Audio Insight - Norsk high-end å være stolt av.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Brummund

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Antall liker
    315
    Sted
    Fredrikstad
    Hei. Da kan jeg melde meg inn her som lykkelig eier av et par Audio Insight Q10. De drives av en Aavik U180 intergrert forsterker. Etter tips fra " puristen" som forøvrig er en god venn og nesten nabo, har valget falt på Sigberg Inkognito 10". Hadde bare råd til kjøp av 1 stk foreløpig som kjøres i mono. Denne har jeg satt på delefrekvens 150hz i førsteomgang. Hører med en gang at dette kan bli virkelig bra med finjustering og plassering, og en inkognito til når økonomien tillater det. Puristen har lovet å komme innom for justering om kort tid.
    Spennende valg av HT og subwoofer! Fortell gjerne litt om hvordan du har plassert Inkognitoen også :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.548
    Torget vurderinger
    10
    Her er noe vi kan bruke vennetråden på, Audio Insight Illusion og Adyton Impetus 2.0 Vis vedlegget 646937 Vis vedlegget 646938 Vis vedlegget 646939 Vis vedlegget 646940 I lag med Adyton Impetus 2.0
    Noen som vet hvordan satelittene er koblet?
    Er det ganske enkelt at alle de 8 mellomtone båndene er høypasset og diskanten blender inn rundt 10K med en kondensator (altså 1 orden som ikke gir faseskift)?
    Og hvor lavt er mellomtonelinjen høypasset?

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det er 6 mellomtoner per side, så vidt jeg kan se. Jeg mener det hevdes at disse er egen konstruksjon e.l, men antar det er noe billige kinagreier a la GRS. Evt noe kinagreier som er modifisert på et eller annet vis. Jeg vet ikke, men antar at de 2+2 innerste mellomtonene er parallellkoblet i serie med de 1+1 ytterste for shading-effekt, siden dette er relativt korte linjer/arrays. Alt dette er spekulasjon, men jeg blir overrasket om det er langt unna realiteten. Delefrekvens har jeg ingen formening om. Jeg har ikke hørt dem, men vil anta at de låter veldig bra, kanskje bortsett fra noe forvrenging i nedre arbeidsområde til mellomtonene ved pådrag. Men igjen, dette er ren spekulasjon.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Antall liker
    99
    Noen som vet hvordan satelittene er koblet?
    Er det ganske enkelt at alle de 8 mellomtone båndene er høypasset og diskanten blender inn rundt 10K med en kondensator (altså 1 orden som ikke gir faseskift)?
    Og hvor lavt er mellomtonelinjen høypasset?
    Spør B&W om det samme, og se hva di svarer

Prodigy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Antall liker
    99
    Det er 6 mellomtoner per side, så vidt jeg kan se. Jeg mener det hevdes at disse er egen konstruksjon e.l, men antar det er noe billige kinagreier a la GRS. Evt noe kinagreier som er modifisert på et eller annet vis. Jeg vet ikke, men antar at de 2+2 innerste mellomtonene er parallellkoblet i serie med de 1+1 ytterste for shading-effekt, siden dette er relativt korte linjer/arrays. Alt dette er spekulasjon, men jeg blir overrasket om det er langt unna realiteten. Delefrekvens har jeg ingen formening om. Jeg har ikke hørt dem, men vil anta at de låter veldig bra, kanskje bortsett fra noe forvrenging i nedre arbeidsområde til mellomtonene ved pådrag. Men igjen, dette er ren spekulasjon.
    Du synser, og mener mye, men vet ikke noe, men skriver som om du tror du vet noe…skriv noe når du vet noe i stede synes jeg.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.876
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    " billige Kina - greier ' ? De har høyere kvalitet enn BG ( stramhet, lim, konformitet) og låter bra, bra nok for Crowe.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.548
    Torget vurderinger
    10
    " billige Kina - greier ' ? De har høyere kvalitet enn BG ( stramhet, lim, konformitet) og låter bra, bra nok for Crowe.
    Enig.

En som har sammenlignet GRS og BG:

Og jeg har hørt GRS bånd hos @steinost. Sitter fortsatt igjen med en godfølelse av å være mektig imponert. Like bra (dog annerledes) enn top of the pop beryllium hornrigger. Så GRS er meget bra 👍😊

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.548
    Torget vurderinger
    10
    Men jeg forstår ikke helt behovet for å modifisere disse båndene uansett om det er GRS sin OEM produsent, om det er folk fra BG eller ei, eller om det er Radian sine. Å produsere slike bånd koster ikkeno når de først er utviklet, det er hele prosessen rundt fra a til å som koster penger. Hvorfor ikke lage et topp produkt i utgangspunktet?

Med mindre Audio Insight gjør helt konkrete ting for å senke delefrekvensen da? Noe som ofte går på bekostning av lydkvaliteten oppover (uansett type diskant/mellomtone). Ingen gratis lunsj.

Må få hørt Audio Insight snart 😊

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.975
    Torget vurderinger
    23
    Ikke sikkert de er noe særlig modifisert - eldste trikset i boka er når produsenter av utstyr skaper inntrykk av at dette er "spesial spesial" etc. - for å hype opp sluttproduktet, forsvare høy pris ref. hva tingene koster i deler osv. Ikke uvanlig når deler av et produkt er tilgjengelig fra fabrikant separat, til alle. Tar bort produsentmerket, støper inn komponenter, bestiller en batch med egen merking, annen farge, andre skruer o.l. Lista er lang. Har foregått så lenge hifi har eksistert og sikkert ikke noe galt i det forsåvidt - dersom det ikke benyttes i bevisst svindel da.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg har ikke sagt noe om dårlig kvalitet, men skjønner at det kan tolkes dit hen. (Kult at GRS er høyt aktet, det har ikke jeg fulgt med på.) Det var mer et stikk mot prissettingen på høyttalerne til Fredriksen som etter mitt skjønn mer er et uttrykk for know-how, finnish og påslag, enn komponentpris. Men tviler ikke et sekund på at de låter bra. Jeg har hørt såpass mange av kreasjonene hans at jeg vet at han vet hva han driver med. Likevel synes jeg prissettingen er frisk, og der kommer (dessverre) jante snikende inn. Hadde det ikke vært en lokal trønder som drev med dette, så hadde jeg sikkert holdt stikket mitt for meg selv.

Du synser, og mener mye, men vet ikke noe, men skriver som om du tror du vet noe…skriv noe når du vet noe i stede synes jeg.
    Javel. Innlegget til Hornlyd hadde stått ubesvart i over ett døgn, så da tenkte jeg at min synsing var bedre enn ingen ting. Alle forbeholdene i innlegget mitt var for å ikke tråkke på noen ømme tær, men skjønner at jeg ikke lyktes 100% med det. Om informasjonen/synsingen har noen verdi for han, får han avgjøre.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.876
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke GF som bestemmer prisen.

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Østfold
    Jeg synes Audio Insight er et frisk pust i markedet, liker det godt. Pris og komponentkvalitet er et stadig tilbakevendende tema, men ser ikke at Audio Insight gjør seg bort sammenlignet med andre småskala eksklusive produsenter. Kommer det flere produkter, @geirf?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.548
    Torget vurderinger
    10
    Småskala High End HiFi blir jo dyrt mtp alle de andre kostnadene utover komponentprisen*. Men man får noe relativt unikt som det ligger kompetanse og arbeid bak. Det gir masse eierglede. Også slipper man service, EU kontroll, vårpuss, overraskende regninger fra rørlegger, eller alt mulig annet folk bruker penger på. Det blir en prioritering.

* vi svært få som driver med DIY har nok for lett for å henge seg opp i komponentprisen, det er mye annet som må stemme utover driverne

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Østfold
    vi svært få som driver med DIY har nok for lett for å henge seg opp i komponentprisen
    He-he, kjenner meg godt igjen, men det er klart for oss hobbygutta så er komponentprisen kun utgift, og ikke inntektsbringende slik som f.eks. Audio Insight må være. Har ikke inntrykk av at det er så veldig "fett" å være hifi-produsent, så la oss slå ring om disse gutta.

*Off-topic. Fikk akkurat AN-DAC klonen fra ANK til å virke akkurat nå, feirer med kald drikke.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.548
    Torget vurderinger
    10
    Må si at det er spennende konstruksjoner med fantastisk «elegant-industriell finish.

Litt forskjellige varianter men alle bygget rundt 8 tommer bånd.

IMG_4482.jpeg
    IMG_4392.jpeg
    IMG_4484.jpeg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.548
    Torget vurderinger
    10
    Og dette her er virkelig imponerende. Mulighetene til å finjustere mer litt filter på bånd-linjen samt 3 PEQ på bass tårnet gjør at de aller fleste får skreddersydd lyd med ordinær elektronikk uten bruk av DSP. Lekkert og brukervennlig.

Ser at bånd-linjen er en slags u-baffel?

IMG_4485.jpeg
    IMG_4487.jpeg
    IMG_4486.jpeg
    IMG_4488.jpeg

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.539
    Sted
    Endor
    Og dette her er virkelig imponerende. Mulighetene til å finjustere mer litt filter på bånd-linjen samt 3 PEQ på bass tårnet gjør at de aller fleste får skreddersydd lyd med ordinær elektronikk uten bruk av DSP. Lekkert og brukervennlig.

Ser at bånd-linjen er en slags u-baffel?

Vis vedlegget 1083459 Vis vedlegget 1083460 Vis vedlegget 1083461 Vis vedlegget 1083462
    Det er Audio Insight Illusion som er open baffle, men vet at det er noe demping inni der, men sies lite om hvor og hvor mye

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn