Audio Technicas AT 33 serie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skal hilse og si at nå ble det fart i AT33EV gitt... gikk fra 220R til 1kR i Superline, rettet opp azimuth med bluetac og justerte ned VTA en anelse så arma er nær parallell men heller en knapt målbar anelse bak.

Dynamikken og PR&T blomstrer ytterligere svært påfallende... minner meg litt om den effekten man får når man justerer opp et "satt" oppheng på en fjæret platespiller... alt bare eser ut i skala og bouncer mye friere og mektigere. Leder meg til å tenke at denne er en del mer følsom på slikt enn mer "tradisjonelle" AT'er, men det er ikke verre enn å stille den inn ila noen uker det, og så bare spille plater i årevis etter det.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.845
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Dette var interessant Vidar, har lekt litt med horisontalen også, men det skal testes ytterligere.
    Dessverre må min lek med laster vente litt, PH5'en ga lyder fra seg, som tydet på at et rør er i ferd med å gi seg, men hvilket?

???

Heldigvis fant jeg en ASR Mini Basis -08 Ausgabe i kjelleren, så har koblet den på så lenge, vel, det kommer da lyder ut av høyttalerne.
    Når nøden er størst osv. :-\

Noen som vet om man kan teste rør på noen måte, som forteller om det er døden nær, eller ikke?
    Altså; uten å sette anlegget i skuddlinjen, vel og merke!

Vennlig hilsen

Morten

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    På bildene ser det ut som om din... skal man kalle det pickupens topp-plate? er lysebrun, mens min er mørk brun. Jeg brukte ikke blitz, kan det være grunnen? Eller er det to forskjellige farger? Mao, er den mørk i virkeligheten hos deg Morten?

En morsom observasjon så langt (kanskje 15 timer) er at jeg ikke er kar om å høre nevneverdig forandring/forbedring i lyden som følge av innspillingstid. Dette mener jeg å se mer og mer hos nye pu'er fra fremskredne hightech produsenter; ser ut som om deres måte å bygge nye pu'er på er så "hånd-i-hanske" presis at innspillingstid slik vi kjenner det fra før er et ikke-tema i større og større grad.

Nå kan man jo alltids argumentere for at det man kaller "innspilling" ikke er annet enn at bl.a
    1) lytteren foretar justeringer av det nye produktet fortløpende de første ukene av eierskap,
    2) lytteren tilpasser seg de nye kvalitetene i lyden over noen uker,
    3) lytterens forventning til forbedring ved "innspilling" skaper en falsk opplevelse av forbedring.

Allikevel har det vært utvilsomt noe innspillingstid påkrevd for pu'er før i tiden; hos meg har det pleid å være inntil 10-20 timer på de fleste pu'er; jeg har forsøkt å ta høyde for punktene over, og prelimenær konklusjon er at jeg ikke er kar om å sette fingeren på noe. AT33EV låt bra fra første sekund her, og de forandringene som har skjedd i lyden har kommet umiddelbart og i direkte tilknytning til justeringer jeg har gjort med last, VTA, azimuth, downforce. Ikke en generell gradvis innspillingsforbedring. Nå er du vel skrekkelig uenig Morten? :)

D

Dilla

Gjest
    Noen som har opplevd at lyden har forandret seg til det verre under "innspilling"?

Mulig det trengs negative forventninger i ditt pkt nr 3. Vidar til at det skal skje? Vi "audiofile" er vel forprogrammert til å ha positive forventninger til innspilling...

Beklager mitt Judas innlegg, ønsker ikke å legge opp til noen ny placebo debatt, det gikk en jækel gjennom meg...

PS Morten: hvordan høres ulyden ut? Selv fikk jeg et nytt rørsett fra Hovland (før de fikk sitt økonomiske dødsstøt) og jeg fikk en ulyd i ene kanalen som hørtes ut som seriøs rillestøy + "hosting/harking". Fant ut at det var 12AX7 røret rett etter Stepup trafoene som var synderen.

Mvh

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ti Kei skrev:
    Noen som har opplevd at lyden har forandret seg til det verre under "innspilling"?
    Ja, men ikke på AT. Kun hatt en AT, en 33E, og den var iofs ferdig "innspilt"

Når det er sagt, likte AT'n veldig godt.

/jan

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.845
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Vidar;
    det er nok bildet jeg har lagt ut, som er overeksponert, topplaten er mørk brun, og selve huset er også
    rødere i virkeligheten, enn hva bildet viser.

Ellers er det nok ikke rare uenigheten her, EV'en spilte flott fra første rille, og hva den eventuelt krever av innspilling, tør jeg ikke si noe om.
    Grunnen til det siste, er at jeg nok anser hørselen vår som et svært lite pålitelig "måleinstrument", og de to siste punktene dine tror jeg forklarer mye om det.
    Vi venner oss til nye ting, og krysskobler det vi hører, med de forventningene vi har..... ;)

Derfor tror jeg at anmeldelser og tester av produkter i blader og på nett, er av uhyre begrenset verdi, som basis for kjøp.
    Det er innimellom underholdende lesning; og dét er såklart ok, og man kan hente ut noen praktiske opplysninger
    om produkter man er interessert i, men utover det; kun tidtrøyte.

Selvfølgelig finnes det unntak, og enkeltes meninger har, av forskjellige grunner, verdi (for meg).

Men mine innkjøp styres i all hovedsak av mine egne preferanser, oppfatninger, fordommer og nysgjerrighet... ;D

Puuuh, du snakker om utladning/avsporing.... :-[

Som sagt, EV'n spilte godt fra starten av, og jeg kan ikke si at jeg har registrert noen påtagelige forandringer.
    Lasten har bevirket endringer, og jeg har skrevet meg bak øret; at det nok er smart å finsjekke oppsettet til
    PU'n, for å se hva som evt kan hentes der.

Ti Kei, det var bra beskrevet. En skrapelyd á la rillestøy, iblandet kneppelyder (norsk knepping, ikke dansk! ;D ),
    og små "støyutbrudd", og alt dette stiger og synker i nivå etter eget forgodtbefinnende, sukk......

Vennlig hilsen

Morten ::)

pretzel_logic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2008
    Antall liker
    3
    Hei,

jeg er på utkikk etter en ny pick-up. Per idag har jeg en billig AT-95 som gjør jobben, men jeg kunne tenkt meg å prøve ut en MC pick-up av litt høyere kvalitet. Platespilleren jeg har er en Pro-ject Perspective med projects egen 9" arm (merk; ikke carbon). Jeg har både RIAA og MC stepup fra Thorhauge. På MC stepupen kan jeg justere lasten mellom 50, 100, 250, 500, 1000 og 2000 Ohm.

Etter hva jeg har hørt av andre så er det armen som er det "svake" punktet på spilleren. Er det noen av dere som har en formening om en AT-33 EV kunne passe dette oppsettet?

Jeg har både lett og tungt lodd, så pickupens vekt burde ikke by på nevneverdige problemer. Men jeg har hørt at compliansen kan være et problem.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Hvis compliansen er dårlig med stive MC-pickuper kan du legge litt ekstra vekt på armen og skru loddet litt lenger bakover.

pretzel_logic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2008
    Antall liker
    3
    Andreas skrev:
    Hvis compliansen er dårlig med stive MC-pickuper kan du legge litt ekstra vekt på armen og skru loddet litt lenger bakover.
    Takk for svar.

Ja, armen er ganske lett. Armen har en effektiv masse på 11 gram, så å legge på ekstra vekt kan nok være en mulighet. Jeg er rimelig nybegynner på feltet, kan noen forklare om AT-33 EV har høy eller lav compliance. Ifølge produktbeskrivelsen har den disse verdiene: Static compliance: 40 x 10-6cm/dyne, Dynamic compliance: 10 x 10-6cm/dyne (100Hz), men det sier meg ingenting.

Goshin

Medlem
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    5
    Itzhak Perlman spielt Fritz Kreisler.
    En gammel OC9 måtte vike plass for denne og det låter flott.

Noen som kan svare på om det er noe å hente på å oppgradere til ny motor på min eldre utgave av Rega P3? Så i en annen tråd at en ble frarådet å gjøre det på en P2. Tanken om bedre spiller ligger på lur...

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er alltid noe å hente på bedring i platespillerdrivverk, nær sagt uansett nivå på resten av kjeden nedstrøms.
    Men en eldre P3 er vel mildest talt helt ute av sin vektklasse i ditt system med alt det fine utstyret, så om du du bruker platespiller mye så bør du vel tenke mye lengre enn bare ny motor kanskje. En svale gjør ingen sommer, og selv om denne motoren vil være en viss forbedring så vil den ikke på langt nær løfte P3 opp til noe i nærheten av det nivået den bør være for å oppnå balanse i systemet ditt. Og utover det er den neppe noen god investering dersom du skal bytte drivverk uansett; den vil neppe gi deg en nevneverdig høyere børspris ved gjensalg.

Alt imo selvsagt. Flott pu forresten. Har du noen ord om hva du synes ift din oc9 (var det ML/II?) i Regaen?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    pretzel_logic skrev:
    Ja, armen er ganske lett. Armen har en effektiv masse på 11 gram, så å legge på ekstra vekt kan nok være en mulighet. Jeg er rimelig nybegynner på feltet, kan noen forklare om AT-33 EV har høy eller lav compliance. Ifølge produktbeskrivelsen har den disse verdiene: Static compliance: 40 x 10-6cm/dyne, Dynamic compliance: 10 x 10-6cm/dyne (100Hz), men det sier meg ingenting.
    Ganske normale verdier begge to. Kommer sikkert til å gå fint. Er du av den hysteriske typen så får du lese deg opp på temaet (se linkene "over" vinylforumet) og prøve deg frem med nevnte tiltak.

Goshin

Medlem
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    5
    Alt imo selvsagt. Flott pu forresten. Har du noen ord om hva du synes ift din oc9 (var det ML/II?) i Regaen?

Fyldigere og varmere lydbilde, men også mer oppløst. Klar forbedring.
    Min gamle OC9, som nok var av første utgave, hadde vel gått ut på dato.

Spiller mer og mer plater, så det går nok mot en oppgradering med bedre spiller.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fyldigere er også en del av mitt inntrykk. Sett ift ML/II, men enda mer ift originalen (ML/II er jo rikere og fyldigere enn originalen).

Men mest av alt så er det dette med energi, klangfarger, det enorme rene mektige bassdrivet, dynamikken og musikalske helheten som imponerer mest med den i min platespiller. Et sant highendvarp om det noen gang var et slikt, iallefall i min setting (kan ikke snakke for andre settinger da jeg kun har hørt den i min spiller).

Goshin

Medlem
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    5
    Vidar P skrev:
    Fyldigere er også en del av mitt inntrykk. Sett ift ML/II, men enda mer ift originalen (ML/II er jo rikere og fyldigere enn originalen).

Men mest av alt så er det dette med energi, klangfarger, det enorme rene mektige bassdrivet, dynamikken og musikalske helheten som imponerer mest med den i min platespiller. Et sant highendvarp om det noen gang var et slikt, iallefall i min setting (kan ikke snakke for andre settinger da jeg kun har hørt den i min spiller).
    Du fant de rette ordene bedre enn meg :) Det har blitt spilt mange plater i kveld.

larsggu

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har en AT-33E fra gode gamle dagerTM, men jeg sliter litt med å få den helt til i mine armer (Technics 1210 Mk2 standard arm og Rega RB300). Den spiller supert på helt nye plater, men er helt håpløs på brukte eksemplarer. Sibilantene til folk som Greg Lake, Peter Gabriel og Ian Anderson på 30 år gamle plater låter helt uholdbart. Det er som den ikke klarer å spore 6-7 kHz overhodet, selv om den har oppgitt respons til 50 kHz. Selv en nypressing av Yes' "Fragile" er umulig å spille på den. Ny og pent brukt klassisk funker fint, men de har sjeldent samme voldsomme energi i samme frekvensleie.

Til sammenlikning låter de samme platene helt fint med en Shure M75ED/2 eller Denon DL-160, men disse mangler naturlig nok responsen og luften oppover i frekvens. Det er mulig at den gamle utgaven ikke funker så bra med lette armer (begge mine har en effektiv masse på rundt 12g, men noe er det iaf.

Spec's sier statisk compliance på 40 og dynamisk på 10, men målt ved 100hz. Noen sier at disse verdiene må ganges med 1,5 til 2 for å være sammenliknbare målinger på 1000 hz. Shure'n er spesifisert til 20 Cu, altså ikke engang samme enhet, så det er ikke rart folk lurer...

De nyere AT-33'ene er uansett interessante, og ikke minst sykt lekre å se på. Har noen testet de(n) på noe annet enn jomfruvinyl og avbalanserte jazz- og klassisk-innspillinger?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Utslitt AT33?

Min drar avgårde så det holder på alt fra gammel sliten original ELP Brain Salad Surgery og BS Paranoid til original 1955 pressing av Belafontes geniale "Calypso"-album, som ser helt jævlig ut. Hørte på verdens mest spilte eksemplar av Thin Lizzy Live & Dangerous her førdagen. Jeg har ingen som helst reservasjoner på AT33EV's evne til å spille alle slags vinylplater i min setting iallefall.

Jeg mener meg nokså sensitiv på evnen en platespiller har til å spille godt brukte plater, siden mye av min samling er eldre plater; med de høres nesten kliss nye ut med denne pu'en også. Som med nesten alle andre nye pu'er jeg har/har hatt.

Derimot er kanskje platespiller/arm like gjerne som pu'en synderen når plater høres dårlige ut på den måten; vet det høres merkelig ut, men jeg er nå allikevel av den læring jeg da. Jeg er svært skeptisk til sporingsevne dersom armlagre er slitt; da høres det jammen nesten ut som om selv nye pu'er er totalt utslitt. Med mange typer slipninger iallefall. Begge deler er like ille. Minst. Jeg vet folk som ødelegger armlagre raskere enn pu'er. Sikker på at lagrene er i orden eller at pu'en ikke er utslitt?

larsggu

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    [...]

Sikker på at lagrene er i orden eller at pu'en ikke er utslitt?
    Overhodet ikke. Men Shure'n og Denon'en fungerer helt ypperlig på begge spillerne, men AT'en og en Sumiko BPS Evo III jeg har liggende har disse sibilans-problemene. Har sett på stiftene med det sterkeste forstørrelsesglasset jeg har, men kan ikke se noe åpenbar slitasje. Det kan jo være at opphenget/dempingen i AT'en begynner å bli gammelt. Det er dog enda rarere at Sumiko'en, som kun er et år gammelt, har noe av samme problemet. Derfor mine tanker om matching og/eller sensitivitet på plateslitasje.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    larsggu skrev:
    Vidar P skrev:
    [...]

Overhodet ikke. Men Shure'n og Denon'en fungerer helt ypperlig på begge spillerne..
    Den lyden og manglende evnen til å spille slitne eller ikke så gode plater du beskriver skyldes antakelig dårlig sporing, eller hur?
    Denne manglende evnen til sporing kan skyldes f.eks 1) slitt pu, 2) slitte lagre i arm, 3) dårlig/stivnet oppheng i pu'en, 4) dårlig mekanisk tilpasning av resonansfrekvens (masse/compliance) eller 5) mangelfullt geometrisk oppsett av pu. Sikkert flere også.

En eller flere av disse kan det være, men siden du sikkert setter de forskjellige pu'ene opp likedan så er det nærliggende å primært mistenke 1), 2), 3) eller 4). Sistnevnte kan man regne seg frem til, nr.3) er gjerne en mulighet for en pu som er mer enn 10-15 år gammel, og 1) og 2) er kanskje de vanligste.

Noen pu'er har en slipning og øvrige egenskaper som gjør at de ikke er så følsomme på slark i arm (f.eks eliptisk slipning og høy compliance). Andre er veldig følsomme. Hvis AT33 spiller like dårlig i begge armene, så peker det kanskje i retning av 1) evt med 3) som differential-diagnose? Hvis den er bedre i den ene enn den andre, så kanskje 2) med 4) som diff-diagnose?

larsggu

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    larsggu skrev:
    Vidar P skrev:
    [...]

Overhodet ikke. Men Shure'n og Denon'en fungerer helt ypperlig på begge spillerne..
    Den lyden og manglende evnen til å spille slitne eller ikke så gode plater du beskriver skyldes antakelig dårlig sporing, eller hur?

[...]
    Jepp, sporingsegenskaper er alfa og omega, og diagnosene dine er nok riktige.

pretzel_logic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2008
    Antall liker
    3
    Da var en stk AT33EV bestilt fra needledoctor. Det bare å håpe at den overgår min forsåvodt gode til prisen AT95E ;)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.845
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jøsseball, dette var morsomt!
    Gled deg til EV'en pretzel_logic, den bør være en åpenbaring i forhold til din 95E.
    Det er n e s t e n så man aner en liten AT33 bevegelse, og dét hadde ikke vært dumt. :)

Det er sjelden man finner så gode kjøp.....

Vennlig hilsen

Morten

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Til glede sikkert også for skribenten som brukte den i Technics 1200 og Rega P3/24 så synes den å vokse med platespilleren. F.eks så er det kvalitative hoppet fra Linn standard subchassis til Keel betydelig større enn det omtrent like kostbare hoppet fra AT33 til DV XV-1s. Og Keel blir ikke utslitt engang.

Noen ganger tror jeg kanskje at noen skribenter kritiserer et komponent for at det gjør de oppmerksomme på svakheter i et annet; f.eks en pickup for egenskaper som behefter platespilleren mer enn pickup'en, men som de kanskje ikke var oppmerksomme på. Selv kjenner jeg meg igjen i mye av omtalen, men ikke i kritikken rettet mot dynamikken, en mild kritikk forresten.
    Jeg vil mene å ha holdepunkter for å hevde at AT33EV's dynamiske ytelse er langt mer i spotlight og under lupen i mitt system enn i skribentens skisserte (nevnte platespillere, Cambridge riaa, Naim Uniti og Zu), og jeg kan med glede rapportere at det synes å mangle fint lite og ingenting på dynamisk ytelse fra pu'en hos meg iallefall.

Takk for link. Det var moro lese.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Til glede sikkert også for skribenten som brukte den i Technics 1200 og Rega P3/24 så synes den å vokse med platespilleren. F.eks så er det kvalitative hoppet fra Linn standard subchassis til Keel betydelig større enn det omtrent like kostbare hoppet fra AT33 til DV XV-1s. Og Keel blir ikke utslitt engang.
    Den analogien har jeg også brukt noen ganger overfor folk som syter og klager over hvor dyr Keel er. Fordeler du kostnaden på Keel på antall timer spilt og sammenligner med en PU virker Keel plutselig rørende billig og forholdsvis høy VFM ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Keel er et skikkelig løft til prisen det. Som du sier nærmest rørende billig. Jeg hadde personlig når som helst valgt pu'er som AT33EV i en topp platespiller enn en topp pu i en rimelig platespiller. Med samme totalpris, om du skjønner. Bedre musikkgjengivelse og varighet.

Til topic; jo mer jeg bruker AT33EV jo mer går det opp for meg hvor god den kan være. Har merket meg at den er svært så beskjeden med overflatestøy på slitte pressinger, iallefall i min arm med de innstillinger og den geometri den har der. En lykksalig bonus som ikke er hverdagskost for relativt rimelige pu'er.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.845
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hmmmm, femtusen altså, det tåler å tenkes på..........

::)

Morten

thor_egil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Det ble mye EV prat her! :) Det er sikkert en fantastisk pickup! Til prisen sikkert helt sinnsvakt god - i hvertfall om den leverer slik AT-OC9 gjorde og min PTG gjør nå.

PTG'en er vel i hovedsak innspilt og fortsatt er inntrykket at dette er en utrolig groovy pickup. Den skyver bass noe så inn i granskauen. Det er først og fremst evnen til å løse opp bassen som er så utrolig bra. Så om en EV strekker budsjettet noe langt så kan PTG'en anbefales. Etter å ha levd med en Ortofon MC 20 Supreme var det som å kom hjem til med PTG. Lettflytende, oppløst og organisk.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Det er litt kronglete, men vi skal være glad for at vi ikke trenger å justere overheng og alskens elendighet. Var med å montere en AT33EV i en RB301 nylig, det skal jeg love deg var mye mer kronglete!
    Er på jakt etter ny pu og AT33EV er en av dem jeg vurderer.
    Så i en annen tråd at Vidar P kommenterte at det var litt kronglete å montere den i en RB301. (Jeg har en RB1000)
    Er det mer kronglete å montere denne en f.eks en Ortofon Kontrapunkt?

-Minutten

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, den er i prinsipp ikke mer kronglete å montere enn de fleste andre pu'er. Ikke mye iallefall... men man må gjennom med de medfølgende festeboltene, og så er det flatskru på undersiden og litt klønete runde muttere med skår på oversiden. Typisk AT.

Det at det var så kronglete refererte mer til arma, da vi ikke avmonterte den, og den har begrenset utslag oppover så blir det kronglete å få et flatskrujern under.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Nei, den er i prinsipp ikke mer kronglete å montere enn de fleste andre pu'er. Ikke mye iallefall... men man må gjennom med de medfølgende festeboltene, og så er det flatskru på undersiden og litt klønete runde muttere med skår på oversiden. Typisk AT.

Det at det var så kronglete refererte mer til arma, da vi ikke avmonterte den, og den har begrenset utslag oppover så blir det kronglete å få et flatskrujern under.
    Brukte du spacere for å får rett vta? Desom ja: 2mm eller 4mm?
    Noen tanker om denne vil fungere OK med en EC ECP1?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men spacere burde vært brukt. VTA ble veldig feil, med heng bakover. Eier ble behørig informert. Vet ikke om 2 eller 4 hadde gitt rett VTA dessverre, men det skulle ikke forbause meg om det var nærmere 4mm enn 2mm.

Jeg har hatt en ECP-1 i år og dag, men aldri prøvd den med AT33EV. Men hvorfor skulle ikke det gå bra? Jeg så i en annen tråd at du lurte på om den var utdatert. Det er jeg skrekkelig uenig i; det er en god og vellydende riaa, det har det alltid vært, og det skjer ikke så mye på riaa-fronten som noen produsenter/selgere kanskje vil ha oss til å tro. Du skal blåse nokså mye på riaa før du får noe mye bedre, og det er dermed et spørsmål om du ikke heller burde bruke de pengene et annet sted i systemet.

Hvis jeg ville ha gjort noe med riaa'en så var det å kontakte Per A eller andre "in-the-know" for å montere sokler for inngangsimpedanse. Da kan du justere ved å skifte ut parallell resistans så det passer pu'en best mulig. Det er en reell fordel. Og så er det mulig å lage en bedre psu enn den kjipe veggvorta. Det er sågar mulig å kjøpe en bedre (var iallefall det).

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.845
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Min EV har byttet plass, og spiller nå i Nottingham Dais / Ace Space arm

Dette er riktig trivelig, selv om den nok har blitt parkert av Wilson Benesch a.c.t. 2 arm med Lyra Argo"i" pickup, montert
    på samme spiller.
    Men en må ha i bakhodet hva som sammenlignes også, både WB og Lyra er VESENTLIG dyrere produkter, alt i alt skal EV'n
    ha skryt for hvor godt den følger med....

Vennlig hilsen

Morten

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    498
    Torget vurderinger
    2
    Farsken,kjenne æ bli bare meir og meir sugen på en AT33EV  :p Noen som har erfaring med last via stepuptrafo.Ser at det skrives at den like mer enn 100ohm ved aktiv RIIA. Min nuværende PU;Denon103R likte 4-500ohm ved vanlig RIIA,100ohm va døde greier ??? Men nu kjøre æ 26X Lundahl-trafo og 40,4K i RIIA.Det blir 60ohm "sett" last.Kanskje samme opplegget passe EV`n? Ser at EV har 10ohm intern resistanse mens 103Ren har 14ohm
    EDIT denne passe vel bra i RB600 arm?

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    498
    Torget vurderinger
    2
    Hei,lure på en liten sak,har EV og PTG samme nålesliping? Ser at det står ML(Micro linear) ang PTG..

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    498
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Nei, EV har eliptisk slipning.
    Ok,rart. Ser at R-utgaven også har ML-sliping. Mulig æ spør dumt,men e ikkje ML en "bedre" sliping mht støy?

mvh Filip

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn