Noen som har tips/erfaringer når det gjelder gain og "kompabilitet" i M2 pre phono seksjon. Det er vel samme phono modul som i M2 RIAA / Oto phono/Soro phono med 1x 12AX7/7025 oh 1x 6922.
I mitt oppsett med Rega P3/exact, nevnte M2 pre/phono, P2 SE sign og AN J/Lx opplever jeg gain/dynamikk som i den forsiktige enden av skalaen, liksom noe som ikke er 100% forløst..i forhold til forventing...
M2'en kom med Sovtek 7025 og EH6922, har eksprimentert litt med både 12ax7 og 6922 .
Funderer også på om Rega Exact kanskje ikke er god match med M2 phono ?, selv om høy output på denne iallefall ikke skulle bidra til lav gain. Kan også nevne at P2'en har blitt modifisert med faste motstander/utkopling av potmeter. Noe her som ikke er match mot M2pre ?
Har nå langt på vei kommet i mål med problemstillingen min.
Flyttet først anlegget til et mindre rom , fra en notorisk vanskelig L-formet stue på 60kvm+.
Deretter «nullstilte» jeg M2 og P2 ved å ta ut alle nos i pre og effekt og sette tilbake originale rør.
I sum var dette ein skikkelig game changer, der begge tiltak vekket anlegget til de grader. Mot forventning opplevde jeg at nos rørene nærmest hadde en bedøvende effekt på lyden i mitt oppsett …
Fikk og testet gain ved å ta i bruk andre kilder (CD og streamer). Den faste motstanden i P2sign representerer ingen festbrems for å si det slik. Det som nok var uvant i starten var den relativt lave gain i M2 phono sammenlignet med min gamle phono som jeg fant ut var satt på 45db vs 37? på M2.
Så i grunn bare å skru opp volum litt mer enn hva man har vært vant til.