Atmos forforsterker, hva duger?

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.965
Jeg tror du blander gainendringer gjort med EQ og ren gainjustering.

Om du drar opp diper med EQ går det utover headroom, det bør ungås, og om du gjør det hold nivået så lavt som mulig, max 3db for å beholde headroom før klipping.

Den vanlige leveljusteringen er bare en ren volumkontroll for hver HT for å få samme nivå på alle, samt justere mot referanse.

Om du senker 5db på hver HT kan du skru opp hovedvolumet 5db mer før forvrenging eller klipping, men lydnivået er akkurat det samme.
Føler ikke du leste mitt forrige innlegg eller linken til Roon. Tror ikke du helt skjønner hvor jeg vil hen.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Mulig jeg misforstår noe her ja...

Jeg leste linken nå, og skjønner absolutt hva de mener, MEN der er det snakk om å redusere klipping fra en kilde, slik jeg tolker deg vil du senke volumet et sted i forsterkeren for å kunne øke det et annet sted, det gir kun mening dersom disse volumkontrollene er på hver sin side av DSPen, hvis de er det vil det selvsagt kunne hjelpe å sette nivået inn til DSP så høyt som mulig uten at det klipper.

Her er jeg på tynn is, men har alltid innbilt meg at begge volumjusteringer i en pre/pro eller receiver er etter DSP, og da gjør det ingen endring som var min første påstand.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.965
Jeg vil kompensere for økningen i level som den automatiske romkorreksjonen påfører signalet.

I prinsipp all av dagens musikk (siden 1995) er kjørt til maks, mange filmer også, det finnes ikke headroom for 3 dB - det finnes ikke headroom i det hele tatt.

Jeg går ut i fra at level justeringen i set up på receivere påvirker signalet på samme måte/sted som den automatiske equalizeren gjør - slik det også fungerer på min Behringer og på oppsett som kjører Roon.

Dette er jo noe man skulle kunne finne ut av - for å være 100% sikker - tappe et lydsignal fra receiver og sjekke forskjeller i for eksempel Audacity.

Men jeg tror at de lar den automatiske romkorreksjoen bli sprret ved maks 3 dB og lar det være med det. Problemet er at man gjerne kliner på litt dynamic eq osv i tillegg.

Og så til selve hovedproblemt - det finnes ikke headroom i mye av det som lages i dag. Hadde vi snakket om gamle dager (pre 1995) - med kanskje 10 dB i headroom - da hadde jeg ikke brydd meg.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Jeg syns fortsatt det er bra lyd i Yamaha :) Har riktignok ikke brukt de digitale inngangene til musikk.

Dette fortjener kanskje en egen tråd, er ikke dette trådstarter lurer på men - hvordan får man til en god løsning hvis man ønsker å ha en vanlig stereo forforsterker i tillegg, men samtidig ønsker å benytte sub både til film og musikk?

Såvidt jeg vet har parasound en eller to modeller som har 2.1 ht bypass, andre alternativer eller løsninger?
Vil ikke det å kjøre f.eks. DAC til analog inn på receiver og deretter kjøre "straight" på Yamaha gi deg mye av dette? Man bruker riktignok forforsterker delen, men går utenom DAC.


Okei, at oppgitt effekt per kanal ikke akkurat stemmer er jo ikke noen nyhet akkurat. Er det hørbar forskjell på de "ekte" wattene og "tulle" wattene da?

Angående 7-kanals stereo og slikt så benytter jeg aldri hjemmekinoen min til musikk (er snakk om kanskje 1-2 ganger i året), selv til filmbruk blir den lite brukt for tiden. Men det store og hele er kanskje greia med volum og slikt? Vil tro at skikkelige effektforsterkere vil ha muligheten for 100dB ++, noe receiverne kanskje ikke har? Jeg er ingen hjemmekino-guru, jeg har en hjemmekino, men den er VELDIG nedprioritert i forhold til stereo-anleggene og det er bassen som er viktigst for min del i en kino, 4K, atmos og alt sånn fancy betyr fint lite for meg. ;)
Selvfølgelig avhengig av hvilken forsterker du har med "ekte" watt, men hos meg er det ikke engang sammenlignbart med og uten effektforsterker. Til tross for at jeg har relativt lettdrevne høyttalere.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.965
Bare for å vise litt grafisk hva som skjer når en surroundreceiver bruker eq i sin automatiske romkorreksjon.

Her har jeg sjekket hva min Yamaha gjør med en av frontene (Infinity Kappa 600) - så har jeg brukt de samme eq verdiene i Audacity på en typisk låt:

Før eq:




Etter eq (det røde er klipping):



Man kan si at det øverste er "Pure Direct" og den nederste "Straight".
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.965
Yamahas har en "Loudness" funksjon - vår hørsel hører ikke de lave og høye frekvensene så godt ved lav lydstyrke - derfor kan man bruke loudness funksjon for at det også skal høres bra ut ved lav lydstyrke.

Yamahas loudness funksjon heter YPAO Volume - her er det en som har målt hvor mye Yamaha hever disse frekvensene:

https://simpleonline.blog/2017/08/05/loudness-correction-and-yamaha-ypao-volume/

Her krymper man headroom ytterligere med en del dB.

Jeg har testet ut Yamahas YPAO Volume og syntes det ble "for mye" i en del situasjoner. Men etter jeg dro ned level på høytalerene med en del dB har den fungert bedre. Det har nok mest å gjøre med at jeg nå må ha høyere volume når jeg lytter - og da har ikke YPAO Volume like stor påvirkning - den endrer seg etter hvor høyt volumet er stilt - slik en god loudness funksjon skal gjøre.

Men jeg får allikevel litt problemer på noen innspillinger - det er ikke uvanlig at det skiller 10 dB på innspillinger - og da skiller det en del på hvor sterkt YPAO Volume virker.

Andre merker har samme funksjon - bare at den heter noe annet.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg mener fortsatt at minst en av oss må misforstå noe her...

I eksempelet ditt over der har du simulert klipping med å legge EQ til direkte i en lydfil, stemmer det?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.965
Jeg mener fortsatt at minst en av oss må misforstå noe her...

I eksempelet ditt over der har du simulert klipping med å legge EQ til direkte i en lydfil, stemmer det?
Ja, det er "simulert".
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har også vært på jakt etter en prossessor i prisklassen maks 50k med god romkorrigering (helst Dirac som jeg vet funker utrolig bra i mitt rom) i snart et år.
Sist sensommer var jeg på nippet til å bestille meg en Anthem AVM60 da det ble annonsert flere nye 16-kanalere, så det ble til at jeg ventet.

Nå er det jo en liten rekke av disse på markedet, men alle har et eller annet problem med seg:

Emotiva XMC-2/RMC1L/RMC-1; alle er 16-kanals og deler samme software, har vært utrolig buggy og har fortsatt etter nærmere et år ikke fått implementert Dirac.
Skal være svært bra lydmessig, og billige, men det hjelper ikke når det ikke kan brukes av hele familien. $3000/4000/5000.

Arcam AV40; 16-kanaler med Dirac. Også svært ustabil ved lansering, men det ser ut som de nærmer seg noe. Kan være et meget godt alternativ når alt er på stell.
43.000,-

JBL Synthesis 55; variant av Arcamen med bla bedre DACer, samme software og samme problemer. Noe dyrere, litt over 60.000,-

Monoprice HTP1; 16-kanaler med Dirac produsert av ATI. Kom tilsynelatende svært godt ut fra start med lite rapporterte feil og bugs, kanskje den mest interresante her, minus er at den ikke er CE godkjent enda, men det jobbes etter sigende med. Skal være klar for 230V. $4000.

Og selvsagt NAD M17v2; 12-kanaler med Dirac. Skal også være svært vellydende men er for dyr. Har vurdert et par demomodeller på klubben til 35.000,- men har somlet for lenge med å bestemme meg. Veil er 60.000,-

Drømmen er en Trinnov, men de er alt for dyre for mitt budsjett med 160.000,- og oppover.
Jeg går og venter på Arcam av40, og har nå Yamaha cxa 5200 og den er stor for edru g fra 5100 som jeg hadde før. Grunn til at jeg bytter er at Arcam har dirac. Romkorreksjon en på Yamaha bruker jeg ikke.,kun manuell justering.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Nå kommer en totalt uvitende og spør det dumme spørsmålet. Hva er egentlig forskjellen på en receiver og surround prosessor/forforsterker med f.eks en 7-kanals effektforsterker på 300 watt per kanal? Den fysiske forskjellen og forskjellen i strømforbruk skjønner jeg, men jeg bruker bare en receiver i dag til 7.1 og synes det fungerer kjempebra, ville det vært annerledes hvis jeg hadde hatt en surround prosessor og eksternt effekttrinn?
Prossor og effekt er mye bedre enn receiver. Jeg bruker Yamaha 5200 og Ati 528 og den har kontroll til 120 dB. uten problemer.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Har en kamerat som har cx5100..... Tenkte å prøve den hjemme først, og dersom den er ok. Vil jeg nok gå for yamaha cx5200 tenker jeg.
25 lapper er ikke avskrekkende :)
er veldig fornøyd med emotiva xmc1, sy da den låter bra på musikk i 2 kanals også. :)
men alle buggsa de sliter med, så er jeg litt skeptisk til de nå ja som roadrune sier!
Min 5200 kommer for salg, når Arcam kommer.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.965
Jeg går og venter på Arcam av40, og har nå Yamaha cxa 5200 og den er stor for edru g fra 5100 som jeg hadde før. Grunn til at jeg bytter er at Arcam har dirac. Romkorreksjon en på Yamaha bruker jeg ikke.,kun manuell justering.
Dirac har justeringer for å beholde headroom som jeg har nevnt. Står litt om det her:

https://www.dirac.com/dirac-blog/digital-headroom-16-bits

Kommer selv å sette slik headroom justering høyt oppe på prioriteringslisten neste gang jeg skal skifte prossessor. Dirac er noe jeg godt kan tenke meg.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg mener fortsatt at minst en av oss må misforstå noe her...

I eksempelet ditt over der har du simulert klipping med å legge EQ til direkte i en lydfil, stemmer det?
Ja, det er "simulert".
Da ser jeg at vi snakker om litt forskjellige ting, men det som du skisserer her vil vel strengt tatt ikke bli et problem i praksis siden det er kilden du har simulert?

Vanlig signalflyt er vel ca sånn:
Kilde--> volumkontroll--> dsp--> effekt.
Isåfall vil jo dette kun bli aktuelt hvis du har volumet så høyt at du kommer over klipping på effekttrinnet, og der vil du havne ved samme lydtrykk uansett hvor i kjeden du demper forutsatt samme korrigeringer i dsp?

Det stemmer at Dirac istedet for å øke nivået på diper, så senker de nivået på alt annet, det er for at ikke effekttrinnet skal gå i forvrenging og klipping, det du snakker om hvis jeg har forstått deg rett er forvrenging og klipping i forforsterker og dsp. Sistnevnte har jeg aldri sett som en reell problemstilling før nå, og jeg tror det skyldes at det ikke er et problem med mindre kilden er skrudd for høyt.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.965
Jeg mener fortsatt at minst en av oss må misforstå noe her...

I eksempelet ditt over der har du simulert klipping med å legge EQ til direkte i en lydfil, stemmer det?
Ja, det er "simulert".
Da ser jeg at vi snakker om litt forskjellige ting, men det som du skisserer her vil vel strengt tatt ikke bli et problem i praksis siden det er kilden du har simulert?

Vanlig signalflyt er vel ca sånn:
Kilde--> volumkontroll--> dsp--> effekt.
Isåfall vil jo dette kun bli aktuelt hvis du har volumet så høyt at du kommer over klipping på effekttrinnet, og der vil du havne ved samme lydtrykk uansett hvor i kjeden du demper forutsatt samme korrigeringer i dsp?

Det stemmer at Dirac istedet for å øke nivået på diper, så senker de nivået på alt annet, det er for at ikke effekttrinnet skal gå i forvrenging og klipping, det du snakker om hvis jeg har forstått deg rett er forvrenging og klipping i forforsterker og dsp. Sistnevnte har jeg aldri sett som en reell problemstilling før nå, og jeg tror det skyldes at det ikke er et problem med mindre kilden er skrudd for høyt.
Jeg snakker om headroom i det digitale signalet, du vet The Loudness War - DR angivelser osv. Dette er veldig kritisk for tiden på grunn av at headroom ikke finnes lenger - derfor er det så viktig å ta hensyn til level når det gjelder eq osv.

Potensialet for økningen i forvrengning (SINAD) er veldig stor med dette. Antagelig mye større enn forskjeller i dac & effektforsterkere osv.

Edit: Jeg ser at vi har veldig forskjellig syn på signalflyt, forvrengning i utstyr osv - vi er litt langt fra hverandre. Så vi avslutter her.
 
Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Jeg har også vært på jakt etter en prossessor i prisklassen maks 50k med god romkorrigering (helst Dirac som jeg vet funker utrolig bra i mitt rom) i snart et år.
Sist sensommer var jeg på nippet til å bestille meg en Anthem AVM60 da det ble annonsert flere nye 16-kanalere, så det ble til at jeg ventet.

Nå er det jo en liten rekke av disse på markedet, men alle har et eller annet problem med seg:

Emotiva XMC-2/RMC1L/RMC-1; alle er 16-kanals og deler samme software, har vært utrolig buggy og har fortsatt etter nærmere et år ikke fått implementert Dirac.
Skal være svært bra lydmessig, og billige, men det hjelper ikke når det ikke kan brukes av hele familien. $3000/4000/5000.

Arcam AV40; 16-kanaler med Dirac. Også svært ustabil ved lansering, men det ser ut som de nærmer seg noe. Kan være et meget godt alternativ når alt er på stell.
43.000,-

JBL Synthesis 55; variant av Arcamen med bla bedre DACer, samme software og samme problemer. Noe dyrere, litt over 60.000,-

Monoprice HTP1; 16-kanaler med Dirac produsert av ATI. Kom tilsynelatende svært godt ut fra start med lite rapporterte feil og bugs, kanskje den mest interresante her, minus er at den ikke er CE godkjent enda, men det jobbes etter sigende med. Skal være klar for 230V. $4000.

Og selvsagt NAD M17v2; 12-kanaler med Dirac. Skal også være svært vellydende men er for dyr. Har vurdert et par demomodeller på klubben til 35.000,- men har somlet for lenge med å bestemme meg. Veil er 60.000,-

Drømmen er en Trinnov, men de er alt for dyre for mitt budsjett med 160.000,- og oppover.
Jeg går og venter på Arcam av40, og har nå Yamaha cxa 5200 og den er stor for edru g fra 5100 som jeg hadde før. Grunn til at jeg bytter er at Arcam har dirac. Romkorreksjon en på Yamaha bruker jeg ikke.,kun manuell justering.
Kan du utdype litt mer om hvordan du opplever forskjellen mellom 5100 og 5200 ?
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Les testen av Yam 5200 på audioholics. L og R har 20db dårligere sinad enn på 5100 når du bruker balansert ut. Yamaha innrømte vel at det var en glipp. Kanskje det er hørbart bedre på 5100, derav forskjellen?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.965
Les testen av Yam 5200 på audioholics. L og R har 20db dårligere sinad enn på 5100 når du bruker balansert ut. Yamaha innrømte vel at det var en glipp. Kanskje det er hørbart bedre på 5100, derav forskjellen?
Oi, leste den testen nå - det er jo en produksjonsfeil.

Man kan vel heller ikke fritt bruke neural:X upmiksing på Dolby lydspor heller? Slik som man kan på A5100? Mangler Pro Logic alternativene også?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.965
Sist redigert:

Realchef

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2006
Innlegg
426
Antall liker
286
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Å kjøpe en prosessor er alltid det som vil bli utdatert først :( 5 år er ikke veldig lenge for en nei.....,
XMC1 har fungert helt topp for meg også veldig bra i stereo. Leste akkurat den linken om RMC1, men visste den har hatt mange bugs.
Men ikke at den hadde dårlig lyd i tillegg.....
Føler det står mellom anthem amv60 eller merrantz 8005 da.....
Hva er forskjellen mellom merrantz 8002 og 8005?
Hei, både Yamaha og Marantz har gode recievere og prosessorer. nå har jeg kun brukt de til film da jeg via forforsterkeren bruker bypass når jeg lytter musikk, min erfaring er at yamaha virkelig lager gode stabile bokser som jevnlig kommer med oppgraderinger på software, aldri noe tull. Marantz er også bra men har opplevd litt ustabilitet med de jeg har hatt. jeg ville helt klart gått for yamaha av de hvis du vil gjøre et trygt kjøp. filmlyden er det bra trøkk i og god separasjon i kanaler. (min erfaring) :) Marantz MYE penere å se på da...
 
Sist redigert:

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har også vært på jakt etter en prossessor i prisklassen maks 50k med god romkorrigering (helst Dirac som jeg vet funker utrolig bra i mitt rom) i snart et år.
Sist sensommer var jeg på nippet til å bestille meg en Anthem AVM60 da det ble annonsert flere nye 16-kanalere, så det ble til at jeg ventet.

Nå er det jo en liten rekke av disse på markedet, men alle har et eller annet problem med seg:

Emotiva XMC-2/RMC1L/RMC-1; alle er 16-kanals og deler samme software, har vært utrolig buggy og har fortsatt etter nærmere et år ikke fått implementert Dirac.
Skal være svært bra lydmessig, og billige, men det hjelper ikke når det ikke kan brukes av hele familien. $3000/4000/5000.

Arcam AV40; 16-kanaler med Dirac. Også svært ustabil ved lansering, men det ser ut som de nærmer seg noe. Kan være et meget godt alternativ når alt er på stell.
43.000,-

JBL Synthesis 55; variant av Arcamen med bla bedre DACer, samme software og samme problemer. Noe dyrere, litt over 60.000,-

Monoprice HTP1; 16-kanaler med Dirac produsert av ATI. Kom tilsynelatende svært godt ut fra start med lite rapporterte feil og bugs, kanskje den mest interresante her, minus er at den ikke er CE godkjent enda, men det jobbes etter sigende med. Skal være klar for 230V. $4000.

Og selvsagt NAD M17v2; 12-kanaler med Dirac. Skal også være svært vellydende men er for dyr. Har vurdert et par demomodeller på klubben til 35.000,- men har somlet for lenge med å bestemme meg. Veil er 60.000,-

Drømmen er en Trinnov, men de er alt for dyre for mitt budsjett med 160.000,- og oppover.
Jeg går og venter på Arcam av40, og har nå Yamaha cxa 5200 og den er stor for edru g fra 5100 som jeg hadde før. Grunn til at jeg bytter er at Arcam har dirac. Romkorreksjon en på Yamaha bruker jeg ikke.,kun manuell justering.
Kan du utdype litt mer om hvordan du opplever forskjellen mellom 5100 og 5200 ?
For det første så har den mye bedre dacer. Og når du ser film, panorerer lyden bedre det som skjer på filmen. Det føles mere som og være til stede.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.965
Dacene i 5100 vs 5200 har samme spec - 32bit 8 channel, 124 dB dynamic range, 110dB THD+N.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Jeg har også vært på jakt etter en prossessor i prisklassen maks 50k med god romkorrigering (helst Dirac som jeg vet funker utrolig bra i mitt rom) i snart et år.
Sist sensommer var jeg på nippet til å bestille meg en Anthem AVM60 da det ble annonsert flere nye 16-kanalere, så det ble til at jeg ventet.

Nå er det jo en liten rekke av disse på markedet, men alle har et eller annet problem med seg:

Emotiva XMC-2/RMC1L/RMC-1; alle er 16-kanals og deler samme software, har vært utrolig buggy og har fortsatt etter nærmere et år ikke fått implementert Dirac.
Skal være svært bra lydmessig, og billige, men det hjelper ikke når det ikke kan brukes av hele familien. $3000/4000/5000.

Arcam AV40; 16-kanaler med Dirac. Også svært ustabil ved lansering, men det ser ut som de nærmer seg noe. Kan være et meget godt alternativ når alt er på stell.
43.000,-

JBL Synthesis 55; variant av Arcamen med bla bedre DACer, samme software og samme problemer. Noe dyrere, litt over 60.000,-

Monoprice HTP1; 16-kanaler med Dirac produsert av ATI. Kom tilsynelatende svært godt ut fra start med lite rapporterte feil og bugs, kanskje den mest interresante her, minus er at den ikke er CE godkjent enda, men det jobbes etter sigende med. Skal være klar for 230V. $4000.

Og selvsagt NAD M17v2; 12-kanaler med Dirac. Skal også være svært vellydende men er for dyr. Har vurdert et par demomodeller på klubben til 35.000,- men har somlet for lenge med å bestemme meg. Veil er 60.000,-

Drømmen er en Trinnov, men de er alt for dyre for mitt budsjett med 160.000,- og oppover.
Jeg går og venter på Arcam av40, og har nå Yamaha cxa 5200 og den er stor for edru g fra 5100 som jeg hadde før. Grunn til at jeg bytter er at Arcam har dirac. Romkorreksjon en på Yamaha bruker jeg ikke.,kun manuell justering.
Kan du utdype litt mer om hvordan du opplever forskjellen mellom 5100 og 5200 ?
For det første så har den mye bedre dacer. Og når du ser film, panorerer lyden bedre det som skjer på filmen. Det føles mere som og være til stede.
Ok.
Dette med bedre panorering , har det med denne nye A1 funksjonen (eller hva den heter) å gjøre eller?

Men på musikk i ren stereo, mener du å merke forbedring der også?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Kan du utdype litt mer om hvordan du opplever forskjellen mellom 5100 og 5200 ?
For det første så har den mye bedre dacer. Og når du ser film, panorerer lyden bedre det som skjer på filmen. Det føles mere som og være til stede.
Ok.
Dette med bedre panorering , har det med denne nye A1 funksjonen (eller hva den heter) å gjøre eller?

Men på musikk i ren stereo, mener du å merke forbedring der også?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er riktig A1, funksjonen som gjør lydpanoreringen så mye bedre. I 2 kanal bruker jeg Antimode 2.0 og den bruker jeg romkorreksjonen og dacen. Har ennå ikke prøvd dacen på Yamaha, så det må jeg gjøre snart.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Kan du utdype litt mer om hvordan du opplever forskjellen mellom 5100 og 5200 ?
For det første så har den mye bedre dacer. Og når du ser film, panorerer lyden bedre det som skjer på filmen. Det føles mere som og være til stede.
Ok.
Dette med bedre panorering , har det med denne nye A1 funksjonen (eller hva den heter) å gjøre eller?

Men på musikk i ren stereo, mener du å merke forbedring der også?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er riktig A1, funksjonen som gjør lydpanoreringen så mye bedre. I 2 kanal bruker jeg Antimode 2.0 og den bruker jeg romkorreksjonen og dacen. Har ennå ikke prøvd dacen på Yamaha, så det må jeg gjøre snart.
Så da bruker du Dualcore’n som både dac og pre på stereo? Ja du får gi oss en lyd når du får testet mer [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ok.
Dette med bedre panorering , har det med denne nye A1 funksjonen (eller hva den heter) å gjøre eller?

Men på musikk i ren stereo, mener du å merke forbedring der også?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er riktig A1, funksjonen som gjør lydpanoreringen så mye bedre. I 2 kanal bruker jeg Antimode 2.0 og den bruker jeg romkorreksjonen og dacen. Har ennå ikke prøvd dacen på Yamaha, så det må jeg gjøre snart.
Så da bruker du Dualcore’n som både dac og pre på stereo? Ja du får gi oss en lyd når du får testet mer [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke som pre. Kun dac og romkorreksjon. Yamaha som pre.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Ok.
Dette med bedre panorering , har det med denne nye A1 funksjonen (eller hva den heter) å gjøre eller?

Men på musikk i ren stereo, mener du å merke forbedring der også?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er riktig A1, funksjonen som gjør lydpanoreringen så mye bedre. I 2 kanal bruker jeg Antimode 2.0 og den bruker jeg romkorreksjonen og dacen. Har ennå ikke prøvd dacen på Yamaha, så det må jeg gjøre snart.
Så da bruker du Dualcore’n som både dac og pre på stereo? Ja du får gi oss en lyd når du får testet mer [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke som pre. Kun dac og romkorreksjon. Yamaha som pre.
Åja slik ja . Bruker du ikke sub til musikk eller ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Så da bruker du Dualcore’n som både dac og pre på stereo? Ja du får gi oss en lyd når du får testet mer [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke som pre. Kun dac og romkorreksjon. Yamaha som pre.
Åja slik ja . Bruker du ikke sub til musikk eller ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bruker 2 stk. sub. til musikk.
Men da har du vel Dualcore'n foran Yamahaen koblet med analogt inn regner jeg med ? Siden du sier at du bruker den som dac mener jeg...
Og da får du en ny AD/DA konvertering i Yamahaen siden den må legg på sine DSP-triks for å få med subene.

Jeg hadde heller da koblet den til Yamahaen via digitalutgangen for da slipper du unna en ekstra konverteringsrunde.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Åja slik ja . Bruker du ikke sub til musikk eller ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bruker 2 stk. sub. til musikk.
Men da har du vel Dualcore'n foran Yamahaen koblet med analogt inn regner jeg med ? Siden du sier at du bruker den som dac mener jeg...
Og da får du en ny AD/DA konvertering i Yamahaen siden den må legg på sine DSP-triks for å få med subene.

Jeg hadde heller da koblet den til Yamahaen via digitalutgangen for da slipper du unna en ekstra konverteringsrunde.
Jeg gjorde det på 5100 og da fikk jeg endel sus og støy.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Åja slik ja . Bruker du ikke sub til musikk eller ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bruker 2 stk. sub. til musikk.
Men da har du vel Dualcore'n foran Yamahaen koblet med analogt inn regner jeg med ? Siden du sier at du bruker den som dac mener jeg...
Og da får du en ny AD/DA konvertering i Yamahaen siden den må legg på sine DSP-triks for å få med subene.

Jeg hadde heller da koblet den til Yamahaen via digitalutgangen for da slipper du unna en ekstra konverteringsrunde.
Jeg gjorde det på 5100 og da fikk jeg endel sus og støy.
Altså du brukte Dualcore som RK med digitalt inn / ut før 5100 å fikk støy ?
I såfall er det noe feil en plass.
Jeg hadde også en slik , og eneste måten jeg fikk støy på var hvis jeg hadde den koblet analogt inn/ut mellom pre og effekt.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Men da har du vel Dualcore'n foran Yamahaen koblet med analogt inn regner jeg med ? Siden du sier at du bruker den som dac mener jeg...
Og da får du en ny AD/DA konvertering i Yamahaen siden den må legg på sine DSP-triks for å få med subene.

Jeg hadde heller da koblet den til Yamahaen via digitalutgangen for da slipper du unna en ekstra konverteringsrunde.
Jeg gjorde det på 5100 og da fikk jeg endel sus og støy.
Altså du brukte Dualcore som RK med digitalt inn / ut før 5100 å fikk støy ?
I såfall er det noe feil en plass.
Jeg hadde også en slik , og eneste måten jeg fikk støy på var hvis jeg hadde den koblet analogt inn/ut mellom pre og effekt.
Snart blir Yamahen og dualcore solgt. Venter bare at Arcam av 40 kommer til Norge.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Men da har du vel Dualcore'n foran Yamahaen koblet med analogt inn regner jeg med ? Siden du sier at du bruker den som dac mener jeg...
Og da får du en ny AD/DA konvertering i Yamahaen siden den må legg på sine DSP-triks for å få med subene.

Jeg hadde heller da koblet den til Yamahaen via digitalutgangen for da slipper du unna en ekstra konverteringsrunde.
Jeg gjorde det på 5100 og da fikk jeg endel sus og støy.
Altså du brukte Dualcore som RK med digitalt inn / ut før 5100 å fikk støy ?
I såfall er det noe feil en plass.
Jeg hadde også en slik , og eneste måten jeg fikk støy på var hvis jeg hadde den koblet analogt inn/ut mellom pre og effekt.
Snart blir Yamahen og dualcore solgt. Venter bare at Arcam av 40 kommer til Norge.
Ok , ja blir spennende sak det. Men det har vel vært mye bugs med denne ? Har dem fått orden på det etterhvert ?
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Altså du brukte Dualcore som RK med digitalt inn / ut før 5100 å fikk støy ?
I såfall er det noe feil en plass.
Jeg hadde også en slik , og eneste måten jeg fikk støy på var hvis jeg hadde den koblet analogt inn/ut mellom pre og effekt.
Snart blir Yamahen og dualcore solgt. Venter bare at Arcam av 40 kommer til Norge.
Ok , ja blir spennende sak det. Men det har vel vært mye bugs med denne ? Har dem fått orden på det etterhvert ?
Dem sender dem ikke før det er klart. De sies at de kommer rett over påske i følge Andre.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Det ser ut som de fleste mener at Arcam og JBLene begynner å bli stabile, men noen eiere klager fortsatt mye.

Det blir nok en AV40 på meg også om den noensinne blir stabil.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Ja jeg tror det er meget bra og vellydende produkter dette her , men ja , dem må få orden på ting først :)
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ja jeg tror det er meget bra og vellydende produkter dette her , men ja , dem må få orden på ting først :)
Arcam blir ikke sendt ut før de får orden på det. De regner med at alt er i orden over påske. Og da blir de sendt ut.
 
Topp Bunn