Soundgarden var så vennlig å låne meg en Hegel HE25 for test i helgen til mandag... bilde i bilde tråden.. Blir spennende med Oppo HA-1 som forsterker, LCD3, Heimdall 2 kabler og HE25 som DAC. Står på oppvarming nå.. Ikke søren om jeg gjør samme tappe som forleden og spiller før forsterkeren og dac'en er skikkelig varm.
redigerer innlegget siden det er det siste.
Har nå sittet i 4 timer og lyttet frem og tilbake på Hegel HD25 og Oppo DACen med Oppo forsterkerdelen som driver LCD3.
Hver gang jeg går tilbake til Oppo DACen så får jeg ett litt mer skrikende lydbilde, med mindre gain i lavere mellomtone og bass. Men fin og presis gjengivelse i diskant og høyere mellomtone. Ikke noe å si på Oppo DACen sin detalj gjengivelse. Men så snart Hegel DACen kobles inn blir det aaaahhhh.. det er sånn det skal låte likssom. Mer trøkk i lavere mellomtone, litt mer luft og nøyaktighet i vibrasjoner som gitar vibrasjoner og blåse instrumenter. Jeg hørte det veldig godt på brass instrumenter hvor Oppo DACen lager en ououou lyd. Jeg vet hvordan brass instrumenter låter har spilt selv, og det skal være ORORORO, altså høre vibrasjonene i rommet det spilles i. Med HD25 så kom ORORORORO tydelig frem. Det samme med gitar vibrasjoner, de ble mer riktig, og selv når gitaristen spiller tonen litt skjevt eller vibrerer litt for langt, så hørte jeg det tydelig med HD25. Mens Oppoen vannet over forskjellen i den lille tone angivelsen.
Så leser jeg om Hegel HD 25 DACen. Den bruker AKM chipset som er ansett som ett av de beste DA konverter chipsettene, men litt vanskeligere å implentere. Oppo forsterkeren bruker SABRE chipsett som er enklere men annen lydsignatur.
Tipp hvilken chip Centrance mini M8 DACen min bruker ? Jo AKM! Så snart jeg fant ut av det i kveld så koblet jeg den inn, og lydsignaturen fra HD25 kom med en gang, men noe mindre nøyaktig og mindre trøkk og dynamikk, da dette er en batteri DAC.
Litt kult å teste flere ting og ende opp med at chipsettet har en lydsignatur jeg kan kjenne igjen.
En ting er sikkert, LCD3 trenger AKM chipsett for DAC for å låte så naturlig som mulig og skape den rette punchen. Litt deilig å komme til bunns i dette. Var litt forvirret når jeg kom hjem med LCD.. og koblet den på Oppo'en.