Referanser?Roysen skrev:Jeg gjentar ABX er ikke en vitenskapelig akseptert metode for å teste lydmessige forskjeller på hi-fi utstyr.
|
Referanser?Roysen skrev:Jeg gjentar ABX er ikke en vitenskapelig akseptert metode for å teste lydmessige forskjeller på hi-fi utstyr.
For det første så er det svært få som har testet blindt på kabler, orso. Jeg har gjort det og fikk full pott (ikke vitenskapelig). Når man måler, så bruker man et signal som er svært enkelt i forhold til det vi hører av musikk. Da er det veldig lite vitenskapelig, eller hva?orso skrev:For det første måtte det helst ha vært flere tester som viste det samme i og med at dagens seriøse blindtester som er utført ikke forteller om forskjeller. I tillegg ville jeg helst ha sett målinger. Jeg har ingen tro på at ørene vårene er mer følsomme enn måleutstyr (våre opplevelser er derimot noe annet).
Hvor er referansene som tilsier det motsatte? Dersom det finnes en slik vitenskapelig akseptert metode burde det vel være dette referansene skal finnes frem for å vise. Jeg hevder at det ikke finnes like referanser. Derav min konklusjon som du siterte ovenfor.Valentino skrev:Referanser?Roysen skrev:Jeg gjentar ABX er ikke en vitenskapelig akseptert metode for å teste lydmessige forskjeller på hi-fi utstyr.
Stereophile, The Absolute Sound, HiFi+, HiFi-News, Hifi World og HiFi Choice for å nevne noen....Hvilke av disse hi-fi tidsskrifter bruker ABX fast som vitensskapelig akseptert metode på sine produkt anmeldelser? Er det noen som kan dokumentere og henvise til slike referanser?Valentino skrev:Referanser?Roysen skrev:Jeg gjentar ABX er ikke en vitenskapelig akseptert metode for å teste lydmessige forskjeller på hi-fi utstyr.
Flott tråd HåkonN. Synd det igjen blir en kabeldiskusjon av detLyngen skrev:For det første så er det svært få som har testet blindt på kabler, orso. Jeg har gjort det og fikk full pott (ikke vitenskapelig). Når man måler, så bruker man et signal så er svært enkelt i forhold til det vi hører av musikk. Da er det veldig lite vitenskapelig, eller hva?orso skrev:For det første måtte det helst ha vært flere tester som viste det samme i og med at dagens seriøse blindtester som er utført ikke forteller om forskjeller. I tillegg ville jeg helst ha sett målinger. Jeg har ingen tro på at ørene vårene er mer følsomme enn måleutstyr (våre opplevelser er derimot noe annet).
Er det noen av de som anerkjenner vitenskaplig metode?TAS skrev:...
Stereophile, The Absolute Sound, HiFi+, HiFi-News, Hifi World og HiFi Choice for å nevne noen....Hvilke av disse hi-fi tidsskrifter bruker ABX fast som vitensskapelig akseptert metode på sine produkt anmeldelser? Er det noen som kan dokumentere og henvise til slike referanser?
Nja, du får lese hele setningen KJ bruker ABX som vitenskapelig akseptert metode.KJ skrev:Er det noen av de som anerkjenner vitenskaplig metode?TAS skrev:...
Stereophile, The Absolute Sound, HiFi+, HiFi-News, Hifi World og HiFi Choice for å nevne noen....Hvilke av disse hi-fi tidsskrifter bruker ABX fast som vitensskapelig akseptert metode på sine produkt anmeldelser? Er det noen som kan dokumentere og henvise til slike referanser?
(med en liten parentes for tekniske målinger i Stereophile og HifiNews, samt tidvis interessante featureartikler i de samme)
mvh
KJ
Daston, Lorraine "Scientific Error and the Ethos of Belief". Social Research 72 (Spring 2005): 18.Roysen skrev:Hvor er referansene som tilsier det motsatte? Dersom det finnes en slik vitenskapelig akseptert metode burde det vel være dette referansene skal finnes frem for å vise. Jeg hevder at det ikke finnes like referanser. Derav min konklusjon som du siterte ovenfor.Valentino skrev:Referanser?Roysen skrev:Jeg gjentar ABX er ikke en vitenskapelig akseptert metode for å teste lydmessige forskjeller på hi-fi utstyr.
Mvh
Roysen
Gjennomgangsmelodien i Stereophile er at de ikke har noen «vitenskaplig» anerkjent lyttemetode. TAS er hengiven til subjektiviten med 100% og gir blanke f. i vitenskap meg her og der, HiFi+ det samme. HiFiNews har vel heller ikke anerkjent noen lyttemetode som vitenskaplig (men jeg aner at de kanskje er litt på glid). HiFi World og Choice leser jeg for lite. Essensen er uansett at ingen av publikasjonene gir seg ut for å ha noen spesielt vitenskaplig tilnærming (som nevnt med en parentes for teknsike målinger og enkelte featureartikler).TAS skrev:...
Nja, du får lese hele setningen KJ bruker ABX som vitenskapelig akseptert metode.
Nå har du lagt frem referansene, men hvor hva tilsier at disse er vitenskapelig aksepterte metoder.larsggu skrev:Daston, Lorraine "Scientific Error and the Ethos of Belief". Social Research 72 (Spring 2005): 18.Roysen skrev:Hvor er referansene som tilsier det motsatte? Dersom det finnes en slik vitenskapelig akseptert metode burde det vel være dette referansene skal finnes frem for å vise. Jeg hevder at det ikke finnes like referanser. Derav min konklusjon som du siterte ovenfor.Valentino skrev:Referanser?Roysen skrev:Jeg gjentar ABX er ikke en vitenskapelig akseptert metode for å teste lydmessige forskjeller på hi-fi utstyr.
Mvh
Roysen
Meilgaard, Morten, Gail Vance Civille, and B. Thomas Carr. Sensory Evaluation Techniques. CRC. June 1999. Edition: 3rd. ISBN: 9780849302763
ABX, Probability of Experiment Being the Same as Random Guesses. Discussion Of Audio Compression. July 23rd, 2002. (Accessed June 5, 2008)
AES Journal,Vol 30, # 5, 1982. David Clark. Double-Blind Comparator
Det finnes sikkert flere.
Roysen skrev:Mener du at siden jeg ikke har gått elektro grunnkurs så er skineffekt et tema jeg ikke kan uttale meg om. For the record - det jeg har skevet er at jeg ikke vet om LMC kan utlede impedansen i en kabel. Jeg vet hva impedanse er.
Greit.Roysen skrev:siste er muligens et resultat av de tre første - der strekker ikke mine kunnskaper til
Du kan være så nesevis som du bare vil, men du må også forklare hvorfor om du vil at noen skal ta det som noe annet enn synsing. Gi meg en kort forklaring på hva skineffekt er, og hvordan du mener den påvirker signaler i området 20-20khz. Ivar løkken har vel skrevet en del om det her på HFS, så du kan sikkert bruke det som utgangspunkt for din analyse.Roysen skrev:For å våre litt nesevis tilbake kan jeg vel tillegge at selvfølgelig gjelder skineffekt også for audiosignaler.
Regner med at du har fått med deg at i vekselstrøm måles i en gitt frekvens, og denne frekvensen er avgjørende på hvilken effekt slike fenomen har på signalet.Roysen skrev:Tror du at dette er et fenomen som skiller på typer signaler?
Påstanden om at skineffekt er relevant i audiosammenheng kommer fra audiofile. Da må også audiofile finne bevis for at påstanden er noe annet enn fri fantasi hentet fra glossy reklamebrosjyrer fra kabelbransjen som lever av å selge denne type påstander til naive audiofile.Roysen skrev:At det strides om hvorvidt skineffekt er hørbart i kabler brukt til audiobruk er noe annet, men det foreligger så langt jeg vet ingen håndfaste bevis for noe slikt.
Hvem forskning legger du til grunn for den uttalelsen? Referanser?Roysen skrev:Ikke er forskningen konklusive for hvilke frekenser skineffekt påvirker og ikke er forskningen konklusive for hvilke frekvenser et menneske er i stand til å høre eller oppfatte på andre måter.
Om du leser hele setningen, og ikke deler av den, så ser du hva jeg mener. Din utklipping tar deler av mitt sitat ut av kontekst og gir den en helt ny mening.Roysen skrev:Kan du utdype hva du/de mener med "stort sett ikke er av signifikant betydning for menigmann når man skal høre på musikk". Det betyr at det ikke ligger noen konkluderende forskning bak ikke sant. Likevel påberoper du deg å vite at dette er den hele og fulle sannhet! Hvem er arrogant nå?
Påstandene om "magiske" egenskaper i komponenter kommer fra kjøpere, selgere og skribenter i hifibransjen, og de bruker vitenskapelige begrep for å få påstandene til å virke troverdig. Dette reagerer de lærde på, og sier at basert på forskning er påstanden teknisk sett ikke seriøs. Men det utelukkes ikke at man hører forskjeller, kun at forklaringsmodellene bærer preg av fri fantasi og en sammenblanding av begreper. For å kunne danne seg en mening om forskjellene er tilstede, kan lyttetest utføres. Siden placebo er en effekt som er godt kjent innen vitenskapen, er det en helt vanlig og akseptert metode å gjøre dette blindt.Roysen skrev:Nå er de vel slik at det er umulig å bevise fraværet av noe. Bevisbyrden ligger på de som mener at ABX-blindtester er egnet til å avdekke forskjeller på ulike hi-fi komponenter. Det er ikke mulig å avvise innsigelser på slike teorier uansett hvem de kommer fra og om de har referanser eller ikke. Så lenge teorien ikke dekker opp for at innsigelsene kan føre til at teorien er feil vil dette være et hull i teorien.
Jeg sår ikke tvil om noe som helst, men en persons uttalelser på internet på tas for hva de er, spesielt om står uten referanser. Det gjelder også mine påstander - og dine. Dette vet nok også Mbare, og jeg tviler på at han tar min uttalelse like personlig som deg.Roysen skrev:...og selvfølgelig utgjør det ingen forskjell hvem som befinner seg bak nicket Mbare. Det han skriver står på egne ben. At du ikke innser det men finner det betimelig å så tvil om hans ærlighet og integritet finner jeg høyst arrogant!
Per du lyver. Du vet jo at det ikke er mulig å høre forskjell på kabler! ;DLyngen skrev:For det første så er det svært få som har testet blindt på kabler, orso. Jeg har gjort det og fikk full pott (ikke vitenskapelig). Når man måler, så bruker man et signal som er svært enkelt i forhold til det vi hører av musikk. Da er det veldig lite vitenskapelig, eller hva?orso skrev:For det første måtte det helst ha vært flere tester som viste det samme i og med at dagens seriøse blindtester som er utført ikke forteller om forskjeller. I tillegg ville jeg helst ha sett målinger. Jeg har ingen tro på at ørene vårene er mer følsomme enn måleutstyr (våre opplevelser er derimot noe annet).
Bach_Man skrev:Problemet er bare at det heller ikke er noen utbredt vitenskaplig evidens for at det er forskjell, og mye av dette skyldes bransjens manglende vilje til å underlegge seg vitenskaplige tester.
Nå har du vel henvist til en god forklaring til hva skineffekt er, så jeg har ikke noe behov for å utdype. Jeg har heller ikke påberlopt meg å vite noe om i hvilket område skineffekt har effekt. Det jeg imidlertid har poengtert er at:HåkonN skrev:Du kan være så nesevis som du bare vil, men du må også forklare hvorfor om du vil at noen skal ta det som noe annet enn synsing. Gi meg en kort forklaring på hva skineffekt er, og hvordan du mener den påvirker signaler i området 20-20khz. Ivar løkken har vel skrevet en del om det her på HFS, så du kan sikkert bruke det som utgangspunkt for din analyse.
Se ovenfor.HåkonN skrev:Regner med at du har fått med deg at i vekselstrøm måles i en gitt frekvens, og denne frekvensen er avgjørende på hvilken effekt slike fenomen har på signalet.
Se ovenfor.HåkonN skrev:Påstanden om at skineffekt er relevant i audiosammenheng kommer fra audiofile. Da må også audiofile finne bevis for at påstanden er noe annet enn fri fantasi hentet fra glossy reklamebrosjyrer fra kabelbransjen som lever av å selge denne type påstander til naive audiofile.
Se ovenfor.HåkonN skrev:Det klarer de ikke. Og når man ikke klarer å forklare hvorfor, hvordan kan man da vite at det er dette fenomenet har relevans?
Dette blir vel å snu på flisa. Jeg har til gode å se forskning som utvetydig konkluderer med at skineffekt er gjenstand for frekenser som påviselig er utenfor det sansbare området for mennesker. Om du kan vise til referanser som viser slik forskning så må du nesten vise til slikt.HåkonN skrev:Hvem forskning legger du til grunn for den uttalelsen? Referanser?
Se ovenfor.HåkonN skrev:Skineffekt er så langt jeg vet en effekt som kan regnes ut med formler for dette. Mener du disse formlene ikke er gyldige?
Det er vel du som snakker om "magiske" egenskaper. Jeg har ikke sett "magiske" egenskaper har vært fremmet av none kjøpere, selgere eller skribenter i hifi bransjen. Det jeg imidlertid har sett er vitenskapelige forklaringer på fenomener som er reelle og målbare, men som "de lærde" mener ikke har hørbar effekt. Herom strides det.HåkonN skrev:Påstandene om "magiske" egenskaper i komponenter kommer fra kjøpere, selgere og skribenter i hifibransjen, og de bruker vitenskapelige begrep for å få påstandene til å virke troverdig. Dette reagerer de lærde på, og sier at basert på forskning er påstanden teknisk sett ikke seriøs. Men det utelukkes ikke at man hører forskjeller, kun at forklaringsmodellene bærer preg av fri fantasi og en sammenblanding av begreper. For å kunne danne seg en mening om forskjellene er tilstede, kan lyttetest utføres. Siden placebo er en effekt som er godt kjent innen vitenskapen, er det en helt vanlig og akseptert metode å gjøre dette blindt.
Dersom du ikke har fått med deg hvorfor de audiofile ikke mener ABX/blindtester er noen god metode foreslår jeg at du setter deg litt mer inn i temaet for det du skriver der stemmer rett og slett ikke. Det er gode grunner til det.HåkonN skrev:Det er de audiofile som ikke ønsker å gjøre det blindt, uten helt å kunne forklare hvorfor. Det må jo være en teknisk forklaring på det vi hører, og det er sikkert denne skineffekt, ikke sant? Og da er vi tilbake til start.
BT skrev:Er du vitenskapsmann?
Selvfølgelig er metoden egnet for å avdekke forskjeller på hi-fi utstyr og kabler. Kan man identifisere lyden av produktet i en slik test så er forskjellene reelle. Noe annet er om metoden er god nok under alle omstendigheter; uansett så bør disse enorme forskjellene på kabler som enkelte lyrikere påberoper være store nok til å kunne avsløres i blinde tester.....Roysen skrev:Hva mener du med "vitenskapelig akseptert"? ABX-blindtester er vel ikke "vitenskapelig akseptert" (hva det nå måtte bety) som en metode for å avdekke ulikeheter på hi-fi utstyr.
Voff skrev:BT skrev:Er du vitenskapsmann?
Jeg er "forhenværende" vitenskapsmann. Jeg har doktorgrad innen naturvitenskap og utdannelse innen vitenskapsteori, og har arbeidet som forsker. Jeg har ingen formell kompetanse når det gjelder de fagfelt som er relevante for konstruksjon av hi-fi, men jeg har greie på den vitenskapelige metode....
Ingen av disse er vitenskapelige tidsskrifter så jeg forventer ikke at de benytter vitenskapelige metoder.TAS skrev:Stereophile, The Absolute Sound, HiFi+, HiFi-News, Hifi World og HiFi Choice for å nevne noen....Hvilke av disse hi-fi tidsskrifter bruker ABX fast som vitensskapelig akseptert metode på sine produkt anmeldelser? Er det noen som kan dokumentere og henvise til slike referanser?
Hvilke enorme forskjeller?Voff skrev:Selvfølgelig er metoden egnet for å avdekke forskjeller på hi-fi utstyr og kabler. Kan man identifisere lyden av produktet i en slik test så er forskjellene reelle. Noe annet er om metoden er god nok under alle omstendigheter; uansett så bør disse enorme forskjellene på kabler som enkelte lyrikere påberoper være store nok til å kunne avsløres i blinde tester.....Roysen skrev:Hva mener du med "vitenskapelig akseptert"? ABX-blindtester er vel ikke "vitenskapelig akseptert" (hva det nå måtte bety) som en metode for å avdekke ulikeheter på hi-fi utstyr.
Hvorfor gjøre det vanskelig? Først bør man vel konstatere om det er hørbar forskjell på kabler før man eventuelt prøver å forklare hvorfor.Roysen skrev:Dette blir vel å snu på flisa. Jeg har til gode å se forskning som utvetydig konkluderer med at skineffekt er gjenstand for frekenser som påviselig er utenfor det sansbare området for mennesker. Om du kan vise til referanser som viser slik forskning så må du nesten vise til slikt.
Nettopp Kj og det er heller ikke tilfeldig. Hadde for eksempel ABX/blindtesting (som tråd starter prøver å sette fokus på)vært så fantastisk enkel og troverdig vitenskapelig testmetode for hi-fi utstyr som enkelte hevder, er det ikke da naturlig å anta at de fleste av hi-fi publikasjoner ville ha benyttet slike metoder også og regelmessig? (Ser bort fra alle kabel krangle pedanter i denne tråden). ;DKJ skrev:Gjennomgangsmelodien i Stereophile er at de ikke har noen «vitenskaplig» anerkjent lyttemetode. TAS er hengiven til subjektiviten med 100% og gir blanke f. i vitenskap meg her og der, HiFi+ det samme. HiFiNews har vel heller ikke anerkjent noen lyttemetode som vitenskaplig (men jeg aner at de kanskje er litt på glid). HiFi World og Choice leser jeg for lite. Essensen er uansett at ingen av publikasjonene gir seg ut for å ha noen spesielt vitenskaplig tilnærming (som nevnt med en parentes for teknsike målinger og enkelte featureartikler).TAS skrev:...
Nja, du får lese hele setningen KJ bruker ABX som vitenskapelig akseptert metode.
mvh
KJ
Hvordan mener du da at den testen skulle være utført for at den vitenskapelig skulle være tilfredsstillende? Jeg ser liten praktisk gjennomførbarhet i en ABX.Voff skrev:Hvorfor gjøre det vanskelig? Først bør man vel konstatere om det er hørbar forskjell på kabler før man eventuelt prøver å forklare hvorfor.Roysen skrev:Dette blir vel å snu på flisa. Jeg har til gode å se forskning som utvetydig konkluderer med at skineffekt er gjenstand for frekenser som påviselig er utenfor det sansbare området for mennesker. Om du kan vise til referanser som viser slik forskning så må du nesten vise til slikt.
Det er svært enkelt å konstruere pålitelige tester; enten ABX og/eller andre typer for "blinde" tester der man utsetter lytteintrykk for statistiske vurderinger.
Jeg mener helt klart at dersom det er hørbare forskjell på kabler så MÅ noen ha utført en positiv vitenskapelig holdbar test. Hvor er referansen til denne testen....?
Nei, det blir så jævl.g kjedelig «journalistikk» av det, som reduserer opplaget og anonseinntektene. Foruten at noen produsenter/distributører kanskje kunne føle seg forulempet av at ting låter likt. Dessuten kan det fort bli noe ressurskrevende å gjennomføre slike tester på en god måte.TAS skrev:...
Nettopp Kj og det er heller ikke tilfeldig. Hadde for eksempel ABX/blindtesting (som tråd starter prøver å sette fokus på)vært så fantastisk enkel og troverdig vitenskapelig testmetode for hi-fi utstyr som enkelte hevder, er det ikke da naturlig å anta at de fleste av hi-fi publikasjoner ville ha benyttet slike metoder også og regelmessig? (Ser bort fra alle kabel krangle pedanter i denne tråden). ;D
Det siste du skrev kan ha en viss betydning, men som Lydper påpeker så vakkert..sitat: Med ABX mener jeg ikke man tester forskelle men akustik hukommelse ..Vår danske venn er hermed genierklært!KJ skrev:Nei, det blir så jævl.g kjedelig «journalistikk» av det, som reduserer opplaget og anonseinntektene. Foruten at noen produsenter/distributører kanskje kunne føle seg forulempet av at ting låter likt. Dessuten kan det fort bli noe ressurskrevende å gjennomføre slike tester på en god måte.TAS skrev:...
Nettopp Kj og det er heller ikke tilfeldig. Hadde for eksempel ABX/blindtesting (som tråd starter prøver å sette fokus på)vært så fantastisk enkel og troverdig vitenskapelig testmetode for hi-fi utstyr som enkelte hevder, er det ikke da naturlig å anta at de fleste av hi-fi publikasjoner ville ha benyttet slike metoder også og regelmessig? (Ser bort fra alle kabel krangle pedanter i denne tråden). ;D
mvh
KJ
Enig med deg - tror jeg.Voff skrev:Hvorfor gjøre det vanskelig? Først bør man vel konstatere om det er hørbar forskjell på kabler før man eventuelt prøver å forklare hvorfor.Roysen skrev:Dette blir vel å snu på flisa. Jeg har til gode å se forskning som utvetydig konkluderer med at skineffekt er gjenstand for frekenser som påviselig er utenfor det sansbare området for mennesker. Om du kan vise til referanser som viser slik forskning så må du nesten vise til slikt.
Det er svært enkelt å konstruere pålitelige tester; enten ABX og/eller andre typer for "blinde" tester der man utsetter lytteintrykk for statistiske vurderinger.
Jeg mener helt klart at dersom det er hørbare forskjell på kabler så MÅ noen ha utført en positiv vitenskapelig holdbar test. Hvor er referansen til denne testen....?
Dette er helt uproblematisk . Man har da tilstrekkelig hukommelse når man lytter på kabler til å si at det er forskjeller eller hva? Når mange sier det er forskjeller på kabler så de må da huske hvordan de forrige låt? Har man dårligere akustisk hukommelse enn dette har deres utsagn om påståtte forskjeller ingen verdi uansett.TAS skrev:Det siste du skrev kan ha en viss betydning, men som Lydper påpeker så vakkert..sitat: Med ABX mener jeg ikke man tester forskelle men akustik hukommelse ..Vår danske venn er hermed genierklært!
Men hvordan kan man påstå at det er forskjeller ellers hvis man ikke klarer å memorere under en uformell og rolig test med kort til mellom byttene? Jeg skjønner ærlig talt ikke skeptismen for å prøve blindtest. Er ikke poenget at vi skal lære? Eller er det viktigste at vi ikke skal tvile på våres standpunkter?bjornh skrev:Når det gjelder audiofiles krav til "vitenskapelig" testing, eksempelvis ABX-blindtester, så glemmer de eller er ikke klar over en sentral problemstilling: at vi som "forsøkspersoner" er begrenset sett i forhold til hvor stor informasjonsmengde vi klarer å ta inn over oss.
Hei Voff, jeg henviser til hi-fi utstyr generelt og ikke spesifikk kabler. Hvilke test metoder som er mest hensiktsmessig på hi-fi komponenter kan diskuteres men for mye sort/hvit fokus på ABX og blind testing tror jeg er en blindgate!Voff skrev:Dette er helt uproblematisk . Man har da tilstrekkelig hukommelse når man lytter på kabler til å si at det er forskjeller eller hva? Når mange sier det er forskjeller på kabler så de må da huske hvordan de forrige låt? Har man dårligere akustisk hukommelse enn dette har deres utsagn om påståtte forskjeller ingen verdi uansett.TAS skrev:Det siste du skrev kan ha en viss betydning, men som Lydper påpeker så vakkert..sitat: Med ABX mener jeg ikke man tester forskelle men akustik hukommelse ..Vår danske venn er hermed genierklært!
For å fjerne denne usikkerheten kan enkelt arrangere en tilleggstest til ABX testen der man lar forskjellige audiofile lytte til kabler blindt (men få vite om det er A, B eller C) i samme oppsett og utsette inntrykket for vanlig hi-fi lyrikk og se om det er sammenfall i hva forskjellige audiofile hører. Er det ikke det, så er forskjeller i lytteinntrykkene skapt i lytterens hode.
Hvem sier det? Hører man ikke forskjell i en slik test så hører man det neppe til vanlig heller. Men om noen ikke klarer å detektere forskjeller så kan jo andre kanskje klare det for det.Ulf-B skrev:Hm.... så kortiddshukommelsen er god nok til å si at det eventuelt ER en lydmessig forskjell, men ikke god nok til å si at det IKKE ER en lydmessig forskjell. Snurrig.
Gamle, hule argumenter blir som nye... Kan du gi et svar på dette Roysen: Hvis det finnes forskjeller som ører kan høre, men som måleustyr for audio ikke kan registrere: Hvordan i alle dager klarer man da å fange disse nyansene under en innspilling, lagre dem på en plate, og senere reprodusere dem via ditt HiFi-anlegg? Bruker man magi?Roysen skrev:Nå vil sikkert målemafiaen slå i bordet med at alt dette ikke gir forskjeller som er hørbare, men da kommer vi dit at dette så vidt meg bekjent ikke er påvist og at dagens vitenskap muligens ikke har kommet langt nok i måter å måle hva som er hørbart.
Takk for utfyllende kommentar rundt Gadamer. Er ingen stor kjenner av ham, men hans poeng at vitenskap oppstår i en kritisk diskusjon og gjensidig tolkning av resultater, var det jeg siktet til ("Truth and method", 1982). Vitenskap, både metoder og kunnskapen, er i utvikling. Det råder jo heller ingen universell enighet om hvilket epistemologisk perspektiv som er riktig i forhold til valg av metoder. Og denne utviklingen drives framover av kritikk. Kritikken kan, og bør komme hvorsomhelstfra. At audiofile er kritiske til eksisterende vitenskap er sånn sett mindre kritisk enn om de ikke var det.bjornh skrev:Det blir nok for løsrevet og enkelt å trekke frem Hans-Georg Gadamer på en slik måte. Hans store fagfelt er "hermeneutikk" -studier som innebærer forståelse og forklaring av meningsfylt materiale. Gadamers, og andre akademikeres kritikk og poenget med lekfolkets kritikk, er at vitenskapen har et iboende problem i å gjøre seg forstått blant de ikke-vitenskapelige, fordi de ikke kjenner til alle premisser, begreper og sammenhenger som legges til grunn. Og de er i de fleste vitenskaper temmelig omfattende.toref skrev:Om vitenskapen ikke tåler kritikk fra lekfolk er den ikke mye til vitenskap.. (Gadamer).
Mvh
Samtidig blir "vitenskapelig bevist" litt søkt fordi det det egentlig innebærer, er at man ofte har funnet en signifikant sammenheng som er i ulik grad svak eller sterk. Populærvitenskapelige fremstillinger hopper ofte bukk over det faktum at alle vitenskapelige teorier, all forskning er under konstant faglig kritikk og etterprøving.
Et noe søkt eksempel, men som illustrerer kompleksiteten i "vitenskapens kunnskap" kontra lekfolkets forståelse av deres fagfelt: Om folk flest har innsikt i og forstår hvordan man lager en atombombe er egentlig knusende likegyldig: det produseres atomvåpen, og det har blitt produsert massevis av atomvåpen. Det vesentlige er om folk flest forstår rekkevidden av dette og alle farer som knytter seg til fenomenet.
Mvh. Bjørn