Hei
Tok oppfordringen og satte meg ned ved anlegget med Ola Gjeilo i spilleren for å lese Fidelity-artikkelen.
2-kanals må vite, men i alle fall SACD.
Vet ikke om jeg helt forstår spørsmålet ditt.
Når du skriver "(les: Fidelity)", er det da ment å vise tilbake til "de som sverger til 2-kanals lyd som den eneste rette reproduksjon av lyd for å skape en troverdig illusjon"?
Vel, da tror jeg du tar feil.
Et besøk på loftet i Fidelitys redaksjonslokaler anbefales.
Den mest overbevisende MULTIKANALSgjengivelsen jeg har hørt i alle fall.
Overgangen fra 2 til 5 kanaler er ganske så dramatisk.
Det er sikkert mulig å si at jeg (som ikke har skrevet for Fidelity på en stund, forresten) sverger til 2-kanals lyd.
Men det er ikke begrunnet i at det er det ultimate i troverdig illusjon, heller at det er det ultimate basert på mitt budsjett for hva som skal brukes på hifi-utstyr. Fem kanaler i mitt tilfelle, med mine antall brukte kroner, ville blitt heller lite troverdig.
Jeg leser artikkelen som et eksempel på hvor fantastisk illusjon man kan få med skreddersydd høykvalitets og høykosts femkanals anlegg foret med høykvalitets dxd eller dsd multikanals innspillinger.
Satser man hardt nok og bygger anlegget for å prestere topp på 2L sine multikanals innspillinger, så er kanskje dette veien å gå?
Synd da at man har tre kanaler til overs på resten av platene sine.
Det er lov å håpe at dette vil bli fremtiden og at alle studio spiller inn i multikanal og med samme kvalitet som 2L.
Et par små tanker og en liten "test":
- Dette anlegget hos 2L må jo plasseres i et dedikert lytterom, ikke sant? Det ruver og tar sin plass i alle fall og bør nok plasseres optimalt i et akustisk regulert lytterom for å oppnå "en troverdig illusjon", ikke sant? Merkelig da at man gjør et poeng av at man kan reise seg opp å gå rundt blant artistene i lydbildet. Skulle tatt seg ut å resie seg fra sweetspot i sitt dedikerte lytterom for å vandre rundt å snakke med diffusorer og absorbenter. ;D
Men det har jo litt for seg om man skal se på film sammen med gode venner?
Reise seg opp og gå rundt er vel mest aktuelt i stua, og for de færreste av oss er det mulig å kombinere optimal plassering av fem store høyttalere og tilhørende elektronikk sammen med akustisk regulering i dagligstua.
- Finn et innfall og ville sjekke ut om SACD var til å skille fra CD på min Ola Gjeilo plate. Putta skiva i skuffa (evt puttet skiven i skuffen) og trykket et utall ganger på soundmode, slik at jeg ikke visste hvilken format jeg skulle spille. Så ikke på spilleren heller. Satte meg langt utenfor sweetspot (har anlegget i stua og lytter på litt utradisjonell måte for tia) og trykket play på spor 14 som jeg liker meget godt. Spilte på det en stund og stoppet. Trykket EN gang på soundmode for å velge det andre skiktet (SACD eller CD) og startet sporet på nytt. Selvsagt uten å se på spilleren nå også. Pianotonene får klinge friere og klarere, klang og utklinging er fyldigere, mer ekte og det låter kort sagt bedre. En kikk bort på spilleren og ja, det var SACD nå til sist.
Men hva leser jeg så etterpå i artikkelen? "Litt høyere nivå på CD'en"
Hmmmm? Vel dette var bare for moro skyld og må sikkert gjøres noen ganger til (med lensmannen på besøk) for det godtas av tvilere.
Arti var det, lell!
Vet ikke om det var distinkte svar, Distinctive, men i alle fall noen tanker på denne pinseaften.
Mvh
Rolf