Da har jeg funnet frem DR rørene jeg hadde liggende som jeg kjøpte direkte fra Russland for mange år siden, og til min store forundring så ser alt ut til å være OK. Da har jeg 8 stk. DR liggende som jeg hadde avskrevet, men dette gir et lite problem da jeg ideelt sett skulle hatt 10 stk. for å et sett til både REF5 og CD8.
Noen som har noen ide om det vil være best å bruke de 8 rørene i analogdelen og et EH i strømforsyningen, eller om det vil bli mer effekt av å bruke et helt sett (5 rør) i en av komponentene?
Se det, slike overraskelser/bekreftelser virker inn på go`følelsen.
Jeg bruker DR i analogdelen og stømforsyningen i 5SE, i Phono kun i analogdelen og gold pin i strømforsyningen. Hovedgrunnen er at jeg også har liggende 2 par til neste skift og ville heller beholde de slik at jeg har til alle i analogdelen når de en gang må skiftes. Jeg har ikke gjort noen tester med å bytte til DR i strøm forsyningen i phono, da må jeg "sprette" et rør og det sitter langt inne....
Det jeg kan gjøre er å bytte til et gold pin i 5SE og se/høre om det skjer noe da....
Hadde vert spennende å høre om det blir noen forskjell i REF5 ved bytte til et gold pin?
Jeg har samme tanker som deg om at det kan være mer å hente ved å bruke DR i analogdelen, men er blitt overrasket før ved å oppdage den store forskjellen 6550 røret i strømforsyningen gjør med lyden....
Da har jeg brukt de siste dagene på bl.a. dette. Det som jeg hører er at det blir en annen ro, klarhet og tyngde med DR i, musikken fremstår med mer autoritet. En mørkere bakgrunn er det også synes jeg. Selv om det er hørbart så synes jeg ikke forskjellene er store, de minner om det som jeg hørte da jeg satte gold pin i analog delen for en tid tilbake men det var mer fort gjort det enn det som jeg gjorde nå. Forskjellen er mye større mellom et bra og et mindre bra 6550 rør.
Det sagt, musikken kan oppleves som mer spretten og leken med gold pin røret, vanskelig å forklare men noen ville nok synes at musikken lever mer med gold pin. Og; gold pin røret er et nytt ut av esken rør, selv om det har fått noen timer de siste dagene så vet jeg ikke om det ble helt innspilt, jeg hørte at det skjedde noe underveis, det var det ingen tvil om.
Jeg synes likevel at forskjellene er så små at jeg velger å ikke sprette en kvartett for å bruke 1 rør i power supplyen, da har jeg ødelagt for muligheten til å bruke dem i analogdelen og sitter plutselig med en "haug" med DR rør som jeg kan bruke kun i power supplyen.
Synes det er interessant dette, jeg velger å fortsette med det DR røret som står i men i fremtiden så må jeg etterhvert leve med et golp pin rør og det skal gå helt fint slik jeg hører det.
Slik opplevde jeg det, dere får ta det for det det er verdt....
Vis vedlegget 428177
Vis vedlegget 428178