Jeg har hatt Ascolta selv, dette er en høyttaler som på noen sider er så gode - og ikke minst laget av en entusiast kar i et entusiast firma, hvor en blir lett revet med - at man glemmer Ascolta sine store feil i sin konstruksjon.
Jeg kjenner (kjente) Niels Nørby. Han var tidlige ute med å eksperimentere, noe som både gjald elementer og delefiltere.
Hva elementer gjaldt så tok han de alltid ut av esken først, koblet på musikk og lot de ligge på gulvet på sin egen magnet. Adskillige piper ble fyrt opp, og grunnlaget for hva Niels mente det og det elementet, før datablader ble studert.
Hva delefiltere angår - spesielt delefilter konfigurasjoner - ja så brukte han nok for kompliserte løsninger og for dårlige biter. Vel, nå sverget Niels til bratte avskjæringer, som krevde masse komponenter. Samtidig som hans fokus på kabler (merkelig nok) var tilnærmet null. Niels kjælte med delefilterløsninger, skal vite.
En hver eier av Ascolta som lar seg bergta av mellomtone og diskant. Det spiller, både som følge av elementvalg og totalt manglende kabinett diffraksjoner og støy fra kabinettet.
Men en hver entusiastisk Ascolta eier - som plasserer en annen god høyttaler ved siden av og lytter til de nedre frekvenser - hører at Ascoltaene høres ut til å ha ei middels stor sommerdyne i kabinettet.
Vel, det har de jo også, da man kan isolere en halv vegg med alt dempemateriale som er der.
Hva jeg mener? Jo, man hører knapt forskjell på elbass og kontrabass! Det er masse bass, men totalt uten oppløsning, ja man skulle tro duna hang foran elementene.
Så har vi det faktum at dette er en fireveis konstruksjon, med to forskjellige elementer i samme kabinett - klart det MÅ bli feil.
Allikevel, jeg har undret meg på om noe av "fargen" på de nedre oktaver kunne komme frem, dersom man hiver ut "dyna" på innsiden, demper noe i den indre delen av det øvre rommet (bak 8" elementet). Kanskje også skilte av rommene slik at hver element "ser" sitt eget kabinett.
De av dere som sier Ascolta låter skitt - ja i nedre del av frekvensområdene - mens den oppe har noen magiske egenskaper med rett utstyr.
Beklager kjære Niels, det er vondt å si dette om din konstruksjon Ascolta, men jeg mener det jeg sier. Uten at jeg mener å såre en gammel venn jeg ikke har sett på flere år. Niels siste høyttaler, forresten, laget han til seg selv hjemme. En liten monitor med diskant og magnesium membram (tja, ca. 6 -7 " Seas vil jeg tro), med en slavehøyttaler bak. Liten. Billig. Oppløst lyd. Naturstridig bass.
Niels, fikk meg i sin tid til å like klassisk musikk, som jeg den gang hatet. Men hvor jeg under en lyttesesjon hjemme hos Niels ble så bergtatt av oppløsningen i toppen fra mellomtone og opp - at jeg ble "omvendt" for musikksmak fordi høyttalerne gav meg innpass i sarte klassiske lyder jeg så langt hadde sett på som støy.
Ascolta, via elektroniske delefiltere - i tillegg til å gjerne sommerdyna i kabinettet - kan også være en vei å gå.
Hehe, asiaterne var noen år helt ville etter disse høyttalerne. Snedker Tom Kaiser på Bornholm (venn av Niels, en hyggelig danske), laget adskillige kabinetter som ble lakkert i sølv metallic. Som gikk i store antall til rike gulinger til helt ville summer. Ikke rart det den gang ikke ble bygget kabinetter i dette design, for her var de småbiter & rare vinkler så jeg knapt forstod hvordan Tom klarte "at lave det til på sin snedkermaskine"
Synd, at Dansk Audio Teknik ble borte (selv om restene etter det eksisterer). Hadde eieren "brugt mindre af sin tid for at fange mindre laks i Norske elver," og lagt mer av sjelen i butikken og overfor Niels, ja så hadde de nok eksistert fortsatt slik det var den gang.