Armands kino/lytterom. DBA og linesource

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er standard pris så slutter jeg i jobben min og starter produksjon av slike på fulltid, så blir jeg rik :D
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.022
    Sted
    Kongsberg
    Takk for tips gutter. Jeg har et slikt gjengebit med spiralutforming, men har ikke turt å kjøre på med batteridrillen.

    Jeg har fått pris på metallbitene. De kommer på ca. 50,- pr. stk. Han foreslo også å lage de av aluminium. Det blir omtrent samme pris.

    Nå skal jeg uansett teste ut metoden med de jeg allerede har laget så får vi se.

    Jeg har nå laget kabinettet til båndet. Inni dette har jeg laget en vinkel av Fermacell i hele båndets lengde. På bildet er denne vent oppover imens limet tørker. Poenget med denne er å unngå direkte refleksjon fra bakveggen og frem igjen ut gjennom båndet. Alt er limt med unødvendige store mengder Tec-7. Innvendig vil kabinettet bli fylt med acoustilux.
    Bakplate bånd.jpg


    Nå gjenstår det å få laget avstivere mellom mellomtonene. Baffelen er jo allerede ganske stiv nå som kassen til båndet er limt fast. Jeg tipper at vi er oppe mot 1kHz resonans og blir dermed er fristet til å bruke Fermacell til dette også men jeg vet ikke hva som vil fungere best. På den tidligere baffelen jeg testet var Fermacell svært effektiv over noen hundre Hz. Hvis jeg limer på 22mm MDF som planlagt vil det jo denne baffelen bli ultra stiv. Spørsmålet er om den allikevel vil få en resonanspeak ved 1-2kHz som kan bli hørbar. I så fall er det kanskje bedre å ikke stive av mer men heller bytte ut avstiverne på tegningen under med "avstivere" av Fermacell. Disse vil i praksis ikke stive av så mye, men vil heller absorbere det som oppstår.
    Baffel mellomtone-bånd.jpg
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Dæven døtte dette blir saker!

    Blir gøy å følge med på!
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.022
    Sted
    Kongsberg
    En baffel ferdig

    Det har gått med en del tid til å finpusse på tetting av alle sprekker i reisverket og lage flatene som baflene skal skrus på flate. Større sprekker mot den ujevne murveggen ble fylt opp med byggskum. Så ble murvegg og byggskum primet med trelim blandet med vann. Til slutt ble alt gått over med acrylmasse for å være sikker på at det blir tett. For å få en helt plan flate baflene skal skrus på ble en list av 22mm MDF limt på reisverket med TEC-7.
    Inne i "kassen" har jeg limt fast en skrå plate for å dirigere lydbølgene fra baksiden av mellomtonene til siden. Dette for å unngå at refleksjoner fra murveggen kommer rett ut igjen. Det vil bli også bli montert akustikkplater inne i kassen.
    Tetting og skråvegg.jpg


    Jeg endte opp med å lage avstivere av fermacell mellom mellomtonene på baffelen. To 12,5mm trekanter ble limt sammen og limt og skrudd på baffelen. Dette ble stivt og jeg er fornøyd med at jeg valgte fermacell til dette. Jeg har tro på at disse vil absorbere mye vibrasjon. En kjapp knoketest gir et solid inntrykk.
    Fermacell avstiver.jpg


    Inne i kassen til RD-75 er det også 45 grader skråvegger og så har jeg lagt inn et 50mm tykt lag med akustikkplater. Jeg skar av det ytterste 25mm laget med det hvite materialet på akustikkplaten. Den skal da i prinsippet absorbere alt over 500Hz. Med skråplatene innvendig vil de lengste lydbølgene få litt lenger gangvei og det kan hende at alt ned til rundt 350Hz absorberes også.
    Innside diskantbånd.jpg


    Jeg visse at baffelen kom til å bli tung, men at den skulle ende på 67kg hadde jeg ikke trodd!
    vekt baffel.PNG


    Slik ser det ut fra baksiden:
    bakside og kasse.jpg


    Slik er fronten etter en liten prøvemontering:
    front høyre baffel.jpg


    Det neste blir å koble opp alle ledningene og se hva som bor i denne konstruksjonen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.529
    Antall liker
    6.946
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Som et apropos, men det er sikkert for sent allerede...

    For å fuge sammenføyninger, så er Silmax 2620 jævlig mye rimeligere enn vanlige 300ml akryltubene. Aberet er at 2620 brukes av byggebransjen, så det kommer i 600ml pølser som skal brukes i fugepistol. Silmax er mere egnet også, siden den er elastisk.

    Johan-Kr
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Avstanden mellom hver av mellomtonene, Armand, er den tilfeldig valgt eller etter beregninger?
    Jeg spør, fordi jeg trodde disse burde sittet så tett på hverandre som mulig.

    Skruer, innvestning av mellomtonene, har du brukt vanlige treskruer? Hmmm, tviler på om dette er sterkt nok...

    Med disse driverne, Armand, dette kan risikere å grisebanke billigere lignende løsninger - spennede!!!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.025
    Antall liker
    12.934
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    RD-75 bånda kan vel deles såpass lavt at dette byr neppe på problemer.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.022
    Sted
    Kongsberg
    Avstanden mellom hver av mellomtonene, Armand, er den tilfeldig valgt eller etter beregninger?
    Jeg spør, fordi jeg trodde disse burde sittet så tett på hverandre som mulig.

    Skruer, innvestning av mellomtonene, har du brukt vanlige treskruer? Hmmm, tviler på om dette er sterkt nok...

    Med disse driverne, Armand, dette kan risikere å grisebanke billigere lignende løsninger - spennede!!!
    Avstanden mellom mellomtonene er valgt slik at de i frekvensområdet de skal jobbe ikke gir interferensmønster. Optimalt setter man driverne så nærme som mulig da de i vil oppnå dette langer oppover i frekvens. Interferens begynner å oppstå når bølgelengden er lik senter-senter avstanden mellom elementene. Mine sitter 166mm fra hverandre og denne frekvensen blir: 340m/s / 0,166m = 2050Hz. Dette er mer enn høyt nok.

    Screen Shot 05-22-18 at 10.50 AM.jpg



    Jeg vil også at de dekker en så høy linje slik at de kobler seg så godt til tak og gulv. I praksis vil da linjen oppleves som mye høyere enn den egentlig er.
    Screen Shot 05-22-18 at 11.11 AM.PNG


    Hvis man hadde delt lavere kunne man dermed klart seg med kanskje 8 elementer per side i stedet for 12, men siden jeg har opplevd en del forvrengning fra RD-75 båndene ved lavere frekvenser ønsker jeg å ha muligheten til å dele høyt. Målet er så lav forvrengning som mulig.

    Jeg baserer meg på dette dokumentet:
    https://audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf

    Når det gjelder innfestningen så er jeg enig med deg i at treskruene er en enkel løsning. Samtidig så synes jeg at det sitter utrolig bra. Jeg forborret med 2mm og alle ble dratt til med samme relativt høye moment på batteridrillen og ingen viste tegn til å slippe. Tiden vil vise om dette er bra nok og jeg kan alltids oppgradere til maskinskruer senere.

    Fenalaar; Silmax er nok et bedre produkt, men acrylmassen på biltema koster bare 19,- for 300ml og den skal klare 10% bevegelse. Det vil ikke bli 10% bevegelse mellom murvegg og stenderverk så jeg føler meg sikker på at dette er bra nok. Det er uansett bare en ekstra sikring siden byggskummet allerede skal være tett.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Sier det igjen; med disse driverne og det du tenker Armand, så kan det risikere at disse grisebanker det meste som er bygget omkring denne lest. SPENNENDE!!!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hva slags type forvrengning har du opplevd med RD-75 Armand?

    Jeg kjører mine som dipoler ned til 150 Hz, og det har aldri vært noe problem.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.022
    Sted
    Kongsberg
    Hva slags type forvrengning har du opplevd med RD-75 Armand?

    Jeg kjører mine som dipoler ned til 150 Hz, og det har aldri vært noe problem.
    Det er klassikeren med skurring som blir bedre når man klemmer sammen elementet med tvinger.

    Screen Shot 05-22-18 at 04.59 PM.jpg


    Elementet på bildet over fikk jeg byttet på reklamasjon og fikk to nye. De var bedre, men det mangler fremdeles litt. 3,5% andre harmonisk er for mye.

    Screen Shot 05-22-18 at 05.07 PM.jpg


    Jeg er spent på hva den nye monteringsmetoden kan bidra med.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ok, kjenner til den der ja. Jeg har mange tvinger montert på mine, og det ser ikke helt smart ut for å si det sånn, men det funker!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.952
    Antall liker
    8.255
    Torget vurderinger
    1
    Alvorlige høyttalere det der.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.022
    Sted
    Kongsberg
    Det ble lyd

    Endelig er det blitt lyd i høyre høyttaler.
    Alle elementene har fått hver sin 1,5mm^2 splitter ny Biltema kabel av rent kobber.
    Screen Shot 05-24-18 at 02.59 AM.jpg

    Ledningene er limt på en liten kloss jeg kan skru fast i stenderverket så det blir tett.

    Mellomtonene og diskanten drives av et par chipamper med 0,00006% THD og et switchmode power supply
    2018-05-24 03.03.52.jpg


    Det er fremdeles masse glatte overflater i rommet så det blir en del refleksjoner, men jeg har kjørt en enkel test og kjapp innstilling med et jalla lydkort og en gammel miniDSP 2x4 for å få et inntrykk.
    Lyden virker bra, og det viktigste -forvrengningen er lav. Det kan se ut som festemetoden til RD-75 fungerer fint siden dette båndet ga mer forvrengning tidligere. Dette er uten subwoofer og ikke spesielt høyt. Jeg deler på 1kHz med 24dB/okt. De små 5" leverer et bra bassfundament ned til 30Hz og RD-75 glimrer med sin fantastiske snert. Jeg tror dette blir bra.
    Screen Shot 05-24-18 at 02.44 AM.jpg


    Vi ser en stigning i forvrengning ved 8kHz. Jeg mistenker at dette kommer av peaken båndene har der. Jeg får se hvordan andre siden oppfører seg nå jeg kommer så langt.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.349
    Antall liker
    9.591
    Torget vurderinger
    2
    Jøje meg Armand, jeg bøyer meg i murpussen. Dette er seriøs DIY!! Like vi rasjonamåleren din med golfball impuls.. hvilket piezo element brukte du der?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.022
    Sted
    Kongsberg
    Jøje meg Armand, jeg bøyer meg i murpussen. Dette er seriøs DIY!! Like vi rasjonamåleren din med golfball impuls.. hvilket piezo element brukte du der?
    Akselerasjonsmåleren er en ADXL001 sensor. Liten og lett og meget nøyaktig. Det kommer mer informasjon om vibrasjon og lydtrykk som følge av dette etterhvert som jeg får montert mer. Interessant å sette seg inn i hvordan dette henger sammen. Sommerværet setter imidlertid en brems på fremdriften :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.022
    Sted
    Kongsberg
    Teori og praksis. Off axis-respons fra bånd

    Av praktiske hensyn valgte jeg å montere båndene mine "rett frem" i stedet for å fikle med å vinkle de mot lytteposisjon. Siden systemet skal styres med DSP tenkte jeg at eventuelle tap ved høye frekvenser kan fikses med litt EQ. En uhøytidelig subjektiv test med en høyttaler i drift viser at jeg lett hører forskjell når jeg beveger meg sideveis i rommet.
    Jeg har fundert på hvordan off-axis responsen blir, og har romstert litt rundt på internett for å finne en måte å beregne dette på.
    En kar på diyAuido presenterte en formel på dette og backet det opp med målinger som stemte bra. ( Vertical dispersion on planars. How much? - Page 2 - diyAudio )

    Jeg kunne jo bare måle dette, men jeg synes det er kult å kunne beregne og vite litt om hva jeg skal måle før jeg gjør det.
    Jeg har laget et excel-ark som plotter off-axis respons som funksjon av frekvens avhengig av lyttevinkel, bredde på båndet og lydens hastighet. Lyttevinkelen i mitt rom blir 21 grader og kurvene for mine RD-75 bånd som har 3cm horisontal åpning blir da slik:
    Blå er 5 grader off axis, orange er 15 grader og grå er 21 grader.
    Screen Shot 06-10-18 at 09.47 PM.jpg


    Vi ser at jeg kan forvente å måtte heve 10kHz med 1,5dB, 15kHz med 3,5dB og 20kHz med 7dB for å få flat respons i lytteposisjon. Hva jeg ender opp med å gjøre ved 20kHz får tiden vise siden hverken båndene eller ørene mine har særlig bra respons der oppe :)

    Er det noen som har målinger eller teoretiske kalkulatorer som kan bekrefte at dette stemmer?
    Vedlagt er excel arket hvis noen vil prøve selv.
     

    Vedlegg

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Av praktiske hensyn valgte jeg å montere båndene mine "rett frem" i stedet for å fikle med å vinkle de mot lytteposisjon. Siden systemet skal styres med DSP tenkte jeg at eventuelle tap ved høye frekvenser kan fikses med litt EQ. En uhøytidelig subjektiv test med en høyttaler i drift viser at jeg lett hører forskjell når jeg beveger meg sideveis i rommet.
    Jeg har fundert på hvordan off-axis responsen blir, og har romstert litt rundt på internett for å finne en måte å beregne dette på.
    En kar på diyAuido presenterte en formel på dette og backet det opp med målinger som stemte bra. ( Vertical dispersion on planars. How much? - Page 2 - diyAudio )

    Jeg kunne jo bare måle dette, men jeg synes det er kult å kunne beregne og vite litt om hva jeg skal måle før jeg gjør det.
    Jeg har laget et excel-ark som plotter off-axis respons som funksjon av frekvens avhengig av lyttevinkel, bredde på båndet og lydens hastighet. Lyttevinkelen i mitt rom blir 21 grader og kurvene for mine RD-75 bånd som har 3cm horisontal åpning blir da slik:
    Blå er 5 grader off axis, orange er 15 grader og grå er 21 grader.
    Vis vedlegget 497296

    Vi ser at jeg kan forvente å måtte heve 10kHz med 1,5dB, 15kHz med 3,5dB og 20kHz med 7dB for å få flat respons i lytteposisjon. Hva jeg ender opp med å gjøre ved 20kHz får tiden vise siden hverken båndene eller ørene mine har særlig bra respons der oppe :)

    Er det noen som har målinger eller teoretiske kalkulatorer som kan bekrefte at dette stemmer?
    Vedlagt er excel arket hvis noen vil prøve selv.
    Det mest interessante mtp off axis responsen er jo hvor mye det påvirker frekvensresponsen i lytteposisjon via refleksjonene om man ikke har dempet/diffusert nok. Så lenge spredningen er veldig konstant så vil det jo påvirke mindre, men dette er en av de store tingene som bør være greit å eksperimentere med.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Eg er litt skeptisk til å kompensere for vinkelrett plassering, på grunn av tidlegare erfaringer med vinkling av høyttaler, feks Audiostatic. Kan ikkje nok om grunnen, om det er psykoakustikk, rom eller kun frekvensrespons som gjer det, men vil anbefale å teste nøye før du ikkje har retrettmulighet på vinkling.

    Ellers må eg sei dette har vore ein super tråd så langt. Som vanleg. Følger med argus- auge.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Spennende denne tråden her!
    Tror ikke det bare er meg som ønsker noen nye bilder snart :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.022
    Sted
    Kongsberg
    Byggeprosjektet står på stedet hvil inntil videre. Skjer nok ikke så mye på noen uker siden jeg har alt for mye å gjøre ellers. Feks. dette:
    Screen Shot 10-18-18 at 07.33 PM.PNG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn