Arc Deco

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    2.028
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Selv takk for innbydelsen og gjestfrihet ☕😊🎵🎶. Kjempeflott lytterom du har laget deg, og veldig spennende komponenter du har hos deg. Ordentlig øyegodt🤩, og selvfølgelig låt det meget bra også!
    Ja, de "Tad-kassene" må vi forsøke å lage noe pent ut av. Samme finnish som hos Sevald kanskje?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.614
    Sted
    Østfold
    Vis vedlegget 912617
    Takk for besøket @inselwind, blir spennende å se om du kommer opp med noen løsninger på hvordan jeg kan få TAD toppene til å se ut som noe mer enn en PA topp 🙂
    Hva er bestykningen i dem? Er det TAD suber også? Hva sitter i dem? Kan kansje evnt ta dette videre i tråden din, eller til og med en egen dedikert prosjekttråd?
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    4.812
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hva er bestykningen i dem? Er det TAD suber også? Hva sitter i dem? Kan kansje evnt ta dette videre i tråden din, eller til og med en egen dedikert prosjekttråd?
    Det er ikke TAD i subbene, i hver av toppene er det 1stk TD 4001 og 2 stkTM 1201 med delefilter satt i kasse med en hornløsning
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.614
    Sted
    Østfold
    Det er ikke TAD i subbene, i hver av toppene er det 1stk TD 4001 og 2 stkTM 1201 med delefilter satt i kasse med en hornløsning
    Ok, hva sitter egentlig i subene? Kan ikke huske jeg har sett noen av disse modellene før.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.524
    Antall liker
    2.394
    Sted
    Endor
    Om jeg har forstått rett bor Malikov i Tyskland, og forretningen er registrert i Tyskland, men Malikov selv opprinnelig er fra Ukraina.

    #flisepikkeri

    Men for all del, heia Ukraina. Jeg har selv tilknytninger der som får krigen til å føles mer nær.
    Korrekt
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.675
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer så mye med et meget vakkert prosjekt. Absolutt noe av det peneste produsert av medlemmene på sentralen!

    Jeg har et spørsmål til valget av drivere, for å forstå hvordan dere har tenkt. Selv tenker jeg ofte at jevn frekvensgang, lav forvrengning, kontrollert spredning og høy følsomhet er egenskaper jeg ser etter. Seas elementene dere valgte har begge følsomheten i den lave enden av skalaen, samtidig som det er kostbare enheter med gode motorer og materialer. Kan dere si litt om valget av disse i forhold til eventuelle alternativer? Hadde dere spesifikke mål i forhold til lydtrykk og headroom samt lytteavstand?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    2.028
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Har ikke Snickers-is sagt noe om dette tidligere i tråden? 😃
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.172
    Antall liker
    13.274
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Etter hva jeg oppfattet, så kan vel Seas mellomtonen brukes litt lenger nedover enn Bliesma's x-74 elementer.
    Type halv kHz' eller deromkring?
    For Bliesma's del, blir vel det å strekke strikken noe langt.
    Det var vel en av flere grunner.
    ...og muligens kostnad.

    Det finnes sikkert flere gode alternativer, men om Seas mellomtonen innfrir i sitt arbeidsområde, i denne konstruksjonen, hvorfor velge noe annet?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.675
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tenker egentlig mer på selve tankeprosessen. Hva er målet og hvordan får vi det til etc. Det blir spennende å høre rapportene når alt er tunet og på plass. Det ser i hvert fall fantastisk ut!
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.589
    Antall liker
    18.556
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    For meg har det vært viktig med kvalitets drivere. Valget med disse driverene er noe jeg har blitt presentert, og jeg har vært og er trygg på at dette har vært en god løsning. Når det gjelder følsomheten til drivere, så spør jeg tilbake. Er høy følsomhet alltid en fordel? Spør for å lære😀
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.675
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For meg har det vært viktig med kvalitets drivere. Valget med disse driverene er noe jeg har blitt presentert, og jeg har vært og er trygg på at dette har vært en god løsning. Når det gjelder følsomheten til drivere, så spør jeg tilbake. Er høy følsomhet alltid en fordel? Spør for å lære😀
    Det er ikke tvil om at det er kvalitetsdrivere, så det var ikke noe spørsmål knyttet til det. Jeg var mest interessert i tankerekken til snickers, hvis det var han som plukket ut elementene. Han har ikke for vane å anbefale noe uten at det er gjennomtenkt. - Feks. om det var noen han kjente godt før eller om det var spesifikke mål om frekvensgang (hvor dypt man kan dele mot basstårnene), ønske om dynamisk kapasitet osv. Sammenligningen mot bliesma domen gir en god teknisk forklaring på noen av parameterne.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.675
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For meg har det vært viktig med kvalitets drivere. Valget med disse driverene er noe jeg har blitt presentert, og jeg har vært og er trygg på at dette har vært en god løsning. Når det gjelder følsomheten til drivere, så spør jeg tilbake. Er høy følsomhet alltid en fordel? Spør for å lære😀
    Glemte å svare på spørsmålet om følsomhet: -Det er selvsagt ikke alltid gitt at det er bedre med elementer med høy følsomhet, men ofte oppleves elementer med høy følsomhet å ha bedre dynamikk (bare spør horn-gutta hva de synes om det), samt at elementene da krever mindre effekt for å gi et gitt lydtrykk (med de fordelene det kan ha). Hvis du samlet sett får stor dynamisk kapasitet (pga flere elementer med høy følsomhet) så vil du normalt oppleve lite kompresjon og forvrengning i forhold til om elementene spiller nærmere sin kapasitetsgrense. Selv har jeg ofte et mål om hvilket maksimalt lydtrykk jeg ønsker i lytteposisjonen og da gjerne med en dynamisk reserve på feks 10dB. Deretter plukker jeg ut mulige kandidater baser på det.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.524
    Antall liker
    2.394
    Sted
    Endor
    Jeg hadde en ganske lang prat med Snickers om dette og andre prosjekter og en ting som kom ganske klart frem er at Seas Graphene elementer har ingen fordel overfor Seas Magnesium lydmessig, Graphene har visstnok kun fordeler i forhold til levetid i ekstremtklima med høy temperatur og høy luftfuktighet .... der ryker Bergen, Sandnes og Aksdal rimelig fort ut..... Graphene = NO-GO :LOL:

    Også dette med metall elementer..... Snickers snakket om at disse elementene ofte har en betoning ved seg som Papir eller Nextel elementer ikke har, altså Nextel låter bare mere naturlig og uten en hardhet som Magnesium og Alu elementer kan ha, jeg har omtrent altid hørt det samme, bortsett fra Audio Physic som har elementene satt i "spenn" (active cone damping), jeg er dog ikke helt sikker på dette ..... jeg tror ikke Seas gjør noe slikt på deres stock elementer, mener det er en patent her!

    Hvis jeg ikke tar helt feil, disse mellomtone elementene er "leading edge" med siste og beste motor som Seas kan oppdrive, top of the line og kanskje minst like bra som alle konkurrenter, til lavere pris. og så er det jo Norsk da 🇸🇯

    Bassene er en helt annen saga da de deles så lavt at alle disse uhumskhetene som kan være med metall-elementer er langt utenfor passband... Metall = OK
    Også mye cutting edge her .... bedre resonanskontroll med det nye "kuttede kantopphenget" ... også siste skrik her som inkluderer alt av siste forskning fra Seas....

    Det er såvidt jeg kan forstå noen av bakgrunn, jeg er sikker på at Snickers er rask til å korrigere hvis jeg siterer dette feil :ROFLMAO:

    MY TAKE, såvidt jeg forstår settingen :unsure:

    EDIT: Slik jeg forstår det; Siste og beste fra verdens ledende høyttalerfabrikant, og Bliesma er jo bare on top of the world :cool:
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    4.592
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Har sett på enkelte fora at DXT ikke har noe å skamme seg over vs Bliesma. Det må selvfølgelig ses i sammenheng med tilhørende sammensetning, mellomtone, deling osv. Den lave prisen appellerer dog ikke til «kongene på campingplassen». ( har begge selv).
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.675
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takker Haraldo og WSand, litt slik jeg tenker ja. Hvor henter vi de reelle fordelene med de forskjellige elementene.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.982
    Antall liker
    10.893
    Torget vurderinger
    10
    Har sett på enkelte fora at DXT ikke har noe å skamme seg over vs Bliesma. Det må selvfølgelig ses i sammenheng med tilhørende sammensetning, mellomtone, deling osv. Den lave prisen appellerer dog ikke til «kongene på campingplassen». ( har begge selv).
    Enig. Har også testet begge med deling rundt >2K.. Litt avhengig av implementering så tror jeg ikke folk flest hadde skilt dem i en blindtest.

    DXT er meget uforvrengte med helt rå kapasitet. Jeg merket at de var litt jevnere off axis enn Bliesma.

    En følelelse, som kanskje er forutinntatt, er at Bliesma er mikroskopisk rundere/glattere i klangen helt nederst???

    Anyway, etter å ha hørt beryllium og gode metalldomer så blir soft-domer slørete i min bok. Jeg kan jo være dauhørt?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.614
    Sted
    Østfold
    Enig. Har også testet begge med deling rundt >2K.. Litt avhengig av implementering så tror jeg ikke folk flest hadde skilt dem i en blindtest.

    DXT er meget uforvrengte med helt rå kapasitet. Jeg merket at de var litt jevnere off axis enn Bliesma.

    En følelelse, som kanskje er forutinntatt, er at Bliesma er mikroskopisk rundere/glattere i klangen helt nederst???

    Anyway, etter å ha hørt beryllium og gode metalldomer så blir soft-domer slørete i min bok. Jeg kan jo være dauhørt?
    Det finnes jo en del vitenskap å backe dette opp med da.

    Spørsmålet om drivervalg er stort og komplisert. Sånn rent prinsipielt finner man ikke noe som ikke kan forbedres, verken i denne bransjen eller i andre bransjer. Det sagt, Seas representerer en byggekvalitet som knapt noen andre kan matche akkurat nå. Jeg er litt overrasket over hvor lavt de ligger med den faktisk ytelsen og de faktiske forbedringene de har gjort på de nyeste driverne. Det var gøy å kunne designe noe som er 100% basert på seneste generasjon av motorene. Jeg gjorde også en ganske nøye analyse av hva slags belastning som vil bli på hver enkelt driver, og på hver enkelt forsterker. Det mest essensielle er nok at regnestykket går opp med håndterbar strømpulskapasitet og temperatur på hver driver. Det er gjerne disse to tingene man ser etter med høyere virkningsgrad. Det er utvilsomt under 500Hz at dette begynner å bli et tema på drivere til hifibruk. Hadde delingen vært ved 200Hz hadde regnestykket sett helt annerledes ut.

    Haraldo nevner noe om magnesium og coating. Jeg ble fortalt, og jeg husker ikke av hvem, at grafencoatingen handler om å unngå oksidering. Om dette stemmer vet jeg ikke, men vi ser at på papiret yter de ikke veldig ulikt membranene som ikke har denne coatingen.

    Generelt er jeg ikke verdens største fan av metall i mellomtonen. I diskant og bass fungerer det utmerket IMO. Jeg liker ikke den maskerte ringingen ved ca 1/2 av oppbrytningen, og den er fryktelig vanskelig å gjøre noe med. Den "tilfører detaljer" som ikke har noe i lydbildet å gjøre. I Gaia delte jeg 4,5" magnesium ved 1500Hz og 8" ved 370Hz. Det fungerte, men etter min mening er det er det litt synd å måtte dele såpass små drivere så lavt (det er selvsagt en del mer å gå på med 8"). Dette er selvsagt en smakssak, men om man ser på målene ift spredning, båndbredde, type forvrengning osv så synes jeg papir som oftest seiler opp som det beste kompromisset, spesielt om de har en hard coating som bringer E-modulen opp og ikke ned. Men her kreves det også en hel del fokus på membranform, balanse osv i driveren, så det er ikke bare å velge papir så er alt i orden.

    Bliesma ble vurdert, og de er svært interessante og gode drivere. De ble valgt bort av to grunner. Den ene er ønsket om å kjøre kardioide (noe som gjør at vi trenger å ha tilgang på baksiden av membranen). Den andre er ønsket om deling rundt 500, som er litt under komfortsonen til Bliesma.

    Tar vi de to ut av regnestykket er det ikke egentlig særlig mange mellomtoner der ute som er aktuelle. For meg er SB Acoustics 100% no-go. Kvaliteten er virkelig ute å kjøre på så mange områder. Scan Speak har noen mellomtoner, men ingen åpenbare kandidater, kanskje utenom MU12. Så kunne man kanskje sett på noen litt særere ting, noen full range 4" eller noe, men ærlig talt, hva skulle man valgt liksom? Det er rett og slett en skrikende mangel på rene mellomtoner der ute.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    4.592
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Du refererer til Hornlyds diskant-drøfting, men svarer ut på Bliesma mellomtoner (skål :) )
     
    • Liker
    Reaksjoner: EdN

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.614
    Sted
    Østfold
    Jeg refererer til Hornlyd sin siste kommentar spesielt, og kommenterer at det finnes et vitenskaplig fundament for den.

    Så svarer jeg på spørsmål som ble stilt til meg litt lenger oppe om drivervalg.

    Skål til deg også, ta det pent, lenge til helgen ennå ;-)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.982
    Antall liker
    10.893
    Torget vurderinger
    10
    Gode mellomtoner?

    Vet ikke om Nelson P er en gangbar referanse?


    «I have a nice pair in sealed boxes, and they are some of the best midrange drivers I have heard»



    Min erfaring er at jeg ikke helt klarer å glemme gode 8 tommers fulltoner som Lowther PM6A, Fostex FE203Ens, Fostex FE208EZ og Seas FA22RCZ. Det er en smekk, fart, kropp, kapasitet og detaljering som er svært engasjerende. Også kan kan man spille høyt (rett implementert). Snakket med Olav hos Seas og det er mulig å bestille 100 stk FA22 uten wizzercone med valgfri dome/farge etc. Blir veldig gunstig med et sånt gruppekjøp 🤩
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.614
    Sted
    Østfold
    En litt mer vitenskaplig tilnærming her:

    Det er nok en ganske levende membran med en "sound".
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.982
    Antall liker
    10.893
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tenker typisk 300-2000 Hz bruksområde. Grumset er jo lenger opp?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.172
    Antall liker
    13.274
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det finnes særdeles mange gode drivere på markedet for selvbygg, men av en eller annen grunn så finnes det få virkelig gode dedikerte mellomtoner.
    Hvorfor, Snickers-is?

    Jeg har testet veldig mange mellomtoner, men har ikke fått fot. Mest sannsynlig for manglende kunnskap på optimal implementering.
    Men litt også fordi det er en utfordrende øvelse for den som vil ha virkelig god lyd.

    Kun to-tre drivere jeg har i minnet som ville innfridd i en standard dynamisk kasseløsning.
    Purifi 6.5M, og en type Seas med denne magneten.

    seas.jpg


    Husker ikke hva den heter, men det låt bra.
    Derfor, siden jeg ikke har fått dette til, så velger jeg horn i mellomtonen.
    Mye lettere å få til for oss som ikke har snøring.

    ...som igjen drar dette laaaangt off topic. Sorry Sevald.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.589
    Antall liker
    18.556
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Igjen, dette er ikke min tråd;-) Men spørsmål om drivere et interessant tema. Jeg priser meg bare lykkelig for at finnes folk med kompetanse til å ta de rette avgjørelsene og regien i dette prosjektet, og er en veldig takknemlig og lykkelig eier. Jeg lar meg begeistre hver eneste gang jeg fyrer i gang anlegget. Til nå har Arc Deco overgått alle mine forventninger.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.614
    Sted
    Østfold
    Det finnes særdeles mange gode drivere på markedet for selvbygg, men av en eller annen grunn så finnes det få virkelig gode dedikerte mellomtoner.
    Hvorfor, Snickers-is?
    Det spørsmålet har jeg stilt før, men jeg har ikke fått noe svar.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.675
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det spørsmålet har jeg stilt før, men jeg har ikke fått noe svar.
    Jeg vil tro at dette har med kostnad i forhold til nytte og kompleksitet å gjøre. Bass og diskant «må» man ha, så hvis man skal introdusere en mellomtone så øker komplesiksiteten og kostnaden i konstruksjonen vesentlig. Dermed er det fryktelig mange høyttalere som er 2 eller 2 1/2 veis. Fordelen med et mellomtoneelement i forhold til et 7-10’’ basselement vil i stor grad være i frekvensområdet over ca 1-2khz. For å ha et vesentlig bidrag i forhold til et basselement så må man da gjerne ha god respons til minst 4-5khz. Da nærmer man seg et område som gjerne er veldig vanskelig for metallkoner. Dermed reduseres materialvalget i retning av papp/papir/papyrys/tre og polypropylen/plast/glassfiber, som har bedre indre demping. Er det ikke da naturlig at det finnes langt færre elementer siden etterspørselen (selvsagt) er langt lavere enn for bass- og diskantelementet samt at utvalget av materialer naturlig er litt mindre eller kanskje mer kritisk?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.922
    Antall liker
    1.096
    når man var inne på seas og metallmembraner ser at RNX3 er en god del høyere ihh til oppbrytningfrekvens enn den vanlige L16?

    Joseph audio har et par "profile" høyttalere til $7k som bruker L16 i en 2-veis med 2khz deling, huffda :ROFLMAO:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.982
    Antall liker
    10.893
    Torget vurderinger
    10
    Det spørsmålet har jeg stilt før, men jeg har ikke fått noe svar.
    Kanskje fordi hørselen er mest kritisk i mellomtonen og at det dermed blir vanskeligere å lage gode mellomtoner enn basser og diskanter?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.922
    Antall liker
    1.096
    trodde hørselen var mest nøyaktig i nedre diskant, (litt avhengig av hva man kaller "diskant") men mulig jeg husker feil.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.675
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hva ble de endelige delefrekvensene og filterne på Arc Deco etter at Snickers fikk rattet litt?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.524
    Antall liker
    2.394
    Sted
    Endor
    Haraldo nevner noe om magnesium og coating. Jeg ble fortalt, og jeg husker ikke av hvem, at grafencoatingen handler om å unngå oksidering. Om dette stemmer vet jeg ikke, men vi ser at på papiret yter de ikke veldig ulikt membranene som ikke har denne coatingen.
    Det står på Seas sine sider, whitepaper om Graphene....
    Veldig mye om å forhindre korrosjon og at det ser bedre ut


    The development of the new Excel Graphene solution has been ongoing for more
    than 2 years, required investment in test equipment beyond 100.000 USD, and
    the solution has been in-situ tested in various places of the world with high
    humidity, like in places from Singapore to Spain.

    Hereafter each cone is surface coated to protect it from corroding, and it also
    looks much better.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn