Arendal Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stratmos

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    17
    Antall liker
    4
    Har fått meg AS Monitor og AS Center som frontrekke i hjemmekinoen i tillegg til AS Sub. Har planer om 4 bakhøyttalere og 4 takhøyttalere, men det blir nok litt for dyrt for meg å kjøpe 8 stk AS Surround. Tenker dere Klipsch RP-250S vil kunne fungere sammen med Arendal Sound? Noen som har sammenlignet lydkarakteristikken til Klipsch Reference Premiere mot Arendal Sound? Hva tenker dere om denne kombinasjonen?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    1.238
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hva med Polk. Tror de leverer den kvaliteten du ønsker til 1/2 pris. Audiocenteret.no
     

    Stratmos

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    17
    Antall liker
    4
    Har ingen erfaring med Polk, men har sansen for Klipsch. I tillegg er det ofte kampanje på Klipsch. Er det noen andre her som har forsøkt kombinasjonen Klipsch og Arendal Sound?
     
    T

    TLN

    Gjest
    Tror ikke jeg ville matchet det med Klipsch. Hornene i Klipsch tror jeg vil bryte for mye med klangkarakteren til Arendal Sound.

    Selv bruker jeg Definitive Technology SR-8080BP med stort hell på surround. Etter å ha hørt oppsett med Arendal Sound rund baut føler jeg heller ikke behovet for å bytte dem ut da Def Techene de gjør en ekstremt god jobb sammen med AS hos meg.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    393
    Har ingen erfaring med Polk, men har sansen for Klipsch. I tillegg er det ofte kampanje på Klipsch. Er det noen andre her som har forsøkt kombinasjonen Klipsch og Arendal Sound?
    Ja til bakhøyttalere in wall.. Det anbefales som det sies her å kjøre med dome diskanter og ikke horn ime!
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    Har fått meg AS Monitor og AS Center som frontrekke i hjemmekinoen i tillegg til AS Sub. Har planer om 4 bakhøyttalere og 4 takhøyttalere, men det blir nok litt for dyrt for meg å kjøpe 8 stk AS Surround. Tenker dere Klipsch RP-250S vil kunne fungere sammen med Arendal Sound? Noen som har sammenlignet lydkarakteristikken til Klipsch Reference Premiere mot Arendal Sound? Hva tenker dere om denne kombinasjonen?

    bør ikke bruke klipsch sammen med as oppsett det vil bryte som andre også sier. prøv Monitor Audio eller noe annet med dome diskant
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.249
    Antall liker
    2.449
    Torget vurderinger
    13
    Dali sine diskantløsninger fungerer helt ypperlig og finnes nok i en lavere prisklasse, jeg solgte mine Mentor for 5000,- pr par.
     

    Stratmos

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    17
    Antall liker
    4
    Hva er grunnen til at det anbefales å kjøre domediskant og ikke horn sammen med Arendal Sound? Waveguiden til AS diskanten er jo litt formet som et horn. Noen som har noen formening om det?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    393
    Hva er grunnen til at det anbefales å kjøre domediskant og ikke horn sammen med Arendal Sound? Waveguiden til AS diskanten er jo litt formet som et horn. Noen som har noen formening om det?
    Kan ikke forklare annet enn de soniske forskjellene og de er signifikante!

    AS burker en dome tweeter i en waveguide, mens klipsch har vel en annen driver inni i et horn. derfor låter det annerledes vil jeg tro. Dome tweeteren til AS låter helt himmelsk!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.249
    Antall liker
    2.449
    Torget vurderinger
    13
    Har fått noen tvangstanker i det siste at jeg ønsker meg ett AT lerret med AS bak, "problemet" er bare at om jeg bytter frontrekken til de mindre AS 1723S er at de vil bli stående veldig nært frontveggen og jeg er usikker på om dette vil påvirke lyden negativt.

    Jeg for noen fordeler med ett slikt oppsett og det er en cleanere look, mulighet for større lerret og muligheten for flere AS subbere... Er det noen som eier AS og har disse bak lerret nært veggen og har noen innspill ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.249
    Antall liker
    2.449
    Torget vurderinger
    13
    Det blir nok in-wall nå vil jeg tro:cool:
    Nja da må det bli on-wall nesten, blir isåfall AS men er svært usikker når de må bli stående 10cm fra bakenden av høytaler til veggen. Har sendt mail til Lsound for å høre hva de tenker...
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor ikke vurdere å droppe senter, altså bruke fantomsenter? Jeg gjør det med to Harbeth C7ES3 som da slipper å stå klin inni veggen, og det låter helt topp både på film og musikk. Tror du vil trenge en del akustiske tiltak for å lykkes like bra med ht helt inntil/inni veggen.

    Det låter minst like bra (jeg vil si bedre bl.a pga råd til bedre høyttalere) fordi receiveren fordeler all lyden som skulle gått til senter likt til høyre og venstre (fungerer strålende på de to Denon-receiverne mine). Her mener noen at dette bare fungerer i sweetspot (dvs midt mellom h og v ht), men dette er ikke min erfaring i de to surroundoppsettene mine.

    Har fått noen tvangstanker i det siste at jeg ønsker meg ett AT lerret med AS bak, "problemet" er bare at om jeg bytter frontrekken til de mindre AS 1723S er at de vil bli stående veldig nært frontveggen og jeg er usikker på om dette vil påvirke lyden negativt.

    Jeg for noen fordeler med ett slikt oppsett og det er en cleanere look, mulighet for større lerret og muligheten for flere AS subbere... Er det noen som eier AS og har disse bak lerret nært veggen og har noen innspill ?
     

    howard-

    Fersking
    Ble medlem
    11.01.2008
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Har fått noen tvangstanker i det siste at jeg ønsker meg ett AT lerret med AS bak, "problemet" er bare at om jeg bytter frontrekken til de mindre AS 1723S er at de vil bli stående veldig nært frontveggen og jeg er usikker på om dette vil påvirke lyden negativt.

    Jeg for noen fordeler med ett slikt oppsett og det er en cleanere look, mulighet for større lerret og muligheten for flere AS subbere... Er det noen som eier AS og har disse bak lerret nært veggen og har noen innspill ?
    Jeg har AS 1723 Monitor og Center bak lerret med ca. 15 cm fra bakenden av høyttalerne til bakvegg. Kjører da bassportene plugget, og jeg synes det fungerer utmerket her hos meg. Nå har jeg ikke målinger og slikt å komme med, men mine ører er ihvertfall veldig fornøyd :)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Har fått noen tvangstanker i det siste at jeg ønsker meg ett AT lerret med AS bak, "problemet" er bare at om jeg bytter frontrekken til de mindre AS 1723S er at de vil bli stående veldig nært frontveggen og jeg er usikker på om dette vil påvirke lyden negativt.

    Jeg for noen fordeler med ett slikt oppsett og det er en cleanere look, mulighet for større lerret og muligheten for flere AS subbere... Er det noen som eier AS og har disse bak lerret nært veggen og har noen innspill ?
    Uansett evt ulemper så er det så utrolig mye kjekkere å ha alt bak lerret, både for å få større lerret men hele kinoopplevelsen :) Det at du får plass til flere subber gjør jo heller ingenting :D Men behøver du å bytte fronter? Kan du ikke bare bruke dine som lukket?
     

    Black Adder

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2017
    Innlegg
    6
    Antall liker
    3
    Noen som har fått lyttet til 1723 S ennå ? Vurderer tower og center, men usikker på 6.5" eller 8" da :)
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    393
    Noen som har fått lyttet til 1723 S ennå ? Vurderer tower og center, men usikker på 6.5" eller 8" da :)

    Jeg har hørt på tower.. I fh til storebror så er det litt mere trøkk i sistnevnte, men lyden er helt lik! Umulig å ikke like, og blant det bedre jeg har hørt!
    Str messing glir de bedre inn i det fleste stuer og rom også...
     

    Black Adder

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2017
    Innlegg
    6
    Antall liker
    3
    Så bra. Har en stue på 35 kvm vel, men er L-formet :(

    Har ca 50 cm å gå på, fra hjørne til høyttaler og vel 20 cm til sidevegg. Håper en 1723 inn i hjørnet der. Er i dialog med LSound, bare venter egentlig på at de skal få inn 1723 S på demorommet dems
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Noen som bruker Monitor på andre stativer en de som Lsound selger?

    Noen som passer?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    393
    Så bra. Har en stue på 35 kvm vel, men er L-formet :(

    Har ca 50 cm å gå på, fra hjørne til høyttaler og vel 20 cm til sidevegg. Håper en 1723 inn i hjørnet der. Er i dialog med LSound, bare venter egentlig på at de skal få inn 1723 S på demorommet dems
    Bør gå helt fint! litt god toe in og litt akustikk på veggene så går det fint!
     

    tofo87

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2017
    Innlegg
    18
    Antall liker
    18
    Ser arendal sound har lagt ut bilde på fb av en eske med 1723 amplifier. Hadde vært utrolig kult vist det blir forsterkere fra de:)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.788
    Antall liker
    1.125
    Torget vurderinger
    2
    Hmm , dette virker jo spennende :)
    Og det forklarer jo litt hvorfor ATI ble borte :)
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    hadde ikke vert feil med en forsterker(for og effekt) serie som hadde en prisklasse mellom 10-20 tusen. noe lignende nc serien til parasound.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Regner med att disse blir pakket opp og tatt bilde av rett etter Donald?
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    656
    Antall liker
    320
    Torget vurderinger
    11
    Tipper at det er klasse d forsterkere med Hypex moduler.
     

    abcdef

    Fersking
    Ble medlem
    14.11.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Noen som har fått lyttet til 1723 S ennå ? Vurderer tower og center, men usikker på 6.5" eller 8" da :)

    Jeg har hørt på tower.. I fh til storebror så er det litt mere trøkk i sistnevnte, men lyden er helt lik! Umulig å ikke like, og blant det bedre jeg har hørt!
    Str messing glir de bedre inn i det fleste stuer og rom også...
    Hvordan er Tower S i forhold til Monitor? Valget mitt stod imellom de to, men endte opp med å bestille Monitor pga lavere pris, og at det så ut fra frekvensgrafene at de håndterer midbass nesten like bra. Tenkt å bruke sub'er som stativer for Monitorene. Også fundert på muligheten å bestille Tower S i tillegg, med planen om at en av dem blir sendt i retur. Da hadde jeg hatt muligheten til å sjekke hvem som var best selv. Får se hvor fornøyd jeg blir med Monitorene først. Center S og Surround S står også på ønskelisten om AS er like bra som de fleste mener de er.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    393
    Noen som har fått lyttet til 1723 S ennå ? Vurderer tower og center, men usikker på 6.5" eller 8" da :)

    Jeg har hørt på tower.. I fh til storebror så er det litt mere trøkk i sistnevnte, men lyden er helt lik! Umulig å ikke like, og blant det bedre jeg har hørt!
    Str messing glir de bedre inn i det fleste stuer og rom også...
    Hvordan er Tower S i forhold til Monitor? Valget mitt stod imellom de to, men endte opp med å bestille Monitor pga lavere pris, og at det så ut fra frekvensgrafene at de håndterer midbass nesten like bra. Tenkt å bruke sub'er som stativer for Monitorene. Også fundert på muligheten å bestille Tower S i tillegg, med planen om at en av dem blir sendt i retur. Da hadde jeg hatt muligheten til å sjekke hvem som var best selv. Får se hvor fornøyd jeg blir med Monitorene først. Center S og Surround S står også på ønskelisten om AS er like bra som de fleste mener de er.

    AS er blant det beste jeg har hørt i fh til hva JEG mener er god lyd! dvs: bra trøkk, driv og ikke spisst! Organisk og detaljer!!

    Har ikke hørt monitor, men BEF bruker jo et oppsett med monitor og sub1 som stativ! Jeg kan jo bare sammenligne med surround, som har 1x 8 '' og som er lukket, og denne presterer noe helt villt bare denne.. Monitor portet vil jeg tro vil være nydelig!

    Hadde jeg hatt et litt større rom så ville jeg ha hatt 3 monitor og en sub 1.5!
     

    sgrevskott

    Fersking
    Ble medlem
    28.12.2017
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei,

    Jeg skal bytte litt på oppsettet I stuen (har ikke noe sånn superfancy nå) men har ikke plass til gulvstående fremme. Jeg hadde I utgangspunktet funnet frem til Revel S-16 som er en vegghengt surround høyttaler som Revel også mener fint kan brukes som front. Jeg skal også ha ny sub, der hadde jeg nesten bestemt meg for SVS-SB4000, men har lest igjennom denne tråden og ser at flere anbefaler Sub2 over SB13Ultra. Jeg så etter å ha trålet Arendal sine nettsider at de har 1723 surround S, som har mer eller mindre same fysiske mål som Revel S-16. Er det noen som har erfaringer med Revel vs Arendal eller som har Surround høyttalerene og evt kan teste hvordan disse funker som fronter? Skal (I hvertfall til å begynne med) drives av en Denon AVR-X6300H receiver. Tenker X-over typisk 80-100Hz med tanke på at det er en bokhyllehøyttaler samt dynamikken som beskrives for Sub2. Glad for alle tanker rundt dette :)

    PS: skal selvsagt også ha ny senter, blir da enten Revel C25 eller Arendal Center S
    PPS: Revel høyttalerene er fra Concerta2 serien.
     

    sveineb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    Hei,

    Jeg skal bytte litt på oppsettet I stuen (har ikke noe sånn superfancy nå) men har ikke plass til gulvstående fremme. Jeg hadde I utgangspunktet funnet frem til Revel S-16 som er en vegghengt surround høyttaler som Revel også mener fint kan brukes som front. Jeg skal også ha ny sub, der hadde jeg nesten bestemt meg for SVS-SB4000, men har lest igjennom denne tråden og ser at flere anbefaler Sub2 over SB13Ultra. Jeg så etter å ha trålet Arendal sine nettsider at de har 1723 surround S, som har mer eller mindre same fysiske mål som Revel S-16. Er det noen som har erfaringer med Revel vs Arendal eller som har Surround høyttalerene og evt kan teste hvordan disse funker som fronter? Skal (I hvertfall til å begynne med) drives av en Denon AVR-X6300H receiver. Tenker X-over typisk 80-100Hz med tanke på at det er en bokhyllehøyttaler samt dynamikken som beskrives for Sub2. Glad for alle tanker rundt dette :)

    PS: skal selvsagt også ha ny senter, blir da enten Revel C25 eller Arendal Center S
    PPS: Revel høyttalerene er fra Concerta2 serien.
    På Avforums var det vel noen som testet dette. Er en egen AS høyttaler-tråd der, tror det var i høst eller noe. Så du må nok lete litt eventuelt. :)
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Fått kjerringa på jobb og ungen i barnehage, så fått lyttet litt til musikk :) og blir bare mer og mer fornøyd med tower :) Prøvde litt med og uten skumplugger.... Jeg synes det låter best med alle åpne, men er bassgal :)
    Er veldig fornøyd med emotiva xmc-1 og xpr-5, kan spille grisehøyt og ingen antydning til forvrengning...
    Men skulle gjerne prøvd de på rotel rc1590 og bryston 4bsst oppe i stua. Men er et helsikkens prosjekt å få de bært opp! 50 kg opp en smal trapp frister ikke!
    Tok en lyttetest mot system audio master explorer oppe i stua..... Forskjellen er spesielt lydtrykket, blir liksom en stor vegg med lyd.... Sa er veldig behagelig å lytte på, men blir kjedelig i forhold synes jeg.
    Sier ikke at tower er verdens beste høyttalere.... Men i forhold til pris er det ikke mange konkurrenter.... Anbefaler alle å høre disse om de har mulighet :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn