duc999
Hi-Fi freak
Takk for besøket @inselwind, blir spennende å se om du kommer opp med noen løsninger på hvordan jeg kan få TAD toppene til å se ut som noe mer enn en PA topp
Hva er bestykningen i dem? Er det TAD suber også? Hva sitter i dem? Kan kansje evnt ta dette videre i tråden din, eller til og med en egen dedikert prosjekttråd?Vis vedlegget 912617
Takk for besøket @inselwind, blir spennende å se om du kommer opp med noen løsninger på hvordan jeg kan få TAD toppene til å se ut som noe mer enn en PA topp
Det er ikke TAD i subbene, i hver av toppene er det 1stk TD 4001 og 2 stkTM 1201 med delefilter satt i kasse med en hornløsningHva er bestykningen i dem? Er det TAD suber også? Hva sitter i dem? Kan kansje evnt ta dette videre i tråden din, eller til og med en egen dedikert prosjekttråd?
Ok, hva sitter egentlig i subene? Kan ikke huske jeg har sett noen av disse modellene før.Det er ikke TAD i subbene, i hver av toppene er det 1stk TD 4001 og 2 stkTM 1201 med delefilter satt i kasse med en hornløsning
KorrektOm jeg har forstått rett bor Malikov i Tyskland, og forretningen er registrert i Tyskland, men Malikov selv opprinnelig er fra Ukraina.
#flisepikkeri
Men for all del, heia Ukraina. Jeg har selv tilknytninger der som får krigen til å føles mer nær.
Ja og nei. Snickers skriver litt om valget av Seas mellomtonen i forhold til Bliesma, men egentlig ikke så mye mer enn det.Har ikke Snickers-is sagt noe om dette tidligere i tråden?
Det er ikke tvil om at det er kvalitetsdrivere, så det var ikke noe spørsmål knyttet til det. Jeg var mest interessert i tankerekken til snickers, hvis det var han som plukket ut elementene. Han har ikke for vane å anbefale noe uten at det er gjennomtenkt. - Feks. om det var noen han kjente godt før eller om det var spesifikke mål om frekvensgang (hvor dypt man kan dele mot basstårnene), ønske om dynamisk kapasitet osv. Sammenligningen mot bliesma domen gir en god teknisk forklaring på noen av parameterne.For meg har det vært viktig med kvalitets drivere. Valget med disse driverene er noe jeg har blitt presentert, og jeg har vært og er trygg på at dette har vært en god løsning. Når det gjelder følsomheten til drivere, så spør jeg tilbake. Er høy følsomhet alltid en fordel? Spør for å lære
Glemte å svare på spørsmålet om følsomhet: -Det er selvsagt ikke alltid gitt at det er bedre med elementer med høy følsomhet, men ofte oppleves elementer med høy følsomhet å ha bedre dynamikk (bare spør horn-gutta hva de synes om det), samt at elementene da krever mindre effekt for å gi et gitt lydtrykk (med de fordelene det kan ha). Hvis du samlet sett får stor dynamisk kapasitet (pga flere elementer med høy følsomhet) så vil du normalt oppleve lite kompresjon og forvrengning i forhold til om elementene spiller nærmere sin kapasitetsgrense. Selv har jeg ofte et mål om hvilket maksimalt lydtrykk jeg ønsker i lytteposisjonen og da gjerne med en dynamisk reserve på feks 10dB. Deretter plukker jeg ut mulige kandidater baser på det.For meg har det vært viktig med kvalitets drivere. Valget med disse driverene er noe jeg har blitt presentert, og jeg har vært og er trygg på at dette har vært en god løsning. Når det gjelder følsomheten til drivere, så spør jeg tilbake. Er høy følsomhet alltid en fordel? Spør for å lære
Enig. Har også testet begge med deling rundt >2K.. Litt avhengig av implementering så tror jeg ikke folk flest hadde skilt dem i en blindtest.Har sett på enkelte fora at DXT ikke har noe å skamme seg over vs Bliesma. Det må selvfølgelig ses i sammenheng med tilhørende sammensetning, mellomtone, deling osv. Den lave prisen appellerer dog ikke til «kongene på campingplassen». ( har begge selv).
Det finnes jo en del vitenskap å backe dette opp med da.Enig. Har også testet begge med deling rundt >2K.. Litt avhengig av implementering så tror jeg ikke folk flest hadde skilt dem i en blindtest.
DXT er meget uforvrengte med helt rå kapasitet. Jeg merket at de var litt jevnere off axis enn Bliesma.
En følelelse, som kanskje er forutinntatt, er at Bliesma er mikroskopisk rundere/glattere i klangen helt nederst???
Anyway, etter å ha hørt beryllium og gode metalldomer så blir soft-domer slørete i min bok. Jeg kan jo være dauhørt?
Skål til deg også, ta det pent, lenge til helgen ennå ;-)
I følge den tråden jeg linket til var det et løft fra 1-2,5k som var vanskelig å få gjort noe fornuftig med.Jeg tenker typisk 300-2000 Hz bruksområde. Grumset er jo lenger opp?
Ok, skjønner. Med 208EZ var det ikkeno problem.I følge den tråden jeg linket til var det et løft fra 1-2,5k som var vanskelig å få gjort noe fornuftig med.
Det spørsmålet har jeg stilt før, men jeg har ikke fått noe svar.Det finnes særdeles mange gode drivere på markedet for selvbygg, men av en eller annen grunn så finnes det få virkelig gode dedikerte mellomtoner.
Hvorfor, Snickers-is?
Jeg vil tro at dette har med kostnad i forhold til nytte og kompleksitet å gjøre. Bass og diskant «må» man ha, så hvis man skal introdusere en mellomtone så øker komplesiksiteten og kostnaden i konstruksjonen vesentlig. Dermed er det fryktelig mange høyttalere som er 2 eller 2 1/2 veis. Fordelen med et mellomtoneelement i forhold til et 7-10’’ basselement vil i stor grad være i frekvensområdet over ca 1-2khz. For å ha et vesentlig bidrag i forhold til et basselement så må man da gjerne ha god respons til minst 4-5khz. Da nærmer man seg et område som gjerne er veldig vanskelig for metallkoner. Dermed reduseres materialvalget i retning av papp/papir/papyrys/tre og polypropylen/plast/glassfiber, som har bedre indre demping. Er det ikke da naturlig at det finnes langt færre elementer siden etterspørselen (selvsagt) er langt lavere enn for bass- og diskantelementet samt at utvalget av materialer naturlig er litt mindre eller kanskje mer kritisk?Det spørsmålet har jeg stilt før, men jeg har ikke fått noe svar.
Kanskje fordi hørselen er mest kritisk i mellomtonen og at det dermed blir vanskeligere å lage gode mellomtoner enn basser og diskanter?Det spørsmålet har jeg stilt før, men jeg har ikke fått noe svar.
Han kommer ikke før førstkommende søndagHva ble de endelige delefrekvensene og filterne på Arc Deco etter at Snickers fikk rattet litt?
Det står på Seas sine sider, whitepaper om Graphene....Haraldo nevner noe om magnesium og coating. Jeg ble fortalt, og jeg husker ikke av hvem, at grafencoatingen handler om å unngå oksidering. Om dette stemmer vet jeg ikke, men vi ser at på papiret yter de ikke veldig ulikt membranene som ikke har denne coatingen.