme DSPeakere Dual Core 2.0. Burde ikke vært noe forskjell men det må være det:)

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    2
    Høres lovende ut dette Norcane :)
    Moro når nyinvesteringen levere varene !

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    @Torolan Hvordan opplever du musikk nå som Mcintoosh preampen er tatt ut?

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    2
    @Torolan Hvordan opplever du musikk nå som Mcintoosh preampen er tatt ut?
    For å være ærlig så savner jeg den fint lite. Mtp at man med en god prosessor får mye bedre muligheter til å integrere sub(er) , så føler jeg at man vinner minst like mye som man taper.
    Og med den nye appen til Audyssey så har man gode muligheter til å skreddersy lyden etter eget ønske. Her korrigeres det nå bare opp til 500 hz for frontene samt at jeg har lagt på min egen targetkurve , så jeg er meget fornøyd med lyden nå :)

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Anthem STR på Torget

Skulle gjerne hatt effektforsterkern :)

STR.jpg

JFR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Antall liker
    129
    Hvilke erfaringer har Anthem folket gjort seg ved bruk av ARC til musikk i 2 kanaler?
    Jeg leser tilbake i tidligere tråder og ser det har vært drøftet tidligere.

Har nettopp fått min ARC opp å gå, så jeg driver å eksperimenterer med den av og på.
    Én ting som er helt sikkert, er at jeg har måttet punche opp bass nivået litt på forsterkeren ved bruk av ARC.

Lydbilde hos meg kommer litt nærmere, blir glattere/mer polert og bassnoder som ellers har blitt trigget, er vekk. Blir da mer detaljer i lydbilde, men det føles noe fattigere og sjelløst.
    Lyden virker på en merkelig måte mindre klar, med ARC på, til tross for flere detaljer.
    Ved oppjustering av bassen, blir det voldsom på noen områder i enkelte sanger, men ikke voldsom som i fyldig. Lurer på hvilket Hz-område som blir hevet mest ved oppjustering av bass i menyen.

Sist redigert:

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Litt samme som deg angående med ARC. Men syntes det ble bedre bare man fikk vendt seg til det. En direkte sammenligning funker sjeldent tror jeg og de fleste vil nok da foretrekke uten. Spesielt uten ekstra tweaks.
    Bassen ble enda strammere og den var der absolutt men fikk følelsen noen ganger om at den ikke var det.. Men jeg er glad i bass og referansen er jo oftest hva man er vant med så som nevnt så må man justere seg litt.. Men vet jeg har mye og gå på når det gjelder tweak og ARC. Man kan jo lage egne target curves noe jeg ikke trodde i begynnelsen.. Svært fornøyd så langt med Anthem!!!

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Fått spilt endel mer i dag med ARC med +3 på bassen, er jo glad i bass, men god bass! ARC som nevnt rydder opp litt og det virker som jeg får mindre etterklang?! Bassen blir også enda litt tightere. Virker som mellomtonen også stikker seg enda litt bedre frem men det er ikke lett og beskrive hva som egentlig skjer. Først som nevnt over var jeg ganske sikker på at ARC i stereo ikke var noe for meg som så med mange andre men tror jeg er en tilhenger:) EQ opptil 5k

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JFR

JFR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Antall liker
    129
    Fått spilt endel mer i dag med ARC med +3 på bassen, er jo glad i bass, men god bass! ARC som nevnt rydder opp litt og det virker som jeg får mindre etterklang?! Bassen blir også enda litt tightere. Virker som mellomtonen også stikker seg enda litt bedre frem men det er ikke lett og beskrive hva som egentlig skjer. Først som nevnt over var jeg ganske sikker på at ARC i stereo ikke var noe for meg som så med mange andre men tror jeg er en tilhenger:) EQ opptil 5k

Så bra at du har fått det til å svinge;)

Jeg er helt enig/kjenner meg igjen i mye av det du beskriver.
    Har prøvd meg fram de siste dagene med å høyne bassen til 3+ Ved bruk av ARC, men det hele høres mere anstrengt ut. Mellomtone og vokal kommer mer frem, men den høres nesten litt hul ut. Bassen blir bedre på mange måter, dyp bass kommer mer frem, men høres igjen anstrengt ut. All «slam» i mangel av et bedre utrykk, forsvinner.

Eksempel: Kari Bremnes låter blir fantastisk med ARC. De basstunge partiene i det siste albumet kan fort bli for mye for rommet, som igjen går ut over bass detaljer. Vokalen hennes blir også varmere og mer frampå. Roger Waters blir bra, men ikke like morsomt. Tester jeg Muse, med live albumet fra Roma, er det helt håpløst med ARC. Da får jeg ikke nok bass fra trommisen.

Jeg mistenker at rommet mitt og plassering av høyttalere, hvor den ene må stå i et hjørne, gjør at ARC ekskluderer for mye av bass infoen.
    Hvorfor det skjer, utifra målingene skjønner jeg ikke. Den tar bort en topp på 7-10dB fra 50-100Hz på høyere høyttaler, som står i hjørne, mens på venstre høyttaler hever den bassen noe fra 25Hz og ut.

Jeg blir nok ikke å bruke ARC i mitt oppsett, selvom mye musikk blir forbedret med det er nedsiden for stor.
    Låter fantastisk uten, så det er ingen krise:cool:

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Ikke planke kjøring syns jeg men er allikevel fornøyd med ARC så langt!
    Husk at mye av bassen du ikke hører lenger med ARC har heller aldri hvert der i utgangspunktet. Det er bare det at rommet spiller mer med uten.

Har du prøvd med egne target curves? Du kan jo lage en enda mer spesifikk profil der du har hevet akkurat det du trenger i bassen. Har ikke prøvd selv enda men får testa litt neste uke regner jeg med.

Har hatt bra lyd før også men med Anthem så føler jeg at jeg er i mål.. Kommer til og prøve en dedikert streamer etterhvert også for og se om det blir noe særlig forskjell forhold til DTS-play fi..

JFR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Antall liker
    129
    A275303D-B850-4489-99B4-67F4368511A3.jpg

Dette skal jo i logikkens navn være bedre med ARC aktivert. Blir jo også mye mer balansert, da høyere høyttaler blir bass tung.
    Absolutt, rommet hjelper jo endel til.
    Den satt target curve automatisk til 25Hz på denne målingen. Opp til 5k som du også har...

Sist redigert:

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Er ingen kløpper på RK men helt snorrett er heller ikke å foretrekke.. Har du prøvd deg frem med de forskjellige mulige plasseringen du har og rutte med? Kjenner ikke Persona men litt flytting frem og tilbake kan gjøre store utslag. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt en og en HT i den modusen i ARC der du får kjørt RK live. Ganske enkelt og få en pekepinn når du flytter på HT.

JFR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Antall liker
    129
    Er ingen kløpper på RK men helt snorrett er heller ikke å foretrekke.. Har du prøvd deg frem med de forskjellige mulige plasseringen du har og rutte med? Kjenner ikke Persona men litt flytting frem og tilbake kan gjøre store utslag. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt en og en HT i den modusen i ARC der du får kjørt RK live. Ganske enkelt og få en pekepinn når du flytter på HT.

Hvordan ser din kurve ut etter at ARC har rettet det opp da?
    Har ikke flyttet så mye frem og tilbake. Det eneste som virkelig gjør utslag er hvis den hjørne plasserte høyttaleren står for skrått, blir bassen boomy. Har de med endel toe in, da dette gir et bedre lydbilde.
    Persona har bass porten på undersiden - vet ikke hvordan det gir utslag kontra front eller bakport, når det kommer til plassering fra vegg?

Rk live skal jeg prøve!

Sist redigert:

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Husker ikke i farta. Skal ta noen flere målinger neste uke så får vi se..
    Hvor lang avstand har du mellom ht og der du sitter?

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Noen som vet om den ubalanserte inngangen kan være noe bra mtp ekstern dac kontra AVM60 sin egne Dacèr?

GSolie

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Antall liker
    99
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Noen som vet om den ubalanserte inngangen kan være noe bra mtp ekstern dac kontra AVM60 sin egne Dacèr?
    Bare ha i tankene at så lenge du kjører gjennom ARC så må signalet DA konverteres internt uansett. Med en ekstern DAC så konverteres det til analogt, for så konverteres til digitalt, og så tilbake til analogt igjen. Så til syvende og sist er det den interne DAC som da vil stå for "sluttresultatet".

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener at eksterne dac på produkter av så god kvalitet som denne prosessoren er smør på flesk.
    Har også teste noen eksterne dacer i tillegg til de innebygde i div pre’er jeg har hatt , og det har aldri blitt noen åpenbaring for min del.
    Ratter du litt på targetkurven i RK’n så vil dette være av mye større betydning enn en ekstern dac etter mitt syn.

GSolie

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Antall liker
    99
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Men uten ARC så kommer jeg meg utenom?
    Om du setter innstillingene på en analog inngang til at du ikke skal ha prosessering av denne inngangen, så går signalet utenom. Men om det i realiteten har mye for seg.........det får bli opp til den enkelte.

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Har kjøpt meg en Auralic mini streamer med BOTW strømforsyning så jeg tenkte litt på muligheten. Men blir nok uanett uaktuellt når den DA konverteres igjen med ARC. Da blir det meningsløst. Bruker oftest med ARC

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35

sveineb

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    Vurderer å bestille en Avm 60 nå i helga men har et par spørsmål.
    Hvor samboervennelig er den? Ser det ikke er noe direkte kildevalg på fjernkontrollen.
    Fungerer hdmi-arc noenlunde greit slik som andre forsterkere(eller like dårlig som andre)? RK ARC og mulighet til forskjellige profiler er 2 av de tingene som gjør at denne er under vurdering. :)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    Ratter du litt på targetkurven i RK’n så vil dette være av mye større betydning enn en ekstern dac etter mitt syn.
    det er ikke behov for å "ratte" på RK for bedre resultat enn ekstern dac.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn