Hei igjen.
Da var endelig REF150 i bestilling. Forventet levering til meg er neste uke. Er spendt med stoooor S!!
Da var endelig REF150 i bestilling. Forventet levering til meg er neste uke. Er spendt med stoooor S!!
|
Heldiggrisen!!!Hei igjen.
Det hadde vært veldig interessant å få dine meninger om forskjellene på disse to!Det skal jeg gjør! Blir morro å teste denne opp i mot VM220ene.
Forstår godt din begeistring Voff. En av de lekreste fra den kanten på lenge...også i svart.
Det tipper ikke jeg.Tipper den snart er i ditt eie Voff .
Der den er hos meg også .Det tipper ikke jeg.Tipper den snart er i ditt eie Voff .
Økonomien gjør nok at den må stå på drømmelista en stund til![]()
6550 | KT88 | KT120 | |
Max. Plate Dissipation | 42 Watts | 42 Watts | 60 Watts |
Max. Plate Voltage | 660 Volts | 800 Volts | 850 Volts |
Max. Screen Voltage | 440 Volts | 600 Volts | 650 Volts |
Prisen blir $30.000. Tradisjon tro tilsier dette rundt NOK 300.000,-Tipper rundt 250 000,-
Prisen blir $30.000. Tradisjon tro tilsier dette rundt NOK 300.000,-Tipper rundt 250 000,-
Når jeg blir litt sprøere skal jeg kjøpe en sånn, og kanskje en LS-25MkII attåt. ARC er nok det merket jeg sikler mest på, og blir nok nødt til å kline til før eller siden.
Test i siste Hi-Fi News også. Kjempekritikk. Ken Kessler kjøper den også.Test av Ls27 og Ref 75 i HiFi+
Testeren kjøpte Ref75 og mener dette er en kommende klassiker .
Det er vel (lyd) kvaliteten som definerer navnet; ikke hvorvidt de har rør i strømforsyninga eller ikke. Ken Kessler skrev i sin tid i testen av Ref 110 at riktignok var ref 210 bra, men ga ham ikke lyst til å rane nærmeste bank slik som ref 110 gav. Poenget er vel at de er svinaktig bra?Flott sak den der "REF" 75, og tviler ikke på at den er bra, men liker ikke måten ARC driver på nå med å "nedgradere" Reference serien. Det startet med REF110, som i all hovedsak er en VT100 MkIII i et nytt kabinett (og nytt flatt print), og nå REF75, som vel i all hovedsak er en VS60....
Alle REF produktene tidligere har hatt (og har!) rør i strømforsyningen noe disse "oppgraderte" forsterkerene ikke har.....
Når det gjelder f.eks REF110 så ble VT100 MkIII som kostet ca.75k da den ble avviklet til fordel for REF110 som kostet 110k. Riktig nok med nytt dyrt kabinett....
Det er jo nye eiere som sikkert ikke har like stor respekt for tradisjoner.....
Tviler ikke på verken kvalitet eller lyd, men det ARC gjør er å "Pakke om" forsterkerene og øke prisen betraktelig. Det er en kjennsgjerning at da REF 110 kom ble VT100 fjernet fra sortimanget. Samme skjedde med VS60 da REF 75 kom. REF110 har samme konstruksjon som VT100 med noen bedre kondiser, og samme er med VS60 kontra REF75. Tidligere har alltid REF produktene vert helt egne konstruksjoner som har stillt i en egen klasse.....Jeg får i hvertfall dårlige vibber av dette....Det er vel (lyd) kvaliteten som definerer navnet; ikke hvorvidt de har rør i strømforsyninga eller ikke. Ken Kessler skrev i sin tid i testen av Ref 110 at riktignok var ref 210 bra, men ga ham ikke lyst til å rane nærmeste bank slik som ref 110 gav. Poenget er vel at de er svinaktig bra?Flott sak den der "REF" 75, og tviler ikke på at den er bra, men liker ikke måten ARC driver på nå med å "nedgradere" Reference serien. Det startet med REF110, som i all hovedsak er en VT100 MkIII i et nytt kabinett (og nytt flatt print), og nå REF75, som vel i all hovedsak er en VS60....
Alle REF produktene tidligere har hatt (og har!) rør i strømforsyningen noe disse "oppgraderte" forsterkerene ikke har.....
Når det gjelder f.eks REF110 så ble VT100 MkIII som kostet ca.75k da den ble avviklet til fordel for REF110 som kostet 110k. Riktig nok med nytt dyrt kabinett....
Det er jo nye eiere som sikkert ikke har like stor respekt for tradisjoner.....
Nå er det jo intet galt med VT100; det er jo en klassiker. Nå har vel også VT100 og Ref 110 samme kabinett. Det er vanskelig å se at en Ref 75 er en VS 60. Ref 75 er en Ref 150 med halvert antall rør (med påfølgende lavere effekt) og med strømforsyning fra Ref 110.