ArneM´s OB i andre utgave (AE Dipole 15 LO++)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kult prosjekt med flotte deler!
    Suspekt det løftet av diskanten... Min erfaring er at korrigering av høyere frekvenser fra lytteposisjon kan gi et tvilsomt resultat. Foretrekker å Justere toppene (i ditt tilfelle 2119 og TPL) basert på nærfeltsmålinger ca meter halvannen. Dipolbasser bør korrigeres fra lytteposisjon. Noen rom spiser diskant kompromissløst, og prøve å korrigere dette med EQ er nærmest håpløst

    Liker utseende på konstruksjonen. En idé og ha de forskjellige seksjonene modulære så du kan prøve å stokke om på plasseringen.
    Uproblematisk med mellomtone/diskant såpass lavt plassert?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.283
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Takker for det :)
    Ja løftet er rart da det ikke gjenspeiles i målingene,skal prøve nærfelt i løpet av kvelden.
    Modul basert var med tanke på å kunne prøve forskjellige plasseringer og bestrykning.
    Har ikke fått lyttet så mye at jeg kan uttale meg om høyde på diskant enda.
    Rommet er i utgangspunktet lite og foreløpig udempet men med skråtak i begge ender.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Spikker også på et rom med skråtak i begge ender. Riktignok ganske langt og høyt (7,5x4,2x3,05)
    Blir interessant å teste akustikken og se hva som må til når kledningen er på plass, men tror ikke det skal by på nevneverdige problemer tross skråvegg
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.283
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Spikker også på et rom med skråtak i begge ender. Riktignok ganske langt og høyt (7,5x4,2x3,05)
    Blir interessant å teste akustikken og se hva som må til når kledningen er på plass, men tror ikke det skal by på nevneverdige problemer tross skråvegg
    Nettopp.. Det må jo kunne bli et snadder lytterom.
    Må nødvendigvis bli mindre ståendebølger med skråvegger ?
    Ditt system trenger vel litt pusterom....
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.283
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Har fått lyttet , målt og justert en smule i kveld og om det ikke måler så veldig så låter det ikke heeeelt borte vekk.
    Fått til noe sammenheng og smikk og trøkk som jeg kjenner fra OB begynner å komme frem.
    Fant et par Glava sekker å plasserte bak hver høyttaler samt en madrass bak lytteposisjon var et skritt i riktig retning.
    Spillt igjennom en del forskjellig musikk med til dels gode resultat.

    Uten navn.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Viktig å bruke øra også! :)
    Har du lagt inn high pass filter på bassene så du slipper veldig membran utslag?
    48dB @15-20hz for eksempel.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Øra er et godt kontrollinstrument ;)

    Mine ører er veldig trege og må gjerne ha flere dager og mange timer lytting for høre om noe er bra eller feil.


    Du nevner noe om H-baffel, slob og horn....
    Tenk deg godt om før du går i gang, ha noenlunde kontroll på hvordan det kan bli.
    Ikke for å ta fra deg lysten, men det er noen feller som en bør unngå.
    Det må du evt finne ut av.


    Spill og vær glad i de du har satt sammen! :)
    Tipper det låter knall!!
    Det MÅ ikke være horn for å låte bra!
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.283
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Øra er et godt kontrollinstrument ;)

    Mine ører er veldig trege og må gjerne ha flere dager og mange timer lytting for høre om noe er bra eller feil.


    Du nevner noe om H-baffel, slob og horn....
    Tenk deg godt om før du går i gang, ha noenlunde kontroll på hvordan det kan bli.
    Ikke for å ta fra deg lysten, men det er noen feller som en bør unngå.
    Det må du evt finne ut av.


    Spill og vær glad i de du har satt sammen! :)
    Tipper det låter knall!!
    Det MÅ ikke være horn for å låte bra!


    Greit å en backup plan om jeg ikke får dette som jeg vil ha det ... He he he
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Blir spennede å høre hvordan det går.

    Uheldigvis har jeg ikke EQ og delefilter tilgjengelige da de ligger på en annen pc som er pakket ned. Men fra hukommelsen vet jeg du trenger en PEQ på ca -2db rundt 15-1700hz en plass og enten en high-shelf eller PEQ boost i toppen for å luftigheten på plass.

    For deling mot en 12" ville jeg siktet mot ca 900hz akustisk avrulling.

    Lykke til
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg og blitt medlem av Hornfolket !
    M2 Horn og Jbl 2435Be drivere kjøpt av FredrikC.
    Gleder meg til å få prøvd disse :)
    Gratulerer. :)
    Hadde selv veldig lyst på disse M2 toppene fra Fredrik, men ble veldig usikker på om det hadde funket optimalt i min setting.

    Tror dette blir konge lyd når du får integrert det på en skikkelig måte.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Den malen du har liggende oppå festool bordet ser riktig brukanes ut. Hva er det for noe?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Og sirkel? Fikk måha-rykk i foten nå...
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.283
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Da har jeg og blitt medlem av Hornfolket !
    M2 Horn og Jbl 2435Be drivere kjøpt av FredrikC.
    Gleder meg til å få prøvd disse :)
    Gratulerer. :)
    Hadde selv veldig lyst på disse M2 toppene fra Fredrik, men ble veldig usikker på om det hadde funket optimalt i min setting.

    Tror dette blir konge lyd når du får integrert det på en skikkelig måte.
    Time will show, skal kjøres med 12" Beyma 12P1000nD og 4 x 15" Ae Dipole Lo på et lite rom 15kvm....

    Bassene fungerte bra synes jeg ,så får jeg se om det blir som jeg håper med 12 og horn :)
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.283
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Ting begynner å ta form....
    Begge baffler ferdige og ligger til tørk.




    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Er OB så enkelt som å lage hull i en 'planke', litt støttebein, og sette inn elementer? Det snakkes litt gresk om avrullinger, EQ og delefilter ser jeg også. Vanskelig?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.283
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Er OB så enkelt som å lage hull i en 'planke', litt støttebein, og sette inn elementer? Det snakkes litt gresk om avrullinger, EQ og delefilter ser jeg også. Vanskelig?
    Bortimot,
    Skal ha tunga beint i munnen vedr. elementer og delefilter.
    Det meste spiller i en baffel og det kan til slutt bli veldig bra.
    OB tilhengere er vel mest begeistret for bass som er mer frigjort og mindre resonanser enn vanlig kasse.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Som ArneM sier, og jeg kan føye til at med aktiv digital deling er det enda enklere å få god lyd.
    Men fortsatt mange grøfter man kan snuble i på veien.
    En gøyal læringskurve er det likevel.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Som ArneM sier, og jeg kan føye til at med aktiv digital deling er det enda enklere å få god lyd.
    Men fortsatt mange grøfter man kan snuble i på veien.
    En gøyal læringskurve er det likevel.
    Så aktiv deling er 'alle' enige om er det beste? Hva ligger et typisk OB par på, da? Eller er det som å spørre "hvor stor er en fisk"? Jeg spør kanskje mer om hva må jeg forvente av kostnad for å få noe som låter skikkelig bra sett opp i mot kommersielt produserte høyttalere i 50-100k-klassen? Inkludert aktiv deling ...?

    Vil en rør-forsterker med 2x23 watt klasse A kunne brukes til et sånt sett?

    Jeg synes folk lager så utrolig mye fint og flott her at man vil jo gjerne prøve litt selv også ... :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kan kun svare for meg selv.
    Jeg er fersk i DIY gamet. Jeg sier enklere med digitale filtre fordi jeg har ingen elektronikk kunnskap og forståelse med passiv deling.
    Jeg tror man skal ha god kunnskap og erfaring i dette gamet om man skal få til en høyttaler som spiller skjorta av ferdig vare.
    Jeg trodde selv jeg skulle få til det da jeg begynte for et et drøyt år siden, men har nok møtt meg sjøl i døra her.
    Når det er sagt, angrer jeg ikke et sekund. Man lærer mye på veien, og får mange aha opplevelser.
    Kjører man løp som andre allerede har tråkket opp, trenger det ikke bli så kostbart.
    Men litt av min intensjon har vært å lære underveis og da flyr kronene fort unna.
    Ved aktiv deling må du også påregne x antall forsterkere som kommer med i totalkostnaden.


    Nå kuppa vi byggetråden til Arne, sorry.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Som ArneM sier, og jeg kan føye til at med aktiv digital deling er det enda enklere å få god lyd.
    Men fortsatt mange grøfter man kan snuble i på veien.
    En gøyal læringskurve er det likevel.
    Så aktiv deling er 'alle' enige om er det beste? Hva ligger et typisk OB par på, da? Eller er det som å spørre "hvor stor er en fisk"? Jeg spør kanskje mer om hva må jeg forvente av kostnad for å få noe som låter skikkelig bra sett opp i mot kommersielt produserte høyttalere i 50-100k-klassen? Inkludert aktiv deling ...?

    Vil en rør-forsterker med 2x23 watt klasse A kunne brukes til et sånt sett?

    Jeg synes folk lager så utrolig mye fint og flott her at man vil jo gjerne prøve litt selv også ... :)
    Det er nok i "hvor stor er en fisk"-klassen.

    Du kan bruke denne rørforsterkeren din, men du må flere kanaler forsterker for å bruke aktiv deling. Minimum en kanal på bass og en på mellomtone/diskant.

    DSP eller delefilter i PC med flerkanals lydkort blir et must. OB har en del særegenheter som krever litt krumspring ift delefilteret. Det kan løses via analogt, aktivt delefilter, men det blir svært komplisert. De fleste her på forumet bruker Minidsp eller Hypex DLCP til filter.

    Johan-Kr
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Det kompliserte med aktivt filter må vel bli nivå, forskjellig effektivitet på elementer og gain på forsterkere. (forutsatt at delingen er på rett plass )

    Skal begynne med dette snart, og lurer på om jeg kommer til å trenge nivåkontroll for hver kanal.. :p
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.283
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Det finnes de som begynner med en eller to Eminence Beta 15" en fulltone og deler dette passivt .....
    Men har inntrykk av de fleste gir dette opp ganske fort da det ikke er lett å få dette til å spille som ønsket uten kompetanse.
    Etter mitt syn er Dsp / Eq et must,Min to veis, helst 3/4 veis....med tilhørende antal forsterkerkanaler.
    Målemikrofon og Feks. Rew software er og greit å ha så man "ser" hva man holder på med.
    Men herfra er det kun lommebok og fantasi som begrenser :)
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Det kompliserte med aktivt filter må vel bli nivå, forskjellig effektivitet på elementer og gain på forsterkere. (forutsatt at delingen er på rett plass )

    Skal begynne med dette snart, og lurer på om jeg kommer til å trenge nivåkontroll for hver kanal.. :p
    Det er egentlig lettere med nivåregulering med aktiv deling, man har nivåregulering i boksen/software og det er ikke så nøye lenger med forskjeller i effektivitet og gain.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Her går det unna

    Alltid mye å hente på å fin justering i filter og voicing, men utgangspunktet her er såpass bra at det låter bra så og si med en gang ja
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn