Diverse Apekister

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen ganger dukker begrepet «apekister» opp når det diskuteres høyttalere. Det synes jeg er uheldig. Ordet oppfatter jeg som negativt ladet og er ikke forklarende for de mest brukte høyttalerne. Jeg har vært aktiv for å bedre forholdene for syklister i Bergen i mange år. Da bringer alltid noen inn ordet «kondomdress». Det er like dumt og stigmatiserende som «apekister» er innen hifi. Disse ordene bidrar til usaklighet og økt konfliktnivå. Når disse brukes er det egentlig ingen vits i å diskutere lenger. Jeg har selvsagt ingen problemer med at andre hevder at elektrostater, dipoler eller magnestater er mer fortreffelig enn kabinett høyttalere. Er overhodet ikke krenka på noe vis, men jeg synes man skal la være å bruke dette begrepet. Jeg har aldri sett en apekiste men vil tro de ikke assossieres med f eks mine høttalere.
    8DEE95CB-95AB-43A3-A72B-E1CED1C41861.jpeg
    2D588A8C-2F6B-4D72-9BFE-3581267C4743.jpeg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.563
    Antall liker
    8.141
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ikke akkurat noe å la seg seg krenke av, men likefullt et ganske så idiotisk ord som ikke sier noe som helst utover at det sikkert var ment å være vittig. Eller kanskje krenkende? :unsure: Either way; mission not accomplished.

    Forøvrig skulle jeg tro at mine burde romme en middels chimp, 2 stk. Bonobo eller en håndfull Capuchin.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.621
    Antall liker
    103.183
    Torget vurderinger
    23
    Tror mer eller mindre alle hobbyer/interesser er befengt med slike uttryk, som gjerne brukes til litt (som oftest) godlynt erting og forenklet beskrivelse... "Apekiste" er liksom mye kjappere å skrive enn "høyttaler hvor elementene er montert inn i en tradisjonell kasse som er av enten lukket type eller bassrefleks" :LOL: :LOL:
    Uheldig og fordummende? Jo - dersom en tar seg nær av slikt. Uttrykket er forøvrig som så mye annet adoptert fra det store utland. Det finnes sikkert mange genuint norske spottende ord innen alle mulige interessefelter også.

    Hadde en gang en luftkjølt Porsche... viste den stolt fram til en kamerat med svahket for US biler. Kommentaren var enkel og grei... " Hva faen skal du med den høytørkeren der etter?"

    Mengder av Porscheeiere som ikke vil bli sett levende i "jenkare" - ei heller "sitte og skli rundt på skaibenken"

    BMW 3-serie i sin rid ble foraktelig omtalt som "pakkisporsche", anglofile bilfreakere ler seg ihjel av "Sufferhasbeen" (gammeldagse bakmotoriserte 911 med ref. til Zuffenhausen :LOL:) enda de freser rundt i antikverte rustbøtter fra Kølaholmen selv...

    Lista kan fortsettes i det uendelige.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.905
    Antall liker
    26.784
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Tror mer eller mindre alle hobbyer/interesser er befengt med slike uttryk, som gjerne brukes til litt (som oftest) godlynt erting og forenklet beskrivelse... "Apekiste" er liksom mye kjappere å skrive enn "høyttaler hvor elementene er montert inn i en tradisjonell kasse som er av enten lukket type eller bassrefleks" :LOL: :LOL:
    Uheldig og fordummende? Jo - dersom en tar seg nær av slikt. Uttrykket er forøvrig som så mye annet adoptert fra det store utland. Det finnes sikkert mange genuint norske spottende ord innen alle mulige interessefelter også.

    Hadde en gang en luftkjølt Porsche... viste den stolt fram til en kamerat med svahket for US biler. Kommentaren var enkel og grei... " Hva faen skal du med den høytørkeren der etter?"

    Mengder av Porscheeiere som ikke vil bli sett levende i "jenkare" - ei heller "sitte og skli rundt på skaibenken"

    BMW 3-serie i sin rid ble foraktelig omtalt som "pakkisporsche", anglofile bilfreakere ler seg ihjel av "Sufferhasbeen" (gammeldagse bakmotoriserte 911 med ref. til Zuffenhausen :LOL:) enda de freser rundt i antikverte rustbøtter fra Kølaholmen selv...

    Lista kan fortsettes i det uendelige.
    Skrevraket/Japansk mc
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Noen ganger dukker begrepet «apekister» opp når det diskuteres høyttalere. Det synes jeg er uheldig. Ordet oppfatter jeg som negativt ladet og er ikke forklarende for de mest brukte høyttalerne. Jeg har vært aktiv for å bedre forholdene for syklister i Bergen i mange år. Da bringer alltid noen inn ordet «kondomdress». Det er like dumt og stigmatiserende som «apekister» er innen hifi. Disse ordene bidrar til usaklighet og økt konfliktnivå. Når disse brukes er det egentlig ingen vits i å diskutere lenger. Jeg har selvsagt ingen problemer med at andre hevder at elektrostater, dipoler eller magnestater er mer fortreffelig enn kabinett høyttalere. Er overhodet ikke krenka på noe vis, men jeg synes man skal la være å bruke dette begrepet. Jeg har aldri sett en apekiste men vil tro de ikke assossieres med f eks mine høttalere. Vis vedlegget 837493 Vis vedlegget 837494
    Hvis de kreasjonene du viser frem her er apekister, håper jeg å bli ape i mitt neste liv og bli senket ned i moder jord liggende inne i din venstrekanals kiste....
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.111
    Antall liker
    20.459
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger dukker begrepet «apekister» opp når det diskuteres høyttalere. Det synes jeg er uheldig. Ordet oppfatter jeg som negativt ladet og er ikke forklarende for de mest brukte høyttalerne. Jeg har vært aktiv for å bedre forholdene for syklister i Bergen i mange år. Da bringer alltid noen inn ordet «kondomdress». Det er like dumt og stigmatiserende som «apekister» er innen hifi. Disse ordene bidrar til usaklighet og økt konfliktnivå. Når disse brukes er det egentlig ingen vits i å diskutere lenger. Jeg har selvsagt ingen problemer med at andre hevder at elektrostater, dipoler eller magnestater er mer fortreffelig enn kabinett høyttalere. Er overhodet ikke krenka på noe vis, men jeg synes man skal la være å bruke dette begrepet. Jeg har aldri sett en apekiste men vil tro de ikke assossieres med f eks mine høttalere. Vis vedlegget 837493 Vis vedlegget 837494
    Går vel an å ha lite humor, i stedet for den sedvanlige "Åh nå blev jeg krenket igjen", eller??
    Selvironi er vel også fint det.
    Selv si´r jeg om mine Maggie´s, når uvitende folk spør hva faen det er for noe,
    at det er seneste design-studie til dør til utedass :cool:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    3.698
    Torget vurderinger
    1
    Søndag og kirketid, er vel noe inspirasjon da for kister til aper.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hva skal man kalle de da ? Når lyden aldri slipper ifra "kabinettet ?

    Innestengt i eikekiste? Ref:Khold 🤘 :cool: 🤘
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Morsom tråd👏 har hatt de fleste former i hus og kost meg med alle fra paneler til nå med »urapekisten» i form av en spendorkasse👍🎶😂
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.111
    Antall liker
    20.459
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vel ikke verre enn at de høye styrene/handle bars på choppers (HD & Hells A) kalles "Ape Hanger".... i Danmark
    kalles det "Abereb" (Ape rope) 😂 😂
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skrev jo at jeg ikke er krenka. Jeg lover; kors på halsen og ti fingre opp til Gud! Er ikke krenka… synes bare ordet er idiotisk, utdatert og ukult. Got it?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har hørt hel-ape ikke er så trygt på langturer, fordi hendene sovner når man har dem lenge så høyt oppe. Hel-ape og suicide shifter og fot clutch må vel være en spennende oppskrift sånn sett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn