Ascolta Brennin venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De som har hørt disse hjemme hos meg har vel aldri sagt at noe med de er feil og at de er ubrukelige.
    Men de har behov for masse av krefter.
    De krever sitt, det gjør de.
    De ble da skamrost i hifi pressen.
    Steinar.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.499
    Antall liker
    3.530
    Fint så og jeg har ik hørt den model så jeg gemer mig.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det kom vell ikke så mange modeller av den, jeg har den siste utgaven som kom, noe modifisert med filt rundt diskant og mellomtone.
    kassene er gjort litt høyere med sokkel og avstikket kabinett med 25mm bjørkeplater.

    Steinar.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.499
    Antall liker
    3.530
    Det kom vell ikke så mange modeller av den, jeg har den siste utgaven som kom, noe modifisert med filt rundt diskant og mellomtone.
    kassene er gjort litt høyere med sokkel og avstikket kabinett med 25mm bjørkeplater.

    Steinar.
    Havde en tidligere Ascolta og den var lige til at lukke op og skide I :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja ja, noen elsker å hate.
    Nå handler denne tråden om de som er venner med med Ascolta da.
    Men fra hvilket år var de da?

    Steinar.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.499
    Antall liker
    3.530
    Mega gamle og hader dem ikke. Efter min mening bare slet ikke på Duelund niveau.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt steinost sine Ascoltaer flere ganger og kan bare bekrefte at det hjemme hos han låter det meget godt. Det er sikkert mulig å få ut enda mer av de med feks aktiv deling (DEQX) og flere gode forsterkere.

    Drossel, du er jo teknisk svært kyndig, har du konkrete forslag til forbedringer?
    Vidar
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har hvert inne på tankene dine flere ganger Vidar.
    DSP, DEQX hadde blitt gøy tror jeg. Men det blir noen kroner som må ut.
    Må få ferdig bass systemet først.
    Det som suger mest krefter er sikkert filteret i bassen på Ascoltaene, men de skal jo deles en del høyere når alt er på plass.

    Steinar.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har hatt Ascolta selv, dette er en høyttaler som på noen sider er så gode - og ikke minst laget av en entusiast kar i et entusiast firma, hvor en blir lett revet med - at man glemmer Ascolta sine store feil i sin konstruksjon.

    Jeg kjenner (kjente) Niels Nørby. Han var tidlige ute med å eksperimentere, noe som både gjald elementer og delefiltere.

    Hva elementer gjaldt så tok han de alltid ut av esken først, koblet på musikk og lot de ligge på gulvet på sin egen magnet. Adskillige piper ble fyrt opp, og grunnlaget for hva Niels mente det og det elementet, før datablader ble studert.

    Hva delefiltere angår - spesielt delefilter konfigurasjoner - ja så brukte han nok for kompliserte løsninger og for dårlige biter. Vel, nå sverget Niels til bratte avskjæringer, som krevde masse komponenter. Samtidig som hans fokus på kabler (merkelig nok) var tilnærmet null. Niels kjælte med delefilterløsninger, skal vite.

    En hver eier av Ascolta som lar seg bergta av mellomtone og diskant. Det spiller, både som følge av elementvalg og totalt manglende kabinett diffraksjoner og støy fra kabinettet.

    Men en hver entusiastisk Ascolta eier - som plasserer en annen god høyttaler ved siden av og lytter til de nedre frekvenser - hører at Ascoltaene høres ut til å ha ei middels stor sommerdyne i kabinettet.

    Vel, det har de jo også, da man kan isolere en halv vegg med alt dempemateriale som er der.

    Hva jeg mener? Jo, man hører knapt forskjell på elbass og kontrabass! Det er masse bass, men totalt uten oppløsning, ja man skulle tro duna hang foran elementene.

    Så har vi det faktum at dette er en fireveis konstruksjon, med to forskjellige elementer i samme kabinett - klart det MÅ bli feil.

    Allikevel, jeg har undret meg på om noe av "fargen" på de nedre oktaver kunne komme frem, dersom man hiver ut "dyna" på innsiden, demper noe i den indre delen av det øvre rommet (bak 8" elementet). Kanskje også skilte av rommene slik at hver element "ser" sitt eget kabinett.

    De av dere som sier Ascolta låter skitt - ja i nedre del av frekvensområdene - mens den oppe har noen magiske egenskaper med rett utstyr.

    Beklager kjære Niels, det er vondt å si dette om din konstruksjon Ascolta, men jeg mener det jeg sier. Uten at jeg mener å såre en gammel venn jeg ikke har sett på flere år. Niels siste høyttaler, forresten, laget han til seg selv hjemme. En liten monitor med diskant og magnesium membram (tja, ca. 6 -7 " Seas vil jeg tro), med en slavehøyttaler bak. Liten. Billig. Oppløst lyd. Naturstridig bass.

    Niels, fikk meg i sin tid til å like klassisk musikk, som jeg den gang hatet. Men hvor jeg under en lyttesesjon hjemme hos Niels ble så bergtatt av oppløsningen i toppen fra mellomtone og opp - at jeg ble "omvendt" for musikksmak fordi høyttalerne gav meg innpass i sarte klassiske lyder jeg så langt hadde sett på som støy.

    Ascolta, via elektroniske delefiltere - i tillegg til å gjerne sommerdyna i kabinettet - kan også være en vei å gå.

    Hehe, asiaterne var noen år helt ville etter disse høyttalerne. Snedker Tom Kaiser på Bornholm (venn av Niels, en hyggelig danske), laget adskillige kabinetter som ble lakkert i sølv metallic. Som gikk i store antall til rike gulinger til helt ville summer. Ikke rart det den gang ikke ble bygget kabinetter i dette design, for her var de småbiter & rare vinkler så jeg knapt forstod hvordan Tom klarte "at lave det til på sin snedkermaskine" :)

    Synd, at Dansk Audio Teknik ble borte (selv om restene etter det eksisterer). Hadde eieren "brugt mindre af sin tid for at fange mindre laks i Norske elver," og lagt mer av sjelen i butikken og overfor Niels, ja så hadde de nok eksistert fortsatt slik det var den gang.
     
    Sist redigert av en moderator:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    snodig att du sier de låter skitt i nedre delen stiller jeg meg undrene til.
    Har hatt disse nå i ca 10 år, i begynnelsen før jeg fikk de plassert i ett dedikert dempet rom slet jeg.Nå blomster de i bassen.
    Vil jo si jeg har lang fartstid med disse.
    Høre forskjellen på kontrabass og bassgitar er ikke et problem her i huset.
    Men det er en ting som er helt sikkert, de er krevende på det meste.
    Kan vel kalle de litt sære:)

    Steinar.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mega gamle og hader dem ikke. Efter min mening bare slet ikke på Duelund niveau.
    har hørt 2 sett med Duelund sine, synes ikke disse er noe bedre på noen måte.
    men man skal vel være forsiktig med å uttale seg om ting man ikke har hatt over lengre tid i sitt eget oppsett:)
    Feil rom feil elektronikk kan jo sende de beste helt ut å kjøre, det har jeg hørt mange av.

    Steinar.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    En sixpack på at videreutviklede Duelund utgaver av Ascolta låter bedre, fordi delefilterkomponentene i Ascolta ikke er av spesielt høy kvalitet. Det er ikke en synsing - utelukkende fakta.

    Men, Duelund filterkomponenter er så grisedyre at jeg ville vurdert elektronisk deling (tror billige DBX filtere hadde vært bra nok), hvor også "filter-bremsen" med dette opphører. Bakdelen her er jo at man trenger flere forsterkere, men firekanals utgavene til ATI i 4000 eller (helst) 6000 serien kunne vel langt på vei løse det til en fornuftig penge. Som et forslag.

    Hadde jeg igjen skulle hatt Ascolta, ville jeg definitivt eksperimentert med mindre dempemateriale og delt av kammerne til to separate.

    På Ascolta tror jeg både filterne og alt dempemateriale suger effekt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt tidligere har jeg jo lyst til å prøve DEQX eller dsp til å dele med.
    Dette fordi jeg nå driver å implementeres et basstårnsystem med 8x15"
    Tviler ikke på att ting kan bli bedre med å sette inn bedre komponenter, dette gjelder jo de fleste merker.


    Steinar.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Med dette basstårnet ditt - nei så trenger jo ikke Acoltaene dine spille sååå dypt.

    Jeg ville forsøkt meg på å fjerne alt dempematerialet i det innerste kammeret bak Scan Speak 8" elementet. Men beholdt dempingen fra baffelen til veggen på bakkammeret. Så ville jeg i øvre bakkammer, og for hele det nedre, kledd veggene med relativt tynt (tja, 1 cm?) fast dempemateriale (slik de demper f.eks. båtmotorer med), men jeg ville limt det på veggene med den blanke overflaten mot kabinettveggene slik at skummet vender ut i rommet.

    Og jeg ville forsøkt å dele av kammerne, slik at de to Scan Speakene fikk hvert sitt. For akkurat dette er en regelrett feilkonstruksjon! Som den gang ble bortforklart med at det var et eller annet teknisk institutt får Sjælland som hadde hatt Ascoltaene, og konkludert med det de presterte var naturstridig - men sant - en myte som ble opprettholdt hver gang man kom inn på det.

    Dette, er hva jeg selv har tenkt, om jeg fortsatt hadde høyttalerne.

    Og en kyndig kar med målemikrofon vil sikkert resultere i ytterligere justeringer.

    Men "sommerdyna" som er stappet inn i dem gjør det ullent - DET er jeg fast bestemt på som et fakta (med utgangspunkt i hva som er der av dempemateriale) - ikke som subjektiv synsing.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Forstår ikke helt dette med "sommerdyna" de jeg har er det ikke puttet noe slikt i.
    Men jeg kjøpte disse av en entusiast som har gjort en del forbedringer med de, men hva er jeg usikker på når det gjelder det som er inne i de.
    Ved å fjerne demping vil jo elementet se en mindre kasse.
    Om dette er lurt er jeg usikker på.
    Men takk for tipsene.
    Skal se om jeg får kontakt med han som bygget de, dette er en kamerat av Morten på Norsk Audioteknikk.
    Var jo de som solgte de her i Norge.

    Steinar.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei Steinar - entusiasten du kjøpte de av - det er meg :)

    Først etterpå, etter at jeg med tungt hjerte overlot de til deg, oppdaget jeg på alle andre høyttalere jeg lyttet til at "fy f... alt det dempematerialet må ha gjort at jeg først DA forstod hvor ullen bassen var på de..."

    Har altså i ettertid tenkt at jeg skulle fått ut den "sommedyna" og forsøkt å dele av til to kammere også...

    Men, Steinar, dette kan du jo evt. gjøre når du får inn disse basstårna dine, at Ascoltaene dine da ikke trenger gå så dypt - tenker jeg.

    Hehe, jeg hadde stooor salgsvegring den gang, men du kom gjennom nåløyet :)
    Sånn med ting man er glad i - selger ikke til hvem som helst :)

    Det jeg sa tidligere, forresten, om aktiv deling. Ja det er noe av det jeg også ville vurdert.

    På jobbreise nå, her kom visst en hamburger med hjemmelaget cole slow nå :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Å Faan er det deg, er ikke alltid lett å huske.
    Glemmer ikke fjeset til kona idet vi trilla de inn i stua.
    Men så fikk jeg eget rom i garasjen, nå har vi flyttet i nytt hus.
    Betingelsen var att 30 firkanter i kjelleren ble mine for all tid.
    Så her sitter jeg å gliser og koser meg.

    Steinar.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hehe, det husker jeg (må du fortelle henne); da vi rullet inn noen hundre kg høyttalere hos dere ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men hvordan kommer man til delefilteret fra baksiden?
    Er ikke dette et eget kammer bak på kassene som er helt skilt fra resten?
    Etter hva jeg husker ut i fra lyd og bilde artikkelen i 96.
    Ønsker jo og ødelegge minst mulig hvis jeg skal bygge de om.
    Så jeg har mulighet til å komme tilbake til utgangspunktet, ønsker ikke å ødelegge den muligheten.
    Bassfilteret sitter vell ved elementene, på siden inne i kassa.

    Steinar.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Og jeg ville forsøkt å dele av kammerne, slik at de to Scan Speakene fikk hvert sitt. For akkurat dette er en regelrett feilkonstruksjon! Som den gang ble bortforklart med at det var et eller annet teknisk institutt får Sjælland som hadde hatt Ascoltaene, og konkludert med det de presterte var naturstridig - men sant - en myte som ble opprettholdt hver gang man kom inn på det.
    Det kan sikkert kritiseres å ha to helt forskjellige elementer i samme kasse, men det spiller egentlig mindre rolle hvis de hadde vært drevet av samme kilde, noe som dog ikke er tilfelle her.

    Den største "feilkonstruksjonen" med Ascoltaen er delefilteret til 10" bassen. Det er en kanondiger spole der, som fører til at elementet nesten ikke får tilført noe signal bortsett fra rundt egenresonansen, som havner i 60 Hz-området. Spill høyt på Ascoltaene så ser du at 8" bassen jobber som bare det, mens 10" bassen beveger seg lite.

    Men de to elementene summerer bemerkelsesverdig flatt. Det tror jeg skyldes mer flaks enn vett. Responsen ruller av under 40 Hz ca.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Delefilteret ligger i et kammer helt bakerst, et kammer som går opp til de to ventilene. Komponentene ligger i sand, men med plast rundt. Alt dette må tas ut nedenfra, som igjen betyr at du må fjerne den nedre "etasjen" som jeg selv bygde på kabinettene for å få de litt høyere opp og litt bedre designmessig. Husker ikke helt hvordan jeg festet det, men kjenner jeg meg selv rett så er det kun skrudd, det nederste stykket altså.

    Hva de nedre oktaver angår så tror jeg Syncrolux har en del rett, at her ligger nok litt flaks.

    Rart, det med bassen på disse. Det at jeg faktisk ikke merket hvor "stumt en-tone-bass" det var før jeg solgte de og hørte andre høyttalere.

    Jeg vet ikke om disse filterne her er bra nok, men kan være to slike til rett over fem lapper ville gjort susen fremfor alt som sitter der nå: dbx 223XL stereo 2-veis, mono 3-veis delefilter, XLR – LydRommet

    Dette, sammen med det jeg har sagt tidligere; forsøke å få ut "sommerdyna" og dele av kammerne til to separate. Men, jeg innrømmer at dette er synsing fra meg på nivå; jeg tror!

    Dersom du skal kjøre basstårn sammen med disse, skulle man jo tro begge elementene kunne jobbet i trykk-kammer, dersom de allikevel ikke skal grave helt nede i kjelleren med fullt output.

    Hadde jeg hatt Ascoltane i dag, ville jeg skrudd ut elementene, ut med alt dempemateriale slik at man ser kammerne og hvordan de er laget til. Så ville jeg (med elementene ute) fått Øyvind på Dynabel eller tilsvarende kompetente til å svare på; hva ville DU gjort med dette?
     
    Sist redigert av en moderator:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dvs at delefilteret bare er å dra ut fra bunnen etter at sokkel er fjernet?
    Ligger litt frem i tid dette, men kjekt å vite.
    Takk for alle svar så langt, ble litt klokere nå om hvordan man får dette ut av kassa.

    Steinar.
     

    runeb

    Medlem
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    48
    Antall liker
    53
    Hei!
    Jeg har renovert de som står her i huset. De er den absolutt siste utgave. Kan ikke se at komponentene i filteret skal være spesielt plagsomt dårlige. Kan heller ikke si jeg kjenner meg igjen i at høyttaleren skal være så fordømt dårlig i bassen heller. Men stor forsterker er en fordel. Jeg har endel bilder jeg kan legge ut, som viser litt hva som er utført. Har gjort noen enkle saker som gjør den litt lettere å hanskes med. Er blitt et "kult" objekt, så da blir de værende slik.
    mvh.
    runeb
     

    Vedlegg

    M

    MusicBear

    Gjest
    Kan ikke huske filterne på mine gamle bestod av ting som du her har vist bilder av, mistenker din versjon som vesentlig mer påkostet hva både filterkomponenter og kabling angår. Men, sikker er jeg dessverre ikke.
     

    runeb

    Medlem
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    48
    Antall liker
    53
    Kan ikke huske filterne på mine gamle bestod av ting som du her har vist bilder av, mistenker din versjon som vesentlig mer påkostet hva både filterkomponenter og kabling angår. Men, sikker er jeg dessverre ikke.
    Hei!
    Det kan nok være riktig. De kablene som ligger på den grønne stolen, er noe jeg har laget. For øvrig så er den så omdiskuterte bassløsningen basert på en USA patent fra 1978. Det var en kar ved navn Thomas Lowe Clarke som fikk patent på en slik løsning, og kalte den "augmented passive radiator" Løsningen til Niels er ikke helt indentisk, men dog.
    mvh.
    runeb
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det nest siste bilde. Det regner jeg med er undersiden av kassa?

    Steinar.
     

    runeb

    Medlem
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    48
    Antall liker
    53
    Det nest siste bilde. Det regner jeg med er undersiden av kassa?

    Steinar.
    Hei!
    Ja, det er undersiden av kassen. Bilde nummer 4 er bunnplaten. Filteret til de to bassene er plassert på denne og kommer da inn de to åpningene når denne monteres. Tidligere rant det sand ut hver gang noe skulle gjøres. Derfor har jeg frest et spor og laget et lokk slik at jeg alltid kan ta av bunnplaten uten at sanden renner ut.

    Mvh.
    runeb
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da er vell en æra over for min del.
    Men hva kan man regne med å få for disse?
    Tror de må vike plass for linjekildene.

    Steinar.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn