Audio Technicas AT 33 serie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Othmas

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har bestillt en AT33PTGII og skal montere den i en rega rb303 arm. En stiftvekt og protraktor ble også handlet inn. Er det noe mer man trenger da? Jeg har forøvrig ikke montert pickup selv før , men en gang må være den første.

calaf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Antall liker
    212
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Har bestillt en AT33PTGII og skal montere den i en rega rb303 arm. En stiftvekt og protraktor ble også handlet inn. Er det noe mer man trenger da? Jeg har forøvrig ikke montert pickup selv før , men en gang må være den første.
    Går sikkert fint det. Behold beskyttelseskappen på til skruene er på plass iaffal. Klok av skade hjalp det for egen del betraktelig, at jeg var bortimot edru ved siste montasje:) Er storfornøyd med min PTG.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ser på forsiden at Platekompaniet - av alle - kjører tilbud på AT-pickuper. Er det noen som kjenner toppmodellen ART9 og vet hvordan den eventuelt. står seg mot AT33Sa?

Jeg synes Audio-Technica på veldig bra vis klarer kunststykket å være både litt mystisk og en internasjonal gigant.

ROS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    376
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte AT33PTG ii på kampanje hos Platekompaniet tidligere i høst, har montert den først nå i romjula. Den ser ut til å være en skikkelig lowrider, er jo knapt 2mm klaring til vinylen (øyemål). Ser på div bilder at dette kanskje ikke er unormalt. Hva er erfaringen til dere som har AT33, er det slik de er? Låter veldig bra rett ut av esken uansett :)

Ipad-bilde:
    IMG_2504.jpg

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.846
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Kjøpte AT33PTG ii på kampanje hos Platekompaniet tidligere i høst, har montert den først nå i romjula. Den ser ut til å være en skikkelig lowrider, er jo knapt 2mm klaring til vinylen (øyemål). Ser på div bilder at dette kanskje ikke er unormalt. Hva er erfaringen til dere som har AT33, er det slik de er? Låter veldig bra rett ut av esken uansett :)

Ipad-bilde:
    Vis vedlegget 417654
    Ligger sånn min PTG også :)

O

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ser helt normalt ut og du har helt riktig satt skruene med hodet ned. Fin pu som jeg hadde er kort bekjentskap med:)

ROS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    376
    Torget vurderinger
    2
    Takker for info gutter :).
    Da justerer jeg referansen til at 2mm er plenty, og slår meg til ro med at dette er normalt for PTG ii.
    Blir interessant å lese omtalen Arve. Jeg er jo naturlig nok akkurat nå interessert i innspillingstid og om det blir merkbare endringer i lydkarakter etterhvert. Får snurre skiver og høre :D

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.338
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Igjen, ser helt normalt ut.
    Kan ikke si jeg merket noen videre forskjell på pickuppen etter noen timer, meget god pickup!

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2

Ipad-bilde:
    Vis vedlegget 417654
    Jeg har også PTG II. Ikke problemer av noe slag med klaringen. Mellom 30-50 timer innspilling så spilte den godt hørbart mer oppløst og avslappet. Innspillingstid må altså påregnes. Som du sier så spiller den helt ok ut av boksen, men kommer seg flere hakk etter innspilling I mine ører. :)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.870
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Har hatt tre stk i AT33-serien så langt; E, PTG og EV, de har alle hatt dette "stuket" over rillene,
    helt normalt mao.
    PTG/II er foreløpig en ukjent kapasitet, men jeg vil anta at den også utvikler seg over en 30 - 40 - 50 timer
    slik de andre har gjort.

/ Morten

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Lar meg sjelden rive med så veldig av sånne småting. Men denne er rett og slett pen å se på.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.413
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ein må som alltid vere svært nøye med vinylhygiene. Nokre støvgreier hadde hekta seg opp bak nålefanen på SAen min, og laga merkelege sporingsproblem. Etter å ha brukt pickupbørsta var alt i orden igjen.
    Elles er SA fantastisk å spele Dance With a Stranger med.....

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ein må som alltid vere svært nøye med vinylhygiene. Nokre støvgreier hadde hekta seg opp bak nålefanen på SAen min, og laga merkelege sporingsproblem. Etter å ha brukt pickupbørsta var alt i orden igjen.
    Elles er SA fantastisk å spele Dance With a Stranger med.....
    Ja, og noe av de bedre kjøpene jeg har gjort er Lyra SPT Cleaning Fluid. Greit nok med børste og Onzow er gull, men rengjøring med SPT gjør diamanten helt ren:)

Platekompaniet

Bransjeaktør
    Ble medlem
    30.05.2016
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    1
    Til dere som er interessert i 33-serien og/eller andre PU'er fra Audio-Technica.

A-T produserer en meget fin katalog som forteller om hele pickup-sortimentet, og mye annet interessant teknisk rundt pickup'er. Vi har fått en bunke kataloger i hus, og sender gjerne ut fysisk eksemplar til de som er interesserte. Send en PM med navn og adresse her på HFS hvis du vil ha en katalog tilsendt i posten. Det er naturligvis gratis. Vi har 60 stk og sender ut så langt lageret rekker.

De som like gjerne leser digitalt, finner linken her:
    Audio-Technica Cartridges Catalogue 2016

Mvh
    Platekompaniet

Sist redigert:

CC61231

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    181
    Sted
    Malmö
    Hei,

er der nogen der har erfaring med AT33 i en SME 309 tonearm?

Jeg er 'tiltrukket' af en AT33 PTG/II eller AT33 EV (har kun læst test, men ej lyttet på den..).

takk!

//Christian

Sst

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Antall liker
    471
    Hei
    Jeg har ikke hørt dette selv, men dette er visst en "match made in heaven". Det er to ulike engelske firmaer som tilbyr nettopp denne kombinasjonen på blodtrimmete Technics 1200-spillere. Det er At33PTG/II.

Hei,

Jeg er 'tiltrukket' af en AT33 PTG/II eller AT33 EV (har kun læst test, men ej lyttet på den..).

takk!

//Christian

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Compliance angitt v/100hz skal ganges op med 1,8 - 2,0 så vidt jeg har forstått.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Noen som har testet 33PTG/II mot 33EV og kan beskrive de lydmessige forskjellene/likhetene?

Ken H T

Medlem
    Ble medlem
    14.02.2014
    Antall liker
    3
    Typisk.... :p

http://www.hifisentralen.no/forumet/bransjenyheter/86659-januarsalg-pa-audio-technicas-33-serie.html

Er der ingen der har erfaringer med SME & At33??

Hei,

takk!

//Christian

Jeg har begge to (at 33ev) montert på Woodpecker. Meget god lyd, særlig i mellomtone og bass. Sporer også meget godt. Jeg bruker derimot mest Benz L2 og Cadenza Red da jeg synes disse har høyere oppløsning i øvre oktaver. Men så er jo prisen på disse dobbelt så høy.

Ken H

G

Gasolin

Gjest

http://www.hifisentralen.no/forumet/bransjenyheter/86659-januarsalg-pa-audio-technicas-33-serie.html

Hei,

takk!

//Christian

Jeg har begge to (at 33ev) montert på Woodpecker. Meget god lyd, særlig i mellomtone og bass. Sporer også meget godt. Jeg bruker derimot mest Benz L2 og Cadenza Red da jeg synes disse har høyere oppløsning i øvre oktaver. Men så er jo prisen på disse dobbelt så høy.

Ken H
    Hvilken musikk type lytter du til?

Mvh.
    Gasolin

Z

Zomby_Woof

Gjest

Hei,

takk!

//Christian

Ken H

Mvh.
    Gasolin
    Da høres det jo ut som AT33SA (Shibata) skulle være en knall løsning. Fortsatt ikke spesielt kostbar, og oppløsning i diskanten ligger jo for det meste i nettopp sliping av nåla.

Ken H T

Medlem
    Ble medlem
    14.02.2014
    Antall liker
    3

Hei,

takk!

//Christian

Ken H

Mvh.
    Gasolin
    Jeg spiller mest rock og klassisk i de fleste avskygninger.

Mvh Ken H

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ganges med 1,75 har jeg sett...
    Sikkert ikke feil å bruke det som et utgangspunkt heller. Årsak til 1,75 er at det egentlig ikke er noen eksakt omregningsfaktor. Det er i praksis uttrykk for 2 forskjellige ting (10hz vs 100hz), men det ligger i område 1,5 - 2 og 1,75 er midt i mellom. Noen mener det er mer riktig å bruke en noe høyere faktor - opp mot 2.

G

Gasolin

Gjest

Ken H

Mvh.
    Gasolin
    Jeg spiller mest rock og klassisk i de fleste avskygninger.

Mvh Ken H
    Takk for svar.
    Lytter til det meste innen rock og metal fra det pene og pyntelige til det mørke og dystre.
    Hvordan opplever du PTG/II på rock opp imot de andre du har?

Ken H T

Medlem
    Ble medlem
    14.02.2014
    Antall liker
    3
    Jeg ordla meg litt dårlig i første innlegg. Jeg mente jeg hadde SME 309 og at 33ev.

Om denne armen er spesielt god på AT 33-serien vet jeg ikke. Jeg hadde tidligere en Original Live Silver som også spilte svært godt med både Benz L2 og AT 33ev, men forskjellene var de samme. Med SME ble det hele mer presist og mye dypere og fastere bass. Samtidig ble de øvre frekvenser litt luftigere og utklingende med begge PU.

Mvh Ken H

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Da slo jeg til på den brukte AT33EV pickupen som lå her på sentralen.
    Lenge siden jeg har kjøpt en "ny" pickup, så jeg er spent på denne.
    Håper at den ikke er så lys og skarp som den gamle OC9 (dog, har jeg ikke hørt den i eget anlegg)
    Så er valget, hvilke spiller skal jeg prøve først.... TD160Super med SME 3009 II, JVC QL Y 5 F, eller min project RPM 9 med MG 1.1 tangential arm...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.413
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hadde vore spennande å høyre korleis pickupen oppførte seg i ein tangentialarm.... Om han liknar på storebrørne PTG/II og SA er han ganske så nøytral klangmessig, og sannsynleg med eit kraftig bassfundament som understrekar det dynamiske. Men eg kjenner ikkje EV, så dette er ting eg gjettar.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Den blir nok prøvd i tangential arm også, men om det blir første..... Time will show, må jo få den først ;)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.870
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Håper at den ikke er så lys og skarp som den gamle OC9 (dog, har jeg ikke hørt den i eget anlegg)...
    Det tror jeg ikke er noen fare, AT33EV har mer kjøtt på beina enn OC9 - OC9II, jeg opplever den som en generelt "større" pickup.
    Gratulerer med kjøpet.

/ Morten

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn