Audio Technicas AT 33 serie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, det er de originale. Noen er for lange, de andre er litt for korte, har ikke giddet kjøpe nye. De der sitter på er 22 mm, må vel ha 18 mm.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.698
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Hvorfor ikke bare kutte de du har - om ikke armen din nyter godt av litt ekstra masse da?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Da klarte jeg rett og slett ikke å la den ligge i eske lengre og slettet den fra torget:) Alle AT-pickuper jeg har hatt har imponert meg veldig; fra min aller første PU som jeg fortsatt har (AT95E) til den nye AT120Eb. Den siste versjonen av den vanvittige populære AT440MLa som nå heter AT440MLb er forløpig min favoritt MM som jeg velger å beholde. Liker den minst like bra som Ortofon 2M Black som jeg ikke har lengre. Mange klager på at AT440MLa er for lys. Kabler med lav kapasitans og god arm gir AT440MLb varme og oppløsning jeg ikke har hørt siden 2M Black, men som koster nesten 3x så mye.

Nå i kveld satt jeg på den jeg har vært mest spent på å høre fra Audio Technica; nemlig AT33PTG/II. Etter protraktor og nøye oppsett (så nøye som jeg fikk det til) så er det tre ting som var første inntrykket:
    - Luft
    - Oppløsning
    - Stille

I tillegg gjør det ingenting at den er lekker å se på, og det lyser rødt av rubinen på tuppen av armrøret:)
    Satt Riaa på 250 ohms last og VTF 2.0g.

Vedlegg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.698
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Har du forsøkt andre laster?

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har 10 hz som resonans, dette endrer seg sikkert ikke mye om jeg skifter skruer.

Chris, tenkte du ikke kunne la den ligge i esken. PTG II er et best-buy, og jeg synes den spiller flott rett ut av esken, det med innspilling trenger man ikke tenke på med denne.
    Den er veldig stille ja, som om platen har blitt vasket.
    Det er kanskje vinklen på bildet men det ser ut som om pickuppen tilter litt forover, gjør den det?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    ^ Har du forsøkt andre laster?
    Har testet med 40, 100, 250 og 1000 ohm. Ikke enorm stor forskjell her, men svitchet mellom 100 og 250 og lot den stå på 250ohm. Gain er fast og et på 70 db på Jasmine LP2.5DU.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Har 10 hz som resonans, dette endrer seg sikkert ikke mye om jeg skifter skruer.

Chris, tenkte du ikke kunne la den ligge i esken. PTG II er et best-buy, og jeg synes den spiller flott rett ut av esken, det med innspilling trenger man ikke tenke på med denne.
    Den er veldig stille ja, som om platen har blitt vasket.
    Det er kanskje vinklen på bildet men det ser ut som om pickuppen tilter litt forover, gjør den det?
    Nei, jeg klarte ikke lengre å se den ligge i eske på hylla:).
    Jeg har med øyesyn og boblevater oppå headshell forsøkt å få den så vannrett som jeg kan. Har overheng på ca. 18 mm med Jelco-armen og med Bearwald er pu vridd ørlite i headshellet for å få den korrekt ift linjen på protraktor. Har sikkert mer å gå på hva gjelder innstilling, men der stopper min kunnskap. Så alle tips taes i mot med takk:)

Men den låter jammen bra. Uhyre nøytral, tror jeg. Den stikker seg liksom ikke ut noen plass. Jeg ønsket nøytralitet på pu, men det vet jeg fra tidligere at det tar litt tid å bli vandt til. Men etter 3t i går, hvir siste plata var Sara K (Waterfalls - Stockfish Records) på lavt volum så var jeg veldig fornøyd. IGD er ikke-eksisterende; i hvertfall i mine ører. Sporet alle kanonene på Telarc 1812 også, bortsett fra den aller siste kanon-salutten som er den kraftigste. Så godt fornøyd så langt og det er nok hit og ikke lengre jeg strekker meg prismessig for en pu.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Bluesbreaker skrev:
    Når lytteglden er stor er allting godt.
    Bluesbreaker skrev:
    ;)

Det er da deilig at Ortofon fortsatt har produksjon i DK.
    Du har helt sikkert et poeng mht pris på pick-up og lønnsutgifter i produksjonsland.
    Hvor lages Audio Technica ? Jeg trodde det var Japan. Japan har jo også høye produksjonskostnader etterhvert, og er nødt til i konkurrere på teknologi og kvalitet .-ikke pris.

En kuriositet: Jeg har en relativt ny MC Step-Up. ORTOFON ST80 se. Den er laget i JAPAN!!

Vi begynner å komme langt vekk fra trådens kjerne, så jeg avslutter mine betraktninger rundt valg av plog her.
    Kjør på med SL 1210, en arbeidshest få platespillere kan konkurrere med når det gjelder driftsikkerhet.

Ja, det er deilig at Ortofon fortsatt er dansk:) Jeg er usikker mtp Audio Technica og leser at det meste produseres i Japan, men at de og har noe produksjon i Sør-Korea og Taiwan. Mulig jeg husker feil der:) Uansett knakende gode produkter de lager og gir mye for pengene:)

Så Ortofon ST-80SE lages i Japan. Ja, der kan du se:) Nå er jo ST-80 en dyr SUT også, men for en kvalitet!! Sett ift f.eks Rothwell sin MCL SUT med Lundahl 26db så veier den litt over 500 g. Ortofon ST-80SE veier ca. 1,5 kg!

Det er jo en drømme-SUT! Kan du si litt om den? Jeg vurderer seriøst å kjøre på med 20x (26db) SUT nå som jeg har AT33PTG/II, og vurderer følgende 3 (for de er de jeg stort sett har lest om):
    - Rothwell MCL (etter veldig positiv lesing av Niels her inne)
    - Bob' Devices Cinemag 1131 SUT
    - Ortofon ST-80SE (men som er i overkant dyr for meg. Evt dersom den dukker opp brukt).

Hjelp her, og hvilken som vil passe AT33PTG/II hadde blitt satt pris på:) En SUT som tar vare på kvalitetene i PU, støyfritt og som gir mye dynamikk uten å booste opp bassen. Liker tanken på å få 6mV inn i MM-inngangen på min Jasmine (MM=55db), og MM-inngangen på Jasmine låter veldig veldig bra. Faktisk mer dynamisk og like oppløst som GS Reflex M.

Så flott om vi kan diskutere litt SUTer:)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    image.jpg

Audio Technica home page skrev:
    Audio-Technica Trademark name to define a Micro-Linear “ridge” shape stylus. The tip of the diamond is such that it allows a contact surface of around 115 μm2. The shape is “similar” to other diamond tips known as SAS, Dynavector or Namiki. The MicroLine™ diamond is different from Line Contact diamonds, also featured on high-end styli. Line Contact tips are also known as “Shibata”, providing a contact surface between 50 and 75 μm2.
    Det er helt rett at det er en enda litt finere sliping på Line Contact (Shibata) og AT's MicroLine. Begge er av ypperste sliping, og hvor mye forskjell det er i praksis når man ser på specs i pu er en annen sak. Men rett skal være rett:)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.641
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    "Det er jo en drømme-SUT! Kan du si litt om den?"

Nei, vet ikke om jeg skal si så mye om ORTOFON ST 80se her i en AT tråd ...:rolleyes:
    Ortofon "Made in Japan" (!)
    Den har hverken lyd eller ulyd, og er fullstendig stille,-om jeg så skrur volumhjulet i bånn til høyre.
    Den gjør det den skal så godt det lar seg gjøre. Passer hånd i hanske med Cadenza-serien.
    (Det får holde Chris Andrè, du får heller ta en tur å høre spetakkelet!;))

MalaAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Antall liker
    2.850
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Ny spennende pickup fra Audio Technica på vei inn :) AT33SA ( Shibata )
    Vis vedlegget 334093
    finnes det noe mer info og prisantydning?
    Hei, Prisen er 8499,-

Info fra produsent:

• Type: Dual Moving Coil
    • Body Material: Aluminium/Synthetic Resin
    • Frequency Response: 15 to 50,000 Hz
    • Channel Separation: 30 dB (1 kHz)
    • Output Chanel Balance: 0.5 dB (1 kHz)
    • Output: 0.4 mV (at 1 kHz, 5 cm/sec)
    • Vertical Tracking Angle: 23 degrees
    • Vertical Tracking Force Range: 1.8 to 2.2 g (standard 2.0 g)
    • Stylus Shape: Shibata
    • Stylus pressure: 1.8to 2.2g (standard 2.0g)
    • Stylus Curvature Radius: Shibata
    • Stylus Construction: Nude square shank
    • Cantilever: Nude tapered boron
    • Static Compliance: 40 x 10 – 6 cm / dyne
    • Dynamic Compliance: 10 x 10 – 6 cm / dyne (100 Hz)
    • Wire Used for Coil: PCOCC (see note n°3)
    • Terminal Pins: PCOCC (see note n°3)
    • Recommended Load Impedance: Min 100 O (see note n°4)
    • Coil Impedance: 10 O (1 kHz)
    • DC Resistance: 10 O
    • Coil Inductance: 22 µH (1 kHz)
    • Cartridge Weight: 6.9 g
    • Dimensions: 16.0 (H) x 16.6 (W) x 26.5 (L) mm
    • Mounting: 1/2” centers
    • Replacement Stylus: (see note n°2)
    • Accessories Included: 1 non magnetic screw driver; 1 brush; 2 washers; 2 Nuts; 2 x 19 mm mounting screws; 1 plastic protector; 1 set of PCOCC Lead Wires (AT6101)

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Chris, om du gjerne vil prøve kan du låne min Rothwell MCL....kan sende den til deg om jeg får adressen din. Vil bare ha en ny om denne "blir borte" i posten.

Jeg har ikke prøvd andre SUTs, bortsett fra Rothwell MCX (tror jeg den het). Edit: det var MC1 jeg prøvde først.

MCL har Lundahl transformere og den passer veldig bra med den billige Musical Fidelity V-LPS II riaa jeg har, får da 6 mv inn i MM inngangen og det merkes på dynamikken, luft, punch og hva der ellers kan nevnes, der er overhodet ingen sammenlikning mulig med MC inngangen.

Edit: husker ikke helt, men etter jeg prøvde MCL med PTG II skrev jeg vel at dette ikke bare smakte fugl, det smakte struts!

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Niels: ja, wow, jøss:):) Det var jo et utrolig hyggelig forslag!!! Leste meg opp på din SUT i går da jeg satt og spilte litt plater, og hadde den fungert så er den i rett prisklasse.

Sender deg en pm etter unger er i seng:)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.362
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ny spennende pickup fra Audio Technica på vei inn :) AT33SA ( Shibata )
    Vis vedlegget 334093
    finnes det noe mer info og prisantydning?
    Hei, Prisen er 8499,-

Info fra produsent:

• Type: Dual Moving Coil
    • Body Material: Aluminium/Synthetic Resin
    • Frequency Response: 15 to 50,000 Hz
    • Channel Separation: 30 dB (1 kHz)
    • Output Chanel Balance: 0.5 dB (1 kHz)
    • Output: 0.4 mV (at 1 kHz, 5 cm/sec)
    • Vertical Tracking Angle: 23 degrees
    • Vertical Tracking Force Range: 1.8 to 2.2 g (standard 2.0 g)
    • Stylus Shape: Shibata
    • Stylus pressure: 1.8to 2.2g (standard 2.0g)
    • Stylus Curvature Radius: Shibata
    • Stylus Construction: Nude square shank
    • Cantilever: Nude tapered boron
    • Static Compliance: 40 x 10 – 6 cm / dyne
    • Dynamic Compliance: 10 x 10 – 6 cm / dyne (100 Hz)
    • Wire Used for Coil: PCOCC (see note n°3)
    • Terminal Pins: PCOCC (see note n°3)
    • Recommended Load Impedance: Min 100 O (see note n°4)
    • Coil Impedance: 10 O (1 kHz)
    • DC Resistance: 10 O
    • Coil Inductance: 22 µH (1 kHz)
    • Cartridge Weight: 6.9 g
    • Dimensions: 16.0 (H) x 16.6 (W) x 26.5 (L) mm
    • Mounting: 1/2” centers
    • Replacement Stylus: (see note n°2)
    • Accessories Included: 1 non magnetic screw driver; 1 brush; 2 washers; 2 Nuts; 2 x 19 mm mounting screws; 1 plastic protector; 1 set of PCOCC Lead Wires (AT6101)
    Boron nålefane, Shibatasliping, grei komplianse, 100 Ohm og oppover tilrådd impedanse, og guffe på 0,4 ut - dette bør vere skikkelege greier.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nå har jeg bikket 10t på AT33PTG/II og må si jeg virkelig begynner å innse hvorfor så mange liker denne. Og det har blitt endel finjustering frem og tilbake, men nå tror jeg den sitter ganske bra.

Gleder meg hemningsløst til i morgen hvor SUT tilhørende Niels ankommer posten etter jobben. Å koble til Rothwell MCL 26db og få 7mV inn i MM-delen (55db) skal bli spennende. Følsomheten er omtrent som Ortofon 2M Black, som er testet til ca. 7mV, selv om Ortofon oppgir andre tall. Dette blir moro, spesielt når kona er borte hele uka:)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    image.jpg

Førsteinntrykket var langt over det jeg turte å håpe på! Kun testet med tre låter på kald rør-forsterker, og AT33PTG/II slapp seg så til de grader fri. Jasmine Riaa-del og PSU-del står ca. 1 m fra hverandre og med Rothwell i midten ga det litt brum. Ikke mye, men hørbart når volumet sto på klokka 11. Så flyttet jeg Rothwell oppå Riaa-delen på Jasmine....totalt tyst! Synes den ser bra ut også:) Lyden minner nå litt om den vanvittige gode London Decca Super Gold, men litt snillere:) Blir moro å teste denne SUT grundig!

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Der er bare fordeler med en SUT. Electrocompaniet kaldte forsterkerne deres for "Ampliwire", en SUT er "the real deal".
    En tråd der forsterker, totalt fri for forvrenging og andre uhumskheter.
    Med denne inn i mm inngangen får man et skyv der ikke likner grisen, detaljer, vekt, homogenitet, og den herlige luftige lyden hvor alt plaseres i høyden osv.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Skjønner hvorfor du har snakket så varmt om denne, Niels. Dave Brubeck og Jazz at the Pawn shop har aldri hørt så bra ut som nå. Detaljer og rom i massevis.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.075
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Er det det noen som kan komme med eksempler på Sut'er som passer godt sammen med AT-33 serien.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.075
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips niels, jeg har ikke peiling. Så ett kommersielt produkt er nok det beste.
    Mener du at de fleste vil passe, eller trenger at-33 serien en SuT med spesielle egenskaper ?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.886
    Sted
    Kongsberg
    Er det det noen som kan komme med eksempler på Sut'er som passer godt sammen med AT-33 serien.
    Hei.

Vil du heller lese på norsk - kan du se min utredning om nivå- og impedanse- tilpasning av (MC-) pickuper
    her (Fidelity #42 - side 78 ) : http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/42_hele.pdf

Når det gjelder pickupene i AT-33 serien, så har disse et utgangsignal fra 0,3 mV (EV/PTG) til 0,4 mV (Sa).
    For å få disse opp til et brukbart nivå til å drive en MM phonoinngang er det fornuftig å bruke MC-trafoer
    (SUT) med 20 dB gain (10 ggr.), 26 dB gain (20 ggr.) eller en verdi derimellom.

Jeg anbefaler som vanlig Xindaks eminente MC-10 trafoer - på en av disse verdiene. Etter hva jeg har
    forstått er disse gått ut av produksjon, så du må se på bruktmarkedet. (Det ligger to sett Xindak MC-10
    på finn.no - et par 20 dB - og et par 26 dB). Du kan lese min test av Xindak (RIAA og) trafoer her:
    (Fidelity #40 - side 80 ) : http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/40_hele.pdf

Alle versjonene av AT-33 har en spoleimpedans lik 10 Ohm, noe som tilsier at de ønsker en last på sekundærsiden
    av trafoene (for å oppnå en dempningsfaktor fra 1 til 5) - lik 1-5 kOhm (20 dB) - eller - lik 4-20 kOhm (26 dB).

Dette er totalverdier - for den faste 47 kOhm lastmotsatanden i MM forsterkeren - i paralell med - en innloddet
    paralell tilleggsmotstand (enklest plassert i phonopluggen mot MM forsterkeren) - her må du fram med regnestaven.

Trafoer som tidligere i tråden omtalte Rothwell (og mange andre) har allerede en fast motstandsverdi loddet
    inn i kabinettet - så her trengs det ikke å benyttes ytterligere paralellmotstander.

mvh
    Gunnar Brekke

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det ligger for øvrig ett sett Xindac MC-10 (26db) på torget her nå til rimelig penge! Jeg er såpass fornøyd med MCL fra Rothwell at jeg kommer enten til å be Niels om å kjøpe den evt handle nytt fra StereoLab. Men Xindac SUT på 26db er sjelden vare, og dersom man vil ha kvalitets SUT bør man slå til fort!

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.075
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

Vil du heller lese på norsk - kan du se min utredning om nivå- og impedanse- tilpasning av (MC-) pickuper
    her (Fidelity #42 - side 78 ) : http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/42_hele.pdf

Når det gjelder pickupene i AT-33 serien, så har disse et utgangsignal fra 0,3 mV (EV/PTG) til 0,4 mV (Sa).
    For å få disse opp til et brukbart nivå til å drive en MM phonoinngang er det fornuftig å bruke MC-trafoer
    (SUT) med 20 dB gain (10 ggr.), 26 dB gain (20 ggr.) eller en verdi derimellom.

Jeg anbefaler som vanlig Xindaks eminente MC-10 trafoer - på en av disse verdiene. Etter hva jeg har
    forstått er disse gått ut av produksjon, så du må se på bruktmarkedet. (Det ligger to sett Xindak MC-10
    på finn.no - et par 20 dB - og et par 26 dB). Du kan lese min test av Xindak (RIAA og) trafoer her:
    (Fidelity #40 - side 80 ) : http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/40_hele.pdf

Alle versjonene av AT-33 har en spoleimpedans lik 10 Ohm, noe som tilsier at de ønsker en last på sekundærsiden
    av trafoene (for å oppnå en dempningsfaktor fra 1 til 5) - lik 1-5 kOhm (20 dB) - eller - lik 4-20 kOhm (26 dB).

Dette er totalverdier - for den faste 47 kOhm lastmotsatanden i MM forsterkeren - i paralell med - en innloddet
    paralell tilleggsmotstand (enklest plassert i phonopluggen mot MM forsterkeren) - her må du fram med regnestaven.

Trafoer som tidligere i tråden omtalte Rothwell (og mange andre) har allerede en fast motstandsverdi loddet
    inn i kabinettet - så her trengs det ikke å benyttes ytterligere paralellmotstander.

mvh
    Gunnar Brekke
    Takk for langt og utfyllende svar Gunnar. Husker jo artikkelen din fra Fidelity. Jeg kommer nok til å se nærmere på en SuT løsning, men foretrekker en loddefri løsning ala Rothwell. Men MC-10 kan jo være interessant til ett lite sideprosjekt med en Denon spiller jeg har stående.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg hadde trodd at stepup ikke var for meg, men jeg blev interessert da jeg kjøpte Musical Fidelity V-LPS II riaa og denne har jo ikke alverdens forsterkning. Da jeg da også kjøpte AT33 PTG II var jeg litt ute å kjøre, når man slo om til CD, og glemte å justere volum ned var det litt voldsomt.
    Prøvde da først Rothwell MCX men der var ikke helt samme gain i systemet som med andre kilder men da MCL kom var det helt perfekt, samme nivå fra vinyl og CD.
    Lyden fra MC inngangen på Musical Fidelity, og MCL inn i MM inngangen kan overhodet ikke sammenliknes. MC inngangen lyder flat, dempet, uten dynamik og detaljer, med MCL løftes alt til de grader og man kan med en stepup transformer kjøpe en billigere riaa med bare en god MM inngang, som Graham Slee f.eks., da blir der high end av hele suppen likevel.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.362
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg likar ikkje ordet "SUT". Det kan få oss til å gløyme at det trass alt er spolar vi snakkar om. Og dei har innverknad på lyden, om der er aldri så mykje kopar (eller sølv)
    Har du ein riaaforsterkar med rikeleg gain, bør dette også prøvast.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan påvirkes lyden av viklingene rundt transformaterkjernen? ...Bare av nysgjerrighet.

Ville intuitivt tro det er minst like mange fallgruver når man skal forsterke fra 0,2-0,3mV til 5mV elektrisk?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn