Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Må bare føye til en liten kommentar til @Rune S @Olof Lilja og @bambadoo

    Da jeg selv ikke har spesiell erfaring med og bygge så synes jeg at det er ekstra spennende å lese om hva dere bygger.

    Deres tanker om hvilke kompoenter som skal hit og dit og hva de gjør lydmessig.

    Så en liten kudos til dere for at dere deler slik dere gjør, sånn at vi "utenforstående" også kan ta del i byggegleden. Tommel opp!
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Må bare føye til en liten kommentar til @Rune S @Olof Lilja og @bambadoo

    Da jeg selv ikke har spesiell erfaring med og bygge så synes jeg at det er ekstra spennende å lese om hva dere bygger.

    Deres tanker om hvilke kompoenter som skal hit og dit og hva de gjør lydmessig.

    Så en liten kudos til dere for at dere deler slik dere gjør, sånn at vi "utenforstående" også kan ta del i byggegleden. Tommel opp!
    Takk!
    Veldig hyggelig å høre at noen setter pris på at man deler litt av det man driver å tester ut.

    Skulle vel delt mere av det man tester som ikke fungerer med! 😊

    Det skjer stadig vekk at det går helt galt med. Men ikke like kult å skryte av det!



    Kommer for øvrig noen flere oppgraderinger fra denne kanten om ikke så lenge forhåpentligvis. Jeg lover å dele uansett resultat!
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Takk!
    Veldig hyggelig å høre at noen setter pris på at man deler litt av det man driver å tester ut.

    Skulle vel delt mere av det man tester som ikke fungerer med! 😊

    Det skjer stadig vekk at det går helt galt med. Men ikke like kult å skryte av det!



    Kommer for øvrig noen flere oppgraderinger fra denne kanten om ikke så lenge forhåpentligvis. Jeg lover å dele uansett resultat!
    Godt å høre! Det gledes til fortsettelsen. :)
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Jeg skal bytte ut kondensatorene i mitt PSU og hullene i printet er for små for de nye kobberlederne. Drille litt større hull? Eller løsner metallgjennomføringen da?
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Jeg skal bytte ut kondensatorene i mitt PSU og hullene i printet er for små for de nye kobberlederne. Drille litt større hull? Eller løsner metallgjennomføringen da?
    Spørs hvordan det ser ut og på hvem side printbanene er. Borer du større hull mister du kontakt mellom over/underside av printet. Er printbanene da på oversiden mot en elektrolytt kondensator mister du da kontakt. Men alltid mulig å erstatte printbane med kabel bare man kobler riktig. 😊
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.176
    Antall liker
    12.665
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Dersom det kun er 2-lags kort kan du redde deg inn med å lodde på begge sider om gjennomplettering løsner.
    Men du kan vere uheldig å rive sundt printbanar og om du borer opp, så ver forsiktig.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Den ene av mine Interstage monoblokker er veldig mikrofonisk. Tæpping på alle rør, trafoer og kondiser er svært hørbart gjennom høyttaleren min. I tillegg spraker samme forsterker gjennom høyttaleren ved oppstart. Noen tips om hvor/hvordan man begynner for å rette på dette?

    Veleik
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Har du prøvd å bytte om på røra for å se om problemet ligger i et av de? Syns å huske jeg opplevde noen av de 6SH7 røra jeg hadde kunne ha litt slike tendenser.Uten at det plaget meg så veldig :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Hadde spillt litt på de rødbrune Beyschlag 2w noen timer først,og så over på de femirosa AN 2W niobium.
    Har vel fått en 15-20timer på seg nå.
    Foreløbig et veldig positivt inntrykk. Tror jeg trenger mer tid,men dette gjorde totalen i annlegget mitt til noe av de mest engasjerende,og med den fineste balansen det har hatt på lenge.

    Skal sette inn AN 2W sølv tantalum neste,men slik annlegget formidler musikk nå så tror jeg ikke det blir på en stund. De 2W sølv har stått i preen før uten at jeg kan huske at totalen var så fin som den er nå.

    Er det noen av dere som har sett noen prøve beskrive desse nye AN niobiumene lydmessig? Eller andre her inne som har testet de?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Se det ja! Der kom de inn. En må være den første. Du skal beskrive lyden til niobiumene (hvis du vil da).
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Hehe,ja,planlegger en Wikipedia bastant fasit på lyden i de ! 😁

    Så langt virker de kanskje litt snillere i for eksempel øvre mellomtone/nedre diskant enn jeg har opplevd AN 2W tantalum i samme pre og posisjon.Og det passer annlegget mitt bra for øyeblikket. Og det uten at motstandene overhodet låter kjedelige.Tvert imot. Virker å ha strålende mikro og makrodynamikk, for å bruke noen fancy hifiuttrykk:D
    Mer sprudlende og levende på lavt lydnivå her hos meg nå.
    Og så har instrument og stemmer det med å fremstå så naturlig vakkert.

    Av tidligere erfaringer så er AN sine tantalum motstander de jeg anser for å ha minst egenkarakter av de jeg har testet.
    Desse niobiumene fremstår for meg for øyeblikket å kanskje ha enda litt mindre fotavtrykk. Men det er kanskje en litt for tidlig konklusjon. Planen er å sette inn AN 2W sølv i samme posisjon om en stund og sammenligne.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Hehe,ja,planlegger en Wikipedia bastant fasit på lyden i de ! 😁

    Så langt virker de kanskje litt snillere i for eksempel øvre mellomtone/nedre diskant enn jeg har opplevd AN 2W tantalum i samme pre og posisjon.Og det passer annlegget mitt bra for øyeblikket. Og det uten at motstandene overhodet låter kjedelige.Tvert imot. Virker å ha strålende mikro og makrodynamikk, for å bruke noen fancy hifiuttrykk:D
    Mer sprudlende og levende på lavt lydnivå her hos meg nå.
    Og så har instrument og stemmer det med å fremstå så naturlig vakkert.

    Av tidligere erfaringer så er AN sine tantalum motstander de jeg anser for å ha minst egenkarakter av de jeg har testet.
    Desse niobiumene fremstår for meg for øyeblikket å kanskje ha enda litt mindre fotavtrykk. Men det er kanskje en litt for tidlig konklusjon. Planen er å sette inn AN 2W sølv i samme posisjon om en stund og sammenligne.
    Tøft! Skal teste ut disse i dac og phono etter hvert. 😊
    Men litt andre ting skall på plass først.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Bra Olof!
    Da får du korrigere meg viss jeg er helt på villspor med mine beskrivelser ;)
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Lovte å si litt om ting som ikke virket i det lange løp. Kunnskap og inntrykk er ferskvare til viss grad vil jeg si. Jeg veit at jeg vart rimelig skråsikker på noen områder tidligere. Men ting går fremover.
    Doble choker er en sånn ting. Dobbel glatting gir helt klart penere topp. Men synes ikke jeg fått full valuta av alle oppgraderinger jeg gjort. Litt slankt og litt lite sprudlende for å bruke det uttrykket. 😊
    Ut med doble choker først i pre. Så i dac og phono med. Dette funker!! Skikkelig dynamikk og mye mere kjøtt og blod!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Å hvorfor stoppe der?
    Dac og phono skal få ny nett trafo etter hvert. Men i dac trenger man da egen trafo til digital delen.
    Dette ble neste aha opplevelse. Noe helt annet med egen dedikert trafo til digital delen. Mere ro og mye mere autoritet. I kveld blir en lang og bra kveld med masse musikk!!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hehe,ja,planlegger en Wikipedia bastant fasit på lyden i de ! 😁

    Så langt virker de kanskje litt snillere i for eksempel øvre mellomtone/nedre diskant enn jeg har opplevd AN 2W tantalum i samme pre og posisjon.Og det passer annlegget mitt bra for øyeblikket. Og det uten at motstandene overhodet låter kjedelige.Tvert imot. Virker å ha strålende mikro og makrodynamikk, for å bruke noen fancy hifiuttrykk:D
    Mer sprudlende og levende på lavt lydnivå her hos meg nå.
    Og så har instrument og stemmer det med å fremstå så naturlig vakkert.

    Av tidligere erfaringer så er AN sine tantalum motstander de jeg anser for å ha minst egenkarakter av de jeg har testet.
    Desse niobiumene fremstår for meg for øyeblikket å kanskje ha enda litt mindre fotavtrykk. Men det er kanskje en litt for tidlig konklusjon. Planen er å sette inn AN 2W sølv i samme posisjon om en stund og sammenligne.
    Oi, dette høres lovende ut! Det er snart en liten haug av disse på vei fra England, med destinasjon M3’en min. Sånn du beskriver dem passer min smak og mitt oppsett perfekt! PQ omtaler disse som «best buy» av motstandene deres i følge Olof, og det er vel ikke uten grunn ;)
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Bra Olof!
    Da får du korrigere meg viss jeg er helt på villspor med mine beskrivelser ;)
    Sikker på at du er helt riktig ute i henhold til vad PQ sier om dem. Men må teste selv selvfølgelig! Sølv Tantalum trenger meget lang innspilling er min erfaring. Men veldig gode. Sikker på at Niobium er knall gode med!! Mix and match er noe jeg har trua på. Begge deler er uten tvil fra øverste hylle!!
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Lovte å si litt om ting som ikke virket i det lange løp. Kunnskap og inntrykk er ferskvare til viss grad vil jeg si. Jeg veit at jeg vart rimelig skråsikker på noen områder tidligere. Men ting går fremover.
    Doble choker er en sånn ting. Dobbel glatting gir helt klart penere topp. Men synes ikke jeg fått full valuta av alle oppgraderinger jeg gjort. Litt slankt og litt lite sprudlende for å bruke det uttrykket. 😊
    Ut med doble choker først i pre. Så i dac og phono med. Dette funker!! Skikkelig dynamikk og mye mere kjøtt og blod!
    Interessant. Har du modellert de ulike strømforsyningene (med henholdsvis en og to choker) i PSUD2 for å se om det er mulig å finne en eller annen objektiv korrelasjon som kan forklare hvorfor en choke høres bedre ut enn to? Ikke sikkert det finnes noen god forklaring, men morsomt å forsøke. Skjer det noe med step responsen?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Så langt virker de kanskje litt snillere i for eksempel øvre mellomtone/nedre diskant enn jeg har opplevd AN 2W tantalum i samme pre og posisjon.Og det passer annlegget mitt bra for øyeblikket. Og det uten at motstandene overhodet låter kjedelige.Tvert imot. Virker å ha strålende mikro og makrodynamikk, for å bruke noen fancy hifiuttrykk:D
    Mer sprudlende og levende på lavt lydnivå her hos meg nå.
    Og så har instrument og stemmer det med å fremstå så naturlig vakkert.
    Takk for det! Da var den spikra.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Neste ting som var «hot» en stund. Bypass på elektrolyttene. Gir noe glattere lyd men nei. Dette er ikke greien. Blir mer kunstig lyd en naturlig og lettflytende. Men alt skal testes og dette var det helt store en periode men funker ikke. 😃

    Ps. Noen så sikkert Bendix 5852 på ene bilde. Dropp det med. Låter litt mekanisk. Og trekker alt for mye både på glød og HV.

    Men husk. Detter er kun min synsing.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Interessant. Har du modellert de ulike strømforsyningene (med henholdsvis en og to choker) i PSUD2 for å se om det er mulig å finne en eller annen objektiv korrelasjon som kan forklare hvorfor en choke høres bedre ut enn to? Ikke sikkert det finnes noen god forklaring, men morsomt å forsøke. Skjer det noe med step responsen?
    Ser pent ut på papiret. Men skjer noe med responsen i disse regulerte strømforsyningene. AN uk har også brukt dette i noen av sine produkter tidligere. Dac 5 for eksempel. Men gått vekk fra det dem med. Blir treigere og mindre engasjerende.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Ser pent ut på papiret. Men skjer noe med responsen i disse regulerte strømforsyningene. AN uk har også brukt dette i noen av sine produkter tidligere. Dac 5 for eksempel. Men gått vekk fra det dem med. Blir treigere og mindre engasjerende.
    Hvilke typer choker og kondensatorer (og størrelser) var det på strømforsyninga før regulering?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Neste ting som var «hot» en stund. Bypass på elektrolyttene. Gir noe glattere lyd men nei. Dette er ikke greien. Blir mer kunstig lyd en naturlig og lettflytende. Men alt skal testes og dette var det helt store en periode men funker ikke.
    Tommel opp! Fullstendig enig. Bypassing av gode elektrolytter er noe herk. På Black Gate er det nærmest helligbrøde. Martin Colloms skrev vel noe om dette allerede i 2002.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Har du prøvd å bytte om på røra for å se om problemet ligger i et av de? Syns å huske jeg opplevde noen av de 6SH7 røra jeg hadde kunne ha litt slike tendenser.Uten at det plaget meg så veldig :)
    Forsøkte å bytte side på 6SH7, men til ingen nytte. Prøvde et annet fabrikat. Samme. Ved nærmere ettersyn er begge forsterkerne mikrofoniske. Så lenge dette er helt uproblematisk, så bryr jeg meg ikke. Fortsetter å spille musikk, jeg😄
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Han er pragmatisk når han vil 😄 Jeg spurte han en gang om det var meningen at alt skulle stå på til enhver tid, ettersom bryteren er bak. Han svarte lakonisk: "Well spotted". Jeg tok ikke rådet hans. Det har jeg ikke råd til😄
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Men apropos mikrofoni: er det sånn at det bare er et problem om man fysisk er borti røret eller kabelen som er mikrofonisk? Eller kan det gi andre problemer, som for eksempel en form for feedback fra høyttalerne om man spiller høyt? Kablene som er mikrofoniske hos meg går inn i phono-trinn, som forsterker ganske mye....
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Men apropos mikrofoni: er det sånn at det bare er et problem om man fysisk er borti røret eller kabelen som er mikrofonisk? Eller kan det gi andre problemer, som for eksempel en form for feedback fra høyttalerne om man spiller høyt? Kablene som er mikrofoniske hos meg går inn i phono-trinn, som forsterker ganske mye....
    Denne kan være relevant. Mulig du også har erfart det med mikrofonkabler også?
    "When you touch a cord, the vibrations cause a few little molecules to rub together, producing a static charge."
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Noen som har speccene (TS) på denne?

    Hvordan er de ift en standard Seas variant med coatet papirmembran eller Seas Exotic bassmellomtone?



    3611E8D0-5622-4CFB-832E-D9ACB3AE82D7.jpeg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Her er den. Standard M2 psu. Men la til et L-C ledd til etter C3. Brukt 47uF isteden for 68. 20H 50ma choke.
    Takk for det!

    Nå vet jeg ikke primær og sekundær DCR på nettrafoen din, samt strømtrekket, men synes å simulere relativt likt med en og to choker. Det gjør det bare mer interessant. Hvilke typer kondensatorerer bruker du i de ulike C-leddene? Bare Black Gate eller noe annet i tillegg?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn