Griffenfeldt
Hi-Fi freak
1ste skive ut på den nye p.u og platespiller ( Funk Firm ) ble St Thomas
det var da voldsomt lange skruer?Flott bilde Griffenfeldt!
Har testet med 40, 100, 250 og 1000 ohm. Ikke enorm stor forskjell her, men svitchet mellom 100 og 250 og lot den stå på 250ohm. Gain er fast og et på 70 db på Jasmine LP2.5DU.^ Har du forsøkt andre laster?
Nei, jeg klarte ikke lengre å se den ligge i eske på hylla.Har 10 hz som resonans, dette endrer seg sikkert ikke mye om jeg skifter skruer.
Chris, tenkte du ikke kunne la den ligge i esken. PTG II er et best-buy, og jeg synes den spiller flott rett ut av esken, det med innspilling trenger man ikke tenke på med denne.
Den er veldig stille ja, som om platen har blitt vasket.
Det er kanskje vinklen på bildet men det ser ut som om pickuppen tilter litt forover, gjør den det?
Bluesbreaker skrev:Når lytteglden er stor er allting godt.
Ja, det er deilig at Ortofon fortsatt er dansk Jeg er usikker mtp Audio Technica og leser at det meste produseres i Japan, men at de og har noe produksjon i Sør-Korea og Taiwan. Mulig jeg husker feil der Uansett knakende gode produkter de lager og gir mye for pengeneBluesbreaker skrev:
Det er da deilig at Ortofon fortsatt har produksjon i DK.
Du har helt sikkert et poeng mht pris på pick-up og lønnsutgifter i produksjonsland.
Hvor lages Audio Technica ? Jeg trodde det var Japan. Japan har jo også høye produksjonskostnader etterhvert, og er nødt til i konkurrere på teknologi og kvalitet .-ikke pris.
En kuriositet: Jeg har en relativt ny MC Step-Up. ORTOFON ST80 se. Den er laget i JAPAN!!
Vi begynner å komme langt vekk fra trådens kjerne, så jeg avslutter mine betraktninger rundt valg av plog her.
Kjør på med SL 1210, en arbeidshest få platespillere kan konkurrere med når det gjelder driftsikkerhet.
Det er helt rett at det er en enda litt finere sliping på Line Contact (Shibata) og AT's MicroLine. Begge er av ypperste sliping, og hvor mye forskjell det er i praksis når man ser på specs i pu er en annen sak. Men rett skal være rettAudio Technica home page skrev:Audio-Technica Trademark name to define a Micro-Linear “ridge” shape stylus. The tip of the diamond is such that it allows a contact surface of around 115 μm2. The shape is “similar” to other diamond tips known as SAS, Dynavector or Namiki. The MicroLine™ diamond is different from Line Contact diamonds, also featured on high-end styli. Line Contact tips are also known as “Shibata”, providing a contact surface between 50 and 75 μm2.
finnes det noe mer info og prisantydning?Ny spennende pickup fra Audio Technica på vei inn AT33SA ( Shibata )
Vis vedlegget 334093
Hei, Prisen er 8499,-finnes det noe mer info og prisantydning?Ny spennende pickup fra Audio Technica på vei inn AT33SA ( Shibata )
Vis vedlegget 334093
Vil du kanskje låne mine høyttalere og subwoofere? Da kan jeg love kona her blir lykkelig!Det var flott gjort Niels
mvh
Boron nålefane, Shibatasliping, grei komplianse, 100 Ohm og oppover tilrådd impedanse, og guffe på 0,4 ut - dette bør vere skikkelege greier.Hei, Prisen er 8499,-finnes det noe mer info og prisantydning?Ny spennende pickup fra Audio Technica på vei inn AT33SA ( Shibata )
Vis vedlegget 334093
Info fra produsent:
- Type: Dual Moving Coil
- Body Material: Aluminium/Synthetic Resin
- Frequency Response: 15 to 50,000 Hz
- Channel Separation: 30 dB (1 kHz)
- Output Chanel Balance: 0.5 dB (1 kHz)
- Output: 0.4 mV (at 1 kHz, 5 cm/sec)
- Vertical Tracking Angle: 23 degrees
- Vertical Tracking Force Range: 1.8 to 2.2 g (standard 2.0 g)
- Stylus Shape: Shibata
- Stylus pressure: 1.8to 2.2g (standard 2.0g)
- Stylus Curvature Radius: Shibata
- Stylus Construction: Nude square shank
- Cantilever: Nude tapered boron
- Static Compliance: 40 x 10 – 6 cm / dyne
- Dynamic Compliance: 10 x 10 – 6 cm / dyne (100 Hz)
- Wire Used for Coil: PCOCC (see note n°3)
- Terminal Pins: PCOCC (see note n°3)
- Recommended Load Impedance: Min 100 O (see note n°4)
- Coil Impedance: 10 O (1 kHz)
- DC Resistance: 10 O
- Coil Inductance: 22 µH (1 kHz)
- Cartridge Weight: 6.9 g
- Dimensions: 16.0 (H) x 16.6 (W) x 26.5 (L) mm
- Mounting: 1/2” centers
- Replacement Stylus: (see note n°2)
- Accessories Included: 1 non magnetic screw driver; 1 brush; 2 washers; 2 Nuts; 2 x 19 mm mounting screws; 1 plastic protector; 1 set of PCOCC Lead Wires (AT6101)
Vil du kanskje låne mine høyttalere og subwoofere? Da kan jeg love kona her blir lykkelig!Det var flott gjort Niels
mvh
Hei.Er det det noen som kan komme med eksempler på Sut'er som passer godt sammen med AT-33 serien.
Takk for langt og utfyllende svar Gunnar. Husker jo artikkelen din fra Fidelity. Jeg kommer nok til å se nærmere på en SuT løsning, men foretrekker en loddefri løsning ala Rothwell. Men MC-10 kan jo være interessant til ett lite sideprosjekt med en Denon spiller jeg har stående.Hei.Er det det noen som kan komme med eksempler på Sut'er som passer godt sammen med AT-33 serien.
Vil du heller lese på norsk - kan du se min utredning om nivå- og impedanse- tilpasning av (MC-) pickuper
her (Fidelity #42 - side 78 ) : http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/42_hele.pdf
Når det gjelder pickupene i AT-33 serien, så har disse et utgangsignal fra 0,3 mV (EV/PTG) til 0,4 mV (Sa).
For å få disse opp til et brukbart nivå til å drive en MM phonoinngang er det fornuftig å bruke MC-trafoer
(SUT) med 20 dB gain (10 ggr.), 26 dB gain (20 ggr.) eller en verdi derimellom.
Jeg anbefaler som vanlig Xindaks eminente MC-10 trafoer - på en av disse verdiene. Etter hva jeg har
forstått er disse gått ut av produksjon, så du må se på bruktmarkedet. (Det ligger to sett Xindak MC-10
på finn.no - et par 20 dB - og et par 26 dB). Du kan lese min test av Xindak (RIAA og) trafoer her:
(Fidelity #40 - side 80 ) : http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/40_hele.pdf
Alle versjonene av AT-33 har en spoleimpedans lik 10 Ohm, noe som tilsier at de ønsker en last på sekundærsiden
av trafoene (for å oppnå en dempningsfaktor fra 1 til 5) - lik 1-5 kOhm (20 dB) - eller - lik 4-20 kOhm (26 dB).
Dette er totalverdier - for den faste 47 kOhm lastmotsatanden i MM forsterkeren - i paralell med - en innloddet
paralell tilleggsmotstand (enklest plassert i phonopluggen mot MM forsterkeren) - her må du fram med regnestaven.
Trafoer som tidligere i tråden omtalte Rothwell (og mange andre) har allerede en fast motstandsverdi loddet
inn i kabinettet - så her trengs det ikke å benyttes ytterligere paralellmotstander.
mvh
Gunnar Brekke