Som Håkon skrev så er det absurd nok 1/10 av prisen på det som var toppmodellen,Sogon. Nå tror jeg der er en enda dyrere modell med betegnelsen Sottoo,eller hva nå de dyreste sølvkablene deres heter.Om det var Sogon vet jeg ikke, men kostet 140kkr, alnico, hemp og sølvspole.
De var gode - misforstå ikke, men hadde sine begrensninger IMHO.
Hehe,ganske villt! Og tror der kom en generell prisøkning på alle produktene deres sent i fjor.Så ut som mange produkt fekk en 10-20% økning i pris.Fra prislisten til Audiocompaniet datert desember 2017 koster AN-E SOGON 1972451.25kr
Den er vel verdt sin vekt i sølv... ;-)Fra prislisten til Audiocompaniet datert desember 2017 koster AN-E SOGON 1972451.25kr
Nu prøver du igen at tillægge mig udtalelser jeg ikke har haft....har aldrig sagt "noget ikke er af det gode", men et halvt første ordens filter gør altså ikke en faselineær højttaler...er du enig i det?Det ser ut for meg som at du ønsker å krangle, Groove, men jeg deler ikke det ønsket.Jeg skriver netop for at korrigere dig, nogle kunne jo tro at der er tale om faselineare højttalere som du postulerer....og senere gør til en detalje....
Og at der er 1. ordens delefilter gør IKKE en højttaler faselinieær....det er kun en delmængde af en samlet konstruktion og som du skriver har AN kun 1. ordens på en flanke....
Hvis du ike ved noget om emnet, så skriv det....i stedet for at komme med fake news....
Førsteordens filtre har en del fordeler, hvorav økt faselinearitet er en av dem. Samtidig har de en god del utfordringer som må løses om man skal skape en vellykket høyttalerkonstruksjon. Så er det fullstendig ok for meg om du mener disse utfordringene ikke er av det gode, men det finnes etter hvert ganske mange svært vellydende konstruksjoner som har en typisk "fasekorrekt oppførsel" (se mine sitater vist til tidligere), som får frem nevnte fordeler med enkle filtre svært tydelig.
Jeg er litt usikker på hva du forsøker å fortelle meg, Groove, men jeg aksepterer uansett at du ikke deler min oppfatning av verken førsteordens filtre mot toppen, eller Audio Note. Det er helt uproblematisk.
Mvh
Håkon Rognlien
Mulig jeg bare misforstår tonen din, Groove, beklager i så fall det, er ikke alltid så lett med det skrevne ord.Nu prøver du igen at tillægge mig udtalelser jeg ikke har haft....har aldrig sagt "noget ikke er af det gode", men et halvt første ordens filter gør altså ikke en faselineær højttaler...er du enig i det?Det ser ut for meg som at du ønsker å krangle, Groove, men jeg deler ikke det ønsket.Jeg skriver netop for at korrigere dig, nogle kunne jo tro at der er tale om faselineare højttalere som du postulerer....og senere gør til en detalje....
Og at der er 1. ordens delefilter gør IKKE en højttaler faselinieær....det er kun en delmængde af en samlet konstruktion og som du skriver har AN kun 1. ordens på en flanke....
Hvis du ike ved noget om emnet, så skriv det....i stedet for at komme med fake news....
Førsteordens filtre har en del fordeler, hvorav økt faselinearitet er en av dem. Samtidig har de en god del utfordringer som må løses om man skal skape en vellykket høyttalerkonstruksjon. Så er det fullstendig ok for meg om du mener disse utfordringene ikke er av det gode, men det finnes etter hvert ganske mange svært vellydende konstruksjoner som har en typisk "fasekorrekt oppførsel" (se mine sitater vist til tidligere), som får frem nevnte fordeler med enkle filtre svært tydelig.
Jeg er litt usikker på hva du forsøker å fortelle meg, Groove, men jeg aksepterer uansett at du ikke deler min oppfatning av verken førsteordens filtre mot toppen, eller Audio Note. Det er helt uproblematisk.
Mvh
Håkon Rognlien
Og har aldrig nævnt noget om lyden...
Jeg kan også tvivle på det du benævner "fasekorrekt gengivelse" fra en højttaler, der klart ikke er fasekorrekt....du kan lide lyden, ja....men fasekorrekt...nej....enig?
Og til sidst....hvis du mener at når jeg påpeger direkte faktuelle fejl i dine udtalelser, at så krangler jeg....ja så er det dit debatniveau, ikke mit
Der kan være mange meninger og opfatttelser omkring lyd, fint....men når vi kommer til teknik og fysik er tingene anderledes, her er der fakta eller fup...
Ingen problem, dette er debat og vi er blot uenigeMulig jeg bare misforstår tonen din, Groove, beklager i så fall det, er ikke alltid så lett med det skrevne ord.
Som sagt filteret er kun en brik i løsningen omkring faselinearitet. Noget som AN selvklart prioriterer lavt, ellers ville konstruktion se helt anderledes ud. Jeg har arbejdet i mange år i branchen, både med element konstruktion/produktion og komplette systemer. AN er en ok højttaler konstrueret i 70'erne og sub-optimeret siden, primært på komponentniveau. De grundlæggende konstruktionsmæssige kompromisser er ikke ændret.Et halvt førsteordens filter alene gjør ikke en høyttaler fasekorrekt, dette er vi enige om. Men dette er i høyden også kun halve sannheten, for i tillegg til den elektriske delingen kommer det flere aktuelle fenomen, hvorav ett er den akustiske delingen, inkludert naturlig avrulling av elementene. Det er mange fenomen som til sammen trekker i retning av at en høyttaler oppfører seg "fasekorrekt", da i form av evnen til å ha full kontroll på plassering av instrumenter og rom + div andre egenskaper som har vært nevnt i mine klipp fra andre aktører / konstruktører.
En 2-vejs med 8" og standard domediskant deles ikke lavt med succes. Og området 2-4Khz er i ørest mest sensitive. Og bemærk at enhederne ikke er tavse uden for delefrekvensen, de bidrager en del...specielt med enkle filtre...I tillegg har vi dette med hørselen som endrer seg nedover i frekvensene, og ikke er like fasesensitiv, ergo er heller ikke fasedrei i de lavere frekvenser like kritisk for persepsjon. Sagt på en annen måte; en høyttaler med to elementer som deler lavt nok, behøver ikke mer enn et halvt førsteordens filter for at øret skal oppfatte dette som en fasekorrekt gjengivelse. På den måten vil en toveis med enkle filtre og lav deling kunne oppfattes som en fasekorrekt høyttaler, selv om den målbart sett ikke nødvendigvis er det.
Det kan være charmerende enkelt at afgøre en højttalers faselinearitet med et stykke musik. Det virker bare ikke. Q-sound er i sig selv fasemanipulationer og det samlede resultat (AMTD) er flot, men ubrugeligt til højttaler evaluering. Her skal korrekt konstruktion og verificerende målinger til.En enkel måte å teste denne oppførselen på, er som tidligere nevnt med Q-sound effekter. Disse er i seg selv pålagte fasefeil, som lurer øret til å tro at lydene kommer fra andre steder enn de gjør i virkeligheten. Cruxet er at for at dette skal fungere, må høyttaleren i seg selv være fasekorrekt (eller må oppfattes fasekorrekt i de nødvendige deler av frekvensområdet), ellers forsvinner denne show-faktoren. De høyttalerne som gjør dette absolutt best og mest presist er fulltoner (naturlig fasekorrekte), deretter følger to-veis høyttalere med enkle filtre, hvorav den viktigste faktor er førsteordens mot toppen.
Måske er dit ståsted at de er fasekorrekte, men det er de langt fra...men de er bygget på en måde der er simpel at fremstille, så et økonomisk rimeligt kompromis på en kassehøjttaler...Med dette håper jeg vi har en viss forståelse av hverandres ståsted, og poenget med mitt innledende utsagn om at Audio Note er fasekorrekte.
Enig i at der er mange indgangsvinkler til at konstruere højttalere og mange resultater. Og mange forskellige konstruktører, lige fra hobbyfolk til professionelle. Dette er godt.Husk også at dere som konstruerer høyttalere er svært uenige om virkemidler, og jeg tør å påstå etter mange møter med konstruktører opp gjennom årene, at de er like sikre i sin sak, alle mann. Så påstår du at det jeg sier er feil, mulig du har helt rett i det, mens en annen med like mye kunnskap og årelangt arbeide med de samme problemstillingene, vil hevde det motsatte med like stor overbevisning.
Sjovt nok er det jo netop det jeg anfægter hos dig. At du ikke holder dig til den subjektive del som du oplever, men skal sætte et teknisk prædikat på det: Faselineært!For min egen del blir derfor dette av bokstavelig talt akademisk interesse, etter å ha hørt så mange "besitte sannheten" i gjennom snart 30 år som skribent. Jeg hører det jeg hører, og aksepterer at det er svært forskjellige oppfatninger av hva som er rett og galt. Det blir litt som diskusjonen omkring rør og transistor, feeback, OP-amper etc., steile fronter, målingene viser hva som funker best, ørene er av og til svært uenige.
Hvilke har været uenige i begrebet faselineæritet? Kom gerne med citater...kort sagt fordi jeg som nevnt har sittet i samtaler med konstruktører i 30 år, som alle sammen "eier sannheten", og sier diametralt motsatte ting.
Dine observationer minder mig om en historie: To forskere ved Oslo universitet forskede i virkningen af vand på et menneskes bevidsthed. Uanset hvad de blandede i vand, blev et menneske beruset af vandet. De havde prøvet næsten alt; gin, whiskey, cognac, rom, vodka....alt med samme resultet!Og angående dette med faselinearitet, før vi slipper saken helt: Er vi enige om at for å oppleve Q-sound effekt (som altså er en introdusert fasefeil på signalet), så må du ha en høyttaler som faktisk selv jobber faselineært i et spesifikt frekvensområde? Dette er ikke et retorisk spørsmål, jeg spør fordi jeg faktisk undrer på det. Og grunnen til at jeg undrer på det, er at dette konsekvent fungerer best på fulltoner og enkle to-veis høyttalere med førsteordens mot toppen.
Som sagt, spørsmålet mitt var ikke ment retorisk, og jeg fikk ikke svar på det.Hvilke har været uenige i begrebet faselineæritet? Kom gerne med citater...kort sagt fordi jeg som nevnt har sittet i samtaler med konstruktører i 30 år, som alle sammen "eier sannheten", og sier diametralt motsatte ting.
Har du også oplevet at man har været uenige i Ohms lov?
Hvis alle dem du har snakket med over 30år har haft diametralt modsatte holdninger, har du kun snakket med to...eller nogle af holdninger må have været sammenfaldende ;-)
Syntes du bevæger dig på kanten af "Fake news" eller "Alternative facts"
Dine observationer minder mig om en historie: To forskere ved Oslo universitet forskede i virkningen af vand på et menneskes bevidsthed. Uanset hvad de blandede i vand, blev et menneske beruset af vandet. De havde prøvet næsten alt; gin, whiskey, cognac, rom, vodka....alt med samme resultet!Og angående dette med faselinearitet, før vi slipper saken helt: Er vi enige om at for å oppleve Q-sound effekt (som altså er en introdusert fasefeil på signalet), så må du ha en høyttaler som faktisk selv jobber faselineært i et spesifikt frekvensområde? Dette er ikke et retorisk spørsmål, jeg spør fordi jeg faktisk undrer på det. Og grunnen til at jeg undrer på det, er at dette konsekvent fungerer best på fulltoner og enkle to-veis høyttalere med førsteordens mot toppen.
Lyttestest er selvfølgelig helt uundværlige, men fundamentet skal på plads med tænkning og målinger. Ellers leder man efter en når i en høstak og omvejene/blindvejene er uendelige...
Et modspørgsmål: Mener du stadig at AN højttalere er faseliniære?
Ja, jeg kan gjerne beklage beklage at jeg benyttet det ordet umoderert. Poenget mitt var, og er, at for at det skal være mulig å oppleve Q-sound / Surround-effektene fra et stereooppsett, så må et eller annet være faselineært i utgangspunktet. Logikken er selvsagt at dersom det IKKE er fasekorrekt i utgangspunktet, vil resultatet av tilførte fasefeil på signalet, bli fullstendig uvisst.Ser poenget ditt Groove.Og er i grunnen enig.Bruker man ordet faselineært uten å gradere det med andre ord så vil jeg også tolke det som man mener 100% faselineært.
Og det er jo selvsagt ikke AN E.
Men har du eksempler på høytalere som er faselineære? Dette er vel noe jeg mener å ha lest at for eksempel Duelund var opptatt av å prøve få til i delefiltrene.
Er det i det hele tatt mulig at et element er 100% faselineært? Har ikke alle element induktans og kapasitans,pluss andre artige fenomener som gjør at de avviker fra 100% rett?
Spør av nysgjerighet. Tar gjerne imot linker om temaet.
Neida, jeg opplevde ikke som kritikk.Var ikke ment som noen kritikk mot deg Håkon
Var bare ment som at jeg ser poenget til Groove. Leser jeg ordet faselineært alene så tenker jeg at det betyr helt faselineært.
Men jeg sliter med å se at noe innen hifi kan vere 100% faselineært.
Meg bekjent er ingen mikrofoner,kabler,kondiser,motstander,rør,transistorer,høytalerelement 100% faselineære. Så fekk jeg brukt det ordet noen ganger i et innlegg.....
Et modspørgsmål, igen: Mener du stadig at AN højttalere er faseliniære?Som sagt, spørsmålet mitt var ikke ment retorisk, og jeg fikk ikke svar på det.
Du er nødt til å være litt mer pedagogisk, jeg er ikke spesielt god på løsing av gåter. Så jeg prøver igjen:Et modspørgsmål, igen: Mener du stadig at AN højttalere er faseliniære?Som sagt, spørsmålet mitt var ikke ment retorisk, og jeg fikk ikke svar på det.
Jeg svarede, du må læse dybere ;-)
Jeg kunne også referere til de gamle hekse verifikationer: Smid hende i søen, flyder hun er hun heks (og skal brændes), flyder hun ikke er hun nok ok...
Det er jo her det begynner å bli interessant. Jeg har forstått det som følger (og du må gjerne korrigere meg på dette): Av diverse årsaker sliter våre ører med å retningsbestemme lyd av lavere frekvenser, ergo er vi heller ikke særlig fasesensitive ved lavere frekvens. Det er derfor viktig for å sikre en "fasekorrekt oppførsel", at så stor del av frekvensområdet som mulig, ivaretas av ett element. Jeg benytter gjerne denne som eksempel: DOXA - PRODUCTS - SPEAKERS, om du leser hva produsenten skriver, så er det i tråd med den opplevelsen jeg har av fenomenet. Disse er også løpetidskorrigert, for øvrig, ved at separat boks for diskant kan flyttes i forhold til basselementene. Har du 3 elementer, som JBL, vil deling mellom diskant og mellomtone sannsynligvis legges mye høyere i frekvens, våre ører lar seg ikke så lett lure, og faseavvikene blir hørbare. Fordi det er i praksis umulig å gjøre to elementer som jobber i forskjellig frekvensområde 100% faselineære, må produsenten velge en løsning som turnerer disse utfordringene i henhold til de mål han setter seg. Og det er nettopp på det punktet med målet for konstruksjonen, at høyttalerkonstruktørene skiller lag, og blir "eiere av hver sin sannhet". Jeg vet ikke hvem som har mest rett, jeg vet bare hva jeg selv opplever som mest likt virkeligheten, eller "låter best" om du vil.Kunne komme med et konkret eksempel som ikke er AN. Mange kender nok JBL L-100, som jo lige er genintroduceret. JBLs mest solgte højttaler.
Den har et utroligt simpelt delefilter, kun to kondensatorer og to dæmpeled (modstande) i en trevejs. Den må jo være delt "1. ordens imod toppen"? På både mellemtone og diskant? Og bas helt uden delefilter (fultone)....den må jo være helt faselineær?
Dersom den klarer å plassere Q-sound-effektene presist og tydelig langt utenfor høyttalernes fysiske plassering, så har den åpenbart kontroll på fase, ja. Det ligger innbakt i hele Q-sound-konseptet, ettersom det dreier seg om nettopp det å tilføre signalet faseavvik.Hvis den spiller Q sound godt er den så faselineær?
Nei. Men en høyttaler med "fasekorrekt oppførsel", vil ofte ha det som sideeffekt, ettersom de er så gode på klanglige kvaliteter.Hvis den spiller Jazz godt, er den så faselineær?
Jeg tror der er alt for mange usikre parametre her til et sort/hvid svar....Er det ikke slik at for at et anlegg skal kunne gjengi Q-sound effekten med pin-pointing godt utenfor høyttalernes plassering, så må en spesifikk del av frekvensområdet være faselineært? Ja eller Nei?
Dersom svaret er JA, vil jeg fortsatt hevde at Audio Note K er en høyttaler med faselineær oppførsel. Er svaret derimot NEI, vil mitt svar være at da aner jeg ikke. Og så vil jeg stille et oppfølgende spørsmål, og det går som følger:
Hva er det da som avgjør om en høyttaler har evnen til å plassere Q-sound-effektene presist?
Jeg tror essensen er her. Du har hørt lidt her og der fra forskellige (givetvis kompetente folk) og har så dannet dig en blandet mening. Du skriver selv tidligere at deres meninger var i øst og vest......du må gjerne belære meg slik mang en konstruktør har gjort før, deler av det jeg har forstått av deres forklaringer gjenspeiles i mine beskrivelser både her og på min blogg. Jeg hører en klar og gjentagende sammenheng mellom førsteordens filter, store, presise lybilder og "ekte" klangkarakter, og jeg har blitt forklart at dette er relatert til en fasekorrekt oppførsel. Jeg mer enn aner at du er uenig i dette, så jeg oppfordrer deg til å komme med din forklaring. Det "verste" som kan skje, er at jeg lærer noe nytt
Så da venter jeg bare på din forklaring av hva Q-sound-effekten kommer av. Igjen, jeg er ikke ute etter å skape en unødvendig debatt, jeg ønsker at du fremlegger din forklaring, slik at jeg kommer klokere ut av denne debatten.Jeg tror der er alt for mange usikre parametre her til et sort/hvid svar....Er det ikke slik at for at et anlegg skal kunne gjengi Q-sound effekten med pin-pointing godt utenfor høyttalernes plassering, så må en spesifikk del av frekvensområdet være faselineært? Ja eller Nei?
Dersom svaret er JA, vil jeg fortsatt hevde at Audio Note K er en høyttaler med faselineær oppførsel. Er svaret derimot NEI, vil mitt svar være at da aner jeg ikke. Og så vil jeg stille et oppfølgende spørsmål, og det går som følger:
Hva er det da som avgjør om en høyttaler har evnen til å plassere Q-sound-effektene presist?
min henvisning til heksetesten var et billede på din subjektive fasetest....den kan ikke bruges til noget andet en din egen oplevelse. Du mærker jo også selv at den giver dig flere spørgsmål end svar...
Ved du hvordan faselineritet høres/lyder?
Hved du hvordan en ikke faselineær optalelse høres på et sæt ikke faselineære højttalere?
Hved du hvordan en ikke faselineær optalelse høres på et sæt faselineære højttalere?
Din argumantation er "når x spiller dette track bedre en y, må x være faselineær!" ("hvis pigen flyder er hun en heks")...
Hvis, og kun hvis, du har styr på alle de øvrige detailjer i begge højttalere, kan du begynde at konkludere som du gør...og det tvivler jeg på du har.
Se mine andre svar. Nå leser jeg nærmest at du oppfatter meg slik: "du aner ikke hva du prater om, så da anbefaler jeg deg heller å holde kjeft". Det er forsåvidt en grei innstilling, i så fall, men jeg lærer ikke noe nytt av det.Jeg tror essensen er her. Du har hørt lidt her og der fra forskellige (givetvis kompetente folk) og har så dannet dig en blandet mening. Du skriver selv tidligere at deres meninger var i øst og vest......du må gjerne belære meg slik mang en konstruktør har gjort før, deler av det jeg har forstått av deres forklaringer gjenspeiles i mine beskrivelser både her og på min blogg. Jeg hører en klar og gjentagende sammenheng mellom førsteordens filter, store, presise lybilder og "ekte" klangkarakter, og jeg har blitt forklart at dette er relatert til en fasekorrekt oppførsel. Jeg mer enn aner at du er uenig i dette, så jeg oppfordrer deg til å komme med din forklaring. Det "verste" som kan skje, er at jeg lærer noe nytt
Derudover har du dine egne oplevelser med lyd...
Disse mikser du så sammen til en slags oplevet videnskab. Her går det galt. VIdenskaben er ikke et "vægtet gennemsnit" af hvad du har hørt her og der. Inrømmet, der findes forskellige skoler, men de fleste er enige om det grundlæggende. Det er vægtningen af de enkelte parametre og deres betydning for lyden der er forskellig og som giver forskellige konstruktioner. Ikke uenighed om principperne...Ohms lov er bare Ohms lov...
Du må igen med at læse på teorierne, hvis du vil have forståelsen...
Har vært en del plunder med de potmeterne. Forsterkeren blir enda bedre med en step-attenuator, faktisk. Ellers har jeg ved en anledning fått innmontert et ALPS med fjernkontroll av volumet, fungerte også meget bra.Takk for superraskt svar! Litt usikker på hvilket potmeter det er, men det er trinnløst. Har forsøkt å google hvilket potmeter det er, men uten hell ...
Vil det være verdt et forsøk å bytte om på effektrørene (altså bytte v - h)?
Litt usikker på det, egentlig. Dersom fenomenet endrer seg når du beveger volumpoten "voldsomt" mange ganger (helst ikke ha på musikk akkurat da...) opp og ned, så peker det som oftest mot urenheter, og det kan stort sett ordnes. På den annen side kommer det ofte tilbake igjen, så...Takk for svar, Håkon!
Ja, jeg har hatt step-att. på en AN L2 tidligere, og syntes det var fin oppgradering av lyden, men de laveste trinnene var for «langt fra hverandre» så det ble enten for svakt eller for sterkt når vi skulle lytte på lavt volum.
Uansett er det ikke pæng eller lyst til oppgradering nå. Forstår jeg det slik at dette ikke er fiksbart uten å bytte potmeter?
Per Andreas
Lykke til!
Reagerte litt på at det var endel volum i ene kanalen når volum var skrudd helt ned.
Da er det "signal" som finner fram til forsterkningskretsen til tross for volum=0. Det er røruavhengig.
Audio Note har jo et eget kort som er beregnet på å sitte der. Det er rett nok kun et mm-kort, så jeg ville vel selv lett etter en separat boks. Alternativt ville jeg dratt med meg forsterkeren til Bærum, til Aura Fidelity, og bedt Joachim Fragoso montere inn et kort der.Da er det renset og skrudd i avskrudd tilstand og vipps fungerer det som det skal! Veldig god med hjelp herfra.
Til høsten vurderer jeg å få satt inn et phonokort - noen anbefalinger som går inn i OTOboksen?
Ikke så ofte en leser slike meldinger. Hedersmann!Jeg antar at det var jeg som solgte OTOen til patro og jeg har litt smånervøs fulgt diskusjonen. Jeg vil ikke selge noe som ikke er helt i orden. Bra at det ordnet seg! Forklaringen er sannsynligvis at jeg har brukt den på betydelige mindre følsomme høyttalere enn hornhøyttalerne til patro slik at jeg aldri har skrudd volumknappen under kl 9 noen gang.