Politikk, religion og samfunn Arbeiderpartiet - Quo vadis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.982
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Oppslaget i DN i dag ser mest ut som om valgkampen for Giske som partileder nettopp startet (igjen).

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    5.672
    Sted
    Nøtterøy
    Arbeiderpartiet har en altfor svak ledelse. Mangler både karisma og besluttsomhet. Har tro på at de kan komme tilbake, men ikke med dagens ledelse.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vilt fremmede journalister stakk mikrofoner ned i halsen på meg, og telelinser. #metoo....

C

Cyber

Gjest
    Synes TV2 kunne spart seg for å si at Giske var "strippet" for alle verv... :rolleyes:

Anyways - kan nesten ikke skjønne hvordan han skal klare å klatre til topps igjen, eller at partiet tillater det. Samme hva han har gjort så vil jo dette henge ved ham.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.778
    Tja. Alle har visst dette i evigheter. Det som skiller Giske fra de andre er at absolutt ingen er overrasket. Men han er den eneste toppolitiker som er omfattet og jeg tviler sterkt på at andre av samme kaliber går i den samme kverna.

(Cue larson som nok en gang skal prøve å overbevise folk om at leder av UH og å sitte på stortinget fra Hedmark er ca det samme som giskes posisjon. Hint: Det er det ikke)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Alle har vel sett hvordan han har blitt tatt i forsvar av Stenseng med flere? Det er mulig jeg er helt på viddene nå, men det ser faktisk ut som om han er tilgitt for lengst av ganske mange?

C

Cyber

Gjest
    Alle har vel sett hvordan han har blitt tatt i forsvar av Stenseng med flere? Det er mulig jeg er helt på viddene nå, men det ser faktisk ut som om han er tilgitt for lengst av ganske mange?
    Joda, men i mitt hode burde leiinga i AP tenkt litt mer i retning tabula rasa enn å få inn personen som utløste galskapen i utgangspunktet.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Tja. Alle har visst dette i evigheter. Det som skiller Giske fra de andre er at absolutt ingen er overrasket. Men han er den eneste toppolitiker som er omfattet og jeg tviler sterkt på at andre av samme kaliber går i den samme kverna.

(Cue larson som nok en gang skal prøve å overbevise folk om at leder av UH og å sitte på stortinget fra Hedmark er ca det samme som giskes posisjon. Hint: Det er det ikke)
    Jeg minnes en person som sa at Riise var dønn ferdig i Høyre.

Ingenting som tyder på det.

https://www.nrk.no/ho/tonning-riise_-_-det-har-vaert-en-stor-pakjenning-1.13907919

Høyre - partiet hvor voldtekt ikke er karriereødeleggende.

G

Gjestemedlem

Gjest

Jeg minnes en person som sa at Riise var dønn ferdig i Høyre.

Ingenting som tyder på det.

https://www.nrk.no/ho/tonning-riise_-_-det-har-vaert-en-stor-pakjenning-1.13907919

Høyre - partiet hvor voldtekt ikke er karriereødeleggende.
    Det er ikke lov til å trekke seg fra en stortingsplass når man først er valgt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Personlig mener jeg at det er et utslag av misforstått lojalitet til sine egne politiske holdninger å forsøke å gjøre Giske til en større eller mindre "skurk" enn Tonning Riise, og det ikke bør sperre for muligheten til å se de konstitusjonelle sidene av disse sakene. I mine øyne tar dere alle feil når dere forsøker å skape et skinn av tilgivende faktorer basert på hvor kjente hver enkelt av disse politikerne er. Begge er på toppen av sin tue, og med slik makt følger det stort ansvar. Om den enes tue er større enn den andre, eller om vedkommende har vært på toppen av tuen i flere år, har ingen betydning. Dette er vitnesbyrd om sterkt sviktende dømmekraft og feiljustert etisk kompass, og da er det revnende likegyldig om personen er 30 eller 40, og om den ene er oftere på forsiden av VG enn den andre.

Det eneste som kan forandre det er dersom en av dem blir dømt for overgrep mens den andre ikke tiltales, eventuelt frikjennes. På det punktet kan i teorien Larson få rett i framtiden, det er litt mindre sannsynlig at weld77 går av med den objektive seieren (som Fru Justisia er den som avgjør). Men akkurat her bommer Larson sterkt, og det er fordi han blander sammen en personlig uttalelse fra Riise i kombinasjon med de konstitusjonelle sidene av saken og partiet Høyre. Vær litt etterrettelig med adresseringen i debatten, please. Og hint hint, siden sakene eksploderte i desember er det ikke noe Larson har vært alene om å synde mot.

For å si det enkelt, blir lederen av Rød Ungdom dømt for overgrep, mens en statsminister blir beskyldt for sextrakassering uten noen juridisk etterspill, så er det lederen av Rød Ungdom som er kriminell mens statsministeren bare er en ekkel type som ikke burde inneha stillingen sin. Men lederen av Rød Ungdom er definitivt verst, selv om han har færre potensielle ofre og overhodet ikke er kjent for flere enn noen få tusen personer i kongeriket.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Her er denne fremstillingen om at man må dømmes for at det skal være uakseptabelt. En domstol prøver aldri om en hendelse er etisk eller ikke. En domstol prøver heller aldri om en hendelse har skjedd eller ei. En domstol prøver om en hendelse kan bevises å ha skjedd utover rimelig tvil. Voldtektsmannen Riise går fri, fordi offeret er skammet til taushet. Søviknes gikk fri fra angivelig voldtekt, fordi det var ord mot ord. Det kunne ikke bevises. Hvor er Søviknes nå? Så det at Riise er definitivt ferdig i Høyre. Det tror jeg ikke før jeg ser det. Høyre har her en mulighet til å sette skapet på plass etter Riises innlegg. Jeg holder ikke pusten. Riise har ikke gått ut uten godkjenning fra partiet.

Riise er ikke dømt, kommer ikke til å bli dømt (fordi Høyre beskyttet han og beskytter han), og argumentet vil være at Riise ikke er dømt og det er derfor okay. Fortsett som før. Ingen handlinger får konsekvenser i Høyre. Blir noen tatt for voldtekt, så er det synd for personen og partiet. Hysj, hysj. sitt stille i båten!

Høyres tenketang Civita er godt på vei i sin promotering av Riise. Folk må få ny sjanse, vet du. Folk med hull i CV'n fortjener ny sjanse, så da fortjener Riise også en ny sjanse. Ja, Civita har faktisk satt personer med arbeidsledighet eller sykdom i samme bås som voldtektsmannen Riise. Civita er ikke snaue!

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det kan jeg være enig i. Folk med hull i CV er som oftest uskyldige på grunn av sykdom eller andre faktorer, mens Tonning Riise ikke har hull men antakelig grovt ulovlig adferd på samvittigheten. Men ikke bland inn konspirasjonsteorier om at partiet Høyre kan berge mannen hvis det viser seg at han er skyldig i voldtekt. Saken er vel allerede tatt opp av statsadvokaten, og hvis Erna blander seg inn i det bør hun gå på sekundet. Og opposisjonen vil sannsynligvis få med seg KrF til å felle regjeringen på mistillit grunnet en slik handling. Hvis en statsminister i Norge forsøker å stoppe en straffesak vil det ikke bli tatt lett på.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Høyre har gjort prosessen så smertefullt for offeret at offeret sier nei til å vitne. Politiet har konkludert med at de ikke vil etterforske saken. Selvsagt vil ikke Erna gå inn å overstyre noen. Det holder å bare gjøre det så vanskelig for vitnene som mulig. Og det har Høyre gjort i flere år i denne saken. Offeret har fått nok og vil ha saken ut av verden.

Unge Høyre som lobbet for å få mannen inn på Stortinget, samtidig som de innførte tiltak mot at han fikk være alene med andre jenter. Og moderpartiet var informert. Sitt stille i båten. Partiet må ikke bli lidende. hysj hysj.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er latterlig at noen forsøker å minimere det faktum at det var satt igang tiltak mot hans uverdige adferd allerede før han ble nominert. Si hva dere vil, dere som mener at APs synder via Giske er verre, men det er de pinadø ikke. Kom igjen, man hadde allerede tiltak mot at mannen ikke skal få anledning til å forbryte seg mot tenåringsjenter. Du må være litt forelsket i Tonning Riise for å mene at det er mindre ille enn Giskes griseri.

Begge to har vært beskyttet av kameraderi, og begge partiene har vært like klamme i den praksisen. Om Erna visste eller ikke visste forteller bare historien om hvor god kontakt hun har med grunnplanet i partiet. Enten har hun dårlig kontakt med grunnplanet, og er enda mer elitistisk enn Gahr Støre selv om hun har et mer sympatisk ytre, eller så er hun skyldig i grov neglisjering.

Men forstå det, Larson, jeg angriper ikke det du mener i denne saken fordi jeg mener at du tar feil mht Tonning Riise. Tvert imot har du tildels rett. Jeg viser min uenighet fordi du forgriper tingenes tilstand litt. Måten du framla artikkelen om Tonning Riise på er ikke presis, du insinuerer noe som artikkelen ikke gir grunnlag for. Ikke at du er alene om det.

Jeg mener at forskjellen mellom Tonning Riise og Giske er at en av dem kan være en verre overgriper. Jeg tror at Tonning Riise har begått noe som er ulovlig. Det handler rett og slett om handlingenes art. Til nå er det ingen som har beskyldt Giske for noe så alvorlig som Tonning Riise er beskyldt for. Folk må gjerne hevde at han ikke er dømt, så vi må ikke forhåndsdømme, men jeg synes det ser slik ut. Og om det ikke medfører sannhet at han juridisk voldtok den jenta, så er det likevel ingen grunn til å hevde at Giske er verre på grunn av organisasjonens størrelse, hans fartstid og alder. Begge er voksne menn med en enorm makt i sine sirkler, og det er faktisk alt som vi trenger å vite for å ikke drite på draget å forsøke å differensiere deres handlinger som mer og mindre alvorlige.

Som et siste poeng ser jeg ikke noe problem i at begge to kommer tilbake til politikken hvis ingen blir dømt for noe som helst med tid og stunder. Jeg kommer aldri til å gi dem en stemme, men noe berufsverbot for å ha vært en klyse langt over kanten kan jeg ikke skjønne skal være riktig for et demokrati. Gitt at de ikke stiller som lederkandidat i nær framtid.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    voldtektsmannen Riise gjorde karriere i Unge Høyre og Civita i 4 år under Høyres beskyttelse. Aftenpostens trusler om avisoppslag satte en liten brems, men ikke mer enn at Høyres støttespillere sier han må tilgis. Og vi vet jo at Erna ikke bryr seg om sånt. Søviknes er minister.

Riise gleder seg til å returnere til Høyres Stortingsgruppe. Intet så langt tyder på at Riise er ferdig. Det blir gjenvalg om 3 år, kanskje som vara hvis han er uheldig.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.778
    Politiet har vel allerede sagt at de ikke har tenkt å etterforske Riise-saken videre så noen dom for noe blir det neppe. Rent formelt blir han da heller ikke en voldtekstmann. Og om han så ble kan han uansett ikke sparkes fra Stortinget.

https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-apner-ikke-etterforskning-i-tonning-riise-sak/69410553

@baluba: handler ikke om tilgivelse eller hvem er den større skurken (det er nok Riise med god margin), kun om hvor skadelig det er for partiet de representerer.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.982
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Riise må dessverre møte ut perioden på stortinget, og burde vært stoppet lenge før, men han er politisk ferdig. Det er ingen intern fraksjon som heier på ham og vil ha ham tilbake (slik som Giske). At han løy om saken ovenfor partisekretæren understreker også at tilliten er brutt. Det ville forundre meg stort om han noensinne kommer tilbake etter denne perioden. Det er ingen mangel på unge og lovende i Høyre, så man greier seg fint uten ham.

AP’s dilemma er av en annen karakter. Nå har Giske startet kampanjen mot ledervervet (igjen). Han har en farlig kombinasjon av frekkhet og dyktighet, pluss lojale støttespillere som støtter ham uansett. Den sagaen er definitivt ikke over.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det interessante her er faktisk ikke hva de to respektive Casanovaene har foretatt seg, men hvordan de to partiene forholder seg til det.

Den ene er ferdig i politikken, og det er ingen diskusjon om det. Den andre vurderes som så unikt politisk begavet at han ikke kan tilgis fort nok, at oppførselen hans ikke kan vurderes mildt nok, og at han ikke tidsnok kan returnere til sine tidligere verv og mer til.

Sist redigert av en moderator:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Det interessante er her faktisk ikke hva de to respektive Casanovaene har foretatt seg, men hvordan de to partiene forholder seg til det.

Den ene er ferdig i politikken, og det er ingen diskusjon om det. Den andre vurderes som så unikt politisk begavet at han ikke kan tilgis fort nok, at oppførselen hans ikke kan vurderes mildt nok, og at han ikke tidsnok kan returnere til sine tidligere verv og mer til.
    Ja det virker som at flere fremdels ser på Giske som en lederkandidat i Arbeiderpartiet. Da henger de seg ikke opp i bagateller.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.778
    Nå ville situasjonen muligens vært en annen i høyre om Riise hadde vært topp i moderpartiet. Giske er/var/blir en av APs mest sentrale politikere og strengt tatt er det landsmøtet som bestemmer om han er ønsket videre eller ikke. Støre kan ikke avskilte han strengt tatt siden han er valgt av partiets høyeste organ. Giske må ville trekke seg selv, men det er det ikke veldig mye som tyder på. Tror denne sagaen går en god stund til.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Riise har nok neppe noen fremtid i politikken, han må stå stortingsperioden ut, det plikter han. Men ellers tror jeg det ikke blir så mye å høre derfra. Liten grunn til å se at man skulle børste støv av ham om noen år også.

Giskefløyen derimot går all-inn og kronprinsen deres er egentlig det eneste kortet de har. Han er jo en flink politiker, så at han er en pompøs drittsekk har blitt tolerert og det blir det fremdeles. Målet helliger midlene og det er helt greit å være en drittsekk så lenge man er vår drittsekk.

Tror denne trønderbrigaden bør gi opp Giske og heller se seg om etter nye kandidater, en kronisk strid her vil i alle fall ikke gavne partiet. Persondyrkelse er en uting i politikken.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.150
    Torget vurderinger
    0
    Kun tiden vil vise hva som blir Giske og Riises endeligt, men en hakeløs FrP politiker har vel vist at i politikken kan det meste tilgis!

Spiralis dømmer ingen, kaster heller ikke den første sten, er heller ikke sint, bare veldig veldig skuffet!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Politiet har vel allerede sagt at de ikke har tenkt å etterforske Riise-saken videre så noen dom for noe blir det neppe. Rent formelt blir han da heller ikke en voldtekstmann. Og om han så ble kan han uansett ikke sparkes fra Stortinget.

https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-apner-ikke-etterforskning-i-tonning-riise-sak/69410553

@baluba: handler ikke om tilgivelse eller hvem er den større skurken (det er nok Riise med god margin), kun om hvor skadelig det er for partiet de representerer.
    og det er partiet Høyre som har ansvaret for at han rent formelt ikke blir det. De har beskyttet han og legger press på offeret, som bailer ut.

Nettopp! Igjen så er tankegangen hva er minst skadelig for partiet. Sitt stille i båten og kast ofrene overbord.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.982
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Såvidt jeg kan forstå er vel virkeligheten omtrent den motsatte, at den fornærmede part intenst motsetter seg at saken blir anmeldt for å slippe å rippe opp i en historie hun har lagt bak seg. Mye ville vært enklere om hun hadde anmeldt det med det samme. Det gjorde hun ikke. Om noe har det snarere blitt lagt press på henne for å anmelde, men hun har i stedet innstendig bedt Høyre om ikke å anmelde den heller. Der ligger det eneste dilemmaet i denne saken. Jeg vil tippe at det er grunnen til at politiet også valgte å henlegge saken. Ikke lett å føre den til doms hvis den fornærmede nekter å forklare seg. Men Tonning Riise er ferdig som politiker.
    Fornærmede i Unge Høyre-saken: Ønsker ikke rollen som overgrepsoffer

Sist redigert:
    6

65finger

Gjest

og det er partiet Høyre som har ansvaret for at han rent formelt ikke blir det. De har beskyttet han og legger press på offeret, som bailer ut.

Nettopp! Igjen så er tankegangen hva er minst skadelig for partiet. Sitt stille i båten og kast ofrene overbord.
    kun spekulansjoner og ikke glem bestevennen din giske. Han er på full fart tilbake uten mitstand

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    ja, nettopp. Fordi Høyre forholdt seg passive, satt rolig i båten fikk saken utvikle seg som den ble og hun ønsker ikke å rippe opp i det. Hadde Høyre hatt skikkelig varslingsrutiner og tatt varslinger på alvor og ikke bare hatt denne "saken er først og fremst synd for Riise og partiet" - ville ikke en voldtektsmann gått fri og sittet på Stortinget.

Dilemmaet kommer ene og alene av Høyres manglende handlinger.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

kun spekulansjoner og ikke glem bestevennen din giske. Han er på full fart tilbake uten mitstand
    Ikke meg imot om Giske forsvinner fra politikken. Eneste utfordring er at det vil bli et lite maktvakuum som trolig høyresiden i partiet vil utnytte for å dra AP i retningen de vil tape oppslutning. Det er høyresiden som har kjørt AP i grøfta med NPM og alle de "gode kompromissene" med regjeringen.

Giske har ikke voldtatt noen, så selvsagt ønsker han å fortsette, og ser vi på comebacket til Søviknes som gjorde noe langt mer alvorlig, så har han godt grunnlag for håp om å fortsette. Hvis du tror det ikke er motstand mot Giske, så har du ikke lest aviser de siste 2 månedene. Det er enorm motstand mot Giske.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.982
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ja, nettopp. Fordi Høyre forholdt seg passive, satt rolig i båten fikk saken utvikle seg som den ble og hun ønsker ikke å rippe opp i det. Hadde Høyre hatt skikkelig varslingsrutiner og tatt varslinger på alvor og ikke bare hatt denne "saken er først og fremst synd for Riise og partiet" - ville ikke en voldtektsmann gått fri og sittet på Stortinget.

Dilemmaet kommer ene og alene av Høyres manglende handlinger.
    Det er mulig. Jeg vet ikke hva slags mestringsmekanismer som gjør seg gjeldende for den fornærmede i en slik situasjon og i årene etterpå. Det er opplagt at rutinene ikke eksisterte og/eller sviktet i dette tilfellet. Det skulle vært håndtert direkte, på samme måte som den parallelle saken med Venstres nestleder for noen år siden. Den fornærmede ble sendt til voldtektsmottaket, saken anmeldt, og partiledelsen informert - alt innenfor 24 timer. Så tok det et par dager før vedkommende var avsatt i unåde. Det satte standarden. Eneste formildende omstendighet (kanskje) er at sakene om Riise ble forsøkt håndtert av ungdomspolitikere uten spesielt mye livserfaring, men det understreker bare viktigheten av å ha klare rutiner og "adult supervision" fra moderpartiet. Det er nok ingen i Høyres hus som er uenig i hva jeg skriver i dette avsnittet.

Sitatet du drar frem har forøvrig Erna beklaget så snart mer informasjon kom på bordet. En av de tingene som er utilgivelig i politikken er å sette partilederen i forlegenhet på den måten. Generalsekretæren fikk en overhøvling for ikke å ha informert henne bedre. Erna husker som en elefant, og hun kommer aldri å tilgi Tonning Riise hverken for hendelsen eller for at det satte henne i denne situasjonen ovenfor media. Det er en av grunnene til at jeg kan si så sikkert at han er ferdig.

Det er derimot ingen som så intenst ønsker å bli kalif i stedet for kalifen som Trond Giske, og nå har Støre bare greid å såre villdyret, ikke felle det. Det ligger an til mye rabalder på landsmøter etc i AP fremover.

Jeg tolker forøvrig intensiteten i innleggene som et like intenst ønske om å avlede oppmerksomheten fra APs eksistensielle krisesituasjon. Det handler ikke om hvem som har gjort hva, men om at AP har mistet både retning og sjel et eller annet sted på veien og nå bare virrer rundt i interne diskusjoner med seg selv. I de diskusjonene blir saker om overgrep og trakassering bare til balltrær man bruker mot hverandre, får kanskje inn en treffer, men så kommer neste runde. Det er de organisasjonsprosessene som jeg mener er politisk viktige her, for de sier noe vesentlig om tilstanden i dagens AP.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Må være slitsomt å være så sint hele tiden.
    At politiske partier gjemmer voldtektsmenn gjør meg sint. Manglende vilje til å rydde opp gjør meg ikke mindre sint. Partiet er viktigst, må vite.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.150
    Torget vurderinger
    0
    At politiske partier gjemmer voldtektsmenn gjør meg sint. Manglende vilje til å rydde opp gjør meg ikke mindre sint. Partiet er viktigst, må vite.
    At partiet er viktigst er jo et gammelt credo fra ytterste venstre så vidt jeg kan erindre. Må vi friske opp ting du har lært i historietimene på skolen om du ikke var der da det skjedde?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.778
    Han er nok ferdig politisk ved neste valg, hva mer skal de gjøre? Ingen av de involverte øsnker at saken skal anmeldes, politiet har sagt de ikke kommer til å etterforske. Stortinget har han både rett og plikt å møte på, ingen kan sparke han derfra og han kan heller ikke slutte selv. Det er kun i din alternative verden han ikke kan være på Stortinget - han er faktisk valgt av ethvert demokratis høyeste organ, nemlig de som avgir stemme ved valg. Det er lenge til neste stortingsvalg.

Ikke at jeg tror det hjelper, men så lenge han faktisk ikke er dømt for en voldtekt bør du kanskje ikke omtale han som voldtektsmann? Hva han eventuelt har gjort eller ikke eller hva som faktisk skjedde vet hverken du eller jeg.

Sånn rent konket: Hva skal Høyre gjøre utover hva de har gjort?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    At partiet er viktigst er jo et gammelt credo fra ytterste venstre så vidt jeg kan erindre. Må vi friske opp ting du har lært i historietimene på skolen om du ikke var der da det skjedde?
    at partiet er viktigst har kommet tydelig frem her av Asbjørn. Han gir AP solid pepper for å ikke sitte stille i båten. Weld det samme, fordi mediaoppstyret er hva som er skadelig i saken og AP har verre mediastrategi enn Høyre.

Videre så har vi statsministerens egne ord. "Dette er først og fremst leit for Riise og partiet". En uttalelse som er ille nok skulle Riises handlinger vært på nivå Giske.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.982
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, det sitatet har Erna selv beklaget da mer informasjon kom på bordet.

Og ja, jeg er fortsatt opptatt av organisasjonsprosessene her. Som jeg har nevnt flere ganger synes jeg Giskes behandling av ansatte er bortimot like ufordragelig som de mer pikante tingene han beskyldes for. Det skjærer mot de politiske sakene partiet påstår å fronte, men alle prinsipper om å være et "arbeiderparti" går på båten så snart det er en av deres egne kronprinser. Det som gjør det spesielt morsomt er at det er partiets venstreside som hevder spesiell tilknytning til fagbevegelse, tillitsmannsapparat og feminisme som nå heier på Giske for å komme tilbake i posisjon igjen. "Nå må vi komme videre", liksom. Det er der mine kommentarer om "styringsdyktighet" kommer inn. Hvordan (og hvorfor) styre landet når man åpenbart ikke er i stand til å styre seg selv?

Til weld77's spørsmål: Det er ikke så mye mer man kan gjøre med tilfellet Tonning Riise. Han sitter dessverre ut perioden på Stortinget. Det ville han også gjort om han hadde blitt tiltalt og dømt for voldtekt. Derimot er det kritisk viktig at slikt ikke får skje igjen, så det er mye som behøver å innskjerpes og strammes inn. Jeg regner med at det blir gjort. Deretter bør noen kanskje fremme et grunnlovsforslag om å kunne avsette stortingsrepresentanter under visse vilkår.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Han er nok ferdig politisk ved neste valg, hva mer skal de gjøre? Ingen av de involverte øsnker at saken skal anmeldes, politiet har sagt de ikke kommer til å etterforske. Stortinget har han både rett og plikt å møte på, ingen kan sparke han derfra og han kan heller ikke slutte selv. Det er kun i din alternative verden han ikke kan være på Stortinget - han er faktisk valgt av ethvert demokratis høyeste organ, nemlig de som avgir stemme ved valg. Det er lenge til neste stortingsvalg.

Ikke at jeg tror det hjelper, men så lenge han faktisk ikke er dømt for en voldtekt bør du kanskje ikke omtale han som voldtektsmann? Hva han eventuelt har gjort eller ikke eller hva som faktisk skjedde vet hverken du eller jeg.

Sånn rent konket: Hva skal Høyre gjøre utover hva de har gjort?
    Ja, han er nok ferdig ved neste valg.... Høyre hentet Søviknes til ministerpost. Troverdigheten er tynnslitt, så jeg tar ikke deres ord på det. Voldtekt burde være ekskluderingsgrunnlag, burde det ikke?

Ja, hva mer skal de gjøre? De kan la være å snakke om tilgivelse og comeback gjennom sine støttespillere. Høyre kan sitte litt mindre stille i båten og ta tydelig avstand fra Riise og fortelle offentlig at han er politisk død. Vise at handlinger faktisk får konsekvenser, selv i Høyre, selv under Erna. Men dette kan jo skade partiet, så det går jo ikke. Det er Høyre som har satt seg selv i denne posisjonen gjennom å få valgt inn en person de visste var en voldtektsmann. Så det er full brannslukking for partiet. Det handler selvsagt ikke om å gjøre det rette.

Hvis Høyre virkelig mener at han er politisk ferdig, hvorfor er han ikke ekskludert? Vi vet jo selvsagt det. Da mister de en mann av sitt Stortingsgrunnlag. Det går jo aldri. Partiet må gå foran.

Eneste årsak til at fyren ikke blir dømt er Høyre som har skjøvet offeret foran seg i sin fortielse av saken. Hva som faktisk skjedde har kommet tydelig frem gjennom vitnebeskrivelser, som dessverre ikke vil bli gjenfortalt i en rettssal. Riise går fri som en direkte følge av Høyres handlinger.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn