Atmos høyttalere.

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.105
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ref Auro3D vs Atmos... Auro3D er kanalbasert, mens Atmos er objektbasert. Så ren teknisk så er det ikke noe tvil om hvilken standard som er best :)

DTS:X har sentrerte takhøyttalere og er objektbasert. Så denne er etter mitt syn enda bedre, bare synd at ingen DTS:X utgivelser faktisk bruker objekter (uteom et par med statiske objekter). Så her har DTS en utfordring; så blårussen hos DTS burde fått sparken hele gjengen - snakk om ubrukelige mennesker. (de har en bedre standard, men klarer ikke få noen til å bruke den rett).

Samt Auro3D er begrenset til 96kHz, mens Atmos støtter opp til 192kHz pr kanal (ikke at dette blir noe glede uansett på typisk Marantz, siden det her er 48kHz alt går i).
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Men tilbake til Atmos høyttalere. Jeg kunne tenkt meg fire like høyttalere under taket, og siden receiveren min må ha en ekstern forsterker til to av de så kunne det være en ide med noen aktive høyttalere. Men hva? Hvor gode er sånne små studiomonitorer ala Behringer, Adam, KRK, Mackie.. etc som koster i området rundt 2000 kr/stk?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.105
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Men tilbake til Atmos høyttalere. Jeg kunne tenkt meg fire like høyttalere under taket, og siden receiveren min må ha en ekstern forsterker til to av de så kunne det være en ide med noen aktive høyttalere. Men hva? Hvor gode er sånne små studiomonitorer ala Behringer, Adam, KRK, Mackie.. etc som koster i området rundt 2000 kr/stk?
Aktive til 2000 kr/stk har jeg ikke spesielt tro på. Det høres ekstremt billig ut for å si det på en annen måte :)

Anbefaler deg heller å gå for 2 (som et startpunkt) av litt kvalitet.
 
S

Syncrolux

Gjest
Er vel skeptisk jeg og ja. Men hvor bra - eller dårlige - bør Atmos høyttalere være?

Uansett så har jeg ikke plass til fire Magnepan'er vinklet inn mot MS..... 🤪
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Kunne kanskje teste først med noe enda rimeligere....

JBL 305 til kr 1300,- per stk? 😁

Har et par slike selv og de låter veldig bra (til prisen) de har auto-power off - noe som er viktig ved takmontering. Eneste negative med de, er at de suser litt i diskanten - uproblematisk for meg ved 2m lytteavstand - men plagsomt nok til at jeg ikke vil bruke de som pc-høytalere/nærfelt.

Amir test:

og en tråd på avsforum om de som Atmos høytalere:
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Nesten så jeg fikk lyst på den IKEA / Sonos høyttaleren. Hmmm... den låter faktisk ganske ok.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Samt Auro3D er begrenset til 96kHz, mens Atmos støtter opp til 192kHz pr kanal (ikke at dette blir noe glede uansett på typisk Marantz, siden det her er 48kHz alt går i).
Hva er det du prøver å si her? Atmos 24/192 i 13+ kanaler? Hvor mange filmer kommer med dette? Og liksom Marantz som er begrensningen....ehhh
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.105
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hva er det du prøver å si her? Atmos 24/192 i 13+ kanaler? Hvor mange filmer kommer med dette? Og liksom Marantz som er begrensningen....ehhh
Atmos 24bit/192kHz i opp til og med 24 kanaler hånderes av Altitude32 i det minste. Marantz (og Denon) leverer alt i 48kHz uansett så lenge man har romkorreksjon på (sist jeg sjekket i det minste).
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg trodde Atmos kjørte som standard 48kHz?

Men det er klart, hvis kompisene dine er flaggermus - så kanskje man burde ha litt mer 😁 🦇
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.105
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg trodde Atmos kjørte som standard 48kHz?

Men det er klart, hvis kompisene dine er flaggermus - så kanskje man burde ha litt mer 😁 🦇
Det finnes Atmos materiale med 24bit/192kHz, men du har rett - det meste av Atmos kjøres på 48Khz. Men selvsagt en fordel at ikke alt internt konverteres til 48kHz, 44.1kHz avspilt i 48Khz gir ikke veldig heldig resultat.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Har du noen eksempler på Atmos over 48kHz? Vært moro å teste om anlegget fikser det.

Verste jeg har per dags dato er Chicago og The Doobie Brothers Quad boxene på blu ray som er 192/24 i 4.0.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.105
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har du noen eksempler på Atmos over 48kHz? Vært moro å teste om anlegget fikser det.

Verste jeg har per dags dato er Chicago og The Doobie Brothers Quad boxene på blu ray som er 192/24 i 4.0.
Skal prøve å finne...

Edit:
Eksisterer ikke utenom i testfiler som jeg dessverre ikke har noen å dele av (henger vel sammen med at det er meningsløst å gi ut Atmos titler som ikke virker på alle Atmos kompatible enheter).. Men 2L har masse 5.1/7.1 i 24bit/192kHz (riktignok ikke Atmos, men DTS-HD.MA 5.1/7.1)
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Ja, jeg har faktisk Ole Bull Violin Concertos av 2L på BDA i 5.1 192/24 (7.1 er i 96/24) - det er nok den verste jeg har!

Godt å få det på plass 😁
 
  • Liker
Reaksjoner: TGB

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Atmos 24bit/192kHz i opp til og med 24 kanaler hånderes av Altitude32 i det minste. Marantz (og Denon) leverer alt i 48kHz uansett så lenge man har romkorreksjon på (sist jeg sjekket i det minste).
Tenker du biter deg selv litt i halen her....først kritisere auro 3Dfordi det ikke finnes materiale, så fremme atmos 24/192 .......
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.105
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Trinnov sier de har en 192kHz Atmos for testing (fra Japan; prøver å oppdrive tittel). Mistenker dette henger sammen med HDMI 2.1, siden HDMI 2.0 sier 24bit@1536kHz for lyd fordelt på opp til 32 kanaler. 1536/32 = 48kHz. HDMI 2.1 har 4 kanaler på 12Gbps vs HDMI 2.0 med 3 kanaler på 6Gbps. Naturligvis er det ikke sikkert dette avspilles via HDMI heller?
 
S

Syncrolux

Gjest
@TGB: hva vil du anbefale hvis jeg skulle hatt fire takmonterte Atmos-høyttalere, som helst skal være aktive? Jeg har over 3 m under taket, så de trenger ikke være små.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.105
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
@TGB: hva vil du anbefale hvis jeg skulle hatt fire takmonterte Atmos-høyttalere, som helst skal være aktive? Jeg har over 3 m under taket, så de trenger ikke være små.
Noen som kan vinkles mot lytteposisjonen, ellers til mer du legge i dem til bedre.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jo takk, men jeg hadde håp om en konkret produktanbefaling. Hva bruker du selv forresten?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.105
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
I taket har jeg 9 stk Piega AP 1.2 (de er modifisert litt for å kun ha 1 skruehull i taket, for å kunne fintune vinkel). Duet fikset nytt hull i vegg/tak-feste.


IMG_0817.jpg


Gammelt bilde, ser ikke helt slik ut lengre :)
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF
S

Syncrolux

Gjest
Takker. Men de er ikke aktive dessverre...
Men hva med disse ? Litt teit at det er stereo-par og ikke individuelle høyttalere, men det er nå så...

 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.105
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Takker. Men de er ikke aktive dessverre...
Men hva med disse ? Litt teit at det er stereo-par og ikke individuelle høyttalere, men det er nå så...

Får du montert disse rettet mot lytteposisjon så har du noe veldig bra etter mitt syn.

Har aldri hørt på dem; men de leverer sikkert varene.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.679
Antall liker
4.132
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Takker. Men de er ikke aktive dessverre...
Men hva med disse ? Litt teit at det er stereo-par og ikke individuelle høyttalere, men det er nå så...

Hva med å få BEF til å bygge noen? Eller noen andre?
 
S

Syncrolux

Gjest
Bygge kan jeg gjøre sjøl sånn sett. Jeg har også et lager med diverse DIY høyttalere. Men poenget for min del var vel i grunn å kjøpe fire like, aktive høyttalere til en pris som er lavere enn DIY. F.eks koster Behringer under 2000 kr/stk. Det er umulig å bygge noe sjøl for den prisen.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.105
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Bygge kan jeg gjøre sjøl sånn sett. Jeg har også et lager med diverse DIY høyttalere. Men poenget for min del var vel i grunn å kjøpe fire like, aktive høyttalere til en pris som er lavere enn DIY. F.eks koster Behringer under 2000 kr/stk. Det er umulig å bygge noe sjøl for den prisen.
Man får vanligvis det man betaler for ;) Over tid er det dyrt å kjøpe billig.
 
S

Syncrolux

Gjest
Tja, jeg vil vel heller si at det er motsatt - man betaler for det man får... hehe

Men i prinsippet er jeg delvis enig. Stort sett så koster kvalitet, men det går en grense der det flater ut også, og prisen bare øker uten av man får noe annet enn bling og mer fyllmasse igjen for det. Men den grensen går langt over prisleiet til Behringer. Det skulle uansett vært artig å teste et par Behringer Truth aktive monitorer som Atmos høyttalere. Det er under 2000 kr/stk for de, vs mine frontkanaler som nye ville kostet minst et par hundre Frognertiere.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Tja, jeg vil vel heller si at det er motsatt - man betaler for det man får... hehe

Men i prinsippet er jeg delvis enig. Stort sett så koster kvalitet, men det går en grense der det flater ut også, og prisen bare øker uten av man får noe annet enn bling og mer fyllmasse igjen for det. Men den grensen går langt over prisleiet til Behringer. Det skulle uansett vært artig å teste et par Behringer Truth aktive monitorer som Atmos høyttalere. Det er under 2000 kr/stk for de, vs mine frontkanaler som nye ville kostet minst et par hundre Frognertiere.
Hvis de låter bra i stereo, låter de bra i Atmos surround 👍. Og motsatt. Jeg ville gått for ht som er for takmontering. Ikke aktive pga vekt og størrelse.
 
S

Syncrolux

Gjest
Disse aktive Behringer greiene veier ikke mer enn ca 10 kg. Ikke noe problem å montere de i taket. De jeg bruker nå veier faktisk mer.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.105
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ref Atmos har jeg nå fått en 100% bekreftelse fra Trinnov at Atmos i Altitude32 støtter opp til 192kHz pr kanal/objekt, ulempen er at så langt finnes ingen offisielle utgivelser med mer enn 48kHz.
 

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Innlegg
242
Antall liker
423
KEF LSX har du også som et alternativ,måler bedre enn Klipsch 5,er aktiv de også og er på tilbud innimellom for 8K per par.
Personlig ville jeg hatt LSX da de måler ganske bra,er billigere enn Klipschene med et par tusen når de er på salg.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jepp, har tenkt på de også. Vi får se... sommeren er ikke akkurat kinotid.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Ref Atmos har jeg nå fått en 100% bekreftelse fra Trinnov at Atmos i Altitude32 støtter opp til 192kHz pr kanal/objekt, ulempen er at så langt finnes ingen offisielle utgivelser med mer enn 48kHz.
Hvis intet annet utstyr støtter dette har jeg mine rvil om at det vil komme noe innhold i dette formatet. Ser Marantz støtter 24/192 i 8kanaler.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.105
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hvis intet annet utstyr støtter dette har jeg mine rvil om at det vil komme noe innhold i dette formatet. Ser Marantz støtter 24/192 i 8kanaler.
Begrensningen ligger på HDMI grensesnittet for Trinnov (ikke på prosesseringen eller Atmos delen), så når HDMI 2.1 rulles ut med full HDMI 2.1 og 48Gbps så dukker nok titlene også opp. Det som selges som HDMI 2.1 i dag støtter ikke full båndbredde; så det er faktisk ikke HDMI 2.1 :)
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Begrensningen ligger på HDMI grensesnittet for Trinnov (ikke på prosesseringen eller Atmos delen), så når HDMI 2.1 rulles ut med full HDMI 2.1 og 48Gbps så dukker nok titlene også opp. Det som selges som HDMI 2.1 i dag støtter ikke full båndbredde; så det er faktisk ikke HDMI 2.1 :)
Slik jeg har forstått er dolby atmos fortsatt dd 7.1+ metadata for å plassere lyden til resterende kanaler. Så selvom du kjører 30kanaler er det fortsatt 7.1 lydkanaler og prosessor skaper resten basert på atmos metadata. Så å snakke om 24/192 i flere enn 7.1 kanaler over hdmi gir ingen mening for meg 🙄
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.105
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
HDMI 2.0 spesifikasjonen sier at man kan overføre lyd over 1536kHz i 24bit fordelt på opp til 32 kanaler. Det gir 1536kHz/32 = 48kHz pr kanal (i 24bit). Så over HDMI 2.0 får man aldri mer enn 32 kanaler med 24bit/48kHz, man kan selvsagt også sende over 16 kanaler i 24bit/96kHz eller 5.1 i 24bit/192kHz med 2 objekter med posisjon (det er pr def Atmos). For HDMI 2.1 har man dobbelt båndbredde (og 1 ekstra kanal; HDMI 2.0 har 3, HDMI 2.1 har 4) - så da åpner det seg opp helt andre muligheter.


Muligens det forskjell på formuleringer her, men lyden er lagret i opp til 32 kanaler (fysisk) og lyden generes ikke. Lyden generes (eller rendres, eller tegnes om du vil) i kanalene du har tilgjengelig av prosessoren. Men lydsporene for atmos kommer ikke flyvende fra intet. Det er lyd lagret i kanaler på enten blu-ray eller fra streaming-tjenesten. Basiskanaler på Atmos kan være 5.1 eller 7.1, resten er lydspor (eller kanaler) som spilles av på tilgjengelige kanaler til prosessor basert på posisjon og størrelse.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
HDMI 2.0 spesifikasjonen sier at man kan overføre lyd over 1536kHz i 24bit fordelt på opp til 32 kanaler. Det gir 1536kHz/32 = 48kHz pr kanal (i 24bit). Så over HDMI 2.0 får man aldri mer enn 32 kanaler med 24bit/48kHz, man kan selvsagt også sende over 16 kanaler i 24bit/96kHz eller 5.1 i 24bit/192kHz med 2 objekter med posisjon (det er pr def Atmos). For HDMI 2.1 har man dobbelt båndbredde (og 1 ekstra kanal; HDMI 2.0 har 3, HDMI 2.1 har 4) - så da åpner det seg opp helt andre muligheter.


Muligens det forskjell på formuleringer her, men lyden er lagret i opp til 32 kanaler (fysisk) og lyden generes ikke. Lyden generes (eller rendres, eller tegnes om du vil) i kanalene du har tilgjengelig av prosessoren. Men lydsporene for atmos kommer ikke flyvende fra intet. Det er lyd lagret i kanaler på enten blu-ray eller fra streaming-tjenesten. Basiskanaler på Atmos kan være 5.1 eller 7.1, resten er lydspor (eller kanaler) som spilles av på tilgjengelige kanaler til prosessor basert på posisjon og størrelse.
Ok, men snakker du om PCM kanaler der blu-ray spiller allerede har dekodet kanalene?!
Jeg tenker på bitstream som prosessor dekoder. Som inneholder basiskanaler og objekt audio/metadata for objekt xyz koordinater.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.105
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ok, men snakker du om PCM kanaler der blu-ray spiller allerede har dekodet kanalene?!
Jeg tenker på bitstream som prosessor dekoder. Som inneholder basiskanaler og objekt audio/metadata for objekt xyz koordinater.
Dekoding til PCM kan selvsagt gjøres i kilde, men den vil fortsatt ha metadata for XYZ (+ størrelse) for objektene. Dette kalles Dolby MAT

Uansett, begrensningen i dag ligger på overføring over HDMI, ikke Atmos dekoder. Auro3D er begrenset til 96kHz uavhengig av grensesnitt.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Dekoding til PCM kan selvsagt gjøres i kilde, men den vil fortsatt ha metadata for XYZ (+ størrelse) for objektene. Dette kalles Dolby MAT

Uansett, begrensningen i dag ligger på overføring over HDMI, ikke Atmos dekoder. Auro3D er begrenset til 96kHz uavhengig av grensesnitt.
Jeg tenkte jo at bitstream er komprimert data, mens PCM/LPCM er ukomprimert....burde kunne få mer ut av tilgjengelig båndbredde med bitstream...?
Bra ikke begrensningen ligger i Marantz da 😊👍
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.105
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Begrensningen på Marantz ligger i Audyssey. Audyssey håndterer mer enn 48kHz, men ikke i Marantz - så alt blir konvertert til 48kHz uansett (selv 44.1kHz blir konvertert til 48kHz) med mindre man kjører direct/pure mode.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Begrensningen på Marantz ligger i Audyssey. Audyssey håndterer mer enn 48kHz, men ikke i Marantz - så alt blir konvertert til 48kHz uansett (selv 44.1kHz blir konvertert til 48kHz) med mindre man kjører direct/pure mode.
Men hva blir konvertert når? Det står i manual at man kan kjøre 8ch i 24/192....
 
Topp Bunn