Asus Xonar Essence One – Eksternt lydkort, DAC, hodetelefonforsterker og preamp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    Morpheus

    Gjest
    I all vennskapelighet Tittentei. Nærmer det seg eksamenstid? Du virker litt oppkavet om dagen.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Du må være åpen for headfi. Hvis du egentlig vil ha høyttaleroppsett blir du aldri fornøyd med hodefoner; hvis du da ikke slutter å sammenligne bananer og fluer.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    I all vennskapelighet Tittentei. Nærmer det seg eksamenstid? Du virker litt oppkavet om dagen.
    Ja, godt observert :D
    Been there ;).
    Godt jeg verken har kone eller barn i disse dager, haha :)

    Du må være åpen for headfi. Hvis du egentlig vil ha høyttaleroppsett blir du aldri fornøyd med hodefoner; hvis du da ikke slutter å sammenligne bananer og fluer.
    Hahahaha, du har fortsatt ikke kommet med noen konkrete anbefalinger, og å diskutere med deg blir som å snakke med de nyreligiøse new age grupperingene som har et sammensurium av trosretninger og symboler: "Du tror ikke på energishakaraene i universet. Du er bastant og trangsynt. Du er ikke åpen for å ta imot positive energier som kanaliseres fra eteren."

    Neida, ardilla. Jeg bare tuller med deg. :) Som sagt, så koser jeg meg stort med head-fi, men jeg tror nok ikke jeg ville lagt pengene i head-fi dersom det var anledning for hifi. Eller, det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kommer nok alltid til å ha et bra head-fioppsett. Men selvsagt er drømmen et bra hifioppsett også. Hvis mulighetene byr seg i fremtiden så vil nok head-fi være sekundært.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Deg om det. Jeg ville også svidd av et par mill på høyttaleroppsett hvis jeg hadde muligheten, men tror likevel jeg ville fått like mye glede av de par hundre høvdingene jeg hadde svidd av på headfi.

    Det er forøvrig umulig å frelse halvefrelste kverulanter. Konkrete hallelujaanbefalinger får du ikke.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det er forøvrig umulig å frelse halvefrelste kverulanter. Konkrete hallelujaanbefalinger får du ikke.
    Hahahaha, da antar jeg at du ikke har noen. Du er ellers veldig pratsom og kommer kjapt med anbefalinger på forespørsel -- frels meg!

    PS: Håper ikke du tar dette som fornærmelser?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    [...]
    [...]
    Dette stemmer dårlig ifht. alle utsagn om at selv en ganske rimelig hodetelefon overgår de fleste høyttalerbaserte systemer innen nogenlunde edruelige priser, med unntak av fysisk påvirkning på kroppen og perspektiv. Det siste er dog mer snakk om to forskjellige presentasjonsmåter. Mulig unntak for høyttalerbaserte systemer i rom med (meget) gode akustiske egenskaper, men de er i seg selv ofte prisdrivende.
    Dette er et utsagn jeg faktisk får mer og mer inntrykket av at er en myte og trøstende selverklæring for head-fierne. Billige anlegg som er godt matchet kan låte veldig bra.
    [...]
    Først: Det siste er jeg enig i. Besøk gjerne Renaissance Audio/Roald Mikkelsen for en demonstrasjon.

    Trøstedelen er jeg for egen del mer usikker på. Sterekomponentene mine er velrennomerte og (oftest) dyrere enn mine hodetelefonkomponenter. Jeg har da aldri prediket enten eller, snarere både og, og begge har sine fordeler.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    [...]
    Har også testet Asus sonar, men kun som DAC i mitt stereo oppsett. Her ble den veid opp mot min Musical Fidelity A5 cd spiller, og en eldre Benchmark DAC, som til dagelig brukes til Squeezebox.

    Hos meg ble Asus noe skarp, og mekanisk. Spesielt i forhold til A5, som har rør i signalveien.
    Desto mer spennende å lese hvor bra den fungerer til HeadFi.

    Foreløpig virker Prosject Sunrise II mest interessant, men har muligheten til å låne Asus Sonar, så den skal sjekkes ut ved en passende anledning
    [...]
    Xonar skarp? Virkelig? Sikker på at det var Essence One (jeg snakker om standalone boksen, ikke lydkortene)? Brukte du XLR eller RCA? Sammenliknet One med Grace Design m903 (som etter sigende skal likne på Benchmark DAC), og da var Xonar mer tilbaketrukket faktisk.

    [...]

    Skjønner godt at du titter mot PSii, har lyst til å prøve den selv og det blir det neste prosjektet etter Xonar og bytting av opamper.
    Det var Essense One ja. Gedigen, og lekker byggekvalitet, men var splitter ny, rett fra eske ved uttesting. Hadde nok trengt noen dagers innspilling før den ble testet.
    Ble testet som balansert DAC pre, rett i mitt BAT rør sluttrinn, og som ren DAC, på linje med Benchmark gjennom min Audio Research rør Pre Amp.
    [...]
    Det var Essense One ja. [...]
    Jeg opplevde den også som skarpere med en gang med hodetelefoner, men opplever den ikke slik nå etter en maaange timer. Kan være tilvenning også. Setter deg ikke i tvil, men var interessert i å høre erfaringer. Anlegget til brosjan var også helt annereldes enn ditt, og det spiller jo også inn.

    [...]
    ..
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Displayet på Grace Design m903

    Lydstyrkeinnstillinger

    FirmaModellVolum (dB)
    AKGK 701
    43​
    AKGK 271 MK II
    40​
    beyerdynamicT 1
    48​
    DenonAH-D7000
    35​
    SennheiserHD 800
    43​
    SennheiserHD 25-1 II basic
    34​
    SennheiserHD 380 Pro
    35​


    Kommentarer
    Jeg må typisk redusere lydstyrken med følgende verdier med:

    dB​
    Crossfeed (Xfeed) påslått
    2​
    Replaygain beregnet av foobar2000
    2​
    Gamle CDer fri for loudness war
    2​
    Nyere CDer rammet av loudness war
    6-8​
    Har nå fått igjen Grace Design m903, og som lovet skulle jeg sammenlikne volum/gain på m903 og Asus Xonar Essence One med Denon AH-D7000. Legger inn denne posten som en påminnelse til meg selv, siden jeg ikke har koblet opp m903. Kan dog si med en gang at 35 i displayet på m903 med D7000 vil gjøre at du opplever altfor høy gain med E1. Så den eneste løsningen for deg da er å sette ned volumet i digital avspiller, om mulig. 35 opplever jeg som vanvittig lavt, du må ha «flaggermusører».

    Venter stadig på opamper til E1. Disse kineserne vet å la vente på seg.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har prøvd nå CDW, ikke snakk om. Du kommer til å ha så lite å gå på her med foobar på maks at det ikke er noe å vurdere engang. Det er ikke uvanlig at jeg lytter med D7000 og m903 på 60 over USB. 35 er sinnsykt lavt.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Fikk 4 stk OPA2132PA fra Kina i dag, og tenkte jeg skulle få prøvd dem i løpet av dagen. :)
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Fikk 4 stk OPA2132PA fra Kina i dag, og tenkte jeg skulle få prøvd dem i løpet av dagen. :)
    Heisan!
    Er også interressert i hvordan dette gikk.
    Jeg vet at markedet florerer av jukse-opamper fra Kina type kinderegg, du vet aldri hva som er inni.. :)
    Sjekket på nettet ang. TI/BB's OPA627AU (og -AP), her florerer det av kina-versjoner som måler dårlig eller helt feil.. OPA627 er jo kostbar, derfor kanskje mer juks med den? (Tviler.. Hvorfor ikke "spy ut" alt som selger, stemple i vei.)
    Noen kopier ser like ut, med logo, korrekt oppsatt LOT-nr. og detajer. Da er det bare målinger og pris som skiller;) (Original OPA627: Minimum USD25..)

    Som nevnt, litt spent på om du trakk de rette opamper ut av kina-havet.
    Beklager bryderi og mulig avsporing ;)
    Mvh.
    Einar H.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det kommer av tidsklemme og mangel på IC extraction tool. Jeg kommer til å skrive om alle opampene når jeg har fått dem, har tid og verktøy som trengs for å bytte. Å nappe ut opampene er et helvete uten et slikt verktøy, man bøyer fort bena på dem.

    KOPERVIKING: Det du sier er ikke en avsporing i det heletatt, men veldig nyttig informasjon. Man er aldri garantert noe når man handler fra Kina, men de jeg handlet av hadde mange og utelukkende positive karakterer, og jeg regner med at dersom de solgte fake, så ville noen gitt negative karakterer. Selvsagt ikke en bombesikker strategi.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Kritisk gjennomgang og målinger av One

    En kritisk gjennomgang og målinger av ASUS Xonar Essence One (slightly modified with NE5532 6 opamps replaced with LM4562's)

    A few observations: Well made DAC. Asynchronous USB interface with the CM6631 receiver. Likely much more expensive if it came from some boutique audio brand. Heavier and larger than I expected! Should be a good test of the approx limits of the E-MU as testing gear. The upsampling certainly does something to the sound and so far, I'm not a fan of what it does... Let's have a good look at it later on.
    No matter which input selected - USB, coaxial, TosLink - activating the upsampling feature (front button) results in quite a nasty lowpass BELOW 15kHz! This is clearly audible to most young people and probably to a number of older audiophiles :). ASUS, what's going on here?!
    Er enig i det siste, no fan of upsamplingsfunksjonen – bra man kan slå den av/på via frontpanelet.

    Again, as above, the RCA output shows electrical noise pollution. Remember though this is essentially a worse case scenario with the CPU & GPU running 100% full tilt which should never be the case if you're trying to listen to hi-fi music!
    Subjectively, I like how the Essence One (upsampling OFF) sounds - nice and clean, detailed, good rendering of dynamics... It certainly has the oomph to drive my AKG Q701 headphones (compared to the E-MU 0404USB) and the Sennheiser HD800 has never been this detailed. The dual volume controls (main speaker out + headphone) was a major reason I bought this for my computer workstation listening. Drivers are also much less buggy than the E-MU and the ASIO works well without any issues switching back and forth between sampling rates.

    If you can, I highly encourage use of the balanced XLR output. With my testing setup, the XLR proved to be resilient to electrical noise and lowered the noise floor by around 5dB (not likely audible but nice to know!).

    BUT, I cannot recommend this DAC wholeheartedly until they fix that really strange frequency response issue with 44kHz sampling rate and upsampling. Strange that ASUS would hype up the "symmetrical upsampling" as a feature but in reality IMO noticeably worsening the fidelity when you turn it on! I also don't know why there's a premature roll off at 96kHz and 192kHz even when the upsampling algorithm isn't activated... It'll be nice to hear an official response from ASUS about this - is this intentional!?
    I kommentarfeltet pågår det så en diskusjon om hvorvidt det siste kan endres med en firmware update, og det gjør det, så da er det bare å håpe.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Flaggskip-modellen av Essence One (MUSES edititon) ble rapportert av 6moons til å skulle komme med gain switch, hvilket prototypen de hadde til låns var besmykket med. Har gjennom youtubekanalen min vært i kontakt eiere av MUSES, og den eneste forskjellen er opamper fra MUSE. Det er med andre ord ingen forskjell i teknikk eller gain switch på den, kun opampskifte som man fint kan gjøre på egenhånd.

    Bad move ASUS.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Muses Edition er tilgjengelig hos Dustinhome til kr 5269 i skrivende stund.

    OBS: Forskjellene mellom MUSES edition og standard er vissnok at intern kabling er i oksygenfri kopper, samt at opampene er av høyere kvalitet (MUSES), men det er ingen gain switch på den, som lovet i 6moons tidlige anmeldelse av prototypen. Dette kan gjøre den uegnet for lavimpedante og effektive hodetelefoner. Eksteriørmessig er logoen på toppen i sort i steden for brun.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Gain switch MUSES Edition

    MUSES edition kommer i utgangspunktet ikke med gain switch, men man kan få det installert ved å gjøre en RMA (be om å få det installert av ASUS, siden de lovet at det i utgangspunktet skulle være der). Rapportene fra de som har gjort dette, er at versjonen med gain switch låter dårligere enn uten.

    Denne settes ved å endre noen jumpere og befinner seg på innsiden. Informasjonen kommer fra den store tråden om denne herlige maskinen på head-fi.org.

    Kilde: Asus Essence One Headphone Amp/DAC (CeBIT 2011)

    Sorry to hear about your trouble with the replacement E1 Muses turokrocks. I just received my replacement from Asus HQ and it does indeed have the gain selector jumpers as your pictures showed. I've just plugged it in and let it run for a day and a bit but already I notice a subtle difference between my original Muses without the jumpers. The new version seems a bit more closed in and it seems to favour the mid-bass a bit more. Not quite as open and airy sounding as the original Muses. I checked both boards and other than the jumpers are identical in every other way. Is it possible for the addition of the jumpers to change the sonic signature in this way? Also, the headphone volume control needs to run about 10 percent higher to get equivalent output for my HD 650s compared to the original non-jumpered Muses even with the gain selector jumpers in the high output position.


    Just to be clear, these sonic changes are subtle but noticable. Not night and day different but there.


    I'll let the E1 Muses run for a week or so before running some head to head comparisons with the non-jumper version.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.418
    Antall liker
    11.275
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har hatt en sånn Essence One noen måneder nå men ikke koblet den opp enda... Får vel gjøre det snart ?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har hatt en sånn Essence One noen måneder nå men ikke koblet den opp enda... Får vel gjøre det snart ?
    Såpass! :D Har to stykker selv, tenkte å kjøre back-to-back testing med forskjellige opamper via hodetelefoner. :)

    Foregår en god del i den ASUS-tråden som er linket i quoten ovenfor. Den er veldig godt mottatt blant mange, men har også fått litt kritikk for upsamplingsalgoritmen og ubalanse i potentiometerne.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Faen så vrient dette skulle være.

    MUSES edition kommer i utgangspunktet ikke med gain switch, men man kan få det installert ved å gjøre en RMA (be om å få det installert av ASUS, siden de lovet at det i utgangspunktet skulle være der). Rapportene fra de som har gjort dette, er at versjonen med gain switch låter dårligere enn uten.

    EDIT

    Har nå snakket med representanten for ASUS på head-fi.org. Han sier at de som er interessert i bytte til versjonen med gain switch, og bor i USA eller Canada kan ta kontakt med ham. For folk utenfor vil han videresende forespørselen til HQ. Han går ved navn ASUSXONAR.
     
    Sist redigert:

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    658
    Antall liker
    588
    Testing er ferdig ???

    Hvis jeg nå skal teste mer tror jeg at jeg må bytte sokkler:) .Har laget meg et teste lokk som jeg bare drar frem når jeg skal åpne den. Har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal få plassert mine Burson discrete(de er ikke akkurat diskre)men ser for meg noen alternativer.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hehehe, denne var gjennommoddet :D De kostet nok bra mye de diskrete der?

    Er det dioder du har plassert rundt på opampene i slot 1 (I/V) og 2 (lpf)?

    Er bare i startfasen med testing, disse har bare stått på hylla inntil nylig. Lurt med testlokket! Får ta inspirasjon og brette en gammel pizzaeske :)
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    658
    Antall liker
    588
    De diskrete koster ca 1000 lappen fra Australia de kjører i kl.A så de utvikler en del varme også tar de en del plass og det gir litt begrensninger hva plassering angår.Det du la merke til på opampene er keramiske bypass kondensatorer loddet mellom pin 4 og 8 dette er relativt raske opamper som gikk i selvsving uten kondensatorer.Testlokket er bøyd til av tynn aluminiumsplate som jeg lakket svart matt.:)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Takk for prisinfo.

    LOL, skjønte ikke hvorfor du i tilfellet hadde dioder nedi der. Om det ikke skulle være åpenbart allerede, så har jeg ikke greie på dette. Hva slags opamper er det som gikk i selvsving, hva betyr det i laymans terms at de gjør det og hvordan merkes det når de gjør det?

    På headfi snakker de om AD797 som god, men ubrukelig på E1, uten at de utbroderer hvorfor. Kan dette muligens være pga selvsving(?).
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.418
    Antall liker
    11.275
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hmm - har noen ad797 og diverse annet snacks liggende i noen skuffer mener jeg.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    658
    Antall liker
    588
    Skal ikke utgi meg for å ha så mye greie på dette jeg heller.Angående selvsving er det bare og google (op amp oscillation)så kan du lese resten av uka.Når de går i selvsving blir de varme mine ble nok 60-70 grader loddet på kondensatorer og nå er de bare såvidt lunkne så regner med det er ok skulle egentlig vært målt med scope men det har jeg ikke.Hvis de går i selvsving vil de kunne ødelegge seg selv.Ad 797 går i selvsving i asusen og det er problemet.Dess raskere opamper dess større problem med selsving men det handler om implementering som konstruktører må ta hensyn til de driver nok ikke og bytter i villa slik som jeg har praktisert:)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Takk.

    Ad 797 går i selvsving i asusen og det er problemet.
    Er det disse du bruker og har loddet kondensatorer på? Hva slags regnestykke/metode brukte du for å finne riktig kondensator for en gitt opamp?

    Spør fordi jeg har litt lyst til å sette inn AD797 og lodde på kondensatorer selv.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    658
    Antall liker
    588
    Nei dette er ikke ad 797 de er ikke dual så da må du ha 2 stk pr enhet har noen liggende som er loddet på print over og under.De kondensatorene ligger over strømmen for og rense den så det kan være positivt selv om det ikke er selvsving.Det er bedre og legge kondensatorene fra pin 4 og 8 og til jord (kondensator så nær pinner som mulig) men upraktisk når de skal byttes.Har ikke noe regnestykke på verdier men mener jeg brukte 0.01 uf .
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    InnerFidelity publiserte 25.04.2013 "Asus Xonar Essence One Muses Edition or Why Actually Listening to Gear is Important" skrevet av Dinny FitzPatrick.

    Det skulle ikke forundre meg om årsaken til observasjonene er en ganske høy hodetelefonutgangsimpedans. En artikkelkommentar hevder forøvrig at den er ca. 10 ohm.
    Nå har ikke jeg prøvd Muses opampene, men anmeldelsen i forhold til f.eks. LCD-2 hos vedkommende divergerer totalt fra en mengde med brukere på head-fi og youtubekanalen min, inkludert undertegnede. Da snakker vi om folk som kjører alle slags hodetelefoner på den, dyre og billige. Den går imidlertid for å være noe bright før den er innspillt, så det kan være grunnen til at vedkommende opplever den slik.

    Ser han sammenlikner den med Benchmark, og jeg hadde jo som tidligere nevnt problemer med å skille den fra Grace Design m903, så der er vi potensielt enige. Dog synes jeg One gir god synnergi med både LCD-2 og LCD-3, så der er vi overhodet ikke samstemte. På m903 var ikke LCD-3 noe spesielt imo.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.418
    Antall liker
    11.275
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da har jeg endelig koblet den opp til et anlegg nr. 2.. Kun brukt som USB dac foreløpig og syntes ikke dette var rare greiene...

    Nå består dette anlegget av relativt rimelige komponenter som er "testvinnere" fra skribenter og det er makalaust dårlig..

    Og 3 av disse forferdelige blå lysdiodene. Mulig å skru dem av?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn