Ok en aldri så liten oppsummering etter snaut to timer i godstolen.
Jeg har fulgt med utviklingen hos Arne over rett lang tid og må si at den har vært rett så målbevisst.
Det som møtte meg i dag er på en måte et bevis på det, rett store endringer fra sist men målet og veien dit fortsatt tydelig.
Hans SBA med motfasebasser er oppe på et nivå som imponerer, det er ryddig, kontant og svært kapabelt. Rett og slett imponerende.
Det som Arne har planlagt med rommet gir god grunn til å tro på et ekstraordinært bass system et lite stykke ut i fremtiden.
Midbassen ble levert med for meg rett overraskende autoritet.
J horna ble plutselig sendt på dør, ikke at jeg tror at A mente de ikke var gode, mer det at han sikter etter mer.
Jeg håper i hvert fall det, ettersom jeg selv er rett så kry med mine J Horn. Nå er midbassen ivaretatt av noen gamle bakladdede horn med en 2227 montert.
Bra respons der med snert og smekk som ville tilfredsstilt de fleste. Men jeg tillater meg å tro at horn gir litt mer og om jeg ikke tar veldig feil vil vi en dag se en eller annen form av dobble FLH i Andebu. Men det er ikke nok med bass og midbass som bringer oss til det som var det jeg var mest nysgjerrig på.
Nemlig de nyankomne TAD brødrene med betegnelsen TD-4002. Hvorfor jeg var ekstra nysgjerrig på disse forbli en annen historie.
Vi lyttet til de montert til Arne sine SEOS både med og uten 045BE på toppen.
En alltid like het tema, diskant eller ikke når midhorn og driver i grunn har det som trengs til å leve uten.
For min smak og i denne settingen ga jeg klar tommel opp til med 045BE på toppen delt inn på 12K.
Tydeligere utklinging på anslag på tangenter, mer luft i toppen, litt mer oppløst. Men sikker på at dette blir utforsket mer, finjustering av target kurve og nivåer,
vi får se og høre. Tad brødrene da, ja uten noen direkte sammenligning mot 2451BE er det ikke godt å si. Men dårligere er det ikke blitt det er helt klart.
De spilte smooth, fyldig oppløst og harmonisk med klangrikdom som BE bringer til bordet i mine ører. Det vil nok bli muligheter til mer sammenligning av disse to storformat driverne i oversiktlig fremtid. Det som er helt klart er at TD-4002 er en meget bra driver, Arne sin konklusjon var helt klar. Kan hende det er toppen for oss som ikke klarer å strekke oss helt til den største bukken TD-4003.
Det som blir da dagens konklusjon, dette systemet spiller allerede fenomenalt bra og blir langsom, eller kanskje ikke så langsom bara bedre og bedre.