Ulf-B skrev:
Ja, det har du rett i. Men hvis man hadde gjentatt testen med andre deltagere i panelet - evt. også med samme deltagere, bare for evt. å "avsløre" om de svarer likt i de forskjellige testene, eller om de bare sitter der og kaster terning - pluss at man kan variere litt på utstyret man bruker, er det vel ikke så hakkende gærnt. Det gir i hvert fall en indikasjon på at det ikke virker helt umulig å avdekke lydmessige forskjeller på forskjellig elektronikk.
Nå må det jo sies at jeg synes at testdeltagerne i og for seg hadde en veldig lett utfordring - et billig anlegg mot et dyrt. Det hadde kan hende vært mer interessant å sammenligne to dyrere - godt over middels - anlegg og eventuelt også kabler mot hverandre. Da ville man muligens fått et mer sprikende resultat.
Ps testen jeg referere til er
http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm
Man kan også bare sige at blind tester ikke dur, og så lade være at bruge dem, og ikke mindst lade være at drage konklusioner ud fra dem, det kunne jo virke som om der er noget galt med processen, og det gå jo fint alligevel, men jeg kunne forestille mig at brugte man et simpelt test signal såsom sinus firkant pink noise, eller noget ligende, så tro jeg de fleste kunne konstatere forskelle mere sikkert Ps. er der nogen der ved noget om det??.
Det store problem ser ud til at være når lytte indtrykket skal sammenholdes med det benyttede udstyr, 2/3 af deltagerne i undersøgelsen er trods alt i stand til at hører forskel på de to anlæg, men overaskende nok er der en gruppe på 26% der slet ikke kan hører forskel.
Som sagt tidligere kunne jeg forestille mig at de 26% måske kunne hører forskel hvis man brugte en slags testsignal istedet for musik.
Hvis sådant et test signal virkede bedre ville man da være kommet så langt at man kunne blive enige om at der er forskel på lyden i "alt" udstyr. Som der også vil være når der benyttes måleteknik.
Det ville man så alligevel ikke får så meget ud af andet ind som sagt en konstatering af at der er forskel, hvad ca. 2/3 af deltagerne allerede er klar over.
Det drejer sig jo stadigvæk om at finde de komponenter der gengiver instrumenter på den mest troværdige måde, eller de komponenter der kan gengive det der er tættest på hvad der er på CD'en, hvis der er nogen der ved det med sikkerhed.
Men som Ulf-B også nævner kunne det være interessant at kalde den gruppe der kunne hører forskel ind igen og checke om resultatet var stabilt, det vil nok visse sig at det er det ikke helt.
Det chokerende i denne test er at der var tale om trænede lyttere, og at der burde være meget stor forskel på de to anlæg, og men kan vil strengt taget ikke sige at testen er videnskablig, det vil vel kræve et repræsentativt udvalg af befolkningen og ikke som her lytte eksperter.
At kunne hører forskel og placere lytte indtrykkende stabilt på de "rigtige" apparater er efter min mening en disciplin på linje med at være en god fodboldspiller, dem er der ikke så mange af, har selv kun kendt gangske får, så i de fleste videnskablige undersøgelser der er statistisk behandlet vil de drukne og ikke have betydning for udfaldet af undersøgelsen.
Men jeg er helt sikker på at alle kan hører forskel hvis kontrasten er stor nok, i den undersøgelse som der refereres til her kunne der være benyttet en større og bedre højtaler sammen med det gode anlæg, så havde alle nok kunne hører forskellen, men det ser ud til at er forskellene mindre er det nødvendigt at gøre testen mere simpel, brug af musik som testsignal er nok for kompliceret og giver tilsyneladende et misvisende resultat, fordi feltet af dem der reelt kan hører forskel indsnævres og blive til meget får.
Man kan vil sige jo store kontrast, jo mere mekanisk besluttes ens valg, meget lig test af lægemidler hvor kroppen reagere mekanisk, er kontrasten mindre skal lytteindtrykket behandles i hjernen på en mere kompliceret og ikke så mekanisk måde inden valget træffes, det er nogen bedre til end andre, derimod regere alle nogenlunde ens på en hovedpine pille, så efter min mening gælde det om at for gjort processen så mekanisk og simpel som det er muligt, så alle deltager i testen kan være med, hvis målet er at resultatet skal kunne bruges, og ikke bare bruges til at slå en bestemt gruppe hifi-entusiaster i hovedet med, ha ha der kan i bare se der er ikke forskel på noget når der er udført en videnskabelig test.
Er små forbedringer som gangske får kan hører så vigtige, er de ikke bare ligegyldige, nej, 10 af disse småforbedringer lagt sammen kan alle hører det er min erfaring.