Audiolab

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    902
    Antall liker
    941
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Da melder jeg meg inn som venn. Regner med å få en Audiolab 8000P på mandag. Denne erstatter Lyngdorf SDA2175 til å drive mine PSB Synchrony One. Håper dette blir en god match :D
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    1.239
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Selv skal jeg kjøpe Audiolab 8200CDQ . Dette er CD spiller, med DAC og forforsterker (også USB DAC). Både DACE delen og PRe delen er reinspikka high-end, og saken koster bare 9995kr!

    Alt du trenger er effekt-trinn, og for de som har aktive høyttalere, så gjør denne boxen resten.

    Bare CD spiller delen skal kunne konkurere med de beste til 20000- 30000kr.

    Den har blitt testet i 6moon, HIFI World og fler, med vannvittig ros og beundring og her er et interesant utrag fra en test som treffer meg for hjertet:

    "The closest performer I’ve heard is the Benchmark DAC1 HDR. The 8200CDQ using the Optimal Spectrum filter sounds incredibly similar to the DAC1 HDR. Switch the Audiolab to one of the three Optimal Transient settings, and it’s game over. The Audiolab gains a level of musicality and attack that I’ve never experienced. There’s a dynamic realism in percussion that is breath taking, the attack of bass drums (real or synth based), the snap of drum sticks against the skin of snare enthrall you with a lifelike dynamic I’ve not heard before. One can hear the Attack, Sustain, Decay, Release as distinct elements of each note. The 82000CDQ lays bare the energy and dynamics of music, honestly and realistically. Bass drum kicks are so detailed, snares so vibrant, if you love percussion, this is the player/DAC for you."

    Hele testen på 5 sider kan leses her:
    http://www.hometheaterhifi.com/cd-players/1301-audiolab-8200cdq-dac-for-audiophiles.html

    Boxen burde hatt en vill.. pris på 5000-6000 dollar, men Audiolab har priset den til 1400 dollar.

    Kan høres og ses hos flere forhandlere i norge. Her er en link til OHC http://oslohificenter.no/produkter?...age=flypage.tpl&product_id=939&category_id=89

    Trenger du ikke forforsterker delen så har du CD/DAC varianten til 7995kr her http://oslohificenter.no/produkter?...age=flypage.tpl&product_id=938&category_id=89

    Mvh
    Bjørn
     

    Vedlegg

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    1.239
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Melder meg inn i Audiolab klubben. Det ble til slutt en 8200CD. Allerede etter 10 timer så sjokkerer den så positiv at Rega Dacen er på vei ut :D
    Denne spilleren/dacen er så god at jeg tror den lett er på høyde med andre spillere rundt og over 20000kr 8) ANBEFALES ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.134
    Antall liker
    8.765
    Torget vurderinger
    1
    -tar den alle plater? brente?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    1.239
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    bjornh skrev:
    -tar den alle plater? brente?
    Har lest at noen få har hatt problemer og at de aller fleste ikke har noen problemer med dette.

    Skal teste ut de nærmeste dagene og gi deg/dere svar.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jonas skrev:
    bjornh skrev:
    -tar den alle plater? brente?
    Har lest at noen få har hatt problemer og at de aller fleste ikke har noen problemer med dette.

    Skal teste ut de nærmeste dagene og gi deg/dere svar.
    Gjør det. Det er jo en skikkelig kul boks. Hvis den låter like bra eller bedre enn Rega til 6000, så har du kun betalt 2000 for selve verket. Det må jo sies å være en kjekk løsning, for det skader jo ikke å ha et verk som ikke opptar ekstra plass i møbelet.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    1.239
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    baluba skrev:
    jonas skrev:
    bjornh skrev:
    -tar den alle plater? brente?
    Har lest at noen få har hatt problemer og at de aller fleste ikke har noen problemer med dette.

    Skal teste ut de nærmeste dagene og gi deg/dere svar.
    Gjør det. Det er jo en skikkelig kul boks. Hvis den låter like bra eller bedre enn Rega til 6000, så har du kun betalt 2000 for selve verket. Det må jo sies å være en kjekk løsning, for det skader jo ikke å ha et verk som ikke opptar ekstra plass i møbelet.
    Audiolab 8200CD (7995kr) er KLART bedre enn Rega DAC (4995kr), som igjen BARE er marginalt dårligere enn Rega Saturn (16995kr).
    Som ren CD spiller kan Audiolab 8200CD sammenlignes med andre spillere til 20000-30000kr.
    På kjøpet får du også DAC delen med USB og 3 digitale innganger. Den kan også fås med forforsterker for 2000kr ekstra (8200CDQ).
    Så langt har den spist alt av brente og orginale skiver. ANBEFALES STERKT :D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jonas skrev:
    baluba skrev:
    jonas skrev:
    bjornh skrev:
    -tar den alle plater? brente?
    Har lest at noen få har hatt problemer og at de aller fleste ikke har noen problemer med dette.

    Skal teste ut de nærmeste dagene og gi deg/dere svar.
    Gjør det. Det er jo en skikkelig kul boks. Hvis den låter like bra eller bedre enn Rega til 6000, så har du kun betalt 2000 for selve verket. Det må jo sies å være en kjekk løsning, for det skader jo ikke å ha et verk som ikke opptar ekstra plass i møbelet.
    Audiolab 8200CD (7995kr) er KLART bedre enn Rega DAC (4995kr), som igjen BARE er marginalt dårligere enn Rega Saturn (16995kr).
    Som ren CD spiller kan Audiolab 8200CD sammenlignes med andre spillere til 20000-30000kr.
    På kjøpet får du også DAC delen med USB og 3 digitale innganger. Den kan også fås med forforsterker for 2000kr ekstra (8200CDQ).
    Så langt har den spist alt av brente og orginale skiver. ANBEFALES STERKT :D
    5000 var vel introduksjonsprisen. Har ikke den steget til 6000 nå? Det var i alle fall bebudet.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    1.239
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    baluba skrev:
    jonas skrev:
    baluba skrev:
    jonas skrev:
    bjornh skrev:
    -tar den alle plater? brente?
    Har lest at noen få har hatt problemer og at de aller fleste ikke har noen problemer med dette.

    Skal teste ut de nærmeste dagene og gi deg/dere svar.
    Gjør det. Det er jo en skikkelig kul boks. Hvis den låter like bra eller bedre enn Rega til 6000, så har du kun betalt 2000 for selve verket. Det må jo sies å være en kjekk løsning, for det skader jo ikke å ha et verk som ikke opptar ekstra plass i møbelet.
    Audiolab 8200CD (7995kr) er KLART bedre enn Rega DAC (4995kr), som igjen BARE er marginalt dårligere enn Rega Saturn (16995kr).
    Som ren CD spiller kan Audiolab 8200CD sammenlignes med andre spillere til 20000-30000kr.
    På kjøpet får du også DAC delen med USB og 3 digitale innganger. Den kan også fås med forforsterker for 2000kr ekstra (8200CDQ).
    Så langt har den spist alt av brente og orginale skiver. ANBEFALES STERKT :D
    5000 var vel introduksjonsprisen. Har ikke den steget til 6000 nå? Det var i alle fall bebudet.
    Er fortsatt priset til 4995kr hos Stereofil.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jonas skrev:
    baluba skrev:
    jonas skrev:
    baluba skrev:
    jonas skrev:
    bjornh skrev:
    -tar den alle plater? brente?
    Har lest at noen få har hatt problemer og at de aller fleste ikke har noen problemer med dette.

    Skal teste ut de nærmeste dagene og gi deg/dere svar.
    Gjør det. Det er jo en skikkelig kul boks. Hvis den låter like bra eller bedre enn Rega til 6000, så har du kun betalt 2000 for selve verket. Det må jo sies å være en kjekk løsning, for det skader jo ikke å ha et verk som ikke opptar ekstra plass i møbelet.
    Audiolab 8200CD (7995kr) er KLART bedre enn Rega DAC (4995kr), som igjen BARE er marginalt dårligere enn Rega Saturn (16995kr).
    Som ren CD spiller kan Audiolab 8200CD sammenlignes med andre spillere til 20000-30000kr.
    På kjøpet får du også DAC delen med USB og 3 digitale innganger. Den kan også fås med forforsterker for 2000kr ekstra (8200CDQ).
    Så langt har den spist alt av brente og orginale skiver. ANBEFALES STERKT :D
    5000 var vel introduksjonsprisen. Har ikke den steget til 6000 nå? Det var i alle fall bebudet.
    Er fortsatt priset til 4995kr hos Stereofil.
    Det er bra at det ikke ble noen prisøkning. Det gjør den litt mer oppnåelig på smalt budsjett. Håper det finnes et utvalg på bruktbørsen om en stund. Dette er heldigvis en klasse der folk bytter opp ganske kjapt. For andre er det endestopp, men min erfaring er at kundene i dette segmentet er ganske ivrige.
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Hei,

    noen som husker/vet hva dempefaktoren er på Audiolab 8000P - den gamle, hvis det gjør noen forskjell. Har forsøkt google 100% uten hell:(

    vh Bjørn
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    bhaagensen skrev:
    Hei,

    noen som husker/vet hva dempefaktoren er på Audiolab 8000P - den gamle, hvis det gjør noen forskjell. Har forsøkt google 100% uten hell:(

    vh Bjørn
    Står ikke noe om dette i original brosjyren dessverre. Klikk for å få en klarere bilde.
     

    Vedlegg

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Takk skal du ha, digiman - synd det ikke står. Kunne være virkelig interessant [for meg] å vite hva dempfaktoren er... 8000Ps spesifikasjoner var jo i sin tid kjent for å være konserative - målinger viste at den var noe av en kraftkar (i forhold til spec). Dempefaktor er vel et litt uavhengig begrep? (som avhenger av det konkrete design).


    Kanskje noen som har litt løsere ideer eller tanker om hva dempfaktoren kan være? Stor/lille/standard?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg husker at det var snakk om svært høy dempningsfaktor for disse forsterkerne. Jeg er temmelig sikker på at de oppgav det på disse løse databladene de brukte som brosjyrer på begynnelsen av 90-tallet. Mon tro om det ikke var snakk om flere hundre og mer? Hadde vel med utgangsimpedansen å gjøre tenker jeg?
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Ja Vidar, det er sånn jeg og husker det. Men det er leeeenge siden, og detaljene har for lang tid siden unnveket meg. For eksempel, gjelder dette [med høy dempefaktor] for 8000P, eller var det først med 8000PX? Etc. Håper noen kan huske litt mere.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei, jeg er 100% sikker på at dette vakte min oppmerksomhet lenge før det var noe som het 8000PX! Dette var definitivt fra begynnelsen av 90-tallet, og gjaldt de to effektforsterkerne de hadde på lista dengang (8000P og 8000M).

    Det er mulig jeg tar feil i alle slags vinkler, og dermed driter meg ut, men bakerst i minnet så lurker det noe om oppgitt dempningsfaktor >1000.
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Takk så langt Vidar.

    For å utpensle pr. Vidars innlegg: noen som har Audiolab brosjyrer fra 90-tallet, hvor dette kanskje står?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    bhaagensen skrev:
    Takk så langt Vidar.

    For å utpensle pr. Vidars innlegg: noen som har Audiolab brosjyrer fra 90-tallet, hvor dette kanskje står?
    Den som jeg skannet i innlegget over er brosjyren fra 1991. Har sett igjennom de andre sidene, men det står dessverre ikke der. Har en egen brosjyre for 8000M også, skal titte på den i kveld.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Kjøpte en Audiolab 8200cd her om dagen.
    Anvenlig boks dette er inntrykket. Styrer til dels Spotyfy og J.river programmene v at jeg kan skifte spor med fjernkontrollen.

    Lydmessig slår den meg som naken, ærlig,jevn og dynamisk. Likefin på popmusikk som på klassisk. Lite eller ingen farging av musikken.
    Ofte er det slik med budsjett spillere/dacer o.l at de kan være gode i en eller fler deler av gjengivelsen, men denne spilleren slår meg som uhyre jevn. Om et spor inneholder mye sprut i toppen og tyngde nedover føler jeg at jeg får begge deler.

    Thomas
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    192
    Antall liker
    381
    Audiolab-venn jeg og :)

    Kjøpte en 8200cdq i ettermiddag, og denne brukes nå som dac+preamp. Regner med at den må stå og spille noen timer før elektronikk etc går seg til (eller hva nå som skal skje i en innledende fase). Skal bli spennende å finne ut av hva denne spilleren er god for :D

    Uansett er dette et produkt som gir MYE for pengene!

    Eide forøvrig Audiolab 8000CDM/8000DAC på slutten av nittitallet (må det har vært?). Det var bra saker synes jeg å huske :)
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    192
    Antall liker
    381
    Etter cirka to døgn sammenhengende innspilling på 8200CDQ har det som kan minne om en tynn metallglasur på overtoner delvis forsvunnet.

    Fremdeles gir imidlertid spilleren følelsen av et komprimert/trangt og derfor litt rotete lydbilde. Jeg håper dette blir bedre etter hvert. Ellers virker 8200CDQ som både rytmisk, detaljert og med et lavt støygulv. Aner konturene av en god spiller - dersom det ovenforstående bedres :)

    Spilleren står forøvrig koblet til effektforsterker med volumet på nesten ikke hørbart nivå. Jeg sjekker kun evt. lydmessig utvikling cirka en gang per døgn nå.

    Mener jeg leste i en test at Audiolab anbefaler en innspillingstid på 200 timer. Noen som har erfaringer med dette?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Min var ferdig innspilt når jeg fikk den, så der kan jeg ikke jeg hjelpe deg, men jeg er litt nyskjerrig på filtrene dine. Har du de 2 nyeste som ligger under optimal spectrum og optimal transient?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    1.239
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    MÅ velge alternativ "optimal transient", ellers går du glipp av kvalitetene i denne boxen ;)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg bruker i all hovedsak Optimal spektrum. Når tiden er inne skal jeg levere den inn til software oppgradering. Da får jeg ytterligere 2 settinger som ligger under Optimal transient og optimal spectrum.
    Jeg la inn en video fra Youtube som jeg mener tar for seg det. Jeg trodde software oppgraderingen ble gjort via Usb, men er ikke sikker på det lengre. Mener jeg må levere den inn på butikken.
    Tror forresten jeg sender Dansken en mail og spør.
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    192
    Antall liker
    381
    Jeg kjører optimal transient, det er i tillegg optimal transient xd og optimal transient dd. Det er ingen "underkategorier" til optimal spektrum - i hvert fall på min spiller.

    Jeg har ikke sjekket de ulike filterne ennå. Venter med det til enheten anses innspilt :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Er det slik at du velger filter og deretter trykker 6 eller 7 på fjernkontrollen fir å komme til xd og dd?
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    192
    Antall liker
    381
    Jeg blar meg bare gjennom filterne
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skal etter sigende ha enda bedre analogutgang enn cdp'ene, og låter følgelig enda bedre. Ligger visst på £600 eller deromkring.
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Spennende dac. Hvis den yter bedre enn 8200cd og koster 600£, er ikke dette annet enn et lite kupp. Denne må prøves når den blir tilgjengelig.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg svart på annonsen til Oslo hificenter. Da mottar jeg en Audiolab Mdac så fort den er tilgjenglig i Norge. Min Audiolab 8200cd får tjenestegjøre som drivverk når jeg mottar Mdac.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg ville holdt forventningene på et jordnært nivå om jeg allerede hadde samme digitalteknologi i en 8200; dette er jo et apparat med samme digital-løsning som i 8200 men med noe mer påkostede analogkretser om jeg ikke misforstår. Ikke en stor oppgradering i vente hvis så er tilfelle, men noe småpjask kan vel kanskje låte en anelse bedre. Men dette er kun mine tanker; hadde jeg hatt en 8200 så hadde jeg iallefall ikke kjøpt en M-Dac til den for dette musespranget (gitt at det faktisk er det da), da hadde jeg nok heller spart til en real oppgradering, som Super-MDAC, N-Dac eller noe liknende :)

    Det hele er forresten helt hypotetisk, da jeg ikke har hørt noen av de og ikke har den ringeste anelse om hvordan de relaterer til hverandre annet enn heresay.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    For en aldeles lekker sak til knappe 6000,- !
    Stor megabonus for at de ikke har valgt uleselige display for å spare noen øre pr. enhet. Her er det blått/hvitt på sort (OLED) istedet for et uleselig hvitt på blått som normalt er på kinesiske produkter.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Den nye dacen gir 2 fordeler jeg ikke har med min 8200. Oppgraderbar gjennom usb med java implementering og med ekstern strømforsyning. Man kan godt si at den er mer "futureproof" en min 8200cd.
    Istedenfor å sende min egen tilbake til sowtware oppgradering, kan jeg istedefor putte pengene i en eksterndac.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    ja. d.v.s ikke preamp, men digital demping.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ja, men digitalt, ikke analogt som 8200cdq.
    På min kan jeg justere opp utgangsnivået til 4,1mv ( mener jeg det er ) hvis jeg bruker den som pre-amp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn