Audeze hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.111
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte Kimber Axios hos Nat. Kimber har prøvd å lage verdens beste hodetelefonkabel . Har aldri hørt så bra mellomtone , mer detaljer og jeg merker ingen lyttetretthet .
    den kommer på ca 12000 i 3 m lengde hos Nat , det blir ikke noe billigere å importere selv . Det var en betydelig oppgradering på Lcd 3 .

Vis vedlegget 363875
    Dyrt - men lekker er den i alle fall!!

iMystic

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte Kimber Axios hos Nat. Kimber har prøvd å lage verdens beste hodetelefonkabel . Har aldri hørt så bra mellomtone , mer detaljer og jeg merker ingen lyttetretthet .
    den kommer på ca 12000 i 3 m lengde hos Nat , det blir ikke noe billigere å importere selv . Det var en betydelig oppgradering på Lcd 3 .

Vis vedlegget 363875
    Dyrt - men lekker er den i alle fall!!
    Ja, det ser bra ut ingen tvil. Men tolker deg "ardilla" at du også mener dette er rent estetisk. Det tilfører INGENTING audibelt hørbart. Det burde de fleste innse. Men betaler man 12000 for denne "svindel" så tror man jo på det...!

Og for å illustrere et essensielt poeng; hvis man vil oppnå den ultimate kvalitet på kabel, da er vel ikke 3m løsningen? En bilig 1,5m kabel hadde vært mye bedre rent lydteknisk. Men nå mener jeg ikke at noen meter kabel er problematisk. Jeg har selv 10m "selvprodusert" HP skjøptekabel som ikke reduserer lydkvalitet noe som helst.

Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.111
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det ser bra ut ingen tvil. Men tolker deg "ardilla" at du også mener dette er rent estetisk. Det tilfører INGENTING audibelt hørbart. Det burde de fleste innse. Men betaler man 12000 for denne "svindel" så tror man jo på det...!

Og for å illustrere et essensielt poeng; hvis man vil oppnå den ultimate kvalitet på kabel, da er vel ikke 3m løsningen? En bilig 1,5m kabel hadde vært mye bedre rent lydteknisk. Men nå mener jeg ikke at noen meter kabel er problematisk. Jeg har selv 10m "selvprodusert" HP skjøptekabel som ikke reduserer lydkvalitet noe som helst.
    Vil ikke si at jeg mener hodetelefonkabel-oppgraderinger er rent estetisk, men jeg har til gode å få den store wow-følelsen av å bytte kabler til hodetelefoner, selv om jeg har prøvd flere typer. Men jeg er absolut ikke av "kabler betyr ingenting"-typen.

manpowre

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Da er det jo bare å si at jeg er en stolt eier av nye LCD3 :):) Og en Centrance DAC på batteri med miniXLR.. Gleder meg til å komme hjem til Norge og bytte til XLR og skikkelig forsterker.. Det var stor forskjell fra denne litt mindre DACen og en fullblods forsterker/DAC. Som om LCD3 åpnet seg mer opp.

barathsec

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Antall liker
    586
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Da er det jo bare å si at jeg er en stolt eier av nye LCD3 :):) Og en Centrance DAC på batteri med miniXLR.. Gleder meg til å komme hjem til Norge og bytte til XLR og skikkelig forsterker.. Det var stor forskjell fra denne litt mindre DACen og en fullblods forsterker/DAC. Som om LCD3 åpnet seg mer opp.
    Grattis med kjøp av LCD3..! ;)

manpowre

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Tipper LCD3 gjør en god nok jobb..! ;)
    Tror det, men det er interessant at de har laget enda mer høyoppløselig og tynnere film, som gjør detaljene enda mer luftigere. Det eneste som bekymrer meg litt med lcd4 er at er filmen så tynn at den tåler 5 år med vibrasjoner?

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.111
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Tror det, men det er interessant at de har laget enda mer høyoppløselig og tynnere film, som gjør detaljene enda mer luftigere. Det eneste som bekymrer meg litt med lcd4 er at er filmen så tynn at den tåler 5 år med vibrasjoner?
    5 år? De burde jo holde minst 50! Men Stax har jo kjempetynn film, og de holder stand lenge, så det er vel ikke noen direkte sammenheng mellom tykkelse og varighet.

barathsec

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Antall liker
    586
    Sted
    Torget vurderinger
    9
    5 år? De burde jo holde minst 50! Men Stax har jo kjempetynn film, og de holder stand lenge, så det er vel ikke noen direkte sammenheng mellom tykkelse og varighet.
    Hehe ja trur ikke de vil bli slitt ut etter 5 år nei, som nevnt her så har Stax kjempetynn film og de lever i endel år ja..! ;)

manpowre

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Hehe ja trur ikke de vil bli slitt ut etter 5 år nei, som nevnt her så har Stax kjempetynn film og de lever i endel år ja..! ;)

I see.. veeeeldig bra..

Vel, jeg spiller Oppo HA-1 nå med LCD3. litt usikker. forsterkeren spiller bra etter den er varmet opp, men den Nuprime 10 forsterkeren jeg lyttet til i Kiev ga ett helt annet lydbilde og jeg mener den var bedre i mellomtone enn det Oppo HA-1 er..

Litt usikker på hva jeg skal gjøre. Tenkte å prøve å koble til Centrance M8 til digitalt og se om det utgjør noe forskjell.

Skulle ønske jeg kunne sammenlignet med en beyerdynamic..

Om noen bor i Bergen, gi meg en lyd.

oOF

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Antall liker
    36
    Det er vel så nær Tyll Hertsens kommer slakt uten å gå på akkord med de som låner ut slikt til han :) Helt greit at noen får på pukkelen pga prisen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Og alle Audeze er fjernet fra Wall of Fame også...

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.111
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Han sier vel egentlig dette:
    1) at LCD-4 for det meste er kjempebra, MEN at den har en (for ham) KJEMPE-irriterende dipp i nedre diskant som gjør endel lyder unaturlige, og at dette egentlig er et problem med alle Audeze - men på LCD-4 blir det så tydelig pga at de er så klare.
    2) De er bare verdt prisen for Audeze-fans med store lommebøker
    3) Hifiman HE1000 er bedre - ikke like klar, men mer enhetlig og naturlig å lytte til. (Dessuten vesentlig "rimeligere")
    4) Alle produsenter av superdyre hodetelefoner (untatt Stax siden 009 er på wall of fame) må skjerpe seg eller slutte å ta så mye betalt.

Det er flott at en fyr med pondusen til Tyll bruker sin makt på denne måten.

Sist redigert:

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Han skal visst ta ned Philips Fidelio X2 også. Etter hva jeg har lest på SuperBestAudioFriends.org.

Kanskje han mener at HD600 + Bottlehead Crack = Bedre enn det meste i den prisklassen?

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.111
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hmm. Ja. X2 er bra, men ganske farget (mye bass), så greit nok å fjerne den. Men pm2 burde være der.

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg likte ikke diskanten i X2. Den var for skarp/ubehagelig.

Audeze Sine får mye bra kritikk da, synd dem er on-ear...

Kirenoj

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Audeze til 52000kr er nok for spesielt interreserte. Oppo PM2 hørte jeg på OHC for en stund siden. Men jeg syntes den hadde for udefinert/løs bass. Sammenlignet Med HD800 og hvertfall T1 som har en veldig kontant bass. Det var det jeg satt igjen med etter en kort lytt!

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.111
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Audeze til 52000kr er nok for spesielt interreserte. Oppo PM2 hørte jeg på OHC for en stund siden. Men jeg syntes den hadde for udefinert/løs bass. Sammenlignet Med HD800 og hvertfall T1 som har en veldig kontant bass. Det var det jeg satt igjen med etter en kort lytt!
    HD800 og T1 har en helt annen bass, ja - mindre mengde og "tightere" - men de er helt annerledes på mange måter. PM1/2 er en "varmtlydende" hodetelefon, en her inne beskrev dem som en videreforedling av HD650 - det synes jeg var en god beskrivelse. Varme og behagelige, men detaljert og presist.

Kirenoj

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    HD800 og T1 har en helt annen bass, ja - mindre mengde og "tightere" - men de er helt annerledes på mange måter. PM1/2 er en "varmtlydende" hodetelefon, en her inne beskrev dem som en videreforedling av HD650 - det synes jeg var en god beskrivelse. Varme og behagelige, men detaljert og presist.
    Jeg liker tight bass, som bare er der "når det trengs" å det gjør T1 blandt annet veldig godt. Har hatt HD650 en stund og det er en knall god hodetelefon. Oppo PM1/PM2 bruker vel samme driver men PM1 har blandt annet flottere innpakking og bedre puter. Ikke er det "ton of bricks" tunge heller. Så jeg kan godt teste de mer hvis anledningen byr seg.
    Hørte forsåvidt på LCD 2 med balansert kobling og det var meget bra. MEN de er tunge!

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Enig med ardilla at det er flott at Tyll bruker litt pondus på å ta ett oppgjør med lydkvalitet vs pris.

Kirenoj

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Helt enig! Det har blitt meget dyrt å anskaffe toppmodeller, spesielt planar hodetelefoner. Audeze LCD 3 var lenge den som var dyrest med 17000kr. Men det er vel 3 år siden.... kanskje.

manpowre

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Litt av problemet med utviklingen av utstyr i toppklassen er at produksjonen er treg. Se på Pioneer SE-Master1, tok 8-9mnd før trøkket la seg pga de ikke klarte å produsere raskt nok pga det ikke er linjeproduksjonsutstyr til å lage de. Audeze har offentliggjort at elementet deres med den nye tynne filmen klarer de å lage 20-30 stk per uke suksessfullt. Og der ligger prisen. høy pris pga det koster å lage utstyret.

Heimdall 2 kablene er og noe de hevder tar tid å lage.

Jeg fikk forresten mine Heimdall 2 kabler til mine lcd3 i dag. Fyrte opp oppo forsterkeren og klarte ikke vente halvtimen det tar å varme den opp før musikken låter naturlig. Koblet på kablene og lurte hva i alle dager var dette ? skrikende lyd.. haha.. så kom jeg på.. det skjer med stock kablene og om ikke forsterkeren har vært på en stund..

Så kaffe, tålmodighetens prøve, og satte meg ned igjen og begynte å lytte. Desverre har jeg en forkjølelse, så jeg testet hørselen min og i dag sliter jeg med å høre de øvre toner pga bihulene er fulle av slim og slim i øregangene og.. så lyttingen ble ikke helt som jeg hadde håpt.

Men, det første jeg hørte var mer dynamisk gitar, mer trøkk i øvre register mer detaljer og luft. mer presis gjennomføring og det var helt tydelig. Da jeg skiftet tilbake til stock kablene ble lydbildet litt varmere, som om toppen manglet litt register. trass i forkjølelsen hørte jeg dette, og det betyr at det er en god del forskjell på stock kablene og Heimdall 2 sine Audeze kabler. XLR4 til Oppo forsterkeren.

Sitter nå og lytter til David Gilmour mens jeg skriver litt på forumet og oppdaterer bloggen min..

Så leser jeg i manualen.. kablene trenger 100 timer innbrenning. wtf ? jøssemegtu.. virkelig ? kan noen forklare det! ?

barathsec

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Antall liker
    586
    Sted
    Torget vurderinger
    9
    Hvis du virkelig ønsker underholdning så stiller du det samme spørsmålet på kabel siden, hehe nei ikke gjør det..! :cool: hvorfor de trenger x antall timer må nesten andre svare for, kabel diskusjoner holder jeg meg laaaangt unna, ikke det at jeg ikke har en mening om det men dog..! ;) men det er bare å kose seg med godlyden og mane bort forkjølelsen, sier bare grattis med nye kabler og god bedring med forkjølelsen, headfi er bare heaven..! :)

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.111
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Så leser jeg i manualen.. kablene trenger 100 timer innbrenning. wtf ? jøssemegtu.. virkelig ? kan noen forklare det! ?
    Det tar hundre timer før du er overbevist om at lyden faktisk har blitt bedre!! Et triks er å kjøre den rett i stikkontakten - da blir det innbrent på null komma zapp!!

manpowre

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Soundgarden var så vennlig å låne meg en Hegel HE25 for test i helgen til mandag... bilde i bilde tråden.. Blir spennende med Oppo HA-1 som forsterker, LCD3, Heimdall 2 kabler og HE25 som DAC. Står på oppvarming nå.. Ikke søren om jeg gjør samme tappe som forleden og spiller før forsterkeren og dac'en er skikkelig varm.

redigerer innlegget siden det er det siste.

Har nå sittet i 4 timer og lyttet frem og tilbake på Hegel HD25 og Oppo DACen med Oppo forsterkerdelen som driver LCD3.
    Hver gang jeg går tilbake til Oppo DACen så får jeg ett litt mer skrikende lydbilde, med mindre gain i lavere mellomtone og bass. Men fin og presis gjengivelse i diskant og høyere mellomtone. Ikke noe å si på Oppo DACen sin detalj gjengivelse. Men så snart Hegel DACen kobles inn blir det aaaahhhh.. det er sånn det skal låte likssom. Mer trøkk i lavere mellomtone, litt mer luft og nøyaktighet i vibrasjoner som gitar vibrasjoner og blåse instrumenter. Jeg hørte det veldig godt på brass instrumenter hvor Oppo DACen lager en ououou lyd. Jeg vet hvordan brass instrumenter låter har spilt selv, og det skal være ORORORO, altså høre vibrasjonene i rommet det spilles i. Med HD25 så kom ORORORORO tydelig frem. Det samme med gitar vibrasjoner, de ble mer riktig, og selv når gitaristen spiller tonen litt skjevt eller vibrerer litt for langt, så hørte jeg det tydelig med HD25. Mens Oppoen vannet over forskjellen i den lille tone angivelsen.

Så leser jeg om Hegel HD 25 DACen. Den bruker AKM chipset som er ansett som ett av de beste DA konverter chipsettene, men litt vanskeligere å implentere. Oppo forsterkeren bruker SABRE chipsett som er enklere men annen lydsignatur.
    Tipp hvilken chip Centrance mini M8 DACen min bruker ? Jo AKM! Så snart jeg fant ut av det i kveld så koblet jeg den inn, og lydsignaturen fra HD25 kom med en gang, men noe mindre nøyaktig og mindre trøkk og dynamikk, da dette er en batteri DAC.

Litt kult å teste flere ting og ende opp med at chipsettet har en lydsignatur jeg kan kjenne igjen.

En ting er sikkert, LCD3 trenger AKM chipsett for DAC for å låte så naturlig som mulig og skape den rette punchen. Litt deilig å komme til bunns i dette. Var litt forvirret når jeg kom hjem med LCD.. og koblet den på Oppo'en.

Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.111
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner ikke hvorfor Audeze ikke bruker mk1, mk2, mk3, mk4 osv. slik anstendige produsenter gjør. Folk diskuterer tidvis epler og pærer. Noen ganger er forskjellen stor, andre ganger ikke.

Audeze har slik mitt inntrykk er, for vane å slippe premature produkter. Så justerer de dem i det stille. Er ikke overvettes begeistra for den måten å gjøre tingene på.

Sist redigert:

manpowre

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Det virker som om mottakelsen av LCD4 fikk de til å endre på hvordan ting er skrudd sammen.

jeg skjønte ikke helt den linken, betyr det at vi kan sende inn lcd3'ene som er kjøpt i 2015 og få de oppdatert ?

Jeg vet at lcd4 har en tynnere diaphragm/film som gjør at de har implementert en liten luftekanal mellom puten og høretelefonen slik at lufttrykk når man presser på øretelefonen ikke skal sprekke. denne luftekanalen kan ligne litt på bass rør i høyttalere og er muligens med på å gi bedre bass. Om de oppdaterer lcd3 med dette så kan det være verdt å sende de inn for justering. spørsmålet hva koster det å sende de inn, skal de ta seg betalt for det ?

Kirenoj

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    De har vel bare kommet med en ny versjon, som en får hvis en kjøper nye Audeze. Tviler på det er gratis med oppdatering! Det er ikke så mye som er det i denne hobbyen.

barathsec

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Antall liker
    586
    Sted
    Torget vurderinger
    9
    Mulig de kan tilby dette hvis man kontakter dem direkte, men at det vil koste det regner jeg med, men synes det er litt dumt at de justerer versjonene som ardilla nevner litt i det stille, kanskje de er en smule litt for mye opptatt av kjempe gode tester, men bra at de "fornyer" sine produkter for all del, bare ikke all fornyelsen gjør at produktene kun går en vei i pris..! :)

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.111
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Mulig de kan tilby dette hvis man kontakter dem direkte, men at det vil koste det regner jeg med, men synes det er litt dumt at de justerer versjonene som ardilla nevner litt i det stille, kanskje de er en smule litt for mye opptatt av kjempe gode tester, men bra at de "fornyer" sine produkter for all del, bare ikke all fornyelsen gjør at produktene kun går en vei i pris..! :)
    Det er ikke alltid at "oppgraderingen" er lydmessig til det bedre. Med LCD-3 var det endel problemer i begynnelsen, feilraten var høy. Så de endret litt på tracingen på driveren for å minske feilraten. Men de beste av de originale går for å låte bedre enn den nye versjonen - jeg har selv sammenlignet to og fant den originale klarere.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn