Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• sonicfrontiers

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    385
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Bytt ut rør 4, ECC82 Psvane til TFK ECC802. Det vil du ikke angre på og aldri bytte tilbake. :)
    Hei Kabeldragern :)

TFK ECC802 hørtes ut som et dyrt og vanskelig rør å få tak i.
    Vet at Håkon Rognlieb byttet dette røret i sin P3 også med godt hell.
    Var vel det røret som var "proppen" i konstruksjonen der.
    Blir spennende fremover en stund nå.
    Du får bare ta deg en tur når/hvis du fårt tid til en lytt :cool:

Sonicfrontiers

oal

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Antall liker
    1.935
    Torget vurderinger
    3
    Hei Kabeldragern :)

TFK ECC802 hørtes ut som et dyrt og vanskelig rør å få tak i.
    Vet at Håkon Rognlieb byttet dette røret i sin P3 også med godt hell.
    Var vel det røret som var "proppen" i konstruksjonen der.
    Blir spennende fremover en stund nå.
    Du får bare ta deg en tur når/hvis du fårt tid til en lytt :cool:

Sonicfrontiers
    Hei!
    Hør med JBH her på sentralen. Han har det aller meste!😊

OJE

Fersking
    Ble medlem
    09.12.2010
    Antall liker
    1
    Noen som har tips/erfaringer når det gjelder gain og "kompabilitet" i M2 pre phono seksjon. Det er vel samme phono modul som i M2 RIAA / Oto phono/Soro phono med 1x 12AX7/7025 oh 1x 6922.
    I mitt oppsett med Rega P3/exact, nevnte M2 pre/phono, P2 SE sign og AN J/Lx opplever jeg gain/dynamikk som i den forsiktige enden av skalaen, liksom noe som ikke er 100% forløst..i forhold til forventing...
    M2'en kom med Sovtek 7025 og EH6922, har eksprimentert litt med både 12ax7 og 6922 .
    Funderer også på om Rega Exact kanskje ikke er god match med M2 phono ?, selv om høy output på denne iallefall ikke skulle bidra til lav gain. Kan også nevne at P2'en har blitt modifisert med faste motstander/utkopling av potmeter. Noe her som ikke er match mot M2pre ?

lille hiawata

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Antall liker
    3.391
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo endre verdi på motstandene du brukte ved utkobling av potmeter dette bør øke gain.Lykke til.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.439
    Kanskje du kan ta et tydelig bilde av motstandene slik at vi kan se fargene på strekene for å finne ut hvilke verdier som er valgt (og så har vi samtidig et påskudd for å se hvordan den ser ut inni).

Blir det for ille så ville jeg personlig ha koblet til volumpotmeteret igjen bare for å få bekreftet en gang for alle hva som er problemet. Mange liker ikke tanken på et ekstra volumpotmeter i signalveien, men etter min oppfatning (og egne erfaringer) kan det være mange fordeler med en "gainkontroll" i effektforsterkeren. Ikke noe å være redd for. Lyden kan i mange tilfeller bli mer tilfredsstillende med potmeter enn uten.

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    385
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut til at det er en spenningsdeler med 2 stk 47Kohm motstander.
    Utgangssignalet etter motstandene er vel da -3dB ned I forhold til Inngangssignalet før motstandene.
    Ønsker du full pupp ut er det bare å fjerne den øverste motstanden.

Sonicfrontiers

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.439
    Takk for bildene.

2 stk 47Kohm per kanal ja. Spenninga inn er halvert slik dette er satt opp. Som Sonicfrontiers sier så er det bare å fjerne de øverste (horisontale) motstandene på bildet og lodde inngangsledningene på de vertikale.

Impedansen både inn og ut med gjenværende motstander vil bli en litt annen enn med volumpotmeter, så holder nok fortsatt en knapp på tilbakeføring til sistnevnte.

kjellben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Antall liker
    328
    Hei AN-venner.

Etter en tid i tenkeboksen, så er jeg nå havnet på "AN-kjøret" igjen. Har bestemt meg for å ha mindre bokser og siden EL84 er mitt absolutte favoritt utgangsrør, så falt det meg selvfølgelig inn at en OTO måtte være tingen(noe min bror Vidar(VB) også er enig i). Satte inn en annonse på "Torget" om OTO SE Sig. ønskes kjøpt brukt. Men fristelsen på en ny OTO ble for stor, og Jens på Stereofil ble kontaktet. Så i dag ble en OTO SE Line Signature bestilt. Har jo AN signalkilde, AN kabler og har hatt AN forsterkeri før, så jeg tror ikke Peter Q og hans "loddetinn-soldater" vil skuffe meg denne gangen heller. "So now, i'll be waiting in pain for more gain".

Kjell

Sist redigert:

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    262
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har tips/erfaringer når det gjelder gain og "kompabilitet" i M2 pre phono seksjon. Det er vel samme phono modul som i M2 RIAA / Oto phono/Soro phono med 1x 12AX7/7025 oh 1x 6922.
    I mitt oppsett med Rega P3/exact, nevnte M2 pre/phono, P2 SE sign og AN J/Lx opplever jeg gain/dynamikk som i den forsiktige enden av skalaen, liksom noe som ikke er 100% forløst..i forhold til forventing...
    M2'en kom med Sovtek 7025 og EH6922, har eksprimentert litt med både 12ax7 og 6922 .
    Funderer også på om Rega Exact kanskje ikke er god match med M2 phono ?, selv om høy output på denne iallefall ikke skulle bidra til lav gain. Kan også nevne at P2'en har blitt modifisert med faste motstander/utkopling av potmeter. Noe her som ikke er match mot M2pre ?
    Hei 🎸🔊🔊Rega Exact nål har bortimot helt identisk spec som alle de 3 modeller MM nål fra AN ,men ser der er noe forskjell på riaa fra M2 pre m innebygd Phono kontra reint Phono trinn,Fra AN M2 Phono
    Ikke veit eg forskjellen, men der er noe me Gain på den innebygde box(pre+phono).
    Kanskje den har noe mere gain og er laget for Hi output nåler med ca 1,6-2,5 mv
    Rega har 6-8mV så vist det er tilfelle , ,,bare spekulasjoner herfra så blir de nesten som du ikke kan røre volum med rega nål på ett slikt oppsett som da ikke passer sammen ,,,, men alt dette kan være vrøvl fra min side. Var nå mine tanker om dette da😎🤷🏻‍♂️. Sovtek og Eh rør er ganske tynne å på i lyd. Skikkelige kjipe rør de kommer med fra AN spør du meg.
    Mvh Roy

OJE

Fersking
    Ble medlem
    09.12.2010
    Antall liker
    1
    Hei 🎸🔊🔊Rega Exact nål har bortimot helt identisk spec som alle de 3 modeller MM nål fra AN ,men ser der er noe forskjell på riaa fra M2 pre m innebygd Phono kontra reint Phono trinn,Fra AN M2 Phono
    Ikke veit eg forskjellen, men der er noe me Gain på den innebygde box(pre+phono).
    Kanskje den har noe mere gain og er laget for Hi output nåler med ca 1,6-2,5 mv
    Rega har 6-8mV så vist det er tilfelle , ,,bare spekulasjoner herfra så blir de nesten som du ikke kan røre volum med rega nål på ett slikt oppsett som da ikke passer sammen ,,,, men alt dette kan være vrøvl fra min side. Var nå mine tanker om dette da😎🤷🏻‍♂️. Sovtek og Eh rør er ganske tynne å på i lyd. Skikkelige kjipe rør de kommer med fra AN spør du meg.
    Mvh Roy
    M2 linje er oppgitt med gain 23db (6SN7)og M2 linje+phono med gain 60db, antar da at gain i phono trinn er 37db (60-23) ?. Dette er vel litt under normalt (40-45db) for MM phono ?. Men med en exact med 6-8mV output så skulle vel dette være utlignet ?.
    Har som nevnt prøvd ulike nos/ny 12ax7 rør i phono seksjonen. Ingen "game changer", men kanskje mest liv med ny Tungsol 12AX7 som vel er kjent for å være et "high-gain" 12AX7.
    Som andre var inne på så kan det også ligge en mulig brems i effektrinnet (P2SEsign)der volumkontroll er erstattet med fast motstand. Skal i første omgang se om jeg får testet M2'en mot andre effekttrinn og/eller få reversert modifiseringen på P2SE sign.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    262
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    M2 linje er oppgitt med gain 23db (6SN7)og M2 linje+phono med gain 60db, antar da at gain i phono trinn er 37db (60-23) ?. Dette er vel litt under normalt (40-45db) for MM phono ?. Men med en exact med 6-8mV output så skulle vel dette være utlignet ?.
    Har som nevnt prøvd ulike nos/ny 12ax7 rør i phono seksjonen. Ingen "game changer", men kanskje mest liv med ny Tungsol 12AX7 som vel er kjent for å være et "high-gain" 12AX7.
    Som andre var inne på så kan det også ligge en mulig brems i effektrinnet (P2SEsign)der volumkontroll er erstattet med fast motstand. Skal i første omgang se om jeg får testet M2'en mot andre effekttrinn og/eller få reversert modifiseringen på P2SE sign.
    Hei igjenn
    Rega bruker 42,5 på MM (bare så det er nevnt 😎)
    Mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn