Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.392
    Antall liker
    11.229
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har ikke laget eksakt skjema. Min krets er lik den som var på skjema bare med de endringene jeg skisserte.
    Kuttet 100uf kondisen (trenger ikke mer gain) og har beregnet meg fram til andre driftspunkt på bakgrunn av 12b4a faktaark
    http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Doppeltrioden/12B4A/12B4A.pdf

    Hadde B+ på 260v.
    Iflg. foto så er det 2 stk. Audio Note preamp opter. De er ikke koblet til denne kretsen.
    Jeg bruker bare kabinett og psu fra Audio Note preampen min.

    Det var en som kalles Salas på diyaudio.com som mente at 12b4a rørene kunne være "usabile" dersom gridmotsanden var under 3.3k.. Ser det er mange skjeme som har mye lavere verdi så jeg er litt usikker selv.

    Jeg har et lite "brum" problem: det kan høres gjennom høyttalerene mine.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.392
    Antall liker
    11.229
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er 50. Målt med scope. Ikke så mye men litt. Og har forsøkt masse jordingsmuligheter. Er stjernejord og har forsøkt å "løfte" signaljord med 10ohm og 100nf i parallell. Men samme resultat.. Får forske videre på det i slutten av neste uke. Reiser til hovedstaden i morgen og blir noen dager.
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Medmindre du ønsker at sælge den uden IT,ville det imo være en særdeles god ide at bruge dem.
    jeg ville helt klart bruge max I i IT som udgangspunkt for bedste performance
    Orker du at oplyse om IT data?
    Samt tilgængelig v out fra psu?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.392
    Antall liker
    11.229
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kan være? Skal gjøre et forsøk å heve jordplanet på 12.6V psu til glød også. Den er rimelig rippelfri den strømforsyningen der. Også "scopet"...

    Hjemme nå. Er rimelig barsk i bassen denne enkle 12b4a konstruksjonen.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    He he, nei denne tekniske verden er ikke alltid enkel. Jo jeg har brukt en lav-effekt forsterker tidligere, men det var en Kingrex på 2x13w. Blir vel ikke helt sammenlignbart da denne er klass D eller T eller ett eller annet. Men tror muligens Chorus II liker litt krefter. Skal ta med ett kamera ifra jobben å prøve på noen bra bilder.
    Har også noen el-84 rør liggende. Det er:

    4 x Russiske Genalex (bilde av en drage på røret)
    4 x tyske Valvo

    Og så er det to smårør det står Philips på. Hva som da står i forsterkeren er jeg usikker på.
    En transistor forsterker oppfører seg ofte annerledes med tanke på å kontrolere bass-elementer. Vet ikke bestykningen i Chorus II,men jeg har hatt Klipschhorn,og endel andre gode effektive 15" som for eksempel Altec,og jeg synes de som regel alltid trenger mer kraft enn det 10w +- rørforsterkere vanligvis leverer.Mine Audio Note E er enklere å få liv i bassene på selv om de ikke har mer enn ca 94dB følsomhet.
    Men har du mulighet å teste en eller flere andre små rørforsterkere på dine Chorus så finner du ivertfall fort ut om det er L1en som er problemet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.392
    Antall liker
    11.229
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vet ikke hva jeg skal si...
    Men den 12b4a kretsen jeg designet og mekket. Rimelig standard. Etter endel innspilling spiller sånn som jeg opplever det bedre enn noen AN krets jeg har testet :( ( har testet og tweaket disse 5687/12au7/e80cc/6463 kretsene endel i lang tid nå).. Dette er en krets og deler til noen få hundrelapper og kun med AmpOhm 0.68uf kondiser på utgangen. Ingen dyre utgangstrafoer.. Jo gjorde om et noble potmeter til kun shunt. (bare google volume pot shunt mod).. Mye mer dynamisk og morsom i lyden. I noen oppsett kanskje litt for mye av det gode..

    Vet ikke om jeg skal le eller gråte.. Når det er sagt så er dette i mitt oppsett med mine ører i mi stue :)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    I.o.m. at jeg nå eier en AN L1, og at dette er rør, så er spørsmålet; må jeg justere bias på denne? Hvordan vet jeg når dette skal gjøres og hvordan? Dette er min første rørforsterker så det er på tide å lære litt.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.839
    Antall liker
    1.411
    I.o.m. at jeg nå eier en AN L1, og at dette er rør, så er spørsmålet; må jeg justere bias på denne? Hvordan vet jeg når dette skal gjøres og hvordan? Dette er min første rørforsterker så det er på tide å lære litt.
    Hei! Ingenting å justere. Alle rør på forsterkeren din har autobias, altså de justerer seg selv automatisk.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Flott! Så det er rørene som bestemmer om det skal justeres bias eller ei? Gjelder det da alle EL84 forsterkere?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.839
    Antall liker
    1.411
    Flott! Så det er rørene som bestemmer om det skal justeres bias eller ei? Gjelder det da alle EL84 forsterkere?
    He-he, hvordan skal jeg nå si dette...hmmm. De aller aller fleste rør må ha en viss mengde negativ spenning for å fungere. Denne negative spenninga heter "bias". Det finnes ulike måter å konstruere forsterkere på slik at rørene får denne nødvendige negative spenninga. Din forsterker er konstruert på en slik måte at rørene får den riktige negative spenninga uansett om rørene er nye eller brukte. Dette har ingenting med hvilken type rør det er snakk om, men hvordan de ulike forsterkerne er konstruert.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Tungsram ECL82

    Jeg puttet inn et slikt rør i poweret på dacen i går kveld. Røret er nytt så det låt spisst til å begynne med. Etterhvert roet dette seg ned en god del. Tenkte jeg skulle la det stå i en stund, så får jeg se hvordan det "ter" seg. Fra før har jeg brukt Telefunken, og har vært fornøyd med dette. Men Tungsramrøret kostet £8 og sett i forhold til Telefunken så er det jo nesten "gratis". Noen andre som har noen erfaring med Tungsram ECL82?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Tenker det blir å bestille 4 nye kondensatorer i fra upgrade. De som sitter i ser noe pinglete ut. Ser i en del andre AN amper at det sitter disse store kobber-kondisene. Tenkte å prøve de. Hva vil man høre ved å oppgradere disse? Er det noe annet som med fordel kan "tunes" i en L1?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Tungsram ECL82

    Jeg puttet inn et slikt rør i poweret på dacen i går kveld. Røret er nytt så det låt spisst til å begynne med. Etterhvert roet dette seg ned en god del. Tenkte jeg skulle la det stå i en stund, så får jeg se hvordan det "ter" seg. Fra før har jeg brukt Telefunken, og har vært fornøyd med dette. Men Tungsramrøret kostet £8 og sett i forhold til Telefunken så er det jo nesten "gratis". Noen andre som har noen erfaring med Tungsram ECL82?
    kjøpte en 6 pk for noen år siden og synes de var latterlig gode til prisen, ikke de beste , men heller ikke de verste jeg har prøvd, og om telefunken e verdt mange ganger prisen blir opp til vær enkellt, har testet amperex som var veldig bra, ett såkallt bugle boy, mullard er heller ikke galent
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Tenker det blir å bestille 4 nye kondensatorer i fra upgrade. De som sitter i ser noe pinglete ut. Ser i en del andre AN amper at det sitter disse store kobber-kondisene. Tenkte å prøve de. Hva vil man høre ved å oppgradere disse? Er det noe annet som med fordel kan "tunes" i en L1?
    Har du innmatbilder av L1en din ? ;-)
    Audio Note sine kobber-kondiser gjør ikke så mye ut av seg,vil si de er ganske så "nøytrale" og med en naturlig klangrik gjengivelse viss resten av kretsen har slike kvaliteter i seg.Hvilket merke er de som står der fra før?
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lever upgrade audio ennå? Ikke lett å få kontakt med de ..:confused:
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Tungsram ECL82

    Jeg puttet inn et slikt rør i poweret på dacen i går kveld. Røret er nytt så det låt spisst til å begynne med. Etterhvert roet dette seg ned en god del. Tenkte jeg skulle la det stå i en stund, så får jeg se hvordan det "ter" seg. Fra før har jeg brukt Telefunken, og har vært fornøyd med dette. Men Tungsramrøret kostet £8 og sett i forhold til Telefunken så er det jo nesten "gratis". Noen andre som har noen erfaring med Tungsram ECL82?
    kjøpte en 6 pk for noen år siden og synes de var latterlig gode til prisen, ikke de beste , men heller ikke de verste jeg har prøvd, og om telefunken e verdt mange ganger prisen blir opp til vær enkellt, har testet amperex som var veldig bra, ett såkallt bugle boy, mullard er heller ikke galent

    Nå har røret sittet i et par tre dager og jeg er enig med deg. Veldig bra rør til prisen. Livlig tror jeg at jeg vil si. Ikke noe problem å leve med dette røret. Iallefall i mitt oppsett.
     

    Dig_it_all

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.09.2007
    Innlegg
    91
    Antall liker
    15
    Hei. Ser at hjemmesidene deres er blitt oppdatert ganske nylig: 7/1-2013. Upgrade Audio Får håpe de er aktive ennå da jeg går med planer om å bestille et par Omega Super 3E høyttalere fra de. Hilsen Dig_it_all
    Lever upgrade audio ennå? Ikke lett å få kontakt med de ..:confused:
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Tenker det blir å bestille 4 nye kondensatorer i fra upgrade. De som sitter i ser noe pinglete ut. Ser i en del andre AN amper at det sitter disse store kobber-kondisene. Tenkte å prøve de. Hva vil man høre ved å oppgradere disse? Er det noe annet som med fordel kan "tunes" i en L1?
    Har du innmatbilder av L1en din ? ;-)
    Audio Note sine kobber-kondiser gjør ikke så mye ut av seg,vil si de er ganske så "nøytrale" og med en naturlig klangrik gjengivelse viss resten av kretsen har slike kvaliteter i seg.Hvilket merke er de som står der fra før?
    Rune S. Jeg skal sørge for noen bilder. Må bare låne meg kamera;)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Her er noen bilder av forsterkeren innvendig. Rørene som sitteri er 4 x GE 6BQ5/EL84 (NM 188-5) og 2 x Siemens ECF 80 N75. Kondensatorer er 4 x MCap ZN
    DSC_0035.jpg
    DSC_0044.jpg
    .
    DSC_0031.jpg
    DSC_0038.jpg
    DSC_0042.jpg
    DSC_0044.jpg
    DSC_0040.jpg
    DSC_0046.jpg
    DSC_0036.jpg


    DSC_0037.jpg
     
    Sist redigert:

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Gutta på Audionotekit.com sier jeg burde starte med å bytte de fire kondensatorene og rør. Det vil gjøre stor forskjell mente de. Noen forslag? Rune. S?
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Rørene du med størst lydmæssig forskel vil kunne skifte,er ecf80 ..det er et billigt rør med mange ekvivalenter såvidt jeg husker.
    Skifter du signalkondensatorerne,vil de bedst lydende nok være folie-typer,men lad nu være at købe meget dyre typer,da høje priser slet ikke afspejler sounden.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ser bra ut det Torsen.Ser ikke noen umiddelbare ting som skulle tilsi lyden du beskrev.
    Enig med Sander,jeg hadde begynt på ECF80 rørene.Billigste stedet å starte,og da hører du fort hvor godt kretsen responderer på skifte av komponenter.Kanskje prøve å finne Mullard rør som ofte vil gi en varmere karakter viss det er det du helst vil ha.
    Kjenner ikke akkurat de Mundorf koblingskondisene der,men Mundorfene jeg har vert borti har hatt en fin balanse.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Flott med tilbakemelding. Jeg er ikke ute etter å skape så naturtro/nøytral lyd som mulig. Jeg liker litt varme og at det låter litt stort uten at det blir FOR pompøst. Vil gjerne ha litt snert i bassen også. Hva og hvor skal jeg begynne lete etter rør, og hva må jeg betale?
    Jeg har forresten 2 x phillips rør liggende, men er vel sikkert ikke noe å rope hurra for. Kom med tips folkens! Er helt grønn på dette;)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.839
    Antall liker
    1.411
    Hvis du har engelskproduserte Philips-rør så tror jeg de vil gi en litt varmere lyd enn Siemens. Uansett så er det jo bare å prøve når du nå likevel har to rør liggende.

    Vil du ha enda varmere og større lyd så kan du bytte ut Mundorf'ene med Jensen papir i olje, og helst de i kobber. Den forskjellen hører du - garantert!

    V
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Enig med VB her.Prøv Philips røra.Mitt generelle inntrykk er at Philips har litt mer nivå nede enn Siemens vanligvis,mens Siemens ofte kan vere litt mer finoppløst og rene i lyden,men i enkelte kretser så kan Siemens og Telefunken rør bikke over til det litt analytiske.

    Tryggeste plassen å handle rør tror jeg er Motron,Brynjar Kvanlid, her i Norge.Litt dyrere,men der vet man hva man får.
    Ellers så er det bare å gå bananas på Ebay for eksempel. ecf80 tube | eBay
    Se etter selgere som har god feedback,og rørene bør nesten vere testet/målt.
    Her er for eksempel et par Mullard: One Used Pair of ECF80 6BL8 Tubes by Mullard | eBay
    Mullard har ofte noe av den type lyd som du ser ut til å vere på jakt etter
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Philips-røra er USA produserte. Jeg vil også få tilbud på noen Jensen kondiser om litt. Der er med AN logo. Noen som har hørt om de?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.392
    Antall liker
    11.229
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De mundorf kondisene ZN skal være kjempegode. Endel beskrivelser om at de faktisk er bedre enn mundorf supreme silver..
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det første du bør gjør er å sette inn Philips røra du har.Hører du ok forskjel så er der ting å hente både på de og utgangsrøra,og kondiser og motstander.Jeg hadde Philips ECF80 i min L4 og jeg klarte ikke å høre nevneverdig forskjel i forhold til mine E80CF Telefunken med gullpinner.Men E80CF er longlife rør som man kan forvente 10.000timer levetid på.Et standard ECF80 vil man kanskje si ca 2000timer.

    Audio Note og Jensen kondiser har nok mye til felles lydmessig.Har ikke hørt nyere Jensen,men innbiller meg de gamle Jensen kanskje var hakket mer farget og feite i lyden enn dagens Audio Note.Begge har en naturlig fin gjengivelse spør du meg.
    Men som bambadoo sier så tror jeg nok også de Mundorfene som allerede står der er bra.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.839
    Antall liker
    1.411
    Mens vi er på rør, hva med el84 røra. Er det bare å slå seg til ro med de jeg har? Eller er det noe å hente på de?
    Her det en dobbel så dyr Mullard med noe gull og greier. Er dette bare tull eller er den verdt dobbel pris?

    Mullard E80CF 7643 ECF80 6BL8 Gold Pin Tube for McIntosh | eBay
    Mullard-rørene som du linker til er utvilsomt kjempegode, men om det er gull eller ikke spiller liten rolle. Litt stålpuss på vanlige rørpinner og de blir så gode som nye.

    Skal du ha skikkelige gode EL84-rør så blir det dyrt. Tror det kan lønne seg å ta oppgraderingen litt gradvis slik at du vet hva som gjør en forskjell og hva som ikke gjør det i ditt anlegg.

    Jensen med AN logo er helt ok. Det du må finne ut er hva de er laget av. Er det aluminium, tinn, kobber eller sølv?
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    JanR brukte vel noen russer-rør (el84 type) som kosta nada.....funka som ei kule.
    Finner sikkert noe ang. de i denna tråden, eller i JanR sin.;)
    Jeg gidder ikke leite....:cool:
     
    Sist redigert:

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Ok, da prøver jeg philips rørene. Er det noe forskjell på om røra heter ECF80 eller E80CF? Eller er dette bare to forskjellige måter å si det på?
    De Jensen kondisene vet jeg ikke noe om enn så lenge. Må høre hva prisen blir.
    Grunnen til at jeg vil bytte kondiser er at jeg ikke klarer å holde fingrene unna. Har lyst til å lodde litt og bli kjent med forsterkeren.
    Det blir uansett bare å bytte de to smårørene og kondiser i første omgang. Etter det så blir det å spille mye musikk.
    Klipschene begynner også å tø litt opp hører jeg;)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Et annet spørsmål; når en kondensator skal byttes, så må alle verdier som står på den gamle følges? Altså .22uF og 400-630 volt?
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Du kan gjerne bruke kondiser med høgere maks godkjent volt verdi,men ikkje lavere.
    Angående uf verdi,bør du i utgpunktet bruke samme verdi,men avogtil kan det vere bedre med større verdi,men da må folk med peiling på skjema på banen,og anbefale konkrete forslag.

    Mvh.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Ok, så i denne sammenheng så kan jeg bruke kondiser med .22uF og feks 600-800 volt?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hei, prøver litt her også. Har en orginal AN dac 1.1/ll eller noe slikt. Problemet er at denne brummer en del.
    Bilder av innmat:




    Legger merke til at trafo er skrudd rett inn i selve kassen uten noen form for demping imellom, har dette noe å si og kan man da bruke gummipakninger eller lignende? Hva med jording? Ledningstump fra skrue på selve trafo til skrue i kassa ved siden evt.
    Som dere skjønner så er jeg utenfor komfortsonen min her.
    Har i lang tid irritert meg over støy fra el34se ampen og så viser det seg at det er fra dacen støyen kommer :(
    Merkelig nok så var støyen fraværende når jeg brukte den i hodetelefon anlegget en stund. Men på horn med høy følsomhet så blir det brum.
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Prøv at løsne skruerne der holder trafoen,og flyt den så langt væk fra elektronikken som muligt.
    Det gav mig en brum reduktion på 13db!!
    Patetisk af AN :mad:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn