Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.400
    Antall liker
    11.236
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ingen erfaring, men hva er det du ønsker av AN? Har en formening om at P2 SE og Conquest spiller litt forskjellig.

    Og hva sier resten av kjeden? - Hvilke HT bruker du?. Hvilken forsterker og hvordan låter det generelt hos deg nå?

    Fra det el 34 kitet kom har jeg følt at den spiller veldig bra. Det hjalp ikke at jeg snakket med Andy Grove om den heller
     

    Rokko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    248
    Antall liker
    5
    Spiller på selvlagde ht, type Cornscala (La Scala topp/Cornwall bunn).
    De skal på sikt konverteres til khorn.

    Planen i utgangspunktet er å bygge seg Kit 1. Mens jeg venter på 2010 så ser jeg litt etter alternativer f.eks på Ebay. Er åpen for det meste egentlig. Følger en auksjon på en stk M2 Phono/P2 SE. Så vi får se.

    Men som sagt så er planen å bestille seg et Kit1 hos Upgrade...
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    BHO skrev:
    JanR skrev:
    DevilEj skrev:
    Skal åpne den og teste å bytte om rørene iløpet av julen. Prøvde å sende en mail til Upgrade for noen dager siden, men fikk ingen respons derfra
    Sitter 6111 rør i den, loddet fast til print. Ikke helt sikker men tror det sitter bare ett der.
    Få det ut, sett i nytt, voila :)

    http://www.audionote.co.uk/downloads/zero_manuals/AN_DAC_One.1x.pdf

    Vært borti samme "problemet" på en zero pre. Sitter samme røret der, samme symptomene, byttet rør og alt var i skjønneste orden.

    /jan
    Sitter nok bare ett 6111 der ja. Koster ikke særlig, men det må som Jan nevner loddes ut/inn. ;)
    Bestilte 3stk forskjellige 6111 fra Tubeworld.com i går, så da får vi se om ikke det blir dreis på sakene. Rørene var billige men portoen dyr, så jeg tok med et par ekstra for å teste hva de forskjellige gjør med lyden.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    DevilEj skrev:
    BHO skrev:
    JanR skrev:
    DevilEj skrev:
    Skal åpne den og teste å bytte om rørene iløpet av julen. Prøvde å sende en mail til Upgrade for noen dager siden, men fikk ingen respons derfra
    Sitter 6111 rør i den, loddet fast til print. Ikke helt sikker men tror det sitter bare ett der.
    Få det ut, sett i nytt, voila :)

    http://www.audionote.co.uk/downloads/zero_manuals/AN_DAC_One.1x.pdf

    Vært borti samme "problemet" på en zero pre. Sitter samme røret der, samme symptomene, byttet rør og alt var i skjønneste orden.

    /jan
    Sitter nok bare ett 6111 der ja. Koster ikke særlig, men det må som Jan nevner loddes ut/inn. ;)
    Bestilte 3stk forskjellige 6111 fra Tubeworld.com i går, så da får vi se om ikke det blir dreis på sakene. Rørene var billige men portoen dyr, så jeg tok med et par ekstra for å teste hva de forskjellige gjør med lyden.
    Godt at det ordnet seg med rør.

    Om det er forskjeller å snakke om på de forskjellige 6111 så legg gjerne ut en liten "rapport" her i tråden.

    /jan
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har peiling på oppgradering av dac'er her.
    Har en Audionote 1x Signature plus. Mye Black Gate og AN motstander i den.
    Men strømforsyningen kan bli bedre. Har hørt om å oppgradere til M2 strømforsyning.
    Kan noen opplyse meg litt før jeg kontakter Upgrade.

    Håvard
     

    Karlsson

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    84
    Antall liker
    7
    BHO skrev:
    Prisforskjellen finner du ut om du søker ;), men det er ikke poenget.
    Tube-cap er polyprop film caps. Polyprop film-caps lager f.eks Clarity......også etter ønsket verdi. ;)
    Mitt poeng er at det dyreste og vanskligste og skaffe til veie, ikke nødvendigvis trenger å være det beste for deg eller meg. For å finne ut dette, og f.eks hvordan forskjellige motstander lyder, krever en helt for jævli masse arbeid og lytting. Av den grunn (vil jeg tro ::)) virker det som om de fleste er fornøyd når de har kjøpt noe av det dyreste og mest annærkjente.
    MEN.....finnes det andre saker der ute som virker like godt (som f.eks tubcaps vs Wkz) eller vel så godt for den sags skyld?? :)
    Viktigere å finne ut det, enn å søke jorda rundt etter AN tant 2w og Black gate Wkz......om du spør meg. 8)
    Det finns massa olika bra komponenter på marknaden. Som nämt är det ett vansinnigt jobb att testa ut allt som finns. För att göra saker mycket svårare låter det som regel inte optimalt med en hel hög av en typ med goda komponenter. Tex bara Black Gate WKZ över allt behöver absolut inte låta optimalt. Samma sak med andra typer komponenter. Men i en god blandning av olika mycket bra komponenter får man ofta ett ännu bättre resultat en att bara använda en sort. Att börja testa ut först olika typer motstånd eller kondensatorer för att sedan testa olika kombinationer tar lätt flera tiår skall det göras seriöst. Så dela gärna erfarenheter här på forumet. Det kommer absolut alla till nytta och glädje. Det vi har gjort är att börja med att testa olika kombinationer av dom erkänt goda (och dessvärre dyra) komponenterna på marknaden. Men som BHO säger det finns billigare alternativ som jag är helt säker på gör ett fantastiskt gott jobb. Att gå för det dyraste är ett lätt sätt att skaffa en "feal good faktor" samtidigt som många menar att det är "bäst". Men det kan lätt göra att man blir okritisk i sitt lyssnande/testand och att man faktiskt inte kommer så långt som man kunde gjort med andra kombinationer. Samtidigt som man som regel vill komma mer eller mindre i mål och bara kunna ta det lugnt och njuta musiken utan att behöva testa ut nya saker hela tiden. Men att man är nöjd själv och litar både på det man gjort och sina egna öron är vel alltid det viktigaste. Och att man har kul så klart! :)

    Mvh
    O
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Hei på deg Olof...og god jul ;D.....i grunn ikke overraskende at vi er både samstemt og enige ang. disse saker og ting. :)
    Helt enig med deg.....er det noen der ute som får noen gode kominasjoner av komponenter til å fungere meget bra sammen, så vær ikke sen med å dele oppdagelsen med oss andre. ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    BHO skrev:
    .....er det noen der ute som får noen gode kominasjoner av komponenter til å fungere meget bra sammen, så vær ikke sen med å dele oppdagelsen med oss andre. ;)
    Helt klart, kan jo være kjekt for oss som ikke har råd til alt det flotte og eksklusive der ute ;)

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    JanR skrev:
    BHO skrev:
    .....er det noen der ute som får noen gode kominasjoner av komponenter til å fungere meget bra sammen, så vær ikke sen med å dele oppdagelsen med oss andre. ;)
    Helt klart, kan jo være kjekt for oss som ikke har råd til alt det flotte og eksklusive der ute ;)

    /jan
    Er vel kjekt for alle! :D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    JanOlav skrev:
    JanR skrev:
    BHO skrev:
    .....er det noen der ute som får noen gode kominasjoner av komponenter til å fungere meget bra sammen, så vær ikke sen med å dele oppdagelsen med oss andre. ;)
    Helt klart, kan jo være kjekt for oss som ikke har råd til alt det flotte og eksklusive der ute ;)

    /jan
    Er vel kjekt for alle! :D
    Nei.
    Ikke nødvendigvis ;)

    /jan
     

    Rokko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    248
    Antall liker
    5
    Da kan jo det se ut som det blir ett ekstra godt nytt år siden jeg har bestilt meg Kit 1 fra Upgrade (Som forøvrig var veldig hygglige å ha med å gjøre).
    Da kan det egentlig ikke bli januar fort nok :)

    Er det noen form for innvielsesrituale i AN's venner, eller må man ordne det selv? Hjemmelaget ESB og en skvett Laphroaig mens AN Hymnen strømmer ut av høytalerene? Finnes det en AN hymne egentlig?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    thorgir666 skrev:
    Da kan jo det se ut som det blir ett ekstra godt nytt år siden jeg har bestilt meg Kit 1 fra Upgrade (Som forøvrig var veldig hygglige å ha med å gjøre).
    Da kan det egentlig ikke bli januar fort nok :)
    Gratulerer så mye :)



    thorgir666 skrev:
    Er det noen form for innvielsesrituale i AN's venner, eller må man ordne det selv? Hjemmelaget ESB og en skvett Laphroaig mens AN Hymnen strømmer ut av høytalerene? Finnes det en AN hymne egentlig?
    Singel malt må vel være den beste måten å innvie ny hardware på.
    Funker for meg ::)

    /jan
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    BHO skrev:
    Hei på deg Olof...og god jul ;D.....i grunn ikke overraskende at vi er både samstemt og enige ang. disse saker og ting. :)
    Helt enig med deg.....er det noen der ute som får noen gode kominasjoner av komponenter til å fungere meget bra sammen, så vær ikke sen med å dele oppdagelsen med oss andre. ;)
    OK no problem:

    Elektrolytten som hos meg har blitt den jeg bruker i stedet for Black Gate [i de tilfeller jeg MÅ bruke elektrolytter] (og som mange andre jeg har dumpet bort i også bruker):

    Panasonic FC Gold.
    Finnes i masse verdier og koster nesten ingen til til sammenligning!
     
    A

    aair

    Gjest
    Godt Nytt År, ja! Ser ut som om jeg blir enda mer venn med Audio Note i 2010: L3 er på vei ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    aair skrev:
    Godt Nytt År, ja! Ser ut som om jeg blir enda mer venn med Audio Note i 2010: L3 er på vei ;)
    Blir nok ett extra godt nytt år for deg da ;)

    /jan
     
    A

    aair

    Gjest
    Ser slik ut :) Skal hente preampen på lørdag, så da blir det bygging i helga.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.772
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer Borgenvik med det du henta på posten i dag. Mvh en god venn av byggeren.
     

    O.J.B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Innlegg
    837
    Antall liker
    2
    Takk for det du! :)

    Fantastisk hyggelig fyr det der, og uhørt flink til å bygge!
    Har aldri i mitt liv hørt musikk på denne måten før... Det lever mer enn noensinne! :eek:
     

    O.J.B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Innlegg
    837
    Antall liker
    2
    Den er jo bare 3 timer gammel!! Blir spennende å se hvor dette ender hen! :D
    Ennå venter det litt småknask oppi der i morgen... :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Borgenvik skrev:
    Den er jo bare 3 timer gammel!! Blir spennende å se hvor dette ender hen! :D
    Ennå venter det litt småknask oppi der i morgen... :)
    Så utrolig morro :)
    Vel unt.

    /jan"el34-ecl86-2a3"olsen
     

    O.J.B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Innlegg
    837
    Antall liker
    2
    JanR skrev:
    Borgenvik skrev:
    Den er jo bare 3 timer gammel!! Blir spennende å se hvor dette ender hen! :D
    Ennå venter det litt småknask oppi der i morgen... :)

    /jan"el34-ecl86-2a3"olsen
    Hehe!!


    ...Og tusen takk skal du ha. :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Kan vel berre sei som random-signaturen din: Audio Note, good.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med ny forst Borgenvik.

    Du legger vel ut noen bilder,mellom musikkøktene!

    Nå har jeg hatt kontakt med ein kar ang impedanstilpassning mellom 2.1dac og cj premier 16.
    Jeg har brukt 0,33uf på linjekortet,som skulle vere tilstrekkelig mtp bass.orginalt skal det vere 0,47 som dere sikker veit.

    I min brosjyre på pre står det at inngimpedansen aldri er lavere enn 12k ohm,jeg fikk da anbefalt 4,7uf istedenfor 0,47.

    Jeg måtte bare prøve dette,så jeg fant 2stk 3,3uf mundorf supreme,som jeg paralellkoblet med an 0,33.

    Resultatet var hørbart fra første sekund.Mere kropp og bedre/mere bass,uten tap i øvre frekvenser.
    Dette var noe mere hørbart enn samtlige rørskifte jeg har prøvd i både dac og forst.

    Bruker fortsatt kun ein pioneer dvd som drev,i påvente av bedre drev nermeste framtid.
    Nøyaktig hva som gjorde utslaget,om det var økt verdi på kondis,eller forskjellig type fra den som stod i,skal eg ikkje påstå så mykje om.
    Men det første eg tenker er nok den økte verdien.

    Håper olof kan komme med synspunkter på dette.
    Det kommer også an på impedansen på pre
    dette her.


    Mvh.
     
    A

    aair

    Gjest
    Moro at flere AN-venner har anskaffet seg AN Kit i det siste. Jeg har kjøpt L3 preamp og min byggetråd kan følges HER for de som er interessert i slikt.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har hørt p-zero monoblokkene?
    Kanskje de ville passe med mine Forte?
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    samlanes skrev:
    Gratulerer med ny forst Borgenvik.

    Du legger vel ut noen bilder,mellom musikkøktene!

    Nå har jeg hatt kontakt med ein kar ang impedanstilpassning mellom 2.1dac og cj premier 16.
    Jeg har brukt 0,33uf på linjekortet,som skulle vere tilstrekkelig mtp bass.orginalt skal det vere 0,47 som dere sikker veit.

    I min brosjyre på pre står det at inngimpedansen aldri er lavere enn 12k ohm,jeg fikk da anbefalt 4,7uf istedenfor 0,47.

    Jeg måtte bare prøve dette,så jeg fant 2stk 3,3uf mundorf supreme,som jeg paralellkoblet med an 0,33.

    Resultatet var hørbart fra første sekund.Mere kropp og bedre/mere bass,uten tap i øvre frekvenser.
    Dette var noe mere hørbart enn samtlige rørskifte jeg har prøvd i både dac og forst.

    Bruker fortsatt kun ein pioneer dvd som drev,i påvente av bedre drev nermeste framtid.
    Nøyaktig hva som gjorde utslaget,om det var økt verdi på kondis,eller forskjellig type fra den som stod i,skal eg ikkje påstå så mykje om.
    Men det første eg tenker er nok den økte verdien.

    Håper olof kan komme med synspunkter på dette.
    Det kommer også an på impedansen på pre
    dette her.


    Mvh.
    Dette var veldig spennende Samlanes. En ting jeg har klaget til Olof på også. Jeg har 0,47 på linjekortet. Og slik jeg har forstått kan man bare øke utgangskondensatorene på linjedelen. Da også med fordel. Men trodde at man bare fikk lavere delingfrekvens på bassen?
    Forøvrig vært spennende å hatt de gamle 0,33 som du har plukket ut et eller annet sted i anlegget.

    Ellers så er det ikke vanskelig å anbefale TentLab drevet. Men AN CDT One låter ikke dårlig. Litt mer forvrengning som gir en ørevennlig fylde og kropp i mellomtonen. TentLaben rensker liksom litt mer opp.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei James.

    Nå har jeg loddet inn mundorf 3,3uf silver oil,skal supplere med 0,01+0,047 v-cap seinere.
    Uansett er dette den aller største lydforbedringen jeg har gjort noensinne.

    Godt mulig diskanten ruller av feks1-2tusen hz lavere,men lydforbedringen ellers er så stor at jeg ikkje har ord.
    Feks rørskifte kommer heilt i skyggen av dette.

    Det var chris venhaus som ga meg tips om dette.
    Men det er såklart viktig å vite inngimpedansen på pre,mtp verdien på kondisen.
    Jeg har altså nå kun 3,3ufpå linjedelen,loddet bort 0,33 da chris sa at verdien var altfor høg til bypasskobling.
    Har kjøpt tentlabs xo3,0+ps til min denon dvd,håper den er ferdig neste uke.
    Jeg får kanskje ta ein prat med uppgrade ang bruk av an silver på feks strømdelen.dei skal ikkje tilbake på linjedelen,det er sikkert.

    Dette bør du prøve James,du kan vel også regne ut teoretisk riktig verdi på kondisen.
    Nå føler eg at eg er nermere god vinylrigg,men det blir nok ikkje heilt det nivået sålenge vi snakker cd.
    Mvh.
     

    Upgrade Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    17
    Antall liker
    0
    Kondensatoren på utgangen påvirker knekkfrekvensen/avskjæringsfrekvensen.
    Gitt ved -3dB hvis jeg ikke husker feil.
    Dette utledes av formelen Xc=1/2*pi*f*C
    Xc=impedansen, pi=3,14, f=frekvensen og C = kondensatorstr.
    Inngangsimpedansen på påfølgende ledd er da høyst interessant.
    Altså inngangsimpedansen på pre etter dac i dette tilfellet.

    Normalt mener de fleste at en mindre kondensatorstørrelse låter
    bedre da denne har mindre areal/folie.

    Ved en kondensator på 0,47uF på dac og inngangsimpedans på 100kohm
    på pre blir knekkfrekvensen 3,4Hz. Ved en kondis på 0,33uF og inngangsimpedans
    på 12kohm blir knekkfrekvensen 40,2Hz :eek:. Ikke rart man hører forskjell.
    Vi anbefaler normalt at 0,47 er ok ned til 50kohm inngangsimpedans.
    De fleste rør forforsterkere ligger også mellom 50 og 100kohm.

    Vennlig hilsen
    Lars Erik
    Upgrade Audio
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Takker for svar Lars Erik.

    Når er impedansen lavest på volumkontroll?

    Kan større kondis gi utslag på støygulvet?
    Blir det ingen nevneverdig forskjell i diskanten,med 3,3 kontra 0,47?

    Er det i praksis mulig å koble bort kondensatorene på linjedel,hva skjer isåfall med lyden,noen synspunkt?


    Mvh.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ser i den eine mailen fra chris venhaus,han meiner at 0,47 er ok fra 150kohms og oppover,ganske forskjellig fra uppgrade.

    Trur eg må be chris om nermere forklaring på dette.
    Skal ikkje vere lett!

    Mvh.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    samlanes skrev:
    Ser i den eine mailen fra chris venhaus,han meiner at 0,47 er ok fra 150kohms og oppover,ganske forskjellig fra uppgrade.

    Trur eg må be chris om nermere forklaring på dette.
    Skal ikkje vere lett!

    Mvh.
    Regner med at du legger ut litt info om topic når du har fått svar ? :)

    /jan
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Med all respekt for uppgrade skal jeg ikkje blåse dette opp mere enn nødvendig.
    Men jeg har nå sendt Chris en mail,og spurt om litt teoretisk bakgrunn for hans forslag,på min Robert sørlie engelsk:)

    Jeg kjenner heller ikkje til Chris Venhaus,annet enn Butikken han driver og V-cap.
    Noen med noe info om han?

    Fra min side er jo dette kun tenkt som en mulighet for forbedring av an produkter.
    Allt jeg har sneket rundt på hfs og prøvd å plukke opp div,så hadde det vert artig om noen kunne bruke dette til noe!

    Mvh.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn