Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.844
    Antall liker
    1.426
    Det som var litt "skummelt" med 4300 var at de bare hadde 3 måneders garanti i begynnelsen, men ser nå at de har forlenget det til et år.

    Leser at LMC sverger til Living Voice (Kron). So many tubes, so little time....(og dårlig kronekurs).

    Uansett - Nyt anlegget og musikken. Vel fortjent. Ha en fortreffelig aften.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Jepp, 12 måneder nå. Det bekreftet Stereofil før kjøp. De bekreftet også at det er helt nyeste batch de selger.

    Jeg tror @kjellben har et godt poeng med match til forsterker. Er godt mulig at WE låter bedre i forsterkeren i YouTube-filmen og kanskje også i din. For meg var 4300E som å skru på en bryter merket «Mer godlyd av samme type» som Tonmeister allerede ga. :D
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    97
    Antall liker
    141
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen her som har både hørt en AN M1 eller/og M2 pre med en AN effektforsterker (feks P1 eller P2) og har gjort seg opp noen meninger rundt disse to? Jeg ser at det er tekniske, men sikkert også lydmessige forskjeller mellom disse to? Hva med 'teknisk' matching, vil det være noe som har betydning her, det er forskjell i spesifikasjoner mellom disse 2.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    11.650
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen her som har både hørt en AN M1 eller/og M2 pre med en AN effektforsterker (feks P1 eller P2) og har gjort seg opp noen meninger rundt disse to? Jeg ser at det er tekniske, men sikkert også lydmessige forskjeller mellom disse to? Hva med 'teknisk' matching, vil det være noe som har betydning her, det er forskjell i spesifikasjoner mellom disse 2.
    Jeg har hørt M Zero, 1 og 2, men det begynner å bli rusten kunnskap.
    Helt generelt synes jeg de to førstnevnte mangler litt på oppløsning og rent engasjement, mens jeg alltid har hatt et softspot for M2. Der er det slagkraft og mye "nerve", mens den mangler noe kontroll i bunn. Det siste vil jeg tro rettes opp med litt leking med gode NOS-rør.

    Men igjen; dette er utdatert kunnskap, så ta det hele med en fet klype salt.
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    97
    Antall liker
    141
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hørt M Zero, 1 og 2, men det begynner å bli rusten kunnskap.
    Helt generelt synes jeg de to førstnevnte mangler litt på oppløsning og rent engasjement, mens jeg alltid har hatt et softspot for M2. Der er det slagkraft og mye "nerve", mens den mangler noe kontroll i bunn. Det siste vil jeg tro rettes opp med litt leking med gode NOS-rør.

    Men igjen; dette er utdatert kunnskap, så ta det hele med en fet klype salt.
    Takk Håkon. M2 har kanskje flere fordeler. Jeg ser at det muligens eksisterer en M2 Signature (ikke balanced), og denne har flere oppdateringer, blant annet stepped attenuators. Har faktisk selv aldri sett en slik og muligens bare tilgjengelig i Phono versjon:

    The following components upgrades over the standard M2 Phono have been included: - Audio Note (UK) 1W Non Magnetic Nichrome Resistors Audio Note (UK) Copper Foil Capacitors Audio Note (UK) Standard Electrolytic Capacitors AN-V Silver internal signal cable Audio Note (UK) Mono Step Attenuators, using our Nichrome resistors
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    856
    Antall liker
    354
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer!!
    Gleder meg til å lese i denne tråden hvordan du opplever forskjellene. Jeg har mine mistanker, men har ikke tenkt til å si noe om det foreløpig! :)
    Har hatt Henry Dacen noen år nå.
    Sammenlignet den sist med min tidligere Newontech DAC 07 som kostet Euro 3000.
    Må si at Henry klarte seg godt til prisen.
    Lurer på om jeg ikke leste en plass om at de er på vei med en ny sak om ikke lenge.

    Sonicfrontiers
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.844
    Antall liker
    1.426
    Er det noen her som har både hørt en AN M1 eller/og M2 pre med en AN effektforsterker (feks P1 eller P2) og har gjort seg opp noen meninger rundt disse to? Jeg ser at det er tekniske, men sikkert også lydmessige forskjeller mellom disse to? Hva med 'teknisk' matching, vil det være noe som har betydning her, det er forskjell i spesifikasjoner mellom disse 2.
    Har ikke hørt noen av disse, men M1 bruker et halvt 12AU7-rør per kanal med kondensator i utgangen. M2 bruker et halvt 6SN7-rør i utgangen. Begge har høy utgangsimpedans. Framstår egentlig som ganske like forsterkere når en ser på spesifikasjonene. M2 har imidlertid regulert strømforsyning (den eldre versjonen hadde ikke det). Vet ikke så mye om delekvaliteten, men ikke umulig at en M1 med det riktige 12AU7-røret kan hevde seg svært godt mot en M2 med "feil" rør. Synergi er jo som alltid et nøkkelord. M2 balansert derimot er en helt annen forsterkerkonstruksjon med to 12AU7-rør der rørhalvdelene kobles etter hverandre og hvor signalet blir transformert ned til passende linjenivå - med utgangstrafoer (naturlig nok). Den har svært lav utgangsimpedans.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    856
    Antall liker
    354
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan ligger vi an @sonicfrontiers? Fått noe tydelig inntrykk av utstyret ditt? :)
    Hei Håkon

    Det har blitt litt testing etter hvert.
    En del problemer til å begyne med da Streamer Auralic Aries kjørte ut med for høy oppløsning.
    Måtte gå inn på innstillinger i Auralic å justerte både for digital ut og 44.1 KHz.
    Løsningen ble at jeg også måtte sette imellom en Digital Bridge som for min del er en Audiobyte Hydra-Z.
    Da ble det endelig musikk.
    Har byttet mye frem og tilbake mellom AN DAC 1.1 Signatur og Henry DAC 128 Mk3.
    Synd bare at jeg ikke klarer å kjøre signalet rett ut fra Streamer til DAC når AN benyttes.
    Kort fortalt er det hos meg veldig lite forskjell på AN og Henry.
    Har funnet en del opptak soM kan være litt påtrengende og skrikende med Henry, men ikke noe stort bedre med AN. Begge spiller egentlig med en innlevelse som gir gåsehud på enkelte oppta så jeg liker begge to.
    Hørte med Jens på Stereofil, og han har en Lumin Streamer som kjøres rett inn i AN DAC.
    Auralic spiller jo Musikk og ikke Hi-fi så redd for å ødelegge lyden som er i den ved å gå for Limin.
    Er ikke noen her som kan jeg kan låne for å teste en Lumin heller.
    Dette er med rør som er levert med fra AN. Ikke innspilt heller. 2 nye ECC88/6DJ8 kan sikkert gjøre noe med lydbildet også.
    Vet at Henry kommer med en ny DAC om ikke lenge også.
    Blir spennende å høre/lese hva det blir for noe.

    Sonicfrontiers
     

    Iluvatar

    Medlem
    Ble medlem
    24.06.2012
    Innlegg
    9
    Antall liker
    7
    Hei.
    Er novise med rør forsterker og har nå hatt en An Cobra i noen mnd. Meget bra forsterker i mine ører men det er lav trafo brum(kun fra forsterker ikke høyttalere) som ikke høres når jeg spiller musikk men allikevel .Det jeg har funnet så langt er at dette er normalt ? Skal jeg slå meg til ro eller er det noe å gjøre med.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.546
    Antall liker
    11.549
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Trafobrum på en rørforsterker til 63k hadde ikke jeg slått meg til ro med. Det kan umulig være meningen det skal være slik.
    Har opplevd flere ganger dårlig kvalitet på trafoene (strøm) til AN. Fra defekte til "bråkete"
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.573
    Antall liker
    3.235
    Hei.
    Er novise med rør forsterker og har nå hatt en An Cobra i noen mnd. Meget bra forsterker i mine ører men det er lav trafo brum(kun fra forsterker ikke høyttalere) som ikke høres når jeg spiller musikk men allikevel .Det jeg har funnet så langt er at dette er normalt ? Skal jeg slå meg til ro eller er det noe å gjøre med.
    Har du andre ting koblet på samme sikringkurs? TV boks, TV, nettverksswitch, LED belysning etc.? Altså elektronikk som typisk benytter enkle SMPS kan det være verd et forsøk å koble ifra slike ting for å teste om det finnes en synder iblandt dem.

    Ellers ser det ut som enkelte få godt resultat med en såkalt DC blokker på strømkabel til enheten som brummer.
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    97
    Antall liker
    141
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Hei.
    Er novise med rør forsterker og har nå hatt en An Cobra i noen mnd. Meget bra forsterker i mine ører men det er lav trafo brum(kun fra forsterker ikke høyttalere) som ikke høres når jeg spiller musikk men allikevel .Det jeg har funnet så langt er at dette er normalt ? Skal jeg slå meg til ro eller er det noe å gjøre med.
    jeg har selv hørt flere tilfeller der Cobra har trafo brum. At du hører noe brum når øret er tett på forsterkeren anser jeg selv som normalt. Men at det høres på avstand eller fra lytteposisjon er ikke innenfor imo.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    856
    Antall liker
    354
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Har du andre ting koblet på samme sikringkurs? TV boks, TV, nettverksswitch, LED belysning etc.? Altså elektronikk som typisk benytter enkle SMPS kan det være verd et forsøk å koble ifra slike ting for å teste om det finnes en synder iblandt dem.

    Ellers ser det ut som enkelte få godt resultat med en såkalt DC blokker på strømkabel til enheten som brummer.
    Trenger ikke være på samme kurs heller. Kan til og med være hos naboen.

    Sonicfrontiers
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    856
    Antall liker
    354
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har hørt 2A3 og 300b i samme anlegg? Hva er forskjellen som gjør at du går for den ene typen?

    Sonicfrontiers
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    185
    Antall liker
    178
    Torget vurderinger
    1
    Har en AN 300B og en Triode Lab 2a3 - elsker begge - må bare innrømme at for mitt vedkommende fanger 2a3 meg mest. Hvorfor? Klang, klarhet og detaljene taler for 2a3 og 300B sin kraft og varmhet - veksler mellom begge avhengig av humøret. Epler og pærer det vet jeg.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    856
    Antall liker
    354
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Har en AN 300B og en Triode Lab 2a3 - elsker begge - må bare innrømme at for mitt vedkommende fanger 2a3 meg mest. Hvorfor? Klang, klarhet og detaljene taler for 2a3 og 300B sin kraft og varmhet - veksler mellom begge avhengig av humøret. Epler og pærer det vet jeg.
    Hadde AN Vindicator tidligere med 1 stk. 2A3. Byttet så til AN Empress med 2 stk. 2A3 I parallell. En helt annen sak. Her ble spesielt kontroll på basselement tydelig. Et større lydbilde. Er ikke mulig å prøve AN forsterkere fra Stereofil heller. Så da henvender jeg meg her. Hvilken modell av AN har du?

    Sonicfrontiers
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.844
    Antall liker
    1.426
    Tror en må erkjenne at en aldri hører "type" 300B og 2A3 lyd isolert. Det er jo så store forskjeller mellom de ulike fabrikatene, inngang- og driverrør, trafoer, strømforsyninger, høyttalere etc.

    Har aldri hørt 2A3 i eget oppsett, men på YouTube videoen nedenfor kan det synes som om lyden er mer fokusert på 2A3. Når jeg tenker meg om så synes jeg faktisk 300B (som jeg definitivt HAR hørt i eget oppsett) har en tendens til å være litt "utflytende" i lyden.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    856
    Antall liker
    354
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Tror en må erkjenne at en aldri hører "type" 300B og 2A3 lyd isolert. Det er jo så store forskjeller mellom de ulike fabrikatene, inngang- og driverrør, trafoer, strømforsyninger, høyttalere etc.

    Har aldri hørt 2A3 i eget oppsett, men på YouTube videoen nedenfor kan det synes som om lyden er mer fokusert på 2A3. Når jeg tenker meg om så synes jeg faktisk 300B (som jeg definitivt HAR hørt i eget oppsett) har en tendens til å være litt "utflytende" i lyden.
    Du har mye rett VB, men det jeg hadde håpet er om det var noen som har hørt både 2A3 og 300b fra AN.
    Da hadde sammenligningsgrunnlaget vært mere likt.
    Tror mange går for 300b da output er gjerne 8 watt kontra 3.5 watt I SE 2A3.
    3.5 watt spiller høyt med de rette høyttalerene. Det forutsetter at strømforsyning og transformatorer er godt dimensjonert selvfølgelig.
    Ingen andre her som har prøvd begge deler i eget oppsett?

    Sonicfrontiers
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.844
    Antall liker
    1.426
    En beskrivelse av forskjellen mellom Empress og Conquest hadde vært spesielt interessant på høyttalere med høy følsomhet. Samme generelle design. Samme inngang- og driverrør. Samme strømforsyningsopplegg.

    Går ut fra at bassen og diskanten er "bedre" på Empress siden det antakelig er lettere å lage en god utgangstrafo beregnet for 8 watt enn for 16.

    Bra motto du har forresten. Digger også rør.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn