Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Mener å ha lest et sted at Tantalum-motstandene til AN høres svært forskjellige ut alt etter som de er magnetiske (gammel type) eller umagnetiske, med kobberpinner eller sølvpinner, samt om de er 1 watts eller 2 watts. Er det mulig å komme fram til en eller annen form for konsensus (gjerne i tabellarisk form) basert på et begrenset antall variabler (f.eks. varm, nøytral, kald, gjennomsiktig, kroppslig, bassrik, mellomtonefokusert, luftig, skarp, diffus, grå, støyfri etc. etc.) av de ulike typene?

    Det kommer vel Niobium i sølv også etterhvert og de får vel en egen lyd de også.
    God ide!
    Da tar du deg av den tabellen ? 😁

    Selv skal jeg holde kjeft en stund angående niobiumen her i hus ! Fra jeg skrev at jeg oppfattet de som litt slanke,følte jeg nå før jeg slo av hele dritten at det låt veldig mye mørkere enn før ...
    God natt 🤪
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Ikke begynn å mekk på den du har. Det er en helt standard attenuator med faste dale motstander. Helt grei sak.

    Skal du bytte og da til AN så har de "ferdige" moduler.
    Greit å vite hvilken verdi du trenger (25k,50k,100k) etc
    Se det ja! De har jo faktist talt sin egen! Tusen takk @bambadoo! Det forenkler jo ting drastisk. 👍😀
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Den var god! :LOL:

    Synes bare det er spennende med konseptet passiv pre.

    Da det er ekstremt få deler som kan lage "kvalm" med lyden.

    Og siden den usle preen til doxa danket ut en fullblods premiehest fra Aesthetix til 10 gangeren, så er det noe der som gjør seg gjeldene. Pluss at boksen er liten og nett, og ikke tar mye plass i racket. Og når man har fullblown OCD på alt av hifi, så er det digg å slippe å tenke på strømkabel, rørbytte osv...

    Sier ikke at det ikke kan bli en rørpre med tiden, men enn så lenge så fungerer konseptet med passiv pre overaskende godt hjemme hos meg. :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Denne blog'n dukket opp i et søkeresultat. Interessant måleresultat med s/pdif spoler diskutert tidligere i tråden.
    1616284291241.png
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg vurderer å kjøpe Isis-strømkabel fra HifiCollective, for å lage egne strømkabler. HiFiCollective har ikke Audio Note sine plugger.

    Er det noen som vet hvilken plugger Audio Note bruker på kablene, og hvor man eventuelt kan få tak i dem? Eller et godt alternativ? HiFiCollective foreslår MS eller Neotech.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Audio Note bruker Schurter på type G utgaven, så det er grunn til å tro at de også bruker dette merket på Schuko'ene. Vet ikke hvem som selger disse, men er vel relativt standard. Det er en skrue i Danmark som anbefaler Oyaide 079-varianten til ISIS (Real Hifi help på Youtube). Skrue eller ikke skrue - tror det er gode plugger.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg fikk gode innspill fra @mrg01 når det gjelder plugger. Om noen andre er interessert, så er dette pluggene som brukes på ISIS-strømkabler:

    IEC: Schurter 4781 IEC C15
    Schuko: Martin Kaiser Silver Schuko

    HiFi Collective har de øverste, selv om de ikke foreslo dem da jeg spurte, men ikke de nederste. De har imidlertid RS Components her i Norge.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hold oss oppdatert om ISIS-strømkablene. Spennende med stømkabler, men vanskelig å få oversikt siden alt er så kontekstavhengig. Sliter med en tanke for hard og tørr lyd fra et Audiolab drivverk. Musikken flyter liksom ikke helt som den skal. Leste et sted at det var endel å hente med å skifte ut sikringa til gullforgylt (AMR). Kan hende kan den riktige stømkabelen (kanskje ISIS) også dra lyden i en mer "likvid" retning.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Hold oss oppdatert om ISIS-strømkablene. Spennende med stømkabler, men vanskelig å få oversikt siden alt er så kontekstavhengig. Sliter med en tanke for hard og tørr lyd fra et Audiolab drivverk. Musikken flyter liksom ikke helt som den skal. Leste et sted at det var endel å hente med å skifte ut sikringa til gullforgylt (AMR). Kan hende kan den riktige stømkabelen (kanskje ISIS) også dra lyden i en mer "likvid" retning.
    Lydforskjell kan man enkelt teste ved å kortslutte sikring ;)

    Har du hørt om phyro fuse? Det er en elektronisk krets som overvåker strømuttak. Ved overlast setter den av en kruttladning som bryter løs et kraftig koblingselelement. Dermed unngår man sette inn last i strømkjeden som brenner av med varme når det trekker for mye strøm. Samtidig som nøyaktigheten kan økes.

    Nå er gjerne en kruttladning bittelitt overkill for en DIY sikring. :) Men med et relé og en comparator-krets kan man mulig unngå ha resistans fra en sikring i designet om kretsen er følsom for slikt.

    Det skal samtidig sies at jeg ikke tror på lydforskjell i sikringer annet enn om det også kan måles som seriemotstand. Siden jeg ikke har funnet noe dokumentasjon på bruk av ulike materialer i sikringstrådene ledes jeg til å tro at en sikring som måler lavere da også vil tåle høyere strøm.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Skal nå prøve med et sikringsbytte i drivverket for å høre om det skjer noe. Kruttladning blir det vel neppe. Har forresten pussa padda (ikke tenk i koffert nå), altså støpselpolene i strømpadda med messingpuss og Q-tips. De så ikke så pene ut. Kan umulig være bra for lyden.
    IMG_20210325_161540851_MP.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Mener du på bakgrunn av resonnementene mine eller farga på Q-tipsene? :)

    Har bare en billigpadde uten fornikling eller forgylling av noe slag så den trenger åpenbart puss av og til. Mon tro om jeg kommer til å høre forskjell.
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Vet denne posten faller mellom to forum, men håper og tror den passer best inn her:

    Har et håp om å sette inn et phonokort i min Audio Note Oto Line SE. Det skjer i to trinn, først finne et kort som vil kunne fungere og så finne noen som kan sette det inn for meg.

    Det første først: kan jeg sette inn et hvilket som helst phonokort? Det er god plass i forsterkeren. Har gjort dette før i en L2 med supert resultat - vil det være like lett med Oto? Og har forumet noen anbefalinger på relativt rimelige kort?

    Takk for tips!
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hvorfor vil du ikke ha et eksternt phonotrinn? Er det ikke litt fælt å modde en original Oto (og svært negativt for prisen ved et eventuelt videresalg)?
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    ^ Vil ha færre bokser. Og er ikke veldig bekymret for modding/pris, det er jo også litt i Audio Notes ånd å oppgradere ...
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Vet denne posten faller mellom to forum, men håper og tror den passer best inn her:

    Har et håp om å sette inn et phonokort i min Audio Note Oto Line SE. Det skjer i to trinn, først finne et kort som vil kunne fungere og så finne noen som kan sette det inn for meg.

    Det første først: kan jeg sette inn et hvilket som helst phonokort? Det er god plass i forsterkeren. Har gjort dette før i en L2 med supert resultat - vil det være like lett med Oto? Og har forumet noen anbefalinger på relativt rimelige kort?

    Takk for tips!
    Finnes vel i grunn oto med phono så vil tru mye allerede ligger til rette for å montere det.
    Har du noen gode bilder på innmaten i din?
    Du trenger en AN TX-005 transformator til phono psu. Og en liten PSU med greie kondensatorer. Så et greit phono kort tilsvarende det i original Oto. Kurrant sak å bygge vil jeg tru. Mulig jeg har skjema liggende. :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Dette hørtes jo oppløftende ut, Olof. Så bra! Om bildet er godt vet jeg ikke, men gjør det nytten? Har flere av komponentene om det ikke er klart nok 👍
    Tusen takk så langt!
    Per Andreas


    76ACCC49-6F28-4EFC-8B69-D9AD6B82FB5D.jpeg
    76ACCC49-6F28-4EFC-8B69-D9AD6B82FB5D.jpeg
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Vet denne posten faller mellom to forum, men håper og tror den passer best inn her:

    Har et håp om å sette inn et phonokort i min Audio Note Oto Line SE. Det skjer i to trinn, først finne et kort som vil kunne fungere og så finne noen som kan sette det inn for meg.

    Det første først: kan jeg sette inn et hvilket som helst phonokort? Det er god plass i forsterkeren. Har gjort dette før i en L2 med supert resultat - vil det være like lett med Oto? Og har forumet noen anbefalinger på relativt rimelige kort?

    Takk for tips!
    Glemte å svare på et viktig spørsmål. Om det er like enkelt å sette in som i en L2. Svaret er nei. I oto er det en helt egen separat phono amp kan man si. Med egen trafo og egen psu. Så denne er helt "frittstående" fra resten i Oto. Men alt går. :) Koster bare litt mere og er litt mere arbeid.

    Men finnes selvfølgelig andre løsninger en å kopiere original Oto phono.

    O
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Jeg ryddet i dag og kom over brosjyrer fra AN sine kit 1, 2, 3, 4. som jeg husker fra rund 1993.
    😀
     

    Vedlegg

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Forresten har jeg også eid alle disse Kits i 90 tallet. Jeg synes spesielt Kit 4 var morro og den kostet heller ikke mye. Jeg føler selv at 'house sound' til Audio Note ble ivaretatt i disse kits , siden AN sto for utviklingen og leverte selv alle deler. Kit 1 er vel fortsatt en klassiker.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg ryddet i dag og kom over brosjyrer fra AN sine kit 1, 2, 3, 4. som jeg husker fra rund 1993.
    😀
    Artig :)
    Har brosjyren liggende selv.
    Og har både preamp kit og kit 1 stående.
    Ved siden av AN DAC kit så er preamp kit med riaa den hifidingsen jeg har brukt mest siden jeg begynte med hifi.
    Preamp kit er en artig sak. ECC82 rør i paralell i linjetrinnet,som ser ut til å gi mye moro,og min tror jeg faktisk er helt original med de utvalgte småkomponentene Peter & Co leverte med AN byggesett den første tiden.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har såvidt begynt å tenke litt på oppgradering av Interstage-trafo og utgangstrafo i mine ANK PSE interstage monoblokker. De yter 18W. Jeg mener å huske @Rune S fortelle at bytte av interstage gjorde mye mer enn utgangstrafo. Er det noen som kan peke meg i retning av gode forslag til oppgradering? Gjerne ved å peke direkte i AN-katalogen eller hos Hifi Collective😄 Evt er det interessant å høre om annet enn AN-trafoer også. Hva med C-kjernene som ANK nå bruker? Noen som vet noe om dem?
    Tar gladelig i mot alle tips!

    Mvh Veleik
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hvis du skal bytte interstage så må du ha en som passer til inngangsrøret. Det er vel triodekoblet 6SH7? Hvis du ikke skal bruke ANK sine egne C-core, så må du finne ut anodemotstanden til det triodekoblede inngangsrøret, samt hvor mye strøm som går gjennom det slik at du får bestilt riktig type.

    Når det gjelder motstander, kondensatorer og slikt så må vi få bilder av innmaten, samt et skjema, slik at vi kan se litt nærmere på hva som kanskje kan forbedres.

    Greit også å vite litt om hva du synes om lyden på forsterkerne slik de står nå. Er de for skarpe, for varme, har de for lite bass etc. etc. Kan ha litt betydning for hvilke komponenter som det kan være verdt å bytte ut.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har såvidt begynt å tenke litt på oppgradering av Interstage-trafo og utgangstrafo i mine ANK PSE interstage monoblokker. De yter 18W. Jeg mener å huske @Rune S fortelle at bytte av interstage gjorde mye mer enn utgangstrafo. Er det noen som kan peke meg i retning av gode forslag til oppgradering? Gjerne ved å peke direkte i AN-katalogen eller hos Hifi Collective😄 Evt er det interessant å høre om annet enn AN-trafoer også. Hva med C-kjernene som ANK nå bruker? Noen som vet noe om dem?
    Tar gladelig i mot alle tips!

    Mvh Veleik
    Tror mye av grunnen til at jeg opplevde så stor forskjel på interstagebytte var at jeg gjekk fra standard ANK IE-kjerme trafo der(vet ikke hvem som lager de for de,Hammond kanskje? ) ,til AN UK UltraHiB sølv ,mens på utgangen byttet jeg fra allerede veldig gode AN UK HiB c-kjerne.

    Hva slags trafoer står i dine nå? ANK både interstage og utgang?

    Det begynner å bli heftige priser på AN UK trafoer.
    Du kan gjøre endel fine voicing ting med de andre delene inni der. Så har du noen innmat bilder som VB sier så kan vi muligens gi noen tips alt etter hva du er ute etter å oppnå klangbalansemessig.
    Der er 2 motstander inni der som står så direkte i signalveien som man får det,kalles gridstoppere,og det er et fint sted å starte.Men som sagt må vi nesten vite hva som står der fra før:)
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Jepp. Gridstopperme er 2w tantalum. (Tror det er 100R) ellers er det jo Black Gate WK, NX og tubecaps som gjelder. Trafoene som sitter der er vel de gamle, svarte e/i.
     

    Vedlegg

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Sølv blir ikke aktuelt pga pris, men kanskje UHiB i interstage er mulig på sikt. Ca £1100-1600, så jeg. Pluss mva. Ikke akkurat småpenger, nei
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Når det gjelder hva jeg ønsker meg lydmesdig, så er det bare mer "AN-lyd" men på et høyere nivå. Om det gir mening...
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    For å illustrere litt hvor enkelt og everfladisk jeg tenker, så har jeg bestilt nye motstander til min AN UK 3.1 dac nå. I tilleg skal jeg bytte ut alle kondisene med Kaisei og Black Gate NX. Ser ingen grunn til å legge skjul på at jeg syns det er stas med "gjeve" deler, men håper selvsagt at det betyr mer oppløst lyd, men med samme dynamikk, fantastiske mellomtone og silkemyke lyd. Jeg skal også få hjelp til å lage ny linjedel i dacen. Fra 3.1 til 4.1...
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Ser ut som bra deler i de blokkene.
    Mer "AN lyd" får man også med de nyere enda litt bedre AN motstandene. Non magnetic tantalum,og non magnetic sølv. Begge syns jeg bidrar med enda litt mer innsikt enn de gamle litt magnetiske tantalum som står inni dine. Og niobium motstandene er også veldig spennende.

    Syns oppgradering av gridstoppere gir litt av det samme som oppgradering av trafoer,men i litt mindre skala.
    Men til en ekstremt mye lavere pris :D
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Synes du har svært gode deler oppi monoblokkene. Tror faktisk trafoene er det svakeste punktet. Litt større skala på forbedringen enn gridstoppere. Og til ekstremt høyere pris (for å omskrive Runes innlegg litt).
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Takk for tilbakemeldinger @Rune S og @VB gridstopperne kan jo byttes med snasne umagnetiske i sølv for en "rimelig" penge... mens jeg sparer til uhib. Hva med de trafoene som har perma nickel kjerne? Enda bedre, eller er det viktigere å komme seg til sølvtråd?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Vanskelige spørsmål. Det må jo være noen varianter som relativt sett er bedre kjøp enn andre, men hvor denne linja mellom pris og kvalitet begynner å flate ut for alvor er det vel få som i praksis vet - bortsett fra AN selv da. MEN husk å sjekk dimensjonene på trafoene hvis du en gang skal bestille. De må jo tross alt passe i forsterkerne. Altså fysisk.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    I innlegg #114 ses Dire Wolfs monoblokker med nye trafoer. Ser ut til at det er mulig å få plass, men jeg skal passe på det @VB 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn