Arc Deco

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.172
    Antall liker
    13.274
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Du har jo skillsen som skal til ;)
    ...nei, definitivt IKKE.
    Men med det jeg vet i dag, er jeg overbevist om hvilken retning jeg ville gått for 40 år siden, når det gjelder utdanning. Trevirke generelt, er en fryd og glede å tukle med for den som liker å bruke armer, bein, og hender.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.614
    Sted
    Østfold
    Siden du åpner litt for spørsmål kommer jeg med et. Du sier disse current HD tallene er en mer hørbare forvrengning, men er det også der slik at ulike tall er verre en like? Du får 4 db forskjell på følsomhet. Compass opererer med 10 db ved 500 Hz og 15db ved 800 Hz
    Var litt opptatt med noe høyttalergreier i går ettermiddag, så beklager sent svar ;-)

    Det er viktig å understreke at HD er HD rent hørbarhetsmessig. Det jeg vil frem til er at HD i høyttalere ofte følger av samme fenomener som forårsaker IMD, og et visst nivå av IMD er veldig hørbart. Når du drar lyden på bilradioen altfor høyt, og stemmen drukner når det kommer et bassanslag, så er det IMD du hører, men det er også plenty med HD der. IMD tar ikke hensyn til om det er like eller ulike harmoniske komponenter, og det er heller ikke automatikk i at for de lave harmoniske så er like bedre enn ulike. Men det er for eksempel stor forskjell på 8. og 11.

    Ja, jeg ser nå at hificompass har gjort målinger ved lavere spenning enn Seasene. Da blir det ytterligere 6dB forskjell. Forskjellen i current distortion er da omkring -48dB for Bliesma og -60dB for Seasen ved hhv 1,41 og 4V.

    Men minst like viktig var det jo at Bliesmaen er utstyrt med bakkammer, og her skulle det også være kardioide som nyttegjør seg av lyden fra baksiden av membranen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.986
    Antall liker
    15.741
    Sted
    Langesund
    Var litt opptatt med noe høyttalergreier i går ettermiddag, så beklager sent svar ;-)

    Det er viktig å understreke at HD er HD rent hørbarhetsmessig. Det jeg vil frem til er at HD i høyttalere ofte følger av samme fenomener som forårsaker IMD, og et visst nivå av IMD er veldig hørbart. Når du drar lyden på bilradioen altfor høyt, og stemmen drukner når det kommer et bassanslag, så er det IMD du hører, men det er også plenty med HD der. IMD tar ikke hensyn til om det er like eller ulike harmoniske komponenter, og det er heller ikke automatikk i at for de lave harmoniske så er like bedre enn ulike. Men det er for eksempel stor forskjell på 8. og 11.

    Ja, jeg ser nå at hificompass har gjort målinger ved lavere spenning enn Seasene. Da blir det ytterligere 6dB forskjell. Forskjellen i current distortion er da omkring -48dB for Bliesma og -60dB for Seasen ved hhv 1,41 og 4V.

    Men minst like viktig var det jo at Bliesmaen er utstyrt med bakkammer, og her skulle det også være kardioide som nyttegjør seg av lyden fra baksiden av membranen.
    De spiller omtrent like høyt ved 1,41 og 8V, men samme det. Har vel vært klar på at dansken som vil bruke BlieSMa M74B-6 ned til 450 Hz er ute å kjører. Jeg tenker 700Hz til 3kHz som et område jeg kan begynne.
    Nok om det i denne tråden fra meg
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    4.812
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Med de bassutfordringene jeg har så må jeg si dette spiller bedre på mye, men ikke alt. Men så har ikke snikkers vært og justert skikkelig enda, så her er det fare for at jeg går på en smell😎👍
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    37.457
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Med de bassutfordringene jeg har så må jeg si dette spiller bedre på mye, men ikke alt. Men så har ikke snikkers vært og justert skikkelig enda, så her er det fare for at jeg går på en smell😎👍
    Ja, det må jo bli en jævla smell. Par måneder fra ide til ferdig produkt, par plateamper klasket i bak og Bobs your uncle! :)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    2.028
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Takk så mye for ett spennende oppdrag Sevald 🎵🎶😊, og tusen takk for en kjempekoselig kveld med god mat og drikke, pluss flere timer i lytterommet🤩. Disse har jeg virkelig kost meg med under byggeprosessen, og er veldig stolt over resultatet. - utseende & lydmessig. Og en stor takk til Snickers-is for å ha hjulpet til med design & tegninger, og ikke minst tuning av lyd. - Du er flink!😃
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.986
    Antall liker
    15.741
    Sted
    Langesund
    Ja, det må jo bli en jævla smell. Par måneder fra ide til ferdig produkt, par plateamper klasket i bak og Bobs your uncle! :)
    Synes du det gikk for greit, det burde liksom vært noen skjær i sjøen.... som for oss andre.

    Synes selv jeg har jobbet målrettet i over 10 år før resultatet er sånn passe godkjent. Men som noen av oss sier, veien er målet, og da gjør det jo ikke noen om det er litt lengde på den.

    Kjedelig med så kort vei da :D en to ferdig ferdig....

    Blir jo masse tid til musikklytting da.:):)

    Men fra spøk til alvor. Blir også fintuningen overlatt til andre? Brukte selv en periode en lydhør og hardbarket musiker/hifientusiast, som hjelp, men har vel funnet ut at selv ikke han er nok oppi hodet mitt for å skru den lyden jeg foretrekker.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    37.457
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes du det gikk for greit, det burde liksom vært noen skjær i sjøen.... som for oss andre.
    Tror vi alle kan leve oss inn i euforien de berørte nå føler, men vi får vel vente til støvet har lagt seg med å etterlyse lytteinntrykk? Det holder med å i første omgang beundre insels flotte håndverk?

    Dette er jo en prototype ingen har hørt før og eier vil jo med tid finne ut om disse lever opp til hans forventninger. Oppfatter @Sevald som relativt nøktern og lite blåøyd, er det noe han ikke synes stemmer etterhvert, får vi nok vite det.

    Så foreløpig vektlegger jeg alle utsagn om lyd på samme måte som en anmeldelse i Stereo+ og bare koser meg med bildene.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.614
    Sted
    Østfold
    Hadde en liten prat med @Sevald på morgenen. Han har jo tidligere nevnt at han skulle avgårde i dag, så det er nok grunnen til hans passivitet. Tror @inselwind er hos @duc999 en tur.

    Høyttalerne ble bygget ferdig på verkstedet hos inselwind. Så tok han dem med seg hit for å sparke liv i forsterkerne og få dem satt opp så det var lyd i dem. Det vi gjorde var å sette dem opp i kjellerstua her og gi dem en del timer med tuning. En simulering av et asymmetrisk custom filter ble lagt til grunn, og etter en del testing frem og tilbake fikk vi dette til å måle veldig fint. Jeg satte så deling mellom mellomtone og basser, og gjorde en del generelle sjekker på output fra spalter, en del in-room målinger og nærfeltsmåling av bassen før jeg satte et løft i bunnen så vi kunne spille med dem fullfrekvent uten suber. Vi tok prosessen litt lenger enn på @Trg sine, men det er nok helt sikkert potensiale for å hente ut enda litt mer. Jeg skal innom 29. april for fintuning, samt å legge deling til bassene inn i Fusion-forsterkerne.

    Med andre ord var de klare for å spille anstendig ved ankomst i går. De virker rimelig godt fornøyde med det de hørte. Men så oppdaget Sevald at han hadde fått satt den ene høyttaleren i mono. Det betyr at siden han mater dem digitalt så spilte den ene høyttaleren både venstre og høyre kanal, mens den andre spilte bare den ene kanalen. Jeg tar sjansen på å gjengi hans ord etter en kjapp lytt og satser på tilgivelse:

    Men i dag når jeg rettet ene høyttaler til å bare spille en kanal, og ikke begge, da gikk haka i gulvet. Syke sattan for en lydscene.
    Kona er vokst opp rett borti gata og kan bekrefte at dette bare er dialekt, og ikke på noen som helst måte må forveksles med banning.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.614
    Sted
    Østfold
    Om jeg har forstått rett bor Malikov i Tyskland, og forretningen er registrert i Tyskland, men Malikov selv opprinnelig er fra Ukraina.

    #flisepikkeri

    Men for all del, heia Ukraina. Jeg har selv tilknytninger der som får krigen til å føles mer nær.
     

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    766
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Gilja
    Dere kommer garantert til å få flere oppdrag....Rekner med at neste prosjekt hos deg blir en bassvegg bestående av 30 stk 15" fra @Snickers-is ??
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    441
    Antall liker
    536
    Sted
    Brøttum
    Holder med Trg her, en bassvegg med 30 stk 15" så kommer basstårna til å forsvinne fort. ;)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.589
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk så mye for ett spennende oppdrag Sevald 🎵🎶😊, og tusen takk for en kjempekoselig kveld med god mat og drikke, pluss flere timer i lytterommet🤩. Disse har jeg virkelig kost meg med under byggeprosessen, og er veldig stolt over resultatet. - utseende & lydmessig. Og en stor takk til Snickers-is for å ha hjulpet til med design & tegninger, og ikke minst tuning av lyd. - Du er flink!😃
    Skal ikke dra dette så mye lengre, men det er jeg som skal være takknemlig. Hyggelig å ha deg på besøk her😀Du er velkommen tilbake når det måtte passe😀
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.524
    Antall liker
    2.394
    Sted
    Endor
    Spennende dette, finnes det målinger, slik som step respons og waterfall…. som går an å dele? :unsure:
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    441
    Antall liker
    536
    Sted
    Brøttum
    Har dere hørt slikt? Det er kult hvis det gjøres riktig. :)
    Har vel ikke hørt 30 stykk 15" nei, men jeg hadde 16 stk 18", 12 stykk av de i bassrefleks. Har lånt ørene til dba'et til Syncro og hans gamle h-bafler med seksten 21", ellers bare basstårn og ib L26ROY.
    Frontveggen i kinoen min er fylt med 18" elementer fra gulv til tak, har vel 20-40cm å gå på fra toppen av subba til taket, men hele rommets bredde (3,8m). Det funker for min del, til musikk står basstårna + fronter for lyden, er 20 stykk 10" opp til 250hz. Mulig jeg bygger om basstårna mine til sba etterhvert, vet ikke enda.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.986
    Antall liker
    15.741
    Sted
    Langesund
    Har vel ikke hørt 30 stykk 15" nei, men jeg hadde 16 stk 18", 12 stykk av de i bassrefleks. Har lånt ørene til dba'et til Syncro og hans gamle h-bafler med seksten 21", ellers bare basstårn og ib L26ROY.
    Frontveggen i kinoen min er fylt med 18" elementer fra gulv til tak, har vel 20-40cm å gå på fra toppen av subba til taket, men hele rommets bredde (3,8m). Det funker for min del, til musikk står basstårna + fronter for lyden, er 20 stykk 10" opp til 250hz. Mulig jeg bygger om basstårna mine til sba etterhvert, vet ikke enda.
    Der var jo et av systemene jeg også har hørt. Syncro sine seksten 21" . Ellers vil jeg vel si at karmans 36 stk. 18" i vegg var en heftig opplevelse.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.646
    Antall liker
    23.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ex-Syncrolux sitt DBA med 12 (trur eg det er) Seas L26ROY i hver ende av rommet er det beste bassystemet jeg har hørt. DBA krever selvfølgelig et skoeskeformet rom for å fungere tilnærmet teorien men det å dedikere like mange elementer til å rydde som å rote fungerer. Hør. Prøv.

    But I digress. Arc Deco er de vakreste jeg har sett fra snekkeriet på gærne sia og de gjør seg virkelig der nesten lengst vest. Kos deg, @Sevald!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn